Gestuurd door Jezus zegt ie.................... weer iemand flink in de war! Triest.....
NUENEN - Het was een worsteling op leven en dood, die voor een 34-jarige man uit Nuenen zondagochtend dodelijk afliep in de vijver van een woonboerderij aan de Opwettensedijk 50.
Zie ook:
Vraagtekens rond dode in Nuenen
'Ik dacht dat hij zou kunnen vluchten als hij vrij baan had'
Dat zeggen de bewoners Bentje Bisseling (52) en Mimi van Deurzen (55) uit Nuenen. Ze zijn zichtbaar onder de indruk van de gebeurtenissen, maar ogenschijnlijk ook gelaten.
Omringd door enkele familieleden en in het bijzijn van hun advocaat Carlo Oomes vertellen ze een dag na het drama aan een keukentafel in Nuenen voor één keer hun verhaal.
Het is hun versie van de fatale gebeurtenissen, beseffen ze, maar het is ook het verhaal op basis waarvan justitie zondagavond besloot dat Bisseling het verdere onderzoek thuis mag afwachten. Want officieel wordt de 52-jarige inwoner van Nuenen verdacht van doodslag, zo is hem na zes uur van verhoor verteld, maar de politiewoordvoerder noemt dat een 'technisch verhaal'.
Naar buiten toe meldt het twintigkoppige onderzoeksteam niet eens officieel dat Bisseling als verdachte is aangemerkt.
"Ik wilde die ochtend gaan metselen aan ons schuurtje. Mimi liep alvast naar buiten om de schuur te openen. Terwijl ik in de bijkeuken mijn werkschoenen dichtsnoerde, hoorde ik haar praten. Ze vroeg aan iemand wie hij was, en zei dat hij weg moest gaan", begint Bisseling zijn relaas.
Zijn arm zit in een mitella en zijn duim in een soort plastic brace, die roodgekleurd is door het bloed. De duim moet meerdere keren per dag gespoeld worden om infecties tegen te gaan en Bisseling moet een hiv-test ondergaan. Blauwe plekken, rode striemen en overal kleine snijwondjes ontsieren zijn gezicht.
"Ik zag de man op zijn rug en hij hield een riek vast. Mimi liep achteruit, maar viel. Op dat moment begon hij haar te steken. Ik dacht toen alleen nog maar: 'Straks steekt hij haar hartstikke dood'." Bisseling twijfelt dan geen moment en duwt de man weg. Die heft volgens hem de riek steeds omhoog, reden voor Bisseling om datzelfde te doen met een inderhaast gepakte steen. "Ik deed alsof ik de steen wilde gooien. Ik wilde hem koste wat kost op afstand houden. Hij riep nog dat hij gestuurd was door Jezus."
Bisselings partner Mimi van Deurzen loopt dan in paniek de straat op. Ze gilt en roept om hulp. Als ze een auto weet aan te houden, draagt ze de bestuurder op om 112 te bellen. "Ik zei dat er een panieksituatie was, dat er een inbreker was."
ED.NL