LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bonneke
Verkenner
Verkenner

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor Bonneke » 06 aug 2011 09:20

Faramir schreef:De logica in je betoog ontbreekt. Het 'wees gegroet' komt overigens rechtstreeks uit de Bijbel.

Het 'Wees gegroet Maria'? Waar dan?
Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 06 aug 2011 11:23

In een totaal andere context - als Maria aangezegd wordt dat zij zwanger zal worden.
Dat kun je m.i. niet gebruiken voor de "wees-gegroetjes" binnen de RK.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 aug 2011 10:25

Het spreekt voor zich dat dat vanuit katholiek oogpunt wel degelijk kan. Sterker nog, dagelijkse praktijk is.

Wiki:
Het Weesgegroet (Latijn: Ave Maria) is een gebed gericht aan de Heilige Maagd Maria, de moeder van Jezus Christus.
Het eerste gedeelte van het gebed komt uit Lucas 1,28 (de begroetingswoorden van de aartsengel Gabriël).
Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.
Het tweede gedeelte van het gebed komt uit Lucas 1,42 (de bezegeningswoorden van Elisabeth, de nicht van Maria).
De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot!
Het derde gedeelte van het gebed komt van de Gemeenschap van gelovigen en is ter gelegenheid van het Concilie van Efeze (431) goedgekeurd en aan de Evangelische verzen toegevoegd.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2011 18:34

Faramir schreef:Het spreekt voor zich dat dat vanuit katholiek oogpunt wel degelijk kan. Sterker nog, dagelijkse praktijk is.

Wiki:
Het Weesgegroet (Latijn: Ave Maria) is een gebed gericht aan de Heilige Maagd Maria, de moeder van Jezus Christus.
Het eerste gedeelte van het gebed komt uit Lucas 1,28 (de begroetingswoorden van de aartsengel Gabriël).
Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.
Het tweede gedeelte van het gebed komt uit Lucas 1,42 (de bezegeningswoorden van Elisabeth, de nicht van Maria).
De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot!
Het derde gedeelte van het gebed komt van de Gemeenschap van gelovigen en is ter gelegenheid van het Concilie van Efeze (431) goedgekeurd en aan de Evangelische verzen toegevoegd.

Het bidden tot Maria, het aanroepen van haar komt neer op het contact zoeken met doden. Niet alleen Maria wordt aangeroepen maar ook allerlei heiligen. De Bijbel leert dat de mens niet mag bidden tot overleden personen maar alleen tot God, door Zijn Zoon Jezus Christus. Ook is er in de kerk van Rome plaats voor heiligenverering, in het bijzonder voor de Maria devotie en verering. De basis voor de heiligenverering in de roomse kerk is de visie op genade. Volgens Rome is de genade iets binnen in de mens.De Bijbel leert geen heiligenverering of voorspraak bij heiligen. De apostelen wijzen elke religieuze verering van mensen af, hetzij ze nog leven, hetzij ze reeds gestorven zijn. Nooit worden mensen in de tijd van de apostelen opgeroepen om te bidden tot overledenen. En nergens staat dat er overledenen vereerd moeten worden in de trant van ‘Bidt tot de heilige Petrus’, of ‘Vereer de heilige Moeder Gods’.Een bekend gegeven is ook dat Maria de gewoonte schijnt te hebben zo af en toe te verschijnen. De Roomse-kerk heeft een aantal van deze verschijningen als echt erkend. Maar het heeft er meer van weg dat satan hier een spel met de mensen speelt.
2 Thess 2:9

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 aug 2011 18:41

boer schreef:Het bidden tot Maria, het aanroepen van haar komt neer op het contact zoeken met doden.

Dat is jouw mening en die mag je hebben natuurlijk, ik hang echter de christelijke visie aan dat de mensen in de hemel leven bij God.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2011 18:59

[/quote]
Dat is jouw mening en die mag je hebben natuurlijk, ik hang echter de christelijke visie aan dat de mensen in de hemel leven bij God.[/quote]
nee, dat is de roomse visie, niet de christelijke.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 aug 2011 19:03

boer schreef:nee, dat is de roomse visie, niet de christelijke.

Ook de 'roomse' visie is een christelijke visie. Evengoed als welke willekeurige protestantse visie dan ook een christelijke visie is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2011 19:18

[/quote]
Ook de 'roomse' visie is een christelijke visie. Evengoed als welke willekeurige protestantse visie dan ook een christelijke visie is.[/quote]
Luister, Faramir, de visie dat een mens zonde kan vergeven, is NIET christelijk.
De visie dat een zondig mens 'Vader', 'Heilige Vader' nogalliefst wordt genoemd, is NIET christelijk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 aug 2011 19:28

boer schreef:Luister, Faramir, de visie dat een mens zonde kan vergeven, is NIET christelijk.
De visie dat een zondig mens 'Vader', 'Heilige Vader' nogalliefst wordt genoemd, is NIET christelijk.

Wat jij wil jho, leef lekker in je eigen wereldje gebaseerd op voornamelijk vooroordelen die geen enkele basis hebben in de realiteit.

Bonneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bonneke » 07 aug 2011 22:07

Faramir schreef:Wat jij wil jho, leef lekker in je eigen wereldje gebaseerd op voornamelijk vooroordelen die geen enkele basis hebben in de realiteit.

Ik ben zelf jarenlang lid geweest van de RK. Met mijn ouders meegegaan. En ik heb er spijt van. Dat men tot Maria mag bidden -> verzoeken. Jezus leeft, God leeft. Maria heeft geleefd -> dood.
De doden behoor je met rust te laten...

En, echt. "Ik geloof in de Vader, de Zoon, de Heilige geest. Ik geloof in de Heilige Katholieke Kerk".
Hardstikke heilig..schijnheilig!
Afbeelding

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 aug 2011 22:13

@bonneke

ook alle protestanten zeggen in hun geloofsbelijdenis: ik geloof een heilige, katholieke/algemene kerk.

Katholiek betekent niets anders dan algemeen/universeel.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 07 aug 2011 22:27

Bonneke schreef:Ik ben zelf jarenlang lid geweest van de RK. Met mijn ouders meegegaan. En ik heb er spijt van. Dat men tot Maria mag bidden -> verzoeken. Jezus leeft, God leeft. Maria heeft geleefd -> dood.

En, echt. "Ik geloof in de Vader, de Zoon, de Heilige geest. Ik geloof in de Heilige Katholieke Kerk".

Da's het enige (voor mij) moeilijke in de belijdenis die ik heb gedaan. Niet dat ik er niet achter sta....ik sta er juist pal achter. Maar ik zie in de huidige praktische uitvoering toch wat onregelmatigheden. En dan betrek ik het nog niet eens op de RKK. Alleen al op het protestantse erf zie ik zo weinig eenheid......waarom belijden we dit toch, als we zoveel moeite hebben dit werkelijkheid te laten worden.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 aug 2011 22:34

Bonneke schreef:Ik ben zelf jarenlang lid geweest van de RK. Met mijn ouders meegegaan. En ik heb er spijt van. Dat men tot Maria mag bidden -> verzoeken. Jezus leeft, God leeft. Maria heeft geleefd -> dood.

Dat is jouw mening. Dat je katholiek bent geweest is verder overbodige informatie. Er zijn genoeg ex-protestanten die gedachten hebben die niet stroken met het christendom. Dat maakt ze nog geen autoriteit als het over het protestantisme gaat.

En zo'n beetje de belangrijkste geloofsbelijdenis van het christendom (zowel protestants, anglicaans, katholiek als oosters-orthodox) belachelijk maken. Dat gaat lekker zo te zien binnen refomatorische kringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 aug 2011 17:55

Eenheid gaat niet om één kerk, niet om één liturgie, niet om één exegese.

Eenheid gaat om het Fundament van ons geloof: Christus, de gekruisigde en opgestane Heer,
Christus de enige weg ten leven.
Hoe dat vorm gegeven wordt binnen de kerken en in gezinnen doet er niet toe.

Wat wel fijn zou zijn is dat we van elkaar respecteren, dat we anders zijn.
Persoonlijk, in ons beleven en in ons doen en laten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2011 14:25

boer schreef:Het bidden tot Maria, het aanroepen van haar komt neer op het contact zoeken met doden. Niet alleen Maria wordt aangeroepen maar ook allerlei heiligen.

Volgens mij wordt verondersteld dat deze mensen in Christus zijn gestorven en derhalve eeuwig leven hebben geërfd. Contact zoeken met doden is in deze dus een onzinnige opmerking.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”