Lukas 13 vers 34 en 35.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Lukas 13 vers 34 en 35.

Berichtdoor xsidd » 06 feb 2014 11:44

Ik heb een vraag aan iedereen, en ik ben zeer benieuwd naar antwoorden!!

Lukas 13 vers 34 en 35 (Herziene Statenvertaling)

34 Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt die naar u toe gezonden zijn, hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild!
35 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten. Voorwaar, Ik zeg u dat u Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn dat u zult zeggen: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere.

Wie is deze persoon uit de tekst waar Jezus Christus op doeld? Is dat iemand die zal komen en de Joden op Jezus zal wijzen, of is het Hijzelf die ZIchzelf bedoeld hier in deze tekst?

Men nam altijd aan, omdat er een paar versen verderop staat Hosanna, Hosanna dat Jezus Christus hier Zichzelf bedoeld.

Maar we vergeten dat er in de tekst staat dat Jeruzalem als een woestenij zou worden over gelaten voordat ze Hem zouden zien. EN was Jeruzalem een woestenij toen men riep Hossana, Hosanna dit is degene die komt in de Naam van de Heere?

Nee Jeruzalem was geen woesternij, dus Jezus wijst mijns inziens hier op iemand die de Joden zal wijzen op Hem die zij doorstoken hebben.

Wat is jullie inzicht en mening omtrent dit vers?

Met vriendelijke groet.

Jvslooten

Re: Lukas 13 vers 34 en 35.

Berichtdoor Jvslooten » 06 feb 2014 12:25

Hoi xsidd

In vers 35 gaat het over twee verschillende dingen, die min of meer verweven zijn. Ik zal proberen uit te leggen hoe. Hieronder plaats ik de tekst uit de HSV, vanaf vers 31:
31 Op diezelfde dag kwamen er enige Farizeeën en zeiden tegen Hem: Ga weg en vertrek vanhier, want Herodes wil U doden.
32 En Hij zei tegen hen: Ga heen en zeg die vos: Zie, Ik drijf demonen uit en verricht genezingen, vandaag en morgen, en op de derde dag word Ik voleindigd.
33 Intussen moet Ik heden en morgen en de dag daarna reizen. Het gaat immers niet aan dat een profeet omkomt buiten Jeruzalem. (in de SV: Want het gebeurt niet, dat een profeet gedood wordt buiten Jeruzalem.)
34 Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt die naar u toe gezonden zijn, hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild!
35 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten. Voorwaar, Ik zeg u dat u Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn dat u zult zeggen: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere.

In v. 31 waarschuwen de Farizeeën Jezus dat Herodus Hem wil doden.* In de verzen 32-33 legt Jezus uit dat Zijn tijd echter nog niet gekomen is; Hij verricht nog genezingen en drijft demonen uit, tot op de derde dag. De derde dag wil zeggen: het moment waarop zijn leven en bediening voleindigd wordt. Tot die tijd echter, zegt Jezus, zal Hij buiten Jeruzalem verkeren omdat Jeruzalem de profeten doodt en stenigt die naar u toe gezonden zijn. Het begin van v. 35 is een oordeel/profetie die komt over Jeruzalem om dat wat Jezus zegt in het vers ervoor: u hebt niet gewild! Het laatste deel van v. 35 grijpt terug op v. 32-33 (Hij geeft een teken waaraan gemerkt kan worden wanneer ´de derde dag´ is aangebroken en dus Zijn voleindiging nabij is) en op v. 34, waarmee Hij eigenlijk duidelijk maakt dat niet de heidense Herodes Hem zal doden, maar Jeruzalem zelf. Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt.

*Het is waarschijnlijk dat zij dit niet doen uit liefde tot Jezus maar om van Hem af te zijn, stel ik mij zo voor.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 feb 2014 12:49

@Jvsvanslooten

Uhmm, ik snap je uitleg weg redelijk maar mijn vraag is vooral, hoe is het mogelijk dat men invuld dat Jezus Zichzelf bedoeld, terwijl Jeruzalem nog niet verwoest is??

Snap je me?

Wijst Jezus hier niet op iemand die nog komen zal en de Joden zal wijzen op Jezus, en dat het volk tot geloof komt?

Met vriendelijke groet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 06 feb 2014 13:09

xsidd schreef:Uhmm, ik snap je uitleg weg redelijk maar mijn vraag is vooral, hoe is het mogelijk dat men invult dat Jezus Zichzelf bedoeld, terwijl Jeruzalem nog niet verwoest is??

Snap je me?
Ik snap je helemaal, maar Jezus zegt helemaal niet dat eerst het huis en woestenij wordt en dat Hij daarna pas weer Jeruzalem gezien wordt. Jezus noem geen volgorde..

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 feb 2014 13:24

@Jvsvanslooten

Juist hij noemt dus op dat eerst het huis als een woesternij word achtergelaten. Toen men riep tot Jezus Hossanna, Hossanna gezegend is Hij die komt in de Naam van de Heere, was Jeruzalem geen woesternij dus Jezus wijst mijns inziens op een ander, en niet op ZIchzelf, maar eigenlijk zou ik de grondtekst wel willen weten, alleen ik ben niet geleerd ofzo ;)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 06 feb 2014 14:15

xsidd schreef:Juist hij noemt dus op dat eerst het huis als een woesternij word achtergelaten.
Waar lees je dat?
eigenlijk zou ik de grondtekst wel willen weten, alleen ik ben niet geleerd ofzo ;)
Ik kom er ook niet uit bij dit vers, misschien iemand anders?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 feb 2014 14:55

@Jvsvanslooten

Ja idd, ik ben er altijd van uit gegaan dat het die volgorde is omdat ik dat in een vertaling las, maar ik moet is uit zoeken welke dat was dan.

Maar het is toch ook logisch dat het in die volgorde gebeurd, omdat Jezus eerst spreekt over de stad die verwoest zal worden?

Heb net in anderen bijbelvertaling de tekst opgezocht. NIeuwe Bijbelvertaling

35 Jullie stad wordt aan haar lot overgelaten. Ik verzeker jullie: jullie zullen mij niet meer zien, tot de tijd komt dat je zult zeggen: “Gezegend hij die komt in de naam van de Heer!”’

Met vriendelijke groet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 13:13

Hoi,

Sorry dat ik nu pas reageer, ik was dit topic helemaal vergeten.. :oops:
xsidd schreef:Ik ben er altijd van uit gegaan dat het die volgorde is omdat ik dat in een vertaling las, maar ik moet is uit zoeken welke dat was dan.

Maar het is toch ook logisch dat het in die volgorde gebeurd, omdat Jezus eerst spreekt over de stad die verwoest zal worden?
Toch heb ik niet het idee dat het eerste deel van de tekst perse chronologisch voor het tweede deel zou moeten staan. Immers, zo te zien heeft de tekst verschillende onderwerpen:
1. (De voleinding van) Jezus bediening
2. De houding van Jeruzalem
3. De twee consequenties van Jeruzalems houding.

31 Op diezelfde dag kwamen er enige Farizeeën en zeiden tegen Hem: Ga weg en vertrek vanhier, want Herodes wil U doden.
32 En Hij zei tegen hen: Ga heen en zeg die vos: Zie, Ik drijf demonen uit en verricht genezingen, vandaag en morgen, en op de derde dag word Ik voleindigd.
33 Intussen moet Ik heden en morgen en de dag daarna reizen. Het gaat immers niet aan dat een profeet omkomt buiten Jeruzalem.

Bovendien heeft het tweede deel van de profetie nog een doel: Door deze profetie, die op korte termijn vervuld zal worden, aan de profetie van de verwoesting (die pas veel later vervuld zou worden) toe te voegen, verzekerd Jezus de toehoorders er van dat de profetie die Hij doet betrouwbaar is.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 14 feb 2014 09:20

@Jvsvanslooten

Mooie uitleg vind ik!:) Maar Jezus zei dus : U zult mij niet zien... Is het dan logisch dat ze Jezus een paar versen(of hoofstukken) verderop als Koning wel zagen?

Mijn inziens, zou dat dan toch anders gezegd zijn, maar ik kan het helemaal mis hebben.

Met vriendelijke groet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 feb 2014 12:58

xsidd schreef:Mooie uitleg vind ik!:) Maar Jezus zei dus : U zult mij niet zien... Is het dan logisch dat ze Jezus een paar verzen(of hoofdstukken) verderop als Koning wel zagen?.
Jezus zegt: U zult mij niet zien totdat. Nu ik nog eens nader naar de woorden van Jezus kijk lijkt het mij des te waarschijnlijker dat Hij hier over Zijn lijden en sterven spreekt. Hij citeert namelijk Psalm 118:

Gezegend wie komt in de Naam van de HEERE!*
Wij zegenen u vanuit het huis van de HEERE.
De HEERE is God, Hij heeft ons Licht gegeven**.
Bind het feestoffer vast met touwen***
tot aan de horens van het altaar.
(v. 26-27)

*Luk. 13:35
** Verg. Joh. 8:12, Joh. 9:5
***Verg. Joh. 18:24

Zie ook de rest van deze Psalm.. vergelijk bijvoorbeeld Psalm 118:16 met Lukas 1:51 of Psalm 118:22 met Lukas 20:17 :wink:

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 14 feb 2014 13:54

@Jvsvanslooten

Bedankt:)

Terug naar “Archief”