Een theologische studie zal niet nodig zijn, maar in Kol.3:16 staat;
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst.
Moderator: Moderafo's
schaapje schreef:Een theologische studie zal niet nodig zijn, maar in Kol.3:16 staat;
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst.
schelpje3 schreef:Ieder onderzoekt zijn Bijbel en haalt er op eigen wijze iets uit.
Dan heb je geen kerkmuren meer, maar honderdduizenden hokjes.
janneke schreef
De zaligmakende werkingen des geestes staan ook in de bijbel, God werkt beiden, het willen en het werken, er is niemand die goed doet, ook niet een, en dergelijke.
quote="schelpje3"
Volgens jou is dat de zelfstudie. Ieder onderzoekt zijn Bijbel en haalt er op eigen wijze iets uit.
Dan heb je geen kerkmuren meer, maar honderdduizenden hokjes.
En zo reageer ik toch weer meer dan me lief is.
janneke7337 schreef:Er zijn algemene werkingen des geestes en zaligmakende werkingen des geestes, dit lezen we inderdaad over Saul, Bileam en anderen in de bijbel.
Schelpje schreef:henkie: niet alles is geoorloofd!
schaapje schreef:Ook deze tekst is zovaak uit zijn verband gerukt er staat in Fil.2:12
Daarom mijn geliefden, gelijk gij te allen tijde gehoorzaam zijt geweest, blijft, niet alleen in mijn tegenwoordigheid, maar nu des temeer bij mijn afwezegheid uw behoudenis bewerken met vreze en beve, 13 want God is het die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.
Dit wordt gesproken tegen gelovigen, en zovaak wordt deze tekst gebruikt dat mensen niet de op de uitnodiging van bekering in kunnen gaan.
Let op dat er gewaarschuwd wordt om gehoorzaam te zijn, aan de Heilige Geest, aan de gemeente te Filippi, dus een mens is in staat ongehoorzaam.
henkie schreef:
Ah, wordt dat er mee bedoeld.
En dan zal volgens de theorie het verschil tussen die twee wel zijn dat de een drijft naar Christus en de andere niet.
De toeleidende weg komt op mij allemaal erg gekunsteld filosofisch over en je moet er een flinke dogmatische duim voor hebben.
Een beetje het omgekeerde van Mattheus 11: "Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve aan de kinderkens geopenbaard".
henkie schreef:Er wordt een Bijbelse onderbouwing gevraagd en dan haak je meteen af. Ik vind dat toch wel het minimale vereiste op een christelijk forum.
Ja zeker, ik dacht dat we hier een hekel aan gefilosofeer hadden, dit is echt typisch iets naar je toe filosoferen. Maar je vergeet dat er ook een verwerping van eeuwigheid is, daar hebben we het al uitgebreid over gehad elders op het forum dus voor verdere discussie verwijs ik hier naar.1a2b3c schreef:Je slaat iets heel belangrijks over: de Heilige Geest! Voor ik de Bijbel ga lezen vraag ik altijd om Zijn leiding en licht.En Hij heeft beloofd dat Hij Zijn Geest geeft aan ieder die Hem daarom bidt. Ook heeft Hij beloofd zo wij iets bidden naar Zijn wil Hij het ons geeft.Als we bidden om de Heilige Geest en om Zijn Woord te mogen verstaan vragen we iets wat naar Zijn wil is en Hij doet wat Hij beloofd.
janneke7337 schreef:Toeleidende weg is een theologische uitdrukking.Beschrijf jij eens hoe een bekering van de mens in z'n werk gaat?De toeleidende weg = het stukje wat aan de bekering vooraf gaat.Het is toch ook niet zo dat je eerst lekker aan het feesten bent en in de grootste zonden leeft en pats boem van het een op het andere moment bekeerd.Het zou kunnen dat zo iemand zich gaat verdiepen in het Christendom, de bijbel gaat lezen, ziet dat er leven is na de dood en dat zo iemand Christus nodig heeft, dat is de toeleidende weg.
Zo is het! Het geloof is een gave Gods en dat moeten we goed vasthouden.janneke7337 schreef:Dat is een verkeerd gebruik inderdaad, want God geeft de uitnodiging, en de mens mag het aannemen.Het geloof is de hand die God schenkt die het mogelijk maakt om zijn weldaden aan te nemen, zoiets is het volgens mij. Maar het is wel God die het werkt, de mens mag het aannemen, maar God werkt het.
Toen schreef:Ja zeker, ik dacht dat we hier een hekel aan gefilosofeer hadden, dit is echt typisch iets naar je toe filosoferen. Maar je vergeet dat er ook een verwerping van eeuwigheid is, daar hebben we het al uitgebreid over gehad elders op het forum dus voor verdere discussie verwijs ik hier naar.
schaapje schreef:Dit wordt gesproken tegen gelovigen, en zovaak wordt deze tekst gebruikt dat mensen niet de op de uitnodiging van bekering in kunnen gaan.
maaarten"
Volgens mij is de klassieke Gereformeerde visie niet dat iemand niet uit zichzelf op de uitnodiging van bekering in kan gaan, maar dat niemand dat uit zichzelf niet wil. Dat is een belangrijk verschil.
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt" (Joh 6:44)
en waarom dan niet?
"En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt." (Joh 5:40, eigen nadruk)
Daarom ben ik toch wel blij dat Paulus leert dat de Heilige Geest ook het willen in ons werkt! Anders dan zou ik wel alle vrijheid hebben om mij te bekeren, maar zou ik het helemaal niet willen!
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten