Waar moet dat heen... Kindermisbruik binnen de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Waar moet dat heen... Kindermisbruik binnen de kerk

Berichtdoor Diamantje » 18 mar 2013 16:54

Hallo iedereen,

De laatste tijd komen er heel veel meldingen over seksueel misbruik bij kinderen binnen kerken naar buiten. Hier maak ik me erg zorgen over, ook omdat het het imago van het christendom tot op het bot verziekt! :cry: :cry: Wat moeten we daar nou mee, want volgens sommige stromingen (bijv. katholicisme), telt het celibaat heel erg mee. Maar je hebt dan altijd mensen die het dan maar op kinderen botvieren, om het zo maar te zeggen. Zou daar een oplossing voor zijn, om het meer te voorkomen???

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Waar moet dat heen... Kindermisbruik binnen de kerk

Berichtdoor Pcrtje » 18 mar 2013 17:11

Diamantje schreef:De laatste tijd komen er heel veel meldingen over seksueel misbruik bij kinderen binnen kerken naar buiten. Hier maak ik me erg zorgen over, ook omdat het het imago van het christendom tot op het bot verziekt! :cry: :cry: Wat moeten we daar nou mee, want volgens sommige stromingen (bijv. katholicisme), telt het celibaat heel erg mee. Maar je hebt dan altijd mensen die het dan maar op kinderen botvieren, om het zo maar te zeggen. Zou daar een oplossing voor zijn, om het meer te voorkomen???

Uit onderzoek blijkt dat het percentueel ongeveer net zoveel voorkomt in de RKK als in andere kerkstromingen, dus wat dat betreft zijn we als christenen allemaal 'even zondig'. Wat je ermee moet? Ik probeer in gesprekken waarin dat naar voren komt altijd te benadrukken dat christenen net zo zondig zijn als anderen, en ik laat duidelijk merken dat ik het ook zeer jammer vind. Ga het vooral niet goedpraten...
"Een libelle zweeft over het water..."

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 18 mar 2013 17:21

Pcrtje schreef:Uit onderzoek blijkt dat het percentueel ongeveer net zoveel voorkomt in de RKK als in andere kerkstromingen, dus wat dat betreft zijn we als christenen allemaal 'even zondig'.

Ja ik probeer ook niemand zwart te maken ofzo, sorry als het zo overkwam! Maar ik dacht: misschien heeft het er vooral mee te maken dat sommigen van de kerk niet mogen trouwen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2013 17:26

Er valt niets goed te praten. Wel kan men het binnen de context zetten. Mensen verstaan dat al snel onder goedpraten.

Wat je er praktisch mee kan is dat je bij je eigen gemeente/parochie nagaat of er protocollen zijn voor het werken met kinderen. Bijvoorbeeld dat een volwassene nooit alleen mag zijn met een kind. Maar ook met protocollen voorkom je niet dat een kwaadwillend persoon vroeg of laat toch kans zal zien.

(Kinder)misbruik is iets wat in de gehele samenleving plaatsvind. Van kinderopvang tot middelbare-school, van voetbal tot scouting en van kerk tot het eigen gezin/familie. Het is gruwelijk en ik zie zo niet wat er gedaan kan worden om dit effectief een halt toe te roepen. De samenleving is inmiddels dermate verziekt en verzwakt dat er welhaast een wonder moet plaatsvinden om het tij te keren.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 mar 2013 17:35

Faramir schreef:Er valt niets goed te praten. Wel kan men het binnen de context zetten. Mensen verstaan dat al snel onder goedpraten.

Wat je er praktisch mee kan is dat je bij je eigen gemeente/parochie nagaat of er protocollen zijn voor het werken met kinderen. Bijvoorbeeld dat een volwassene nooit alleen mag zijn met een kind. Maar ook met protocollen voorkom je niet dat een kwaadwillend persoon vroeg of laat toch kans zal zien.

(Kinder)misbruik is iets wat in de gehele samenleving plaatsvind. Van kinderopvang tot middelbare-school, van voetbal tot scouting en van kerk tot het eigen gezin/familie. Het is gruwelijk en ik zie zo niet wat er gedaan kan worden om dit effectief een halt toe te roepen.

Misschien mensen die daartoe neigen, belonen door ze bij voorbaat al chemische castratie aan te bieden, met desnoods geldelijke beloning, en in geval van toch plegen van deze misdaad, ook tot chemische castratie verplichten met een hele hoge geldboete.
Celibaat hoort op een vrijwillig besluit te berusten van de christen, die niet over zich mag laten heersen door een ander.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 19 mar 2013 06:05

wat moeten we doen?
"we"?? we can change the world :mrgreen:
maar ik begrijp het wel, je ziet onecht en denkt hoe kunnen we ons steentje bijdragen om daar iets tegen te doen.

ik denk dat misbruik, net als zoveel andere zaken, allereerst in onze gedachten beginnen.
uiterijkheden - zoals gedrag - aanpakken leidt tot dictatuur (lekker kort door de bocht) en onderdrukking van neigingen. dat kan weer leiden tot 'amok' maken. stille gedwee mensen die plotseling overwacht agressief en extreem geweldadig worden.

om daadwerkelijk iets te veranderen is een denk-verandering nodig. (gij geheel anders gij hebt Christus leren kennen; wordt verandert in uw denken)
denkpatronen zijn en vastgeroest e te veranderen. veranderen kost veel wil en discipline.
welke gedachten 'voed' je. welke gedachten/ fantasien laat je ronddwarrelen en stimuleer je?
denk patronen zijn als een beekje dat een bedding gevormd heeft, moeilijk om te leiden. maar door een dam te bouwen en een nieuwe bedding te creeren is het wel mogelijk.

de wereld is 'over-sexed' en gefocussed op behoefte bevrediging. de bijbel roept ons op om de naaste lief te hebben. welke Heer dienen we? en wie kunnen we helpen om dat ook te doen?

de mistanden in de kerk zijn een woud van individuele bomen. het woud is te groot maar een boom helpen is te doen.
"we" hoeven trouwens niet met de grote gevallen te beginnen. vorm met een paar vrienden een discipel groepje waarin je elkaar stimuleert om Christus radikaal na te leven. dan verander je je egen denken en help je anderen tegelijkertijd.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

andre1980
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor andre1980 » 25 mar 2013 23:02

Bij ons in de kerk gaan we werken met een vertrouwenspersoon voor seksueel misbruik. Dit kan misschien wel helpen. Slachtoffers hebben dan de mogelijkheid om seksueel misbruik te melden. Verder is het voor mensen met slechte ideeën misschien wel een drempel om kinderen te misbruiken, omdat de kans dat je slechte praktijken aan het daglicht komen nu groter is.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 27 mar 2013 06:22

Het probleem is dat de seksuele prikkeling beduidend groter is dan in het verleden. Hoe jammer het misschien ook is, maar daar is erg weinig aan te doen. Het wordt wel geprobeerd, maar de druk is enorm.
Ik ben het met enkele voorgaande posters eens die beweren dat je het beste mensen als individu kan helpen. En het lijkt me verstandig dat als je weet dat je de neiging hebt om kinderen te misbruiken dat je dan probeert hulp te zoeken. Achteraf helpen is goed, maar vooraf ergens naar toegaan lijkt me verstandiger.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 27 mar 2013 08:12

Ik denk dat een groot probleem van mensen die 'op kinderen vallen' is, dat het juist zo ontzettend moeilijk is om er mee naar buiten te komen. Wie kun je genoeg vertrouwen? Het laatste wat je wil, is een stigma als kindermisbruiker. Mensen slaan nu eenmaal op tilt als er een kans is dat iemand aan kinderen zit, dus als jij die neiging heb biecht je dat niet zomaar op.
Stel dat je het aan je huisarts vertelt. Misschien heeft hij wel een meldplicht.
Stel dat je het aan een broer of goede vriend vertelt. Dan mag je misschien niet meer in de buurt van zijn kinderen komen.
Stel dat je het als geestelijke aan een meerdere vertelt. Wat gebeurt er dan?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 27 mar 2013 09:09

Kvinna schreef:Ik denk dat een groot probleem van mensen die 'op kinderen vallen' is, dat het juist zo ontzettend moeilijk is om er mee naar buiten te komen. Wie kun je genoeg vertrouwen? Het laatste wat je wil, is een stigma als kindermisbruiker. Mensen slaan nu eenmaal op tilt als er een kans is dat iemand aan kinderen zit, dus als jij die neiging heb biecht je dat niet zomaar op.
Stel dat je het aan je huisarts vertelt. Misschien heeft hij wel een meldplicht.
Stel dat je het aan een broer of goede vriend vertelt. Dan mag je misschien niet meer in de buurt van zijn kinderen komen.
Stel dat je het als geestelijke aan een meerdere vertelt. Wat gebeurt er dan?

Dat is een probleem, vorige week was de week van de psychiatrie, met het thema stigma, ik ben naar een voorlichtings middag geweest en ja dan sta je met je oren te klapperen.
Het is zeker een oproep dat iemand die er mee worstelt hulp moet krijgen en geen brandmerk.
Maar hoe ga je zoiets verwezelijken?

Het komt in alle lagen van de bevolking voor, na de rk is de jeugdzorg tegen het licht gehouden en de pleeggezinnen. Vanuit de reformatorische kerken komen er eveneens heel veel signalen, zie trouwens maar op deze site hoeveel er boven komr als het dit onderwerp heeft.

andre1980
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor andre1980 » 27 mar 2013 09:20

Dat is inderdaad een goed idee, dat als mensen neigingen hebben om sex te hebben met kinderen, dat ze daar dan preventieve hulp voor kunnen krijgen. Dit moet naar mijn idee goed gestimuleerd worden.

Aan de andere kant moet het natuurlijk ook weer niet zoiets worden van: de daders zijn eigenlijk de slachtoffers. Of: het is hun geaardheid, ze kunnen er niets aan doen. Het is en blijft een verschrikkelijk misdrijf, dat naar mijn idee, hard gestraft en aangepakt moet worden.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 27 mar 2013 09:58

Pcrtje schreef: Uit onderzoek blijkt dat het percentueel ongeveer net zoveel voorkomt in de RKK als in andere kerkstromingen, dus wat dat betreft zijn we als christenen allemaal 'even zondig'. Wat je ermee moet? Ik probeer in gesprekken waarin dat naar voren komt altijd te benadrukken dat christenen net zo zondig zijn als anderen, en ik laat duidelijk merken dat ik het ook zeer jammer vind. Ga het vooral niet goedpraten...

Bedoel je nu dat het seksueel misbruik onder kinderen in andere stromingen net zoveel is als in de RK-Kerk? Het is bekend dat er bij protestanten seksueel misbruik is geweest in pastorale relaties. Voor zover ik weet komt kindermisbruik meer voor in de RK-Kerk, dan in andere kerkgenootschappen.

Inderdaad is het droevig dat door het kindermisbruik het imago van het christendom naar beneden wordt gehaald. Dat is in feite met alles het geval waar de kerk bij betrokken is, maar het kindermisbruik is de laatste tijd wel heel erg in het nieuws. Vooral in Vlaanderen hebben vele mensen de kerk verlaten of hebben zich laten "ontdopen". De mensen die dit doen geloven dus blijkbaar in de mensen, in plaats van in God. Hebben zij wel in de gaten dat er ook in de Bijbel zoveel mensen zijn die God heeft willen gebruiken, in de zonde zijn gevallen? Dat is de realiteit na de zondeval, en dat is zeker niet goed te praten. Het gaat om de God waarin priesters en bisschoppen geloven (voor zover van toepassing) en verkondigen, niet om die priesters en bisschoppen zelf. De Bijbel is er toch duidelijk over dat je niet op een mensenkind moet betrouwen, maar toch wil God mensen gebruiken om Zijn Woord te verkondigen, dat blijkt toch in Bijbel? Zo probeer ik het aan mensen uit te leggen. Daarom is er geen reden om, vanwege het kindermisbruik, niet in God te geloven. Maar ja, het probleem bij katholieken is, dat zij niet uitgaan van het Sola Scriptura, dus dat is het einde van alle tegenspraak ... Ook traditie speelt bij hen een rol, dus ik vermoed dat dit een van de redenen is dat zoveel katholieken de kerk verlaten ...

In gesprekken zeg ik ook altijd dat God gruwelt van het seksueel misbruik. Zeker zijn christenen net zo zondig als anderen, maar ik laat het in het midden of degenen die het misbruik plegen, ook daadwerkelijk christenen zijn, d.w.z. ik doe er geen uitspraak over, met als doel niet over die mensen te oordelen. Het gaat immers om God, niet om de mensen.

Dat kinderen de schuld krijgen van het kindermisbruik, is helemaal een drogreden. Zij moeten juist van de oudere mensen leren.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 27 mar 2013 12:44

Eerlijk gezegd dacht ik ook dat het bij die geestelijken ook vaak zo was, dat ze niet écht pedofiele gevoelens hadden. Maar meer dat ze niet mochten trouwen en dat sommigen dan zo slecht waren dat ze het dan maar op kinderen kwijtwilden.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 27 mar 2013 20:35

Diamantje schreef:Eerlijk gezegd dacht ik ook dat het bij die geestelijken ook vaak zo was, dat ze niet écht pedofiele gevoelens hadden. Maar meer dat ze niet mochten trouwen en dat sommigen dan zo slecht waren dat ze het dan maar op kinderen kwijtwilden.

Dat zou kunnen meetellen, maar toch is het percentage in instellingen van de jeugdzorg ook schrikbarend groot.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2013 23:22

Janvanverweg schreef:de wereld is 'over-sexed' en gefocussed op behoefte bevrediging. de bijbel roept ons op om de naaste lief te hebben. welke Heer dienen we? en wie kunnen we helpen om dat ook te doen?

Floppie schreef:Het probleem is dat de seksuele prikkeling beduidend groter is dan in het verleden. Hoe jammer het misschien ook is, maar daar is erg weinig aan te doen. Het wordt wel geprobeerd, maar de druk is enorm.

Volstrekte onzin. Misbruik is van alle tijden, óók in het Victoriaanse tijdperk.

Terug naar “Archief”