Salamander schreef:Het worden nogal wat postings om op te reageren.![]()
Vandaar even de volgende, enigszins samenvattende, reactie:
De discussie gaat richting inconsequent zijn of niet. En ik begrijp dat punt best, temeer omdat de wetenschap grote successen boekt. Ik zie wetenschap echter als middel, terwijl het soms lijkt alsof het hier bijna een doel wordt. Dat zal nooit zo uitgesproken worden, maar impliciet wordt dat wel gezegd. De wetenschap doet precies waarvoor ze bedoeld is: De werkelijkheid proberen te verklaren. Dit lukt soms maar ten dele, zoals de volgende twee voorbeelden aangeven:
1) Een persoon heeft kanker. Deze persoon is bij de 'gewone' medische wereld uitgedokterd en komt terecht bij een alternatieve genezer. Deze gebruikt verder geen bijzondere machten, maar is wel in staat om deze persoon te genezen. Hiervoor is geen wetenschappelijke en medische verklaring. Doet de wetenschap niet wat ze behoort te doen? Zeker wel, zelfs haar uiterste best! Maar schijnbaar stond bij deze persoon de volledige wetenschap machteloos. Het was één van de velen die buiten het spectrum van de wetenschap vallen (voorlopig).
Stel. een persoon heeft pijn en gaat naar de dokter. Die zegt 'ik denk dat uw been is gebroken. Dat denk ik niet zegt de man. Er wordt een foto gemaakt, die laat een breuk zien. Ik geloof er niets van zegt de man. Hij gaat voor een second opinion naar een ander ziekenhuis. Foto's laten een breuk zien. de man ziet de foto's en zegt: dat is toch heel onduidelijk. Ja zeggen de dokters, maar daarvoor zijn we opgeleid. We leren om die foto's te lezen. Ik geloof er niets van zegt die man. etc etc etc.....
Duizenden, tienduizenden onderzoeken en studies tonen aan dat de aarde miljoenen jaren oud is. jonge aarde creationisten blijven dat ontkennen. Niet omdat die studies niet kloppen, maar omdat het volgens hun interpretatie van de bijbel niet kan.
Natuurlijk zijn er genoeg op- en aanmerkingen te maken, maar het is gewoon volledig reëel om wetenschap 'slechts' als middel te zien. Bovendien is wetenschap bedrijven niet hetzelfde als een wetenschappelijke theorie te vuur en te zwaard verdedigen. Iedere theorie kent zijn kanttekeningen die nog verder onderzocht moeten worden. En, inderdaad, ook daarvoor is wetenschap.
Natuurlijk moet er nog onderzoek gedaan worden. anders was de hele wetenschap overbodig. Daar gaat het helemaal niet om. Dat weet iedereen dus daar kun je je gewoon niet achter verschuilen. Het gaat erom dat we wél weten en heel zeker ook, dat de aarde stokoud is en zo goed als je aan een röntgenfoto waar er een breuk zit, zo kun je aan de aarde zien dat ie heeeel oud is.
Dat ontkennen is precies hetzelfde als zeggen dat mars heel klein en heeel dichtbij in de holle aarde.