marin schreef:Hallo Loella,
Waar ik zeer benieuwd naar ben is; Wat/en wie het systeem van de JGs als Babylon zien, kun je dit ook profetisch aanduiden uit de Heilige Schrift?
Dat God in Zijn Woord een volk aanduidt door alle eeuwen heen die altijd trouw zijn geweest en gebleven (anders had de wereld allang niet meer bestaan, (persoonlijke gedachte) zie Noach, Henoch, komt voor mij de vraag over de 144.000, het is dus een volk/christenen die het Lam, Jezus Christus, volgen in het geloof. ...
Dus niet die een systeem volgen, het nare is meestal in die kringen dat men op elkaar gaat letten en vervolgens gaat denken dat zij bij de 144.000 behoren, met een patent op bijbelkennis maar met een koud hart.
marin
Hoi marin! Ik begrijp je vraag eigenlijk niet zo goed, maar ik zal onze visie zo goed (en zo kort

) mogelijk proberen uit te leggen.
Babylon is gesticht door Nimrod, een verdorven jager gekant tegen God. Gods volk bezag Babylon als een eeuwenoude vijand. Volgens de bijbel is Babylon het begin geweest van eigenlijk alle valse (=onbijbelse) religie.
Opgravingen bevestigen hoe religieus Babylon was. Er zijn bv meer dan vijftig religieuze tempels gevonden. De voornaamste god was Marduk (Merodach in de bijbel).
Enkele leerstellingen van Babylon:
* ze geloofden in drieëenheden; een van de triaden bestond uit Sin (de maangod), Sjamasj (de zonnegod) en Isjtar. Een andere triade bestond uit de duivels Labartu, Labasu en Akhkhazu.
* De Babyloniërs geloofden in de onsterfelijkheid van de ziel.
* Overal werd afgodendienst beoefend. De bijbel spreekt over Babylon als "een land van gehouwen beelden", en smerige "drekgoden" (Jer 50:1, 2, 38 ).
* Ze ontwikkelden de astrologie in een poging de toekomst van de mens in de sterren te kunnen lezen. Magie, toverij en astrologie speelden in hun religie een belangrijke rol (Jes 47:12, 13; Da 2:27; 4:7). Vele hemellichamen, bijvoorbeeld de planeten, werden naar Babylonische goden genoemd.
Babylon werd een wereldheerser onder leiding van Nebukadnezar, waardoor de leerstellingen verspreid werden en een stempel drukten op de gebieden rondom.
De bijbel vergelijkt valse religie met een boom die rotte vruchten voorbrengt (Matth 7:13-24). Zo'n boom moet worden omgehakt en in het vuur geworpen worden, en dat is precies wat er met valse religie gaat gebeuren. Het zal worden vernietigd.
(In Openbaring 17 en 18 wordt Babylon de Grote = valse relige afgebeeld als een hoer, die hoererij bedrijft met de politieke stelsels. Dat betekent dat leden van die valse religie meedoen aan de wereldse politiek. De politieke stelsels zullen uiteindelijk de hoer gaan haten en haar volledig vernietigen.)
Daarom is het zo belangrijk dat mensen worden ingelicht over wat staat te gebeuren en dat ze valse leerstellingen laten varen.
Openb 18:4 Gaat uit van haar, mijn volk, indien gij niet met haar in haar zonden wilt delen, en indien gij geen deel van haar plagen wilt ontvangen’” De 144.000, dat is weer iets anders. Ik heb het in dit topic al geregeld uitgelegd, maar in het kort komt het hier op neer: de bijbel spreekt over een kleine kudde en over een grote schare. De kleine kudde wordt in verband gebracht met 144.000 door God uitgekozen mensen, die in het hemelse Koninkrijk zullen regeren als koningen en priesters. Zij hebben dus een hemelse hoop.
De grote schare heeft geen bepaald aantal, en slaat op christenen die de 144.000 steunen in hun werk om het goede nieuws te verkondigen. De leden van de grote schare hebben een aardse hoop: zij zullen voor eeuwig op een gereinigde aarde mogen leven, zonder invloed van zonde en dood.
Jezus gaf zijn volgelingen de opdracht om het goede nieuws van Gods koninkrijk bekend te maken, namelijk dat door dat koninkrijk dingen als ziekten, onrecht en zelfs de dood ongedaan gemaakt zullen worden. Jehovah’s Getuigen geven daar gehoor aan, zowel zij die een hemelse hoop hebben als zij die een aardse hoop hebben.
Uit liefde voor hun naaste en voor God besteden zij zoveel tijd als ze kunnen aan dit belangrijke werk.
@ elbert, tja daar zullen we het niet eens over raken.

Ik vind het onlogisch dat als het alleen op dierlijk bloed zou slaan, "het" bloed nog eens apart verboden wordt. Neem daarbij dan nog de bijbelteksten die "het" bloed als heilig bezien -zowel dierenbloed als mensenbloed-, dan is het voor mij duidelijk dat onthouden van "het" bloed ook slaat op bloedtransfusies.
En zeker in deze tijd is het echt mogelijk om zonder bloedtransfusies zware operaties of zware ongevallen te overleven door de uitstekende alternatieven.