Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jan 2011 20:14

Ik kwam vandaag dit artikel tegen: Jodenhaat neemt weer gruwelijke vormen aan

Het woord antisemitisme klopt niet. Want dat houdt in feite in, dat de aversie gericht is tegen alle semitische volkeren. Daar horen de Arabieren ook bij. Maar daar blijkt vooralsnog niets van.
Noem het liever anti-judaïsme. Die naam dekt de lading beter.

Ik heb zelf totaal niets met anti-judaïsme. Sterker nog, ik heb daar een enorme aversie tegen.
Volgens mij kun je het als christen ook niet maken, om anti-judaïstisch te zijn. De kerk heeft de ketter Marcion toch niet voor noppes veroordeeld?
De christenheid is van joodse komaf. In Israël is het begonnen, als onderdeel van het Joodse geloof. Je gaat je toch niet afzetten tegen je eigen afkomst?
"Uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen" staat er in Hosea 11:1b. Van anti-judaïsten hoefde dat natuurlijk niet. Maar als die eerste roeping van ze niet hoefde, wat hebben ze dan met Diegene, die die weg voor zijn volk nog eens overdeed? (Mattheüs 2:14-15) Niets toch?

Zo te zien heeft iemand als de aartsbisschop Seraphim (zie genoemd artikel) dan ook meer met Marcion, dan met de leer van de Bijbel. Hij ontpopt zich als een voorbeeldig navolger van die ketter. En ach, zijn 'kerkvolk' leest de Bijbel toch niet, dus die weten waarschijnlijk niet eens waar het allemaal over gaat...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jan 2011 20:30

Boekenlezer schreef:Zo te zien heeft iemand als de aartsbisschop Seraphim (zie genoemd artikel) dan ook meer met Marcion, dan met de leer van de Bijbel. Hij ontpopt zich als een voorbeeldig navolger van die ketter. En ach, zijn 'kerkvolk' leest de Bijbel toch niet, dus die weten waarschijnlijk niet eens waar het allemaal over gaat...

Hoeveel Grieks-Orthodoxe mensen ken jij?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jan 2011 21:07

Faramir schreef:
Boekenlezer schreef:Zo te zien heeft iemand als de aartsbisschop Seraphim (zie genoemd artikel) dan ook meer met Marcion, dan met de leer van de Bijbel. Hij ontpopt zich als een voorbeeldig navolger van die ketter. En ach, zijn 'kerkvolk' leest de Bijbel toch niet, dus die weten waarschijnlijk niet eens waar het allemaal over gaat...

Die opmerking van mij deed ik vanuit mijn gram over die geciteerde uitspraken van die aartsbisschop. Dat zul je, neem ik aan, wel begrijpen.

Ik ken niet veel Grieks-Orthodoxen. Wel heb ik ooit in 2001 een Oosters-Orthodoxe paasviering meegemaakt. Vond ik op zich best mooi.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jan 2011 21:15

Boekenlezer schreef:
Faramir schreef:

Die opmerking van mij deed ik vanuit mijn gram over die geciteerde uitspraken van die aartsbisschop. Dat zul je, neem ik aan, wel begrijpen.

Dat begrijp ik. Jij begrijpt ook dat jij nogal uitspraken doet over zijn 'kerkvolk'? Vandaar de vraag hoeveel Grieks-Orthodoxen ken jij om zo'n oordeel over je lippen te krijgen? Niet veel zeg je net zelf, dan is het nogal wat om zo'n (waarschijnlijk beledigend bedoelde) uitspraak te doen. Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta, want zulke oordelen zullen zich uiteindelijk tegen je keren lijkt mij.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 jan 2011 22:30

Faramir schreef:Dat begrijp ik. Jij begrijpt ook dat jij nogal uitspraken doet over zijn 'kerkvolk'? Vandaar de vraag hoeveel Grieks-Orthodoxen ken jij om zo'n oordeel over je lippen te krijgen? Niet veel zeg je net zelf, dan is het nogal wat om zo'n (waarschijnlijk beledigend bedoelde) uitspraak te doen. Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta, want zulke oordelen zullen zich uiteindelijk tegen je keren lijkt mij.

Het allergrootste gedeelte van de Grieken is lid van de Gr. Orth. kerk. Zeg dus maar .....alle Grieken zijn er lid van. Denk je nu echt dat het grootste gedeelte van die Grieken de bijbel leest? Als je je eigen kerkverband enigermate kent, dan weet je ook dat een klein deel daarvan echt bijbel leest.......Daarin verschilt mijn kerkverband(PKN) niet van jou kerkverband. Sterker nog, het niet lezen in de bijbel is het grootste probleem binnen alle kerkverbanden. Daarnaast ken ik nogal wat Oosters Orthodoxen. De kerkleer kennen ze wel enigszins en er wordt veel(formulier )gebeden bij Ikonen. Maar lezen en het gelezene overdenken zoals in Psalm 1 staat? Ben je soms een vreemde in Jeruzalem? Aurelius zei dat het een ieder vrij stond in de bijbel te lezen en dat je die verplichting aan niemand op kon/moest leggen(in de RK-kerk) Denk jij dat er veel animo is om in de bijbel te lezen als zelfs de leiding van de kerk vindt dat dit een vrije zaak is?........ ¨Arglistig is het hart, meer dan enig ding¨.......

Om mee af te sluiten........ ik ken veel Rooms Katholieken en die de bijbel lezen(Psalm1) zijn op 1 hand te tellen..........Ik ken veel PKN-ers en die de bijbel lezen(Psalm1) zijn op 1 hand te tellen........

Dat Boekenlezer deze opmerking op deze manier maakte is natuurlijk niet goed te praten. De manier was dan niet juist, de waarheid was er niet minder om!

h.g. Learsi

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jan 2011 23:40

Een van de grote zegeningen van de Reformatie is dat men in elk geval weer poging heeft ondernomen om de Bijbel te lezen. Niet alleen in de kerk, maar ook thuis. Het zal niet toevallig zijn dat rond deze tijd de boekdrukkunst en het onderwijs grote vooruitgang boekten (geen woordspeling).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 jan 2011 09:05

learsi schreef:
Faramir schreef:Dat begrijp ik. Jij begrijpt ook dat jij nogal uitspraken doet over zijn 'kerkvolk'? Vandaar de vraag hoeveel Grieks-Orthodoxen ken jij om zo'n oordeel over je lippen te krijgen? Niet veel zeg je net zelf, dan is het nogal wat om zo'n (waarschijnlijk beledigend bedoelde) uitspraak te doen. Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta, want zulke oordelen zullen zich uiteindelijk tegen je keren lijkt mij.

Het allergrootste gedeelte van de Grieken is lid van de Gr. Orth. kerk. Zeg dus maar .....alle Grieken zijn er lid van.

Het eerste klopt, maar geenszins kun je zeggen dat alle Grieken Grieks-Orthodox zijn.
Denk je nu echt dat het grootste gedeelte van die Grieken de bijbel leest?

Ik denk, weet eigenlijk wel zeker dat er een aantal zijn die dat wel doen (bijvoorbeeld priesters, theologiestudenten en ook wel wat van het gewone kerkvolk. Waardoor de uitspraak van Boekenlezer al onwaar is.
Als je je eigen kerkverband enigermate kent, dan weet je ook dat een klein deel daarvan echt bijbel leest.......Daarin verschilt mijn kerkverband(PKN) niet van jou kerkverband.

Wat is 'echt' de Bijbel lezen? Ik ken enkele atheïsten of ietsisten die voor hun studie theologie de Bijbel vrijwel dagelijks lezen. Maakt dat zalig? En ja ik ga met je mee als je zegt dat er in elke gemeente (behalve als het wordt opgelegd zoals bij de JG) er altijd een klein deel zal zijn wat iets enthousiaster is dan de rest en zich dus meer bezighoud met het lezen van de Bijbel.
Sterker nog, het niet lezen in de bijbel is het grootste probleem binnen alle kerkverbanden.

Dat betwijfel ik. Daarnaast krijg je veel uit de Bijbel mee (wordt je voorgelezen en uitgelegd) als je regelmatig de dienst/viering bezoekt. Eeuwen lang kon het kerkvolk niet lezen en werden zij onderwezen, we kunnen niet zeggen dat het slechtere christenen waren. En ook nu kunnen we dat niet zonder meer zeggen van onze analfabete broeders en zusters dat zij een groot probleem hebben op het gebied van geloof.
Daarnaast ken ik nogal wat Oosters Orthodoxen. De kerkleer kennen ze wel enigszins en er wordt veel(formulier )gebeden bij Ikonen. Maar lezen en het gelezene overdenken zoals in Psalm 1 staat? Ben je soms een vreemde in Jeruzalem? Aurelius zei dat het een ieder vrij stond in de bijbel te lezen en dat je die verplichting aan niemand op kon/moest leggen(in de RK-kerk) Denk jij dat er veel animo is om in de bijbel te lezen als zelfs de leiding van de kerk vindt dat dit een vrije zaak is?........ ¨Arglistig is het hart, meer dan enig ding¨.......

Ik weet dat die animo er is. Ik weet dat er vele katholieken zich verdiepen in de Bijbel, theologie, christelijke mystiek en ethiek enz enz. En al zou selchts een handjevol dat doen, dan nog is zo'n uitspraak als die van Boekenlezer niet waar.
Om mee af te sluiten........ ik ken veel Rooms Katholieken en die de bijbel lezen(Psalm1) zijn op 1 hand te tellen..........Ik ken veel PKN-ers en die de bijbel lezen(Psalm1) zijn op 1 hand te tellen........

Dat Boekenlezer deze opmerking op deze manier maakte is natuurlijk niet goed te praten. De manier was dan niet juist, de waarheid was er niet minder om!

h.g. Learsi

De waarheid is dat de uitspraak van geen kant klopt. Boekenlezer geeft de indruk geen mogelijkheid onbenut te laten om te sneren naar zijn broeders en zusters in Christus uit andere denominaties. En dan kun je nog zo veel Bijbellezen, dan heb je er mijn inziens weinig van begrepen. En dat zien we nu dit forum wordt overspoeld met mensen die waarschijnlijk best veel in de Bijbel lezen maar radicaliseren en uiteindelijk hun private denkwijze op willen leggen aan anderen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 jan 2011 09:07

Optimatus schreef:Een van de grote zegeningen van de Reformatie is dat men in elk geval weer poging heeft ondernomen om de Bijbel te lezen. Niet alleen in de kerk, maar ook thuis.

Daar kan ik in meegaan.
Het zal niet toevallig zijn dat rond deze tijd de boekdrukkunst en het onderwijs grote vooruitgang boekten (geen woordspeling).

Je draait nu oorzaak en gevolg denk ik om. Door de boekdrukkunst konden mensen de Bijbel kopen/krijgen en konden ze het thuis gaan lezen. Door de boekdrukkunst kon men beter onderwijsmateriaal in elkaar zetten waardoor het onderwijs verbeterde. Enz enz.

Maar het zijstapje is nu wel genoeg uitgediept laten we teruggaan naar het dieptrieste onderwerp van deze draad.

Terug naar “Archief”