Datering profetieën van Daniël.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

panther95
Verkenner
Verkenner

Datering profetieën van Daniël.

Berichtdoor panther95 » 09 okt 2013 19:35

Hoi,
zoals jullie allemaal weten heeft Daniël tijdens zijn leven (600 voor Christus) enkele profetieën gehad en opgetekend in zijn boek. Deze profetieën gaan over het Griekse Rijk (400 voor Christus). Maar het boek Daniël is op schrift gesteld in 200 voor Christus, dus nádat de gebeurtenissen met de Grieken hebben plaatsgevonden. Jullie zien mijn vraag al aankomen, wie zegt dat het om profetieën gaat en dat niet gewoon iemand in 200 voor Christus een geschiedenisboek heeft overgeschreven?

Ik geloof dat de Bijbel is geïnspireerd en dat Daniël deze profetieën ook echt 600 voor Christus heeft gehad en dat het is overgeleverd door de rabbijnen en dat het vervolgens in 200 voor Christus opgesteld is. Maar zijn er argumenten, die ik aan iedereen kan overleggen, waarmee dat ook aantoonbaar is. Bijvoorbeeld een tekstonderzoek waarbij aangetoond is dat de schrijfstijl en dergelijke die in de profetieën van 400 voor Christus gebruikt wordt, dezelfde is als die in de profetieën van na het op schrift stellen, dus ná 200 voor Christus. Of bewijzen waarmee aangetoond kan worden, dat het boek Daniël toch van voor 400 voor Christus is.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!
Groet,
panther95

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Datering profetieën van Daniël.

Berichtdoor coby » 09 okt 2013 19:59

panther95 schreef:Ik ben benieuwd naar jullie reactie!
Groet,
panther95

Ik ben benieuwd naar de bewijzen. Heb weleens op een youtube filmpje gezien dat ze verschillende geschriften hadden gevonden die overgeschreven waren, met eeuwen ertussen en er was geen jota of tittel aan de tekst veranderd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 09 okt 2013 21:35

panther95 schreef:Hoi,
zoals jullie allemaal weten heeft Daniël tijdens zijn leven (600 voor Christus) enkele profetieën gehad en opgetekend in zijn boek. Deze profetieën gaan over het Griekse Rijk (400 voor Christus). Maar het boek Daniël is op schrift gesteld in 200 voor Christus, dus nádat de gebeurtenissen met de Grieken hebben plaatsgevonden. Jullie zien mijn vraag al aankomen, wie zegt dat het om profetieën gaat en dat niet gewoon iemand in 200 voor Christus een geschiedenisboek heeft overgeschreven?
Dat is een heel moeilijk te beantwoorden vraag. De algemene consensus onder theologen en geleerden is dat veel Hebreeuwse schriften zijn gebaseerd op de schriften van culturen en rijken om Israël heen, maar dat ze die naar eigen ideeën hebben aangepast. Ik weet niet of je de Engelse taal machtig bent, maar dan zou je dit eens moeten lezen: klik hier.

Wist je overigens dat de eerste, originele opgeschreven versies van de Oud Testamentische bijbelboeken die vooraan in je bijbeltje zitten worden gedateerd op ongeveer 625BC (voor Christus)? Dat is een aantal duizend jaar ná de schepping van de wereld, de zondvloed enzovoorts.
"Een libelle zweeft over het water..."

panther95
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor panther95 » 12 okt 2013 19:36

Pcrtje schreef:Dat is een heel moeilijk te beantwoorden vraag. De algemene consensus onder theologen en geleerden is dat veel Hebreeuwse schriften zijn gebaseerd op de schriften van culturen en rijken om Israël heen, maar dat ze die naar eigen ideeën hebben aangepast. Ik weet niet of je de Engelse taal machtig bent, maar dan zou je dit eens moeten lezen: klik hier.

Wist je overigens dat de eerste, originele opgeschreven versies van de Oud Testamentische bijbelboeken die vooraan in je bijbeltje zitten worden gedateerd op ongeveer 625BC (voor Christus)? Dat is een aantal duizend jaar ná de schepping van de wereld, de zondvloed enzovoorts.

Ik geloof ook zeker dat het boek Daniël en de Bijbel in het algemeen geen fraude is, dus daarom wilde ik mezelf erin vastbijten. Ik denk alleen dat ik niet hoef te proberen om met Wikipedia aan te komen. Ik vroeg me vooral af of de stijl van het boek overal hetzelfde was. Ook ivm de aanhangsels van Daniël.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 19 okt 2013 12:22

panther95 schreef:
Deze profetieën gaan over het Griekse Rijk (400 voor Christus

in het jaar nul, toen men dit boek nog in de grondtekst las, leerde niemand! dat het boek Daniel, over het oude griekse rijk zou gaan ....

panther95 schreef:
Maar het boek Daniël is op schrift gesteld in 200 voor Christus

onzin !!... profetie'en werden NIET naderhand op schrift gezet -- immers Daniel als hoge ambtenaar, behoorde tot de schrijvende cultuur ....

NB : het is jereinste flauwekul om te beweren, dat bvb de boeken van Mozes, pas gedurende de ballingschap zouden zijn geschreven -- impossible ...!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 19 okt 2013 16:57

Hero schreef:NB : het is jereinste flauwekul om te beweren, dat bvb de boeken van Mozes, pas gedurende de ballingschap zouden zijn geschreven -- impossible ...!!
Niet gedurende de ballingschap, maar wel vlak voor de ballingschap. Dat is de consenssus onder vrijwel alle geleerden en theologen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2013 17:08

[quote="Pcrtje] Niet gedurende de ballingschap, maar wel vlak voor de ballingschap. Dat is de consenssus onder vrijwel alle geleerden en theologen.[/quote]
Er zijn kleitabletten van gevonden.
http://kiel0.home.xs4all.nl/ontstaan_van_genesis.htm
Als Mozes ongeletterd was geweest, had hij de 10 geboden niet kunnen lezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 19 okt 2013 17:27

Boerin schreef:Er zijn kleitabletten van gevonden.
http://kiel0.home.xs4all.nl/ontstaan_van_genesis.htm
Goed lezen, Boerin. Er staat alleen maar dat er kleitabletten zijn gevonden die aantonen dat al ver voor David men kon lezen en schrijven. Niet dat de boeken van Mozes of die van Daniël op die kleitabletten staan.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2013 17:43

Pcrtje schreef: Goed lezen, Boerin. Er staat alleen maar dat er kleitabletten zijn gevonden die aantonen dat al ver voor David men kon lezen en schrijven. Niet dat de boeken van Mozes of die van Daniël op die kleitabletten staan.

http://www.overgeloven.nl/argumenten/ar ... tten-ebla/
Het lijkt me wel aannemelijk, al zijn ze nooit gevonden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

panther95
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor panther95 » 19 okt 2013 17:56

Hero schreef:in het jaar nul, toen men dit boek nog in de grondtekst las, leerde niemand! dat het boek Daniel, over het oude griekse rijk zou gaan ....

onzin !!... profetie'en werden NIET naderhand op schrift gezet -- immers Daniel als hoge ambtenaar, behoorde tot de schrijvende cultuur ....

NB : het is jereinste flauwekul om te beweren, dat bvb de boeken van Mozes, pas gedurende de ballingschap zouden zijn geschreven -- impossible ...!!

Dat eerste lijkt me een interessant gegeven, waar heeft u dat vandaan? Want nu denken er mensen (mijns inziens onterecht) dat Daniël fraude is. En een gegeven als dit zou een argument tegen kunnen zijn. Overigens weet ik ook wel dat Daniël tot de schrijvende cultuur behoorde. Alleen het probleem is dus: wie zegt dat niet iemand, net na Antiochius Epifanus de laatste hoofdstukken heeft geschreven? Het is niet mijn standpunt, maar ik wil wel weten waarom dit niet zo is. Zeggen dat het je reinste flauwekul is, is niet het sterkste argument...

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 19 okt 2013 18:06

Boerin schreef:http://www.overgeloven.nl/argumenten/archeologie/3a-archeologie-ot-verslagen/1b-kleitabletten-ebla/
Het lijkt me wel aannemelijk, al zijn ze nooit gevonden.
Ik denk dat de website die je noemt niet de meest accurate en nauwkeurige informatie verschaft.

"However, much of the initial media excitement about supposed Eblaite connections with the Bible, based on preliminary guesses and speculations by Pettinato and others, is now widely deplored as generated by "exceptional and unsubstantiated claims" and "great amounts of disinformation that leaked to the public".[1] The present consensus is that Ebla's role in biblical archaeology, strictly speaking, is minimal.[2]"

1. Moorey, 1991, p.150–152.
2. Chavalas, 2003, P.40–41.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 19 okt 2013 22:26

Pcrtje schreef:Niet gedurende de ballingschap, maar wel vlak voor de ballingschap. Dat is de consenssus onder vrijwel alle geleerden en theologen

@pcrtje ... consensus is NONsensus -- want niet de geleerden bepalen wat waar is, doch de bijbel & de profeten !! -- overigens, stelt dat groepje geleerden maar weinig voor ... ze roepen wel dingen, echter ze onderbouwen niks -- kortom : houdt je liever aan het betrouwbare woord van God ....

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 19 okt 2013 22:41

panther95 schreef:Overigens weet ik ook wel dat Daniël tot de schrijvende cultuur behoorde. Alleen het probleem is dus: wie zegt dat niet iemand, net na Antiochius Epifanus de laatste hoofdstukken heeft geschreven? Het is niet mijn standpunt, maar ik wil wel weten waarom dit niet zo is

@panther ... tussen de inhoud van het boek Daniel enerzijds, of anderzijds Antiochus Epifanus, bestaat zelfs NIET de oppervlakkigste relatie -- voorts bevat het boek Daniel, wetenschappelijke kwaliteiten welk bij 'n eventueel mondelinge doorgeving : zeker verloren waren gegaan !? -(( bvb : de zowel aramese als hebreeuwse taal, werden sinds de komst van de grieken, niet langer door het volk gesproken ....

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 20 okt 2013 00:10

Hero schreef:@pcrtje ... consensus is NONsensus
Vertel, waarom?
Hero schreef: -- want niet de geleerden bepalen wat waar is, doch de bijbel & de profeten !! --
...
Hero schreef:overigens, stelt dat groepje geleerden maar weinig voor ... ze roepen wel dingen, echter ze onderbouwen niks
Zucht... Waarom gebruiken zoveel christenen toch oogkleppen?
Hero schreef:-- kortom : houdt je liever aan het betrouwbare woord van God ....
Dat volgens jou dus alleen maar Gods woord is omdat het in de bijbel staat.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 okt 2013 12:47

Er zijn twee dingen die bij mij opkomen als ik het eerste bericht van dit topic lees:

1. In de Joodse cultuur is een sterk systeem van mondelinge overlevering. De kans dat daar fouten of afwijkingen te vinden zijn, is minimaal. Het flauwe verhaaltje van een klas waar een uitspraak rond gefluisterd wordt om te kijken of de laatste hetzelfde zegt als de eerste, gaat hier niet op. Joodse kinderen leren (van hun ouders) op hun derde lezen, vanaf hun zesde de Torah uit het hoofd, vanaf hun tiende de rest van de Tenach (Oud Testament) en vanaf hun zestiende gaan verschillende jongemannen in de leer bij een Rabbijn. Joodse kinderen mochten pas uit de Torah voorlezen als die dat goed konden. Jongemannen van dertig jaar mochten pas als leraar optreden als zij dat goed konden. En ook het doorvertellen van mondelinge verhalen mocht pas als het verhaal foutloos werd herhaald. In dit systeem is het heel goed mogelijk dat teksten en boeken pas later op schrift zijn gezet.

2. Ook een stukje Joodse cultuur, namelijk dat rollen (nog steeds) worden overgeschreven. Oude rollen worden niet bewaard, maar begraven. Men begraaft rollen, omdat de Naam van God niet uitgewist mocht worden. Daarom bestaan er naast de Dode Zeerollen geen rollen meer die tweeduizend jaar oud zijn. De overschrijvers van de Torah bijvoorbeeld, waren een jaar bezig met overschrijven van één exemplaar. Bij een fout moest men opnieuw beginnen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “Archief”