Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor kirdneh » 02 jun 2010 10:28

Loëlla schreef:Getuigen uit een ander gebied die niet op de hoogte waren? Is me ook al overkomen. :)
Trouwens, af en toe krijgen niet-beladressen toch nog Getuigen over de vloer, om te polsen of hun mening veranderd is. Situaties veranderen he, mensen verhuizen of krijgen door omstandigheden toch interesse of willen iets vragen. Maar als ze nog steeds niet geïnteresseerd zijn is dat prima en zijn we zo weer weg hoor.

Het is jammer dat na een aantal keren aangegeven te hebben dat ze niet meer welkom zijn dat ze toch langskomen,ik heb daar in ieder geval geen probleem mee.

Loella schreef:Dit plaatje is inderdaad van Jehovah’s Getuigen. En voor zover jij en ik kunnen zien hangt het bord inderdaad boven zijn hoofd, nee? :) Ongeveer een halve meter schat ik.

Dan is het plaatje van de Jehova's dus al fout,ten eerste laten ze het bord boven Zijn handen zien terwijl er letterlijk in de bijbel staat dat het boven Zijn hoofd hangt en niet boven Zijn handen.

loella schreef:Het bord hoeft niet persé vlak boven zijn hoofd hoor; Mark 15:26 en Luk 23:38 zeggen gewoon "boven hem" en Joh 19:19 zegt alleen dat het bord werd aangebracht.

Mattheus zegt letterlijk boven Zijn hoofd,dat gegeven kun je niet ontkennen.De Jehova's stellen het boven Zijn handen,daar zit een wezelijk verschil in.Met een paal heb je een probleem waar je het bord moet laten hangen.

loella schreef:Ik sprak toch ook over meervoud? Er zijn waarschijnlijk 2 nagels gebruikt: 1 voor zijn handen(/polsen) en 1 voor zijn voeten. Thomas mocht dus terecht in het meervoud spreken.

Ten eerste is dus het plaatje fout in deze,er staat duidelijk dat er nagelen in Zijn handen zijn geslagen,een goede uitleg voor dit zou zijn dat er in elke hand 1 nagel (dan heb je dus meervoud) geslagen werd en dat kan een 'bewijs'zijn dat de handen horizontaal 'laggen'.Dus toch een Kruis?

loella schreef:Eigenlijk berust dit vraagstuk op interpretatie, want de hele bijbel spreekt niet eens over hoe Jezus aan de paal werd vastgemaakt! De bijbel zegt gewoon dat Jezus aan de paal werd gehangen. In andere vertalingen staat eenvoudig dat Jezus gekruisigd werd. Nergens staat hoe ze dat deden.
Best mogelijk dus dat Jezus met 1 spijker in de handen/polsen werd vastgenageld, of met 2 spijkers waarbij hij zijn handen naast elkaar boven zijn hoofd had. Minstens 2 spijkers dus in totaal, misschien 3 of zelfs 4. We weten het niet zeker, dus wat leert de geschiedenis?
    "Uit Romeinse geschriften en experimenteel onderzoek blijkt echter dat de spijkers tussen de handwortelbeentjes in de pols werden geslagen en niet door de handpalmen. Spijkers door de handpalmen zouden het gewicht van een mens niet kunnen dragen, ze zouden tussen twee vingerstralen door naar buiten komen. "
Interessant: de Romeinen sloegen 1 nagel door de handwortelbeentjes in de pols, zodat de slachtoffers niet losscheurden. Hoezo polsen? Thomas zegt toch duidelijk handen?

Heb je ook een link naar die Romeinse geschriften?

loella schreef:De bijbel laat zien dat polsen in bijbelse tijden ook als handen werden bezien:
    * Gen 24:47: "… Bijgevolg deed ik de neusring in haar neusgat en de armbanden aan haar handen."
    * Rechters 15:14: "… zodat zijn boeien van zijn handen wegsmolten."
Hier worden telkens de polsen bedoeld waar ze handen zeggen.

Het is dus niet gek dat Jezus met 1 nagel in zijn polsen vastgenageld werd. Maar nogmaals, het kan evengoed zijn dat Jezus in elk hand (of pols) een nagel kreeg.

De polsen hoorden bij de handen,dat klopt.

Loella schreef:Het is waar! Enfin, ’t is te zeggen. ;)
Hij kwam uiteraard niet letterlijk naar de aarde. Het waren sinds 1914 Jezus’ bezittingen, want dan is hij door God aangesteld als Koning van het hemels koninkrijk. Het was tijd om zij die beweerden discipelen van hem te zijn, te inspecteren. Dat heeft hij gedaan.

Hoe bewijs je dat?

Loella schreef:Ach kom op zeg! Meen je nu serieus dat deze 'tekens' bewust in de plaatjes zijn verwerkt? Of erger nog, dat Satan himself persoonlijk meewerkt? :biggrin:

Komaan, dit is echt onzin. :)

Het valt wel degelijk op dat die tekens telkens naar voren toekomen en dat ze vaak te zien zijn.Onzin zijn ze niet want ze zijn zeer duidelijk zichtbaar in de plaatjes en de tekenaar is niet meer gevraagd toch?
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Ikkeikkeikke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ikkeikkeikke » 02 jun 2010 15:39

kirdneh schreef:
Loella schreef:Dit plaatje is inderdaad van Jehovah’s Getuigen. En voor zover jij en ik kunnen zien hangt het bord inderdaad boven zijn hoofd, nee? :) Ongeveer een halve meter schat ik.

Dan is het plaatje van de Jehova's dus al fout,ten eerste laten ze het bord boven Zijn handen zien terwijl er letterlijk in de bijbel staat dat het boven Zijn hoofd hangt en niet boven Zijn handen.

Sorry hoor kirdneh, maar hier moet ik toch wel echt even zeggen dat je erg onredelijk bent. Als je een plafond schildert, dan ben je toch ook boven je Hoofd aan het werken, ook al zijn je handen nog hoger? Je zegt dan toch niet; Goh, wat is werk boven de handen toch vervelend. Je zegt toch wat is werk boven het hoofd toch zwaar/vervelend.

Ik ben zelf ook even in de geschiedenisboeken gedoken.

Dit kwam ik tegen mbt paal en kruis:

esther 2:21-23

23 zegt:
De zaak werd derhalve onderzocht en mettertijd [waar] bevonden, en beiden werden ten slotte aan een paal opgehangen, waarna het in tegenwoordigheid van de koning in het boek van de aangelegenheden der dagen werd opgeschreven.

ezra 6:11

NBV: Ook heb ik het bevel gegeven dat er bij iedereen die dit besluit overtreedt een balk uit zijn huis moet worden gesloopt, waaraan hij vervolgens rechtop zal worden vastgenageld. Zijn huis moet worden verwoest.
NBG51: Voorts is door mij bevel gegeven, dat er van ieder die dit besluit overtreedt, een paal uit zijn huis zal worden gerukt, opdat hij daaraan gehangen en vastgeslagen worde, en dat daarom zijn huis tot een puinhoop zal gemaakt worden.

Ester 5:14; 6:4; 7:9, 10; 9:10, 13, 14, 25
Daarin staat hoe Haman en zijn 10 zonen aan een paal werden opgehangen.

bv 5:14: Zijn vrouw Zeres en al zijn vrienden zeiden toen tegen hem: ‘Laat een paal neerzetten van vijftig el hoog en zeg morgenochtend tegen de koning dat Mordechai daaraan moet worden gehangen. Dan kun je daarna vrolijk met de koning aan tafel gaan.’ Dat voorstel beviel Haman, en hij liet de paal klaarzetten.

Ook Jozef sprak erover toen hij de droom van die bakker uitlegde.

Gen 40:19: Over drie dagen zal de farao u een hoge plaats geven – hij zal u laten onthoofden en u aan een paal laten hangen, en dan zullen de vogels het vlees van uw botten pikken.’

Tot mijn grote verbazing las ik in Galaten zelfs over een paal waar Jezus aan zou zijn gestorven.

Gal 3:13: Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’

Het blijkt dus schijnbaar dat de gewoonte was om een paal te gebruiken. Nu vraag ik me dan wel af waarom ze Jezus aan een kruis hebben genageld.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 03 jun 2010 13:49

Ikkeikkeikke schreef:
Sorry hoor kirdneh, maar hier moet ik toch wel echt even zeggen dat je erg onredelijk bent. Als je een plafond schildert, dan ben je toch ook boven je Hoofd aan het werken, ook al zijn je handen nog hoger? Je zegt dan toch niet; Goh, wat is werk boven de handen toch vervelend. Je zegt toch wat is werk boven het hoofd toch zwaar/vervelend.

Dat ben ik niet met je eens,de bijbel geeft nergens aan zoals jij het stelt dat je het zo moet lezen,de bijbel vertelt het letterlijke verhaal,behalve daar waar het geschreven staat dat het niet moet,bv in de psalmen,gedichten en gelijkenissen.

ikkeikkeikke schreef:Ik ben zelf ook even in de geschiedenisboeken gedoken.

Ik ook.

ikkeikkeikke schreef:Dit kwam ik tegen mbt paal en kruis:

esther 2:21-23

23 zegt:
De zaak werd derhalve onderzocht en mettertijd [waar] bevonden, en beiden werden ten slotte aan een paal opgehangen, waarna het in tegenwoordigheid van de koning in het boek van de aangelegenheden der dagen werd opgeschreven.

De vertaling van het hebreeuwse woordje wat hier gebruikt wordt is hier verkeerd vertaald, hier wordt gewoon hout mee bedoeld.

ikkeikkeikke schreef:ezra 6:11

NBV: Ook heb ik het bevel gegeven dat er bij iedereen die dit besluit overtreedt een balk uit zijn huis moet worden gesloopt, waaraan hij vervolgens rechtop zal worden vastgenageld. Zijn huis moet worden verwoest.
NBG51: Voorts is door mij bevel gegeven, dat er van ieder die dit besluit overtreedt, een paal uit zijn huis zal worden gerukt, opdat hij daaraan gehangen en vastgeslagen worde, en dat daarom zijn huis tot een puinhoop zal gemaakt worden.

De vertaling van het hebreeuwse woordje wat hier gebruikt wordt is hier verkeerd vertaald, hier wordt gewoon hout mee bedoeld.

ikkeikkeikke schreef:Ester 5:14; 6:4; 7:9, 10; 9:10, 13, 14, 25
Daarin staat hoe Haman en zijn 10 zonen aan een paal werden opgehangen.

bv 5:14: Zijn vrouw Zeres en al zijn vrienden zeiden toen tegen hem: ‘Laat een paal neerzetten van vijftig el hoog en zeg morgenochtend tegen de koning dat Mordechai daaraan moet worden gehangen. Dan kun je daarna vrolijk met de koning aan tafel gaan.’ Dat voorstel beviel Haman, en hij liet de paal klaarzetten.

Ook Jozef sprak erover toen hij de droom van die bakker uitlegde.

Gen 40:19: Over drie dagen zal de farao u een hoge plaats geven – hij zal u laten onthoofden en u aan een paal laten hangen, en dan zullen de vogels het vlees van uw botten pikken.’

Tot mijn grote verbazing las ik in Galaten zelfs over een paal waar Jezus aan zou zijn gestorven.

Gal 3:13: Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’

Nee de gewoonte was om iemand aan het hout te hangen,en hoe dat er uit zag weet men niet zo erg goed.

ikkeikkeikke schreef:Het blijkt dus schijnbaar dat de gewoonte was om een paal te gebruiken. Nu vraag ik me dan wel af waarom ze Jezus aan een kruis hebben genageld.

Het was toen de gewoonte om iemand aan het hout te nagelen cq hangen.
Jezus leefde in de Romeinse tijd en die gebruikten kruizen naar mijn mening.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Ikkeikkeikke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ikkeikkeikke » 27 jun 2010 22:55

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 15 jul 2010 12:11

kruis ... paal

Wat mij betreft maakt het niet zo gek veel uit. Ook als het paal verhaal juist is geloof ik nog steeds dat Jezus daar voor ons aan is gestorven. Kortom...de boodschap blijft wat mij betreft gelijk.
Maar voor mij is eea nu nog te dun....ik blijf voorlopig nog even in het kruis geloven ipv. een paal)

(Eigenlijk vermoed ik dat de bosbouw-lobby hier achter zit...zij zien hun houtverkopen drastisch dalen in het millieu minnende vrije westen....dus ze willen nieuwe inkomsten....."als er nu eens in iedere kamer waar een kruis hangt nu eens een te hangen komt".....dat levert een enorme vraag naar hout op.
Eens uitzoeken door wie het onderzoek werd betaald)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jul 2010 21:16

De JG's beelden Jezus nogal regelmatig af... net roomsen ;-)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 09 sep 2010 12:05

maboc schreef:kruis ... paal

Wat mij betreft maakt het niet zo gek veel uit. Ook als het paal verhaal juist is geloof ik nog steeds dat Jezus daar voor ons aan is gestorven. Kortom...de boodschap blijft wat mij betreft gelijk.
Maar voor mij is eea nu nog te dun....ik blijf voorlopig nog even in het kruis geloven ipv. een paal)

(Eigenlijk vermoed ik dat de bosbouw-lobby hier achter zit...zij zien hun houtverkopen drastisch dalen in het millieu minnende vrije westen....dus ze willen nieuwe inkomsten....."als er nu eens in iedere kamer waar een kruis hangt nu eens een te hangen komt".....dat levert een enorme vraag naar hout op.
En, maboc, ben je er al achter? :) Heeft je zoektocht wat opgeleverd?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 sep 2010 12:32

maakt niet zoveel uit:
Afbeelding
Eigenlijk geen discussie waard :D

.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 sep 2010 09:36

Kruisiging is een methode om iemand ter dood te brengen, waarbij het slachtoffer wordt vastgebonden of vastgenageld aan een kruis en blijft hangen totdat de dood erop volgt.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 07 nov 2010 00:14

Loëlla schreef:
maboc schreef:kruis ... paal

En, maboc, ben je er al achter? :) Heeft je zoektocht wat opgeleverd?

Hahaha...ja de bosbouwsector idd. duidelijk geinfiltreerd door Jehova Getuigen :-)

Maar goed ik blijf erbij....of het nu een paal of een stok of een kruis is, Jezus is daar aan gestorven om onze zonden af te kopen. Ik denk dat we daar vreselijk gelukkig mee moeten zijn. Ik ben opgegroeid met het beeld van het kruis....en blijf daar nog wel even aan vasthouden.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 13:34

ik had op mijn oude woonadres geregeld jehova getuigen over de vloer.
vind het eigenlijk jammer dat dat hier niet meer zo is;)

ik kon best goed met ze praten, en ze hadden theologische punten waar ik het best met ze eens ben
(met name op de germaanse feesten en verjaardagen niet vieren)
-dat verhaal met die paal is idd een twijfelgeval..
en het kon best interesant zijn, eens een andere hoek te horen..

er zijn echter in de organisatie (en dan vooral in de top in amerika) een aantal dingen die gewoon niet kloppen..
dat heeft me altijd weerhouden;)
ik ontvang ze dus graag op de koffie, en ze zijn van harte welkom op mijn bijbelstudiegroep, maar het is mijn soort cluppie niet;)
voor anderen wellicht wel.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 11 jun 2011 18:40

Ik heb er beslist geen moeite mee.
Om een goed gesprek te hebben met een Jehova getuigen.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 09:08

Als ik de titel van dit topic zie heb ik altijd gelijk de gedachte: "rustig laten staan!"
JG's zijn bij mij binnen drie tellen vertrokken. Ik hoef ze niet, voor mij is het een valse leer.
Daarnaast: het is een puur onmenselijke organisatie. Mijn broer en schoonzus - inmiddels overleden - werden domweg verstoten toen mijn schoonzus weigerde te gaan scheiden van mijn broer "omdat hij zich niet tot de JG bekeerde"...

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 13 jun 2011 12:54

Riska schreef:Als ik de titel van dit topic zie heb ik altijd gelijk de gedachte: "rustig laten staan!"
JG's zijn bij mij binnen drie tellen vertrokken. Ik hoef ze niet, voor mij is het een valse leer.
Daarnaast: het is een puur onmenselijke organisatie. Mijn broer en schoonzus - inmiddels overleden - werden domweg verstoten toen mijn schoonzus weigerde te gaan scheiden van mijn broer "omdat hij zich niet tot de JG bekeerde"...
Wanneer jij in dit topic post, haal je dit verhaal aan. We hebben er niks aan, misschien laat je het topic inderdaad beter rustig staan Riska. :)

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 13:12

Dat zal ik verder ook doen, maak je geen zorgen.
Misschien dat je beseffen kunt dat ik het af en toe aanhaal, om de intens diepe pijn die de "club" aan mijn broer bezorgd heeft - en zijn leven was al niet gemakkelijk.
Maar maak je geen zorgen - ik laat het verder met rust.

Terug naar “Archief”