Pasker schreef:Marin:
Gods wet is even heilig als God zelf. Ze is een openbaring van Zijn wil, een afdruk van Zijn karakter, de uiting van goddelijke liefde en wijsheid.
De harmonie van de schepping is afhankelijk van de volmaakte instemming van alle schepselen,
Met je eens, want willen kinderen van God worden dan moet ook de wet van Goddelijke liefde en wijsheid in ons hart zijn en tot uiting komen in ons karakter.
De liefde van God komt tot uiting in Zijn Kinderen.
Pasker, dus dat betekent dat door de Here Jezus te volgen en lief te hebben Zijn Wet in het hart van Zijn kinderen wordt geplaatst.
Dit is de ware ondervinding van de rechtvaardigheid door het geloof. Dat wil zeggen, iemand die God liefheeft en Christus als zijn verlosser aanneemt, zal nooit vreugde scheppen in de overtreding van Gods geboden.
Er wordt vaak beweerd, dat Christus de wet veranderd of teniet gedaan heeft, of dat Hij de wet heeft weggenomen, om het Evangelie daarvoor in de plaats te stellen.
Dit is echter een verkeerde voorstelling van het werk van Christus.
Het Evangelie is de voorziening die gemaakt is, om de wet weer zijn plaats te geven in het hart van diegenen die in Christus geloven.
Zulk een geloof, inplaats van de wet teniet te doen, bevestigt de wet, die in het hart geschreven staat.
Het Evangelie is dus niet tegen de wet, maar de wet wordt door het Evangelie hooggehouden, gehandhaafd en ons in Christus voorgesteld.
Door de kennis van de wet wordt de mens zich bewust van zijn zondigheid en ontstaat in hem de behoefte naar Christus. De wet drijft de mens die zijn zonde erkent in de armen van Christus, die alleen verlossen kan.
Romeinen 10: 4. „Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid van een ieder die gelooft ..." Dit wil zeggen het doel van de wet is de zondaar tot Christus te leiden, om van Hem vergiffenis van schuld te ontvangen.
Psalm 40 : 8-9. Tussen Christus en de wet bestaat geen tegenstrijdigheid of vijandschap.
De wet stond geschreven in Zijn hart.
Hebreën 8 : 10. God maakt door middel van het Evangelie een nieuw verbond met de mens, dat daarin bestaat, dat Zijn wet nu ook, evenals bij Christus zelf, geschreven wordt in het hart.
Christus bevrijdde ons niet van de wet, maar van de vloek der wet: de dood.
Het Evangelie is daarom een blijde boodschap, omdat er voor de zondaar een uitweg is door het bloed van Christus waarop het Evangelie wijst. De vloek der zonde werd door het offer van Golgotha teniet gedaan en de straf der zonde werd weggenomen, door Hem, die de zonden der wereld wegnam, maar de wet van God bleef onveranderd, want deze is het fundament van Gods troon.
Jezus verdiepte de betekenis van de wet.
Mattheus 5 : 21-22. Christus onderwees de Joden dat de betekenis van de wet verder reikt dan alleen de letter.
Het zesde gebod wordt niet alleen dan overtreden bij moord of doodslag, maar ook wanneer men toornig is of iemand haat of door iemand nadeel te berokkenen.
Daarmee wilde Jezus aantonen dat de wet niet alleen letterlijk, maar ook geestelijk is. Mattheus 5: 27-28. Dit treedt nog duidelijker naar voren wanneer Christus het zevende gebod aanhaalt. Niet alleen overspel van de daad is een overtreding van de wet, maar zelfs de gedachte of de wens in het hart.
Wij zien uit deze twee door Christus aangehaalde voorbeelden, dat Christus niet de wet afschafte, integendeel, Hij stelde haar eisen in het juiste licht en verscherpte de betekenis ervan door er een geestelijke strekking aan te geven.
Jesaja 42: 21. De profeet Jesaja beschreef de verhouding van Christus tot de wet als volgt: „De Here had lust aan Hem, om Zijn gerechtigheidswil, Hij maakte Hem groot door de wet en maakt Hem heerlijk."
De mens, die Jezus in het geloof heeft aangenomen en door Zijn verdienste nu voor God gerechtvaardigd is, kan niet meer in de zonde blijven, opdat de genade te meerder zou worden. Zijn geloof in Jezus Christus en de hem geschonken verlossing door het bloed van Christus ontslaat hem niet van de gehoorzaamheid aan de wet van God.
1 Johannes 2 : 3-6.. „En hieraan onderkennen wij dat wij Hem gekend hebben, zo wij zijn geboden bewaren. Wie daar zegt, ik ken Hem en zijn geboden niet bewaard, die is een leugenaar en in die is de waarheid niet, maar zo wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan onderkennen we dat wij in Hem zijn. Wie zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft."
Samenvattend blijkt dus dat er geen tegenstrijdigheid bestaat tussen Christus en de wet of tussen wet en Evangelie.
Beide zijn uit dezelfde bron ontsproten. Beiden staan in dienst van hetzelfde plan, het plan der verlossing van de mens uit de zonde.
De Joden meenden zalig te kunnen worden zonder Christus en verwierpen het Evangelie en vele christenen menen zalig te kunnen worden zonder dat hun karakters geheiligd worden door de gehoorzaamheid der waarheid en wijzen de erkenning van de wet af.
In het leven van kinderen van God staan wet en Evangelie met elkaar in volmaakte harmonie als middelen waardoor God de verlossing bewerkt.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.