Het is over......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 07 mar 2004 14:38

Tabitha schreef:Heiden beweert dat religie enkel en alleen iets is wat bij cultuur hoort en wat aangeleerd is. Daar heb ik enkele vragen bij:
1. Hoe kon het gebeuren dat er zo iets als christendom is ontstaan als religie alleen iets aangeleerds zou zijn?
2. Hoe komt het dat er in oosterse landen zo veel christenen zijn, die niet christelijk zijn opgevoed, maar communistisch of islamitisch?
3. Waar baseer je die uitspraak eigenlijk op?
Volgens mij op JOU statistieken en niet op de realiteit!

1. Omdat de mens al sinds zijn ontstaan opzoek is naar verklaringen voor wat er om hem heen gebeurt. Omdat mensen graag horen dat ze niet dood gaan, maar naar de hemel. Een ieder die zo iets roept, krijgt mensen achter zich aan die dat geloven. Er bestaan nu toch ook nog steeds sektes en jomanda's, met grote groepen volgelingen.

2. Zo véél? 1 á 2 % in landen als india en china, niet echt veel dus. Maar goed, er zijn altijd uitzonderingen te vinden....

3. 'Mijn' statistieken zijn afkomstig van het CBS. Als dat niet reëel genoeg is hoor ik graag waar ik ze dan vandaan zou moeten halen.

Groet Heiden 8)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2004 14:56

Misschien heerst bij jou het idee dat christenen de hele wereld willen bekeren en daarom enorm balen nu het op grond van de statistieken niet lijkt te gaan lukken. Nou, dan kan ik je uit de droom helpen: De hele wereld bekeren tot volgelingen van Jezus gaat sowieso niet lukken. Jezus zei al dat slechts weinig mensen echt volgeling van Hem zouden worden.

In nederland vindt er in de laatste decennia een verschuiving plaats van "Christen zijn" als cultuur, naar "Christen zijn" als oprecht geloof. En hoewel er steeds minder mensen naar de kerk gaan, denk ik dat de netto hoeveelheid "oprechte gelovigen" al die jaren wel eens gelijk zou kunnen zijn gebleven. Of misschien wel gestegen is?

Ik weet niet precies wat je achtergrond is, heiden, dus daarom vind je de uitdrukking 'cultuurgelovige' en 'oprechte christen' misschien wat vaag, maar ik zal het proberen uit te leggen. Ik zie bij mijn (christelijke) studentenvereniging hoe God leeft bij de mensen. En hoe mensen, die eigenlijk maar weinig met God hadden omdat ze een christelijk opgevoede cultuurchristen waren (of zelfs binnenkwamen als atheist), God leerden kennen, een persoonlijke relatie met Hem kregen en daardoor hele andere mensen werden. Dat kan gewoon niet vanzelf komen!

Hoe erg jammer ik het ook vind dat steeds minder mensen weten wie Jezus is, denk ik dat juist door de steeds grotere kerkverlating de mensen die nog WEL christen zijn, "gedwongen" worden om dit oprecht te zijn. Een cultuurchristen die volgens regeltjes leeft (zie een andere posting van mij over religieus versus oprecht zijn) zal het misschien nog goed volhouden op de veluwe, maar in het centrum van Rotterdam echt niet meer! Ik zie de toekomst (waarin christenen echt weer gaan doen wat God vraagt in plaats van zichzelf met religieuze wetjes onderscheiden van de rest van de wereld) dus heel rooskleurig in voor de volgelingen van Jezus!
Laatst gewijzigd door TheEdge op 08 mar 2004 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2004 14:57

De hele wereld bekeren tot volgelingen van Jezus gaat sowieso niet lukken. Jezus zei al dat slechts weinig mensen echt volgeling van Hem zouden worden.

In nederland vindt er in de laatste decennia een verschuiving plaats van "Christen zijn" als cultuur, naar "Christen zijn" als oprecht geloof. En hoewel er steeds minder mensen naar de kerk gaan, denk ik dat de netto hoeveelheid "oprechte gelovigen" al die jaren wel eens gelijk zou kunnen zijn gebleven. Of misschien wel gestegen is?

Ik weet niet precies wat je achtergrond is, heiden, dus daarom vind je de uitdrukking 'cultuurgelovige' en 'oprechte christen' misschien wat vaag, maar ik zal het proberen uit te leggen. Ik zie bij mijn (christelijke) studentenvereniging hoe God leeft bij de mensen. En hoe mensen, die eigenlijk maar weinig met God hadden omdat ze een christelijk opgevoede cultuurchristen waren (of zelfs binnenkwamen als atheist), God leerden kennen, een persoonlijke relatie met Hem kregen en daardoor hele andere mensen werden. Dat kan gewoon niet vanzelf komen!

Hoe erg jammer ik het ook vind dat steeds minder mensen weten wie Jezus is, denk ik dat juist door de steeds grotere kerkverlating de mensen die nog WEL christen zijn, "gedwongen" worden om dit oprecht te zijn. Een cultuurchristen die volgens regeltjes leeft (zie een andere posting van mij over religieus versus oprecht zijn) zal het misschien nog goed volhouden op de veluwe, maar in het centrum van Rotterdam echt niet meer! Ik zie de toekomst (waarin christenen echt weer gaan doen wat God vraagt in plaats van zichzelf met religieuze wetjes onderscheiden van de rest van de wereld) dus heel rooskleurig in voor de volgelingen van Jezus!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2004 09:17

Beste heiden,
Wat ik een beetje jammer vind is dat het enige dat je te melden hebt bestaat uit statistieken van teruglopende aantallen kerkelijken in Nederland en de steeds in een andere vorm terugkerende opmerking dat godsdienst opium voor het volk is en mensen slechts religieus worden om hun eigen angsten te ontlopen. Weet je ook wie er het hardst geroepen hebben dat godsdienst opium voor het volk is? Juist, degenen die zelf graag de rol van God over wilden nemen en het volk van de andere kant net zo hard besodemieterden.
En zou het niet zo kunnen zijn dat mensen zeggen dat godsdienst voor bangeriken is omdat ze zelf eigenlijk bang zijn voor de hel en daardoor alles maar heel hard ontkennen?
En denk je nu echt dat intelligente, nadenkende en zoekende mensen zich tevreden zouden stellen met het christendom als dit een schijnvertoning zou zijn en de enige realiteit ervan in de reflectie van je eigen wishful thinking ligt? (Oke, dit is geen bewijs voor het christendom oid, maar wel een aanwijzing dat het misschien serieuzer genomen moet worden dan jij doet...)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 09 mar 2004 14:45

heiden schreef:
Tabitha schreef:Heiden beweert dat religie enkel en alleen iets is wat bij cultuur hoort en wat aangeleerd is. Daar heb ik enkele vragen bij:
1. Hoe kon het gebeuren dat er zo iets als christendom is ontstaan als religie alleen iets aangeleerds zou zijn?
2. Hoe komt het dat er in oosterse landen zo veel christenen zijn, die niet christelijk zijn opgevoed, maar communistisch of islamitisch?
3. Waar baseer je die uitspraak eigenlijk op?
Volgens mij op JOU statistieken en niet op de realiteit!

1. Omdat de mens al sinds zijn ontstaan opzoek is naar verklaringen voor wat er om hem heen gebeurt. Omdat mensen graag horen dat ze niet dood gaan, maar naar de hemel. Een ieder die zo iets roept, krijgt mensen achter zich aan die dat geloven. Er bestaan nu toch ook nog steeds sektes en jomanda's, met grote groepen volgelingen.

2. Zo véél? 1 á 2 % in landen als india en china, niet echt veel dus. Maar goed, er zijn altijd uitzonderingen te vinden....

3. 'Mijn' statistieken zijn afkomstig van het CBS. Als dat niet reëel genoeg is hoor ik graag waar ik ze dan vandaan zou moeten halen.

Groet Heiden 8)

1. Je eerdere uitspraak dat het alleen aangeleerd is, gaat hier dus niet op, omdat het toch een keer ontstaan is. Hoe komt een mens aan het idee van een hemel? Jij denkt dat mensen dat verzinnen, omdat dat ze aanspreekt? Hoe komt men dan aan het idee van een hel, wat men ook in de chr. godsdienst leert? Dat is toch niet iets om je over te verheugen. En hoe komt men aan het idee dat de mens zondig is? Dat lijkt me nou ook niet echt leuk om te horen? Als mensen de christelijke godsdienst uit hun duim hadden gezogen, hadden ze denk ik er niet voor gekozen om de mens als zondig wezen te zien.
Verder geeft het feit dat de mens een verlangen heeft naar 'iets hogers' al aan dat dat er dan ook is. Waarom heeft een mens honger? Omdat er eten is. Waarom verlangt een mens naar seksualiteit? Omdat er 2 verschillende seksen zijn die elkaar goed aanvullen. Waarom verlangt een mens naar 'iets hogers'? Omdat er een God in de Hemel is.
Het feit dat dat verlangen bestaat, bewijst dat er een God is.
2. Verbreed je blik eens door ook naar andere landen en werelddelen te kijken, zoals Latijns-Amerika en moslimlanden. Hoe kom je aan de 1 a 2 procent in China?
3. Het 'mijn' statistieken is er volgens mij maar 1. En dat is diegene, die je aan het begin liet zien van de groei van kerkgenootschappen.
Verder is het zo dat de evangelicale stroming van het christendom wereldwijd toeneemt en dat het christendom in het algemeen ook nog toeneemt (hoewel niet in Europa, maar Europa is een uitzondering), hoewel de islam sterker toeneemt. Het christendom is nog steeds de grootste religie en zal dat hopelijk ook blijven.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 09 mar 2004 15:54

heiden schreef:Omdat de mens al sinds zijn ontstaan opzoek is naar verklaringen voor wat er om hem heen gebeurt. Omdat mensen graag horen dat ze niet dood gaan, maar naar de hemel. Een ieder die zo iets roept, krijgt mensen achter zich aan die dat geloven. Er bestaan nu toch ook nog steeds sektes en jomanda's, met grote groepen volgelingen.

Je geeft eigenlijk zef al antwoord op je eigen vraag. De bijbel is daar heel duidelijk over:

En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende; En velen zullen hun verderfenissen navolgen, door welke de weg der waarheid zal gelasterd worden. En zij zullen door gierigheid, met gemaakte woorden, van u een koopmanschap maken; over welke het oordeel van over lang niet ledig is, en hun verderf sluimert niet. ( 2 Petrus 2 : 1 t/m 3 )

Het woord van een valse profeet zal niet uitkomen. Zij hebben alleen hun eigen roem en rijkdom op het oog. Dat kan van Jezus niet gezegd worden, want alles wat Hij bezat heeft Hij weggegeven.

U moet goed onthouden dat niets van wat de profeten in de boeken hebben gezegd, zonder de hulp van de Heilige Geest kan worden uitgelegd. Want zij hebben die woorden niet zelf bedacht, maar de Heilige geest heeft hen ertoe gedreven namens God te spreken. (2 Petrus 1 : 20, 21)

De bijbel is geen verzinsel. Je kunt dat toetsen. Binnenkort kun je daar alles van lezen op mijn op mijn website die ik op 21 Maart opent. Er zal dan ook een banner van staan onder mijn berichten waar nu nog onbekendegod.nl staat.
Afbeelding

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 09 mar 2004 16:06

Tabitha schreef:1. Je eerdere uitspraak dat het alleen aangeleerd is, gaat hier dus niet op, omdat het toch een keer ontstaan is. Hoe komt een mens aan het idee van een hemel? Jij denkt dat mensen dat verzinnen, omdat dat ze aanspreekt? Hoe komt men dan aan het idee van een hel, wat men ook in de chr. godsdienst leert? Dat is toch niet iets om je over te verheugen. En hoe komt men aan het idee dat de mens zondig is? Dat lijkt me nou ook niet echt leuk om te horen? Als mensen de christelijke godsdienst uit hun duim hadden gezogen, hadden ze denk ik er niet voor gekozen om de mens als zondig wezen te zien.

Hoewel ik wel geloof dat het allemaal waar is, denk ik dat je argumenten toch redelijk makkelijk onderuit te halen zijn. Wanneer een bepaalde religie zijn volgelingen na hun dood beloont met een hemel, dan moet er ook iets vervelends zijn waar mensen terecht komen als ze zich NIET aan deze regels houden. Dat zie je in alle godsdiensten: een god die straft als er niet naar hem geluisterd wordt, hetzij in dit leven, hetzij na je dood.

Nu ik erover nadenk: het is juist heel logisch dat je een 'hel' zou verzinnen als je een godsdienst in elkaar knutselt. Je wilt ten eerste iets om de mensen mee bang te maken, en ten tweede zijn mensen jaloers genoeg op anderen om een hel nodig te hebben (Voorbeeld: "ik geef heel veel geld uit aan goede doelen, maar mijn buurman niet.... god gaat hem later lekker straffen", omdat je in dat geval jaloers bent dat die ander allemaal leuke dingen doet met zijn geld die jij eigenlijk veel liever ook had willen doen, wens je hem graag een hel toe)

Tabitha schreef:Verder geeft het feit dat de mens een verlangen heeft naar 'iets hogers' al aan dat dat er dan ook is. Waarom heeft een mens honger? Omdat er eten is. Waarom verlangt een mens naar seksualiteit? Omdat er 2 verschillende seksen zijn die elkaar goed aanvullen. Waarom verlangt een mens naar 'iets hogers'? Omdat er een God in de Hemel is.
Het feit dat dat verlangen bestaat, bewijst dat er een God is.

In hoeverre zijn verlangens niet gewoon aangeleerd? En verlangen alle mensen naar iets hogers? Of alleen de onzekere mensen? (<-- let op, ik kaart de vragen niet aan omdat ik het antwoord wil weten, maar om je stil te laten staan bij je argumentatie...)

Tabitha schreef:3. Het 'mijn' statistieken is er volgens mij maar 1. En dat is diegene, die je aan het begin liet zien van de groei van kerkgenootschappen.
Verder is het zo dat de evangelicale stroming van het christendom wereldwijd toeneemt en dat het christendom in het algemeen ook nog toeneemt (hoewel niet in Europa, maar Europa is een uitzondering), hoewel de islam sterker toeneemt. Het christendom is nog steeds de grootste religie en zal dat hopelijk ook blijven.

Kun je je afvragen... juist het feit dat er verdrukking is, maakt dat die christenen veel sterker en oprechter zijn en niet alleen cultuurchristenen. Je kunt je daarom afvragen of het wel gezond is als er heel veel christenen zijn (in elk geval wel als ze zich terugtrekken in christelijke enclaves en niet de wereld intrekken).

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 09 mar 2004 19:33

Dank aan TheEdge voor het beantwoorden van tabitha's post 8)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 mar 2004 19:39

heiden schreef:Dank aan TheEdge voor het beantwoorden van tabitha's post 8)

Ja, handig, dan heb jij nu meer tijd om op andere reactie in dit topic te reageren, die jij naar mijn idee links laat liggen omdat ze jou tot nadenken dwingen en waarbij je niet aan kan komen met als enige onderbouwing van je mening de CBS-statistiekjes.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 mar 2004 09:10

Graag gedaan hoor, maar kun je op mijn vorige posting ook nog even reageren...?

:?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 12:24

meschianza schreef:

Ja, handig, dan heb jij nu meer tijd om op andere reactie in dit topic te reageren, die jij naar mijn idee links laat liggen omdat ze jou tot nadenken dwingen en waarbij je niet aan kan komen met als enige onderbouwing van je mening de CBS-statistiekjes.

Juist. Er zijn er iig nog een stuk of 2 van mij die je nog niet gehad hebt.

*help, ik wordt genegeerd... :( :mrgreen: *

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

beste heiden

Berichtdoor martinm81 » 10 mar 2004 21:19

Beste heiden

Jammer dat je gaat, dan je heb laten verslaan. toch zal ik tot God bidden om je weer terug te halen.

martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2004 10:21

Nog even over die 1 a 2 procent in India en China...

Ik vond ook statiestieken en wel hier.

China:

Aantal inwoners: 1262,6 miljoen
% christenen: 7,3

India:

Aantal inwoners: 1013,7 miljoen
% christenen: 6,3%

We gaan rekenen:

7,3 procent van 1262,6 miljoen = 92170000
6,3 procent van 1013,7 miljoen = 63860000
____________________________________ +

Aantal christenen China + India = 156.030.000

Procentueel zijn het er misschien niet zoveel maar moet je kijken om hoeveel mensen het gaat. 10x de totale nederlandse bevolking :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 10:25

Wat ik ook niet zo goed begrijp aan heiden isd dat hij heel triomfantelijk vertelt dat het christendom een aflopende zaak is en daarbij ook aanhaalt dat de islam harder groeit. Oke, ik kan me nog voorstellen dat je blij bent als er geen christenen meer zijn (stelletje saaie, dooie, achter tradities aanrennende en niet-zelf-nadenkende kruisvaarders... :wink: ). Maar als je daarvoor in de plaats de islam krijgt ben je wat mij betreft alleen maar verder van huis.

Ik zou als ik heiden was me daar grote zorgen over maken...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: beste heiden

Berichtdoor Lalage » 11 mar 2004 12:38

martinm81 schreef:Beste heiden

Jammer dat je gaat, dan je heb laten verslaan. toch zal ik tot God bidden om je weer terug te halen.

martin

/offtopic
heej ik dacht eerst dat je Joap was, die hier vroeger nog weleens kwam, omdat je dezelfde avatar hebt als hij toen altijd gebruikte...
/ontopic

Terug naar “Archief”