Spons schreef:tsja kinderen met adhd hebben eigenlijk een te groot filter , en dat zal ik uitleggen !
Nu je dit zo leest let je waarschijnlijk niet op je neus of voel je je voet niet, maar nu ik het gezegd heb let je wel op je neus of ie kriebelt en voel je wel je voet opeens op de grond / stoel zitten / staan !
Een kind met ADHD heeft net als elk mens een filter om (on)belangrijke dingen te filteren , alleen staan bij deze kinderen veel meer filters open of de verkeerde waardoor er zeg maar een stortvloed aan prikkels binnen komt en hij niet de juiste keuze (kan) maken !
Normale mensen (wat is normaal ) filteren onbelangrijke dingen weg, zoals bv het geluid van een wasmachine terwijl een kind er op let en een vreemde klik bv hoort terwijl jij weet (nadat je kind dat gezegd heeft ) dat het een riem is die er in zit .
Een kleine aanvulling: tijdens mijn opleiding psychologie (dat heb ik ook een poosje gedaan) werd uitgelegd dat dit één type ADHD is.
Andere kinderen hebben een veel te strakke filter, waardoor ze bijna geen prikkels van buitenaf krijgen en omdat hersenen wel geprikkeld willen worden gaan deze kinderen zelf prikkels maken, wiebelen, friemelen, etc.
Dit verschil werd toegeschreven aan een tekort of juist een overvloed van een bepaalde stof in de hersenen. Een tekort aan deze stof die de geleiding van prikkels in de hersenen reguleert, naam ben ik vergeten, leidde tot "droge" ADHD, waarbij kinderen (of volwassenen) zichzelf gaan prikkelen. Een overvloed werd "nat" genoemd en leidde tot onvoldoende filtering van prikkels.
Overigens zou ik volgens de criteria uit DSM-IV, door mij als leek bekeken, ook veel trekken van ADHD hebben (en het gekke is dat veel mensen dat niet eens vreemd vinden als ze mij een beetje kennen...)