Inentingen bij baby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

654321
Luitenant
Luitenant

Re: Inentingen bij baby's

Berichtdoor 654321 » 25 jun 2013 18:31

boer schreef: ''Doorslaggevend voor zijn afwijzing is dat het ziekteverwekkend karakter van het vaccin strijdt met het uitgangspunt dat God over ziekte en gezondheid beslist.''

In zijn gemeente is er dus ook niemand die antibiotica gebruikt?

Dat is wel heel wat anders. Dan ben je al ziek.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 25 jun 2013 18:36

boer schreef:Ik heb inderdaad weinig begrip voor mensen die hun onschuldige hummeltje moedwillig blootstellen aan kinderverlamming e.d. en dit God's wil durven noemen.
Ook de geestelijke variant, het afslaan van het aanbod van de Medicijnmeester (Jezus) die genade, vergeving en beterschap aanbiedt tot eeuwig leven, en een leven lang zwelgen in geveinsde, passieve nederigheid,nee, het gaat er maar moeilijk bij me in.

Dat zijn 2 heel verschillende dingen.
En wat je over de geestelijke variant zegt, dan ken je jezelf nog niet. Als je ziet wie Jezus voor je wil zijn, zonder enige verdienste, dan geeft dat verwondering. Want er is niemand die van zichzelf God ziet, niemand die goed doet. Dat slaat er diep in... Dan begrijp je niet dat God naar jou wilde omzien, niets beter dan alle anderen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jun 2013 18:37

Wat mij opvalt is dat in vier dagen tijd er bijna 10 pagina,s vol geschreven zijn over wat we zo fout vinden van de keuzes van anderen, is één keer je mening geven niet genoeg.
Ik snap dat niet zo goed..... er zijn meer van die topics .... :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 25 jun 2013 18:38

Miepje90 schreef: Als je er dus goed over nagedacht hebt en besluit om niet te kiezen voor vaccinatie, zijn er altijd nog genoeg mensen om je kind te beschermen. Zolang dat dus maar een beperkte groep blijft.

Kunnen MENSEN mijn kinderen beschermen????

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 25 jun 2013 18:41

shrew schreef: hun kind, als die dankzij hun weigering om te vaccineren verlamd door het leven gaat...

Wie regeert nu alles? Wie staat er boven alle dingen? Toch (een vertrouwen op) de vaccinatie...?

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 25 jun 2013 18:56

meribel schreef:Want @ schelpje , jij vroeg, kan je je het als ouder zijnde vergeven als je kindje dood gaat van die vaccinatie ....dat is toch exact hetzelfde als dood gaan aan niet vaccineren. Je doet wat in je ogen het beste is maar gelooft dat je tijd vaststaat.

Ik denk dat dit voor christelijke/ gelovige ouders inderdaad hetzelfde is. Als je, in biddend opzien tot God, besluit om wel te vaccineren óf als je beslist, in afhankelijkheid van God, je kind niet te vaccineren. In beide keuzes hebben we Zijn genade nodig om dat zo te mogen zien. En dat wil Hij ons ook schenken alleen om Jezus wil. (ook een bemoediging voor degenen die niet vaccineren).

Bij beide geloof je dat God alles bestuurd. Bij beide geloof je dat Hij leven geeft en neemt. Bij beide weet je dat Hij boven alle dingen staat. Bij beide weet je dat je uiteindelijk zelf niets te zeggen hebt over leven en dood. Bij beide weet je dat gezondheid en ziekte uit Zijn hand komt. Bij beide weet je dat geen ding bij geval maar alles uit Zijn vaderlijke hand ons toekomt. Bij beide weet je dat Hij niet slaat uit lust tot plagen.

Dus laten we ook voor beide meningen respect hebben!

Jannette123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jannette123 » 25 jun 2013 19:02

Miepje90 schreef:Maar dat staat hier volledig buiten

Ahaa, ik denk echt niet dat het geloof buiten inenten staat. Als je in God gelooft, moet je ook alles met God doen. Kom op zeg. Je gaat me toch niet vertellen dat je dat even buiten God laat, omdat Hij er dan zogenaamd niets over te zeggen heeft.

Miepje90 schreef:Wetenschap (en dus ook geneeskunde) is gebaseerd op theorieën en feiten, niet op meningen. Er is een mechanisme achter vaccinaties, en dat gaat niet over gif. Verder is het feit dat bijvoorbeeld de pokken alleen nog bestaan in een laboratorium, een bewijs dat 'dat gif' niet nutteloos is. Als dat wel zo zou zijn, zouden de pokken nooit uitgeroeid kunnen zijn.

Net zoals de evolutietheorieën gebaseerd zijn op feiten! Zo ook dat dat het schepsel verhaal dus daar niet in past en dat toevallig wel zo is hoe de wereld is ontstaan!
Speak Life, when the sun won't shine and you don't know why.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 jun 2013 19:38

654321 schreef:
Ik denk dat dit voor christelijke/ gelovige ouders inderdaad hetzelfde is. Als je, in biddend opzien tot God, besluit om wel te vaccineren óf als je beslist, in afhankelijkheid van God, je kind niet te vaccineren. In beide keuzes hebben we Zijn genade nodig om dat zo te mogen zien. En dat wil Hij ons ook schenken alleen om Jezus wil. (ook een bemoediging voor degenen die niet vaccineren).

Bij beide geloof je dat God alles bestuurd. Bij beide geloof je dat Hij leven geeft en neemt. Bij beide weet je dat Hij boven alle dingen staat. Bij beide weet je dat je uiteindelijk zelf niets te zeggen hebt over leven en dood. Bij beide weet je dat gezondheid en ziekte uit Zijn hand komt. Bij beide weet je dat geen ding bij geval maar alles uit Zijn vaderlijke hand ons toekomt. Bij beide weet je dat Hij niet slaat uit lust tot plagen.

Dus laten we ook voor beide meningen respect hebben!

Ik kan me hier helemaal in vinden, ben het volledig met je eens. En vind ook nog dat je het mooi verwoord.

Ik vaccineer mijn kinderen, maar dat betekent absoluut niet dat ik me veilig waan of denk leven te verlengen. Nee ik doe het om dezelfde reden als bijv mijn gordels dragen. Met de beste wil en wetenschap probeer ik goed voor mijn lijf en dat van mijn kinderen te zorgen.

Ik ben overtuigd dat niet vaccinerende mensen omdat ze geloven dat vaccineren schadelijk is datzelfde doel voor ogen hebben.

Ik ben overtuigd dat niet vaccinerende mensen omdat ze niet willen ingrijpen in Gods plan net als ik denken dat onze tijd in Zijn hand ligt,

Beide groepen, daar zijn raakvlakken mee en ik respecteer hun mening.

Uitzondering:

Ik reageerde hier primair op jannette123 haar post, dat het fijn is dat er mensen doodgaan aan deze ziektes want dan wordt de rest sterker.

Daar kan ik dus echt helemaal niets mee, en ik kan me niet voorstellen dat de andere niet- prikkers die mening met haar kan delen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jun 2013 19:51

Jannette123 schreef:
Stel dat het inenten niet bestond, stel je een wereld zonder inenten voor (die er ooit was (!)). En er komt een ziekte ter wereld zoals polio. Stel dat er 100 mensen zijn op de wereld, en alle 100 mensen krijgen die ziekte. Waarvan 10 procent, dus 10 mensen aan dood gaan. Dan waren die 10 de zwakkere mensen. De andere 90 mensen overleven het en gaan verder met leven. Dat betekent dat we de sterkere mensen overhouden en dus veel beter voor wereld, want die sterke mensen krijgen ook weer sterke kinderen. Nu heb je zoveel zwakheid in de wereld. Het is misschien ook best hard, want je laat de zwakkere mensen niet leven. Maar zwart wit gezien heb je die mensen dus niet nodig.

Ik vraag me werkelijk af hoe je deze gedachten Bijbels kan verantwoorden.
De Here Jezus genas de zieken....de zwakke die jij uit wil laten sterven, om een sterker ras en dus een betere wereld te krijgen. :-k

Daarbij vind ik het ook gewoon slecht, waarom iemand ziek maken, terwijl je volkomen gezond bent!?

Nee je kan beter zoals je hierboven schreef de zieken en zwakkeren laten sterven. =;

Ik denk inderdaad net als meribel dat veel niet inenters het met jouw zienswijze niet eens zijn.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 jun 2013 19:53

654321 schreef:
Dat is wel heel wat anders. Dan ben je al ziek.

Er is een heel wijs spreekwoord:
''voorkomen is beter dan genezen''

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 25 jun 2013 20:06

Wow, wat gaat dit topic hard!

Jannette123 schreef:Ahaa, ik denk echt niet dat het geloof buiten inenten staat. Als je in God gelooft, moet je ook alles met God doen. Kom op zeg. Je gaat me toch niet vertellen dat je dat even buiten God laat, omdat Hij er dan zogenaamd niets over te zeggen heeft.

Of je begrijpt me niet, of je verdraait bewust mijn woorden. Wat je zei, was dit:
Omdat het hier gaat om geloof in God. Er is toch ook geen verklaring dat God bestaat? Dat is geloof.

Vervolgens zeg ik dat ik dat niet relevant vind hier. Natuurlijk heeft God over alles iets te zeggen, is mijn mening. Maar voor we weer in een discussie verzeilen over of God bestaat of niet, wilde ik even opmerken dat dat in deze discussie niet nodig is.

Miepje90 schreef:Wetenschap (en dus ook geneeskunde) is gebaseerd op theorieën en feiten, niet op meningen. Er is een mechanisme achter vaccinaties, en dat gaat niet over gif. Verder is het feit dat bijvoorbeeld de pokken alleen nog bestaan in een laboratorium, een bewijs dat 'dat gif' niet nutteloos is. Als dat wel zo zou zijn, zouden de pokken nooit uitgeroeid kunnen zijn.

Janetta123 schreef: Net zoals de evolutietheorieën gebaseerd zijn op feiten! Zo ook dat dat het schepsel verhaal dus daar niet in past en dat toevallig wel zo is hoe de wereld is ontstaan!

Volgens mij kwam jij aanzetten met een verhaal over survival of the fittest. Of is dat ook geen feit?
Maar, hoe zijn de pokken volgens jou verdwenen?
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 jun 2013 20:09

654321 schreef:
Wie regeert nu alles? Wie staat er boven alle dingen? Toch (een vertrouwen op) de vaccinatie...?

Ja, een vertrouwen op de middelen die God ons ter beschikking stelt.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 25 jun 2013 20:18

654321 schreef:Kunnen MENSEN mijn kinderen beschermen????

Wat ik bedoelde, en wat misschien niet helemaal duidelijk uit mijn post naar voren kwam, was dat niet vaccineren weinig consequentie heeft in een omgeving waar veel gevaccineerd wordt. In die zin worden niet gevaccineerde mensen beschermd door wel gevaccineerde mensen, vergelijk het met een auto-ongeval waarbij iemand beschermd wordt door de gordel en de airbags.
Ik geloof dat God de enige is die macht heeft over leven en dood, maar het argument dat God die macht heeft, wil niet zeggen dat de gordel niet om moet.

Mortlach schreef: Dan heeft het dus niets met principes te maken, maar leunen op de keuzes van anderen. Het is natuurlijk in Gods hand dat al die anderen hun kinderen laten inenten, zodat jij het niet hoeft te doen - en vervolgens het vaccineren verketteren want slecht of tegen Gods wil. Ik kan dat niet begrijpen.

Hoeft ook niet;).
Als ik zelf kinderen heb (ooit), zal ik ze wel laten vaccineren. Puur rationeel maakt het niet uit of er een kleine groep weigert te vaccineren, en of zij dat nou doen vanuit een religieuze argumentatie of vanuit een angst voor vaccinaties, maakt mij daarbij medisch gezien niet zoveel uit.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 25 jun 2013 21:44

Dank!
Btw: in de DTP zit nog wel een geinactiveerde versie van het poliovirus, maar die is zodanig verzwakt en gemuteerd, dat het geen kwaad kan en je wel een immuunrespons krijgt. Toch?

Klopt, dat is voor zover ik weet het enige geinactiveerde virus. En op dit moment wordt er nog steeds door verschillende bedrijven en onderzoeksinstellingen gewerkt aan een betere en mogelijk veiligere variant.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 25 jun 2013 21:54

Toch is dat wel ten diepste hét argument waarom mensen tegen inenten zijn: je brengt een ziekmakende stof in het lichaam om een nog niet aanwezige ziekte te bestrijden.
Dat is het enige argument dat telt, in mijn opinie. Ook al ben ik zelf sterk vóór inenten.

Dat is dus het verschil met de oude vaccins. Dat waren vaak geïnactiveerde virussen en daar zou dat argument (deels) op kunnen gaan. Bijvoorbeeld bij het poliovirus. De nieuwe vaccins zijn bijna allemaal gebaseerd op delen van het virus. Bijvoorbeeld een eiwit, of gen, met bijvoorbeeld een booster. Dat is dus NOOIT een ziekmakende stof. Het triggert je immuunsysteem, maar je zult er nooit een ziekte van krijgen. Best een belangrijk verschil voor bovenstaand argument.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Terug naar “Archief”