het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

toppie
Sergeant
Sergeant

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor toppie » 03 nov 2010 13:53

Laura, ik kan je heel goed begrijpen!

Helaas moest ik door omstandigheden ook onze kinderen de fles geven.
Ze bleken ook een heftige allergie te hebben, zodat we van alles geprobeerd hebben.
Ik heb me vreselijk gevoeld, echt minderwaardig, vooral na opmerkingen over "mijn borstvoeding".
Dat kwam heel hard aan van binnen, nu ik het woord NEP voeding las, voelde ik weer een steek.
Borstvoeding, heeeeeel fijn, maar ik ben ook heel dankbaar dat er buiten borstvoeding ook nog hele goed flesvoeding beschikbaar is!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 03 nov 2010 14:01

Hier ook flesvoeding gegeven bij mijn dochter, omdat de BV niet ging. Ik was erg teleurgesteld.
Maar mocht het de volgende keer weer niet lukken, zal ik niet meer teleurgesteld zijn.
Niets mis met flesvoeding, ideaal dat het bestaat. :D

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 nov 2010 14:02

@ppm natuurlijk zal dat ook wel kunnen! Was geen aanval op jou hoor!

Mijn ex collega werkt met haar man als tropenarts en - verpleekundige in Afrika en zij komt juist veel vrouwen tegen die met 9 mnd nog geen bijvoeding geven en deze kinderen krijgen alleen nog bv, maar blijven wel achter met de groei. En als ik kijk naar mijn eigen kinderen. Deze hadden met 3/4 mnd echt honger met de bv, maar groeiden van 3000/3500 gr naar 7500/8000 gr met 4 mnd op de bv. Daar was niet tegenaan te voeden....zij kregen echt berenhonger en vielen niet af met gewonen voeding. Hun gewicht stagneerde juist.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 03 nov 2010 15:21

Over het grote aantal voedmomenten: ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dat niet goed zou zijn voor een kind. Misschien wel krom, want ik vind het niet goed als ik kinderen zie met een tuitbeker waar ze de hele dag door elke keer een slokje uitnemen. Dat is echt slecht voor hun tanden en het mag hier dan ook absoluut niet. Ook mijn oppaskindje wat dat thuis wel altijd mag en doet, drinkt hier gewoon aan tafel haar beker leeg, krijgt daarna een koekje met erna evt. nog wat te drinken (om de kruimels weg te spoelen :mrgreen: ) en gaat daarna weer spelen. Met borstvoeding zijn er wel wat verschillen; het is minder (of niet?) slecht voor de tandjes (als een baby die al heeft) en ik vind het juist wel mooi dat, zoals bij ons, de gezinssituatie bepalend is voor het aantal voedmomenten. Het blijkt dat zich dat vanzelf regelt en dat is lekker praktisch.

Verder ben ik ook blij dat er flesvoeding bestaat. De oudste kreeg die volledig vanaf een week of 6 en dat was heerlijk. Hier begin ik met bijvoeding als de baby een maand of zes is. Het is wel typisch dat onze kids tot een maand of 6 altijd superhard groeien en erna maar mondjesmaat.

Joar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joar » 03 nov 2010 16:19

ajl schreef:Het is natuurlijk allemaal superleuk om zelf je kind te voeden, maar toch vraag ik mij af of het op den duur goed is voor een kind als het zoals ik hier lees 10- 17 keer! op een dag om voeding vraagt. Wat is daar dan de reden achter? Een kind van een jaar eet verder ook gewoon alles en heeft het qua voedingsstoffen dat het in Nederland binnen krijgt niet meer nodig. Leer je een kind dan geen verkeerde eetgewoontes aan, door het de hele dag te laten 'grazen'om het zo maar te zeggen. Ze zeggen toch niet voor niets 3x daags eten en 3x iets tussendoor?

En daarbij wat doe je verder op een dag als je 17 x je kind moet voeden? Werk je dan nog? En hoe doe je het thuis?

Leuke vraag, ajl! ZL krijgt niet alleen BV als voeding. Als hij hard gevallen is, geschrokken, of vanwege wat voor reden dan ook troost zoek, dan drinkt hij bijvoorbeeld een slok bij mij. Dat moment varieert in lengte. Soms een paar minuutjes, maar soms speelt hij na 20 sec ofzo verder.
Voorbeeldje: vaak zit ik op de grond de was op te vouwen. Hij scharrelt dan rond me op de vloer. Valt hij en wil hij op een andere manier dan een kusje getroost worden, dan neem ik hem op schoot, hij drinkt (zolang hij wil), terwijl ik gewoon door ga met de was opvouwen :D. Dit herhaalt zich soms wel 5 a 6 keer per dag.
’s Nachts drinkt hij ook nog 2 keer (sommige nachten vaker) een paar slokken als hij wakker wordt. En hij valt zowel ’s middags als ’s avonds aan de borst in slaap. Overdag zoekt hij vaak ook nog op andere rust aan de borst. Vaak tegen de tijd dat er gekookt gaat worden. Ik ga dan altijd even zitten (ML neemt het koken over) en hij drinkt dan een tijdje. Oh ja, als we samen in bad gaan: dan drinkt hij ook graag. Hij drinkt dan vaak een paar slokken, speelt weer verder en na het haar uitspoelen drinkt hij weer wat, speelt weer verder etc etc. Als je alles bij elkaar optelt, zit je al snel aan de 15 keer :D.

Uiteraard krijgt hij bijvoeding, vanaf 6 maanden (a la Rapley overigens).

ajl schreef:…minimaal 6 mnd. Na deze perdiode moet je je kind echt nog wat daarnaast geven, omdat het anders tekort komt. Het groeit gewoon onvoldoende. Bv was vroeger nodig, omdat er verder weinig eten was en weinig melkproducten.
Ik ben het dan ook niet met je eens dat als iemand zijn volledige gebit heeft en goed kan eten, dat bv dan nog toegevoegde waarde heeft. Dat iemand dat doet, moet die persoon zelf weten, maar ik vraag mij of of je je kind dan geen verkeerde eetgewoontes leert als je je kind continue aanlegt. Het kind leert dan op afroep de hele dag te eten en ik vraag mij af of dat iets is wat je je kind wil leren.

Wat bedoel je met vroeger? De tijd van onze ouders jaren 60/70, de Middeleeuwen, nog meer vroeger? Maar wat je ook bedoeld: ik mijn ogen is koemelk voor een kalf, niet voor een mens.
Houd me ten goede: ik ben blij dat er kunstvoeding is! Voor alle geadopteerde kinderen en voor alle kinderen van wie de moeder geen BV geeft (om wat voor reden dan ook). Beter kunstvoeding dan pure koemelk/water oid.
Ik ben het met je eens dat je na de 6 mnd start met bijvoeding. Bijvoeding is echter in het eerste levensjaar niet meer dan BIJvoeding, naast BV (of KV).
Toen ZL eenmaal een jaar was, heb ik niet overwogen om te stoppen met BV. BV is nog steeds een welkome aanvulling op de vaste voeding. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert niet voor niets om ten miste tot dat een kind 2 jaar BV te geven. De natuurlijke speenleeftijd ligt echter ergens tussen de tweede en het zevende levensjaar en dat zegt voor mij genoeg.

Je laat het volledige gebit vallen. Maar het kan een paar jaar duren voordat het volledige melkgebit door is. Hoe zie jij dit dan in relatie tot BV?

In mijn beleving breng je je kind geen slechte eetgewoontes bij, op ‘onze manier’. Eerder niet, durf ik mss wel te beweren. Door BV op verzoek te geven (ook nu hij ouder is) en door bijvoeding/vaste voeding a la Rapley (deels gestuurd door ons) te geven, hopen wij juist een gezondere basis te leggen voor eten.

Oh ja, ik werk twee dagen buiten de deur.

Ik wil met mijn berichten niemand een verdrietig gevoel geven over BV/KV etc. Juist omdat ik zo enthousiast ben over BV kan ik me goed voorstellen dat als het niet lukt/niet kan het pijnlijk is.
geef de liefde wat ze vraagt, pluk de vruchten die ze draagt

lievemama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lievemama » 03 nov 2010 17:21

Ik vind het gewoon erg dat er altijd zo over word ge***t dat BV zo goed is en FV minder goed enzenz....
Mijn kinderen (en daardoor ik ook) werden er zo onzeker van, dat toen ik overstapte op FV er een wereld voor me open ging....
Dat snappen mensen dan soort van...maar toch vragen ze dan altijd...heb je wel door gezet,....je had eigenlijk evenmoeten doorzetten...want dan was het beter gegaan...enzenz....BLABLA!!!
Ik vind gewoon dat het niet eens een vraag moet zijn: Geef je BV? dat is altijd het eerst wat mensen willen weten...
BOEIE wat je kind krijgt....als jij en je kind het maar goed hebben!! EN FV IS NIETS MIS MEE!!!

Sorry dat ik even mijn frustratie kwijt moet...maar ik ben erg teleurgesteld in mensen die dat bij mijn 2 kinderen steeds zeiden...

Ik wil niemand op dit forum aanspreken (heb niet eens alles gelezen) Het is puur frustratie en ben benieuwd of iemand dit herkent?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 nov 2010 17:40

toppie schreef:Laura, ik kan je heel goed begrijpen!

Helaas moest ik door omstandigheden ook onze kinderen de fles geven.
Ze bleken ook een heftige allergie te hebben, zodat we van alles geprobeerd hebben.
Ik heb me vreselijk gevoeld, echt minderwaardig, vooral na opmerkingen over "mijn borstvoeding".
Dat kwam heel hard aan van binnen, nu ik het woord NEP voeding las, voelde ik weer een steek.
Borstvoeding, heeeeeel fijn, maar ik ben ook heel dankbaar dat er buiten borstvoeding ook nog hele goed flesvoeding beschikbaar is!

Toppie en Laura,
Ik vind dat echt verdrietig voor jullie dat je (ook) graag je kindje je eigen melk had willen geven maar het gewoon niet mogelijk was. Ik kan me voorstellen dat sommige opmerkingen dan pijnlijk kunnen zijn.
Maar ik vind deze discussie echt niet eerlijk tegenover J.A.! Zij zegt gewoon in haar enthousiasme iets over 'nep-melk' en dat word haar zeer kwalijk genomen doordat jullie helemaal je dat aantrekken. Daar kunnen jullie niks aan doen maar J.A. natuurlijk ook niet!

Ajl,
Landelijk word bv niet als norm gezien. Daar zijn de voorstanders juist hard mee bezig. Op cb zijn de groeicurves nog steeds gebaseert op bv en kv kinderen.
Bv in de peuterfase draagt bij aan de gezondheid van een kind en ook als het later volwassen is geworden. In het tweede levensjaar zitten in bv van bepaalde groepen afweerstoffen nog meer dan in het eerste levensjaar. Het heeft dus echt wel toegevoegde waarde, ook nu in 2010 nog.

Hoe bedoel je die opmerking over 'de toon die de muziek maakt'?
Laatst gewijzigd door Schipje op 03 nov 2010 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 nov 2010 17:44

Ik trek je advies in twijfel omdat het voor mij (nog) niet 'logisch' klinkt. Ik heb er zelfs net wat bronnen op na geslagen en ik vind (nog) geen bron die dit onderschrijft. Overigens is het niet zo dat de melk wordt aangemaakt door de oxytocine die vrijkomt bij het toeschieten. De melkproductie wordt (in de eerste dagen) hormonaal bepaald door een verhoogd prolactiegehalte. Het prolactineniveau is tijdens de eerste dagen na de geboorte verhoogd, waarbij de BV hormonaal gestuurd op gang komt. Prolactine komt vrij, tijdens prikkeling van de tepel wat de melkproductie stimuleert. De wekring van prolactine komt pas ‘echt’ op gang als de melkcellen worden gestimuleerd.
Het hormoon Oxytocine is ‘verantwoordelijk’ voor het toeschieten van de melk, waardoor de melk door het netwerk van kanaaltjes naar buiten wordt gestuwd en beschikbaar komt voor de baby.
Ja en die prikkeling zorgt voor een reactie van de oxytocine en de oxytocine zet prolactine in werking. ZO is het cirkeltje rond. Prolactine blijft trouwens de gehele bv periode (ligt er een beetje aan met welke frequentie je voed) op een hoog niveau. Als je de eerste dagen te weinig zou voeden of te lange tijd tussen de voedingen zou laten dan daalt de prolactinespiegel met als gevolg dat je na zo'n vier tot zes weken problemen krijgt met je productie. Maar dat terzijde. Hier 'mijn' bron :wink: :http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/melkproductie-hoe-werkt-het.html Hier word het wat beter uitgelegt wat ik nu bedoel. Ik ben niet zo goed in verwoorden van dingen, sorry.

Ik ben het wel van harte met je eens dat het met een BO beter voorkomen dan genezen is! Toen de BV op dag 3 bij mij op gang kwam, werd al heul snel duidelijk dat ik last heb van hyperlactatie en dat ik heul gevoelig ben voor melkblaren en verstopte kanaaltjes. De eerste weken was ik vooral bezig met het wegmasseren en weg laten drinken van de verstopte kanaaltjes. Met week 4 had ik een zware BO te pakken en ook daarna bleef ik last houden van hyperlactatie en verstopte melkkanaaltjes.
Ik onderschrijf dus van harte dat je ten alle tijd een BO moet voorkomen. Mijn 'visie' is echter dat je van enkel van een beetje melk dat achter blijft in de borst (door oa te voeden met een tepelhoedje/maar ook door bijvoorbeeld hyperlactatie), geen vergroot risico loopt op een BO áls je verder geen andere klachten hebt. Hooguit krijgen je borsten (via je hersenen) een seintje dat er minder melk aangemaakt moet worden, omdat er steeds wat melk achter blijft. En als je niet wil dat je BV terug loopt / of langzamer op gang komt, kan kolven noodzakelijk zijn.
Maar nogmaals: ik sta open voor info, want ik leer heel graag (ook omdat mijn zusje op advies van een LK IBCLC voedt met een tepelhoedje en zij dit advies niet heeft gekregen).

Ik maak toch vaak anders mee. Bovendien is aan mij zelf dat advies door een collega van ons kraamcentrum, een lactatiekundige wel zo gegeven toen ik zelf in mijn kraamtijd met bv problemen zat. Ik heb ook nooit anders geleerd eerlijk gezegd, maar blijkbaar word er weleens anders geadviseerd.

Dat je van tocht een BO kan krijgt, is volgens borstvoeding.com een fabeltje. Net zo goed dat als je zonder jas naar buiten gaat in de winter je griep krijgt. Een BO kán je krijgen door verschillende dingen (waaronder hyperlactatie/verstopte kanaaltjes/een knellende BH/een stoot op je borst), maar alleen van tocht niet. Uit ervaring weet ik wel dat op een gestuwde borst tocht niet fijn is, maar tocht is ook niet fijn op een stijve nek.

Ja, ik weet dat het een fabel is maar met eigen ogen meegemaakt bij een kraamvrouw. Ze had echt nergens last van en zat te kolven bij open raam en daarna koorts... heel bizar. Het is een fabeltje maar voor de zekerheid sinds dit voorval waarschuw ik toch maar voor kou en tocht. Als je in de winter zonder jas buiten loopt ben je vatbaarder voor een virus door dat je niet genoeg beschermende maatregelen neemt. Met tocht werkt dat hetzelfde. Je krijgt van tocht geen bo, natuurlijk niet. Maar je bent er wel vatbaarder voor. Door tocht kunnen melkkanalen natuurlijk extra samentrekken en is het risico echt groter mijns inziens.

Nou, ik hoop niet dat ik het knuppel in het hoenderhok heb gegooid, met dit relaas... Ik wil nog wel eens blijven spuien...

Geen probleem, ik ook, al heb ik volgens mij nu wel gezegt wat ik wilde zeggen en mag er van mij wel een eind aan gebreid worden. Maar misschien geld dat niet voor jou :mrgreen:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 nov 2010 17:47

Ik heb toch gezegd dat ze het ws anders bedoelt dan het eruit komt...en daar laat ik het bij. Veel BV plezier dames

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 03 nov 2010 20:02

lievemama schreef:Ik vind het gewoon erg dat er altijd zo over word ge***t dat BV zo goed is en FV minder goed enzenz....
Mijn kinderen (en daardoor ik ook) werden er zo onzeker van, dat toen ik overstapte op FV er een wereld voor me open ging....
Dat snappen mensen dan soort van...maar toch vragen ze dan altijd...heb je wel door gezet,....je had eigenlijk evenmoeten doorzetten...want dan was het beter gegaan...enzenz....BLABLA!!!
Ik vind gewoon dat het niet eens een vraag moet zijn: Geef je BV? dat is altijd het eerst wat mensen willen weten...
BOEIE wat je kind krijgt....als jij en je kind het maar goed hebben!! EN FV IS NIETS MIS MEE!!!

Sorry dat ik even mijn frustratie kwijt moet...maar ik ben erg teleurgesteld in mensen die dat bij mijn 2 kinderen steeds zeiden...

Ik wil niemand op dit forum aanspreken (heb niet eens alles gelezen) Het is puur frustratie en ben benieuwd of iemand dit herkent?

Ja, ik herken dat zeer zeker, maar laten we hier niet de hele discussie weer aangaan... :(

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 03 nov 2010 21:05

@Laura: het was idd helemaal niet zo bedoeld...de smilies helpen dus ook al niet op een forum :( :wink:

Ik heb mijn 3de dochter ook kunstvoeding gegeven, dus ik gebruik het ook zeker wel,
maar vond het toen zo erg dat ik geen borstvoeding kon geven (door verkeerde voorlichting) dat ik je gevoel zeker kan inleven!

Lenny schreef:
lievemama schreef:Ik vind het gewoon erg dat er altijd zo over word ge***t dat BV zo goed is en FV minder goed enzenz....

Ja, ik herken dat zeer zeker, maar laten we hier niet de hele discussie weer aangaan... :(

Er is bij mij zeker wel begrip voor mensen waar de borstvoeding niet lukte of die gelijk voor flesvoeding kozen, dat hoor je mij niet zeggen! Ik ben namelijk de enige in mijn familie die borstvoeding geeft! Als je dan iemand ontmoed die ook bv geeft, geeft dat verbinding, want dan kan je ervaringen/tips uitwisselen, daarom zal mijn vraag wel altijd zijn: Geef je flesvoeding of borstvoeding? Wat mij weer opvalt is dat de reactie's als je zegt dat je borstvoeding geeft bijna altijd zijn: nu nog? hoe oud is je kind dan? Dan zou ik maar eens stoppen!
En dat doet mij ook zeer!

Als ik bij de jongste zou stoppen met zelf voeden krijgt ze vanwege haar allergie geen melk meer, daarom is het bij mij nu een moeten geworden, maar ik heb het er graag voor over! En ik heb zeker wel iedere keer een dip, heb meerdere keren kloven gehad, borstontsteking enzovoort, dus dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is, dat is hier bekend!

Weet je wat mijn tante toen tegen me zei: Je bent gek dat je het zo lang doet met dieet!!
Maar voor je kind heb je toch alles over?! Dus ook dit!

Ik ben ook later begonnen met bijvoeden vanwege allergie, en daar krijgen ze niets geen tekorten van,
ze volgde gewoon goed de curve!

Nogmaals excuus als ik iemand gekwetst heb, dat is echt niet mijn bedoeling!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 nov 2010 21:12

Het gaat er toch om dat je achter je eigen keuzes staat? Ik vind het zo jammer, dat mensen, beide kanten op, zo onzeker worden van wat iedereen ervan zegt. Ik heb dat ook enkele momenten gehad. Ik heb heel bewust niet voor bv gekozen, niet eens geprobeerd. Dat wist ik al heel snel in mijn zwangerschap, en ik baal soms vooral dat ik me op enkele momenten liet leiden door negatieve opmerkingen. Want het was mijn keus, en die was voor ons de perfecte. Ik denk wel dat ik bij een volgend kindje wel zou proberen bv te geven, en als dat moment er komt, dan is die keuze ook prima, ongeacht wat Jan en alleman ervan vindt.
Laten wij vrouwen wat zekerder worden, en op ons gevoel vetrouwen, of dat gevoel nou zegt of we geen of juist 3 jaar bv moeten geven! Want ons gevoel houdt ons niet zomaar voor de gek :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 04 nov 2010 08:39

En er wel eens over nagedacht dat heel veel kindjes tussen een half jaar en een jaar gewoon geen bv meer willen...? En dat de bv bij veel mama's rond die tijd ook gewoon op is? Was hier ook het geval rond 10 maanden, nou dan is het gewoon goed geweest. Als je kind niet meer wil klaar.. Vind het sowieso een nare gedachte dat een kind van 2 of 3 bij z'n moeder onder d'r shirt kruipt om een slokje te drinken.. best als ze zich niets bewust zijn, maar als ze wat meer bewustwording krijgen is die tijd toch echt voorbij.. Ben trouwens ook blij dat je na die tijd ook gewoon je lijf weer terug krijgt...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 04 nov 2010 09:21

blompje schreef:En er wel eens over nagedacht dat heel veel kindjes tussen een half jaar en een jaar gewoon geen bv meer willen...?

Sophie77 schreef:Daarom blijven we doorgaan tot één van ons het genoeg vindt; bij onze dochter van 3 was dat toen ze 18 maanden was (dat vond ik zelf een mooi moment om te stoppen ), bij de tweeling toen die 6 maanden waren (toen was het lichamelijk voor mij niet langer haalbaar) en bij onze 2e zoon toen hij 15 maanden was (zoonlief gaf toen zelf aan dat hij het wel welletjes vond en dat was prima). Wel ga ik in principe voor minimaal 6 maanden omdat het zo goed is voor baby's, maar, net wat J.A. zegt, het moet wel lukken en haalbaar zijn.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 04 nov 2010 10:41

blompje schreef:En er wel eens over nagedacht dat heel veel kindjes tussen een half jaar en een jaar gewoon geen bv meer willen...? En dat de bv bij veel mama's rond die tijd ook gewoon op is? Was hier ook het geval rond 10 maanden, nou dan is het gewoon goed geweest. Als je kind niet meer wil klaar.. Vind het sowieso een nare gedachte dat een kind van 2 of 3 bij z'n moeder onder d'r shirt kruipt om een slokje te drinken.. best als ze zich niets bewust zijn, maar als ze wat meer bewustwording krijgen is die tijd toch echt voorbij.. Ben trouwens ook blij dat je na die tijd ook gewoon je lijf weer terug krijgt...

Begrijpelijk deze gedachte, al blijf ik het jammer vinden dat borstvoeding geven op latere leeftijd blijkbaar zo 'vreemd' word gevonden nu.

@MissF, je hebt het m.i. mooi verwoord!

Terug naar “Archief”