nederigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

the_mask
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor the_mask » 10 feb 2004 16:38

surfer schreef:ik moet de eerste vrouw die zichzelf wegcijfert nog tegenkomen.... :mrgreen:

:lol: of misschien moet jij eens beginnen met je weg te cijferen... :P
O taste and see that the LORD is good: blessed is the man that trusteth in him. Psalm 34:8

André

Re: nederigheid

Berichtdoor André » 11 feb 2004 01:26

Mariamagdalena schreef:Vandaag in de gemeente hoorde ik over nederigheid, en dat wij als Christen toch wel nederig moeten zijn, wat vinden jullie daarvan?
Ik denk het ook, het lukt meestal wel, maar je moet ook niet te nederig zijn, anders lopen ze over je heen.
Jezus zei: heb uw naaste lief gelijk uzelve.
En daarmee bedoelt Hij ook, volgens mij, dat je je naaste niet meer lief mag hebben dan jezelf, dat is ook niet goed, zei mijn voorganger, en dat is wel wat veel vrouwen vaak doen, zichzelf wegcijferen........... (dus TE nederig zijn) Hoe denken jullie daarover?

Ja ik vind dat je als christen nederig moet willen zijn, we hoeven daarvoor maar naar Jezus te kijken toen hij op aarde was.

Je kunt idd net zo nederig als Jezus willen zijn en dan word er over je heen gelopen, Jezus werd zelfs gekruisigd.
Je word veracht zelfs omdat je Jezus kent, zie b.v. Math. rede over de laatste dingen hoofdst. 24.

Over jezelf lief hebben.....
Ik denk dat je eerst jezelf moet lief hebben voordat je je naaste kunt lief hebben.

Dan over dat vrouwen zich wegcijferen, dat zou dus een voorbeeld functie kunnen zijn voor hun mannen.

joepie

Berichtdoor joepie » 11 feb 2004 08:28

[quote="Andre63
Dan over dat vrouwen zich wegcijferen, dat zou dus een voorbeeld functie kunnen zijn voor hun mannen.[/quote]

Ale je jezelf wegcijfert, heb je dan jezelf nog wel lief? En wat heeft dat met nederigheid te maken.
Jezus cjferde zichzelf zeker niet weg. Hij liet duidelijk zien waar het op staat en hoe hij gediend wilde worden. Was zeker niet iemand die zichzelf wegcijferde. Denk maar aan de tempelreiniging.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 feb 2004 10:54

joepie schreef:[quote="Andre63
Dan over dat vrouwen zich wegcijferen, dat zou dus een voorbeeld functie kunnen zijn voor hun mannen.

Ale je jezelf wegcijfert, heb je dan jezelf nog wel lief? En wat heeft dat met nederigheid te maken.
Jezus cjferde zichzelf zeker niet weg. Hij liet duidelijk zien waar het op staat en hoe hij gediend wilde worden. Was zeker niet iemand die zichzelf wegcijferde. Denk maar aan de tempelreiniging.[/quote]Ik denk dat zijnultieme voorbeel van wegcijfering wel was dat hij de voeten van de discipelen ging wassen terwijl hij zelf de Heer was.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 11 feb 2004 10:59

drosofila schreef:
Daphne schreef:Ik las pas ook nog een mooie uitspraak over nederigheid:

Nederigheid is niet minder denken VAN jezelf, maar minder denken OVER jezelf.

en
Bij minder denken VAN jezelf beoordeel je jezelf negatief. Minder denken OVER jezelf wil naar mijn idee zeggen, dat je jezelf juist heel goed vindt.

Wat vind je van mijn interpretatie?

Bij minder denken VAN jezelf beoordeel je jezelf negatief. Bij minder denken OVER jezelf ben je minder bezig met jezelf, plaats je jezelf minder in het middelpunt.

Voor mij is nederigheid: jezelf relativeren. Je bent helemaal niet belangrijker dan alle anderen.

Dat wilde ik er ook mee zeggen... :?
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 11 feb 2004 12:56

De voetwassing is inderdaad een uiting van nederigheid, maar daarmee cijferde hij zichzelf zeker niet weg.
Ik vind dat meer een vorm van de minste willen wezen?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 feb 2004 14:37

joepie schreef:De voetwassing is inderdaad een uiting van nederigheid, maar daarmee cijferde hij zichzelf zeker niet weg.
Ik vind dat meer een vorm van de minste willen wezen?
Dat is toch je zelf wegcijferen. Wat versta je dan onder jezelf wegcijferen?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 feb 2004 14:48

Jezelf wegcijferen is het volgende: Je doet alles voor de anderen, bv je gezin, en dus echt alles, zodat je eigen belangen er bij inschieten. Dus denk je niet aan jezelf. Dat vindt God ook niet goed, want in de bijbel staat: heb uw naaste lief gelijk uzelve, en niet meer dan uzelve, dat heeft een dominee eens tegen mij gezegd, dat het niet goed is om je naaste meer dan jezelf lief te hebben. Dat je dan niet goed bezig bent........... maar als je vrouw, minnares en moeder bent, is het moeilijk om jezelf niet weg te cijferen, meestal doe je dat ongemerkt, omdat je altijd voor de anderen bezig bent, en altijd hun belangen voor laat gaan. (behalve feministische vrouwen, die laten hun eigen belangen voor gaan)

joepie

Berichtdoor joepie » 11 feb 2004 15:26

Precies MM, ik ben het wat dat betrefd met je eens. Jezelf wegcijferen is niet goed, maar de gulden middenweg vinden is een kunst.
Dus wel nederig in de juiste zin van het woord. Maar dat kun je ook door niet jezelf weg te cijferen.
Als ik een voorbeeld aan Christus neem dan weet ik dat ik best op mag komen voor mezelf, en toch de ander kan dienen.
Best mag laten weten wat en hoe ik over dingen denk, en toch de ander hoogachten.
Ik denk zeker dat Christus zichzelf niet wegcijferde maar toch op zijn tijd nederig was. Zols bij de voetwassing. Want juist door wat Hij daar deed verhief Hij zich boven de anderen. En dat is niet de bedoeling van onze nederigheid. Neem ik aan?
Maar als ik het andere voorbeeld neem van de Christus in de tempel dan kwam hij op een niet nederige manier op voor Zijn vader.

Vin

Berichtdoor Vin » 12 feb 2004 06:58

joepie schreef:juist door wat Hij daar deed verhief Hij zich boven de anderen.

Dat is de ironie van 't leven, alles heeft een andere kant en een dubbele lading als je maar lang genoeg kijkt. Allemaal cirkeltjes :D [/vaag]

Nederig is niet minder, maar niet meer.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 feb 2004 10:45

Is nederigheid hetzelfde als je dienstbaar opstellen voor je omgeving?

Alice
Verkenner
Verkenner

hmm

Berichtdoor Alice » 12 feb 2004 12:30

Ik denk dat nederigheid betekend dat je jezelf niet op de voorgrond moet dringen. En bij wijze van spreken een ander zn voeten wassen en niet te hoogmoedig zijn om dat te doen. :D

Vlekjes,

Alice
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

André

Berichtdoor André » 15 feb 2004 12:34

Mariamagdalena schreef:Jezelf wegcijferen is het volgende: Je doet alles voor de anderen, bv je gezin, en dus echt alles, zodat je eigen belangen er bij inschieten. Dus denk je niet aan jezelf. Dat vindt God ook niet goed, want in de bijbel staat: heb uw naaste lief gelijk uzelve, en niet meer dan uzelve, dat heeft een dominee eens tegen mij gezegd, dat het niet goed is om je naaste meer dan jezelf lief te hebben. Dat je dan niet goed bezig bent........... maar als je vrouw, minnares en moeder bent, is het moeilijk om jezelf niet weg te cijferen, meestal doe je dat ongemerkt, omdat je altijd voor de anderen bezig bent, en altijd hun belangen voor laat gaan. (behalve feministische vrouwen, die laten hun eigen belangen voor gaan)

Niet om te kwetsen : maar houd je dan nog een gevoel voor eigenwaarde over?
Dit is belangrijker dan je denkt...........
Zie de gestage groei van o.a. Eleos.
Durf je nog wel eens aand8 voor je zelf te vragen?
En waarom is het moeilijk om je zelf niet weg te cijferen?
Enne die laatste regel is wel errug generaliserend vind ik

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2004 17:15

Ik denk inderdaad als jij jezelf helemaal wegcijfert er nog maar weinig eigenwaarde overblijft. En dat is niet goed. Dan kom je dus in de problemen.
En ik denk zeker niet dat je feminstisch bent als je ook je eigen belangen mee laat wegen in je denken en handelen.
Want dat lijkt er wel op zoals MM het zegt.
Maar als je voor jezelf op komt ben je nog niet feministisch, maar een mens die inderdaad evenveel waard is als de man.
Een feministe wil meer waard zijn dan de man.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 feb 2004 10:45

joepie schreef:
En ik denk zeker niet dat je feminstisch bent als je ook je eigen belangen mee laat wegen in je denken en handelen.
Want dat lijkt er wel op zoals MM het zegt.

Je schrijft MEE LAAT WEGEN en ik schreef VOOR LAAT GAAN dat is totaal iets anders.
Je leest mijn berichten niet goed en reageert daar dan krom op, net of ik geen gevoel van eigenwaarde zou hebben, echt wel, en ook net of ik mijn belangen niet mee laat wegen.
Maar je kinderen hebben er niet zelf voor gekozen om bij jou geboren te worden, en wat ik bedoel met VOOR LAAT GAAN is, dat feministes, en daar ken ik er een hoop van, hunzelf altijd voor laten gaan, dus bv: je hebt een doos aardbeien, en als je dan feministe bent eet jij eerst de beste en grootste eruit, en de rest geef je kinderen. Een echte vrouw zal eerst de kinderen het beste geven.
Die ik ken wel namelijk.

Terug naar “Archief”