De monarchie in Nederland

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mandelbrot
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: De monarchie in Nederland

Berichtdoor Mandelbrot » 28 apr 2009 17:53

TKF schreef:Desalniettemin doet Hare Majesteit het als CEO van Nederland het best goed: ze levert miljarden per jaar op.

http://www.depers.nl/binnenland/167299/ ... r-ons.html

Blijkbaar is dat het voordeel van een monarch ten opzichte van een president die elke vier of acht jaar zijn plaats aan een ander mag afstaan.

Interessant bericht. mijn gevoel zegt dat er wel wat inzit. En met Maxima + koters zitten we de komende jaren ook wel goed (= manlief natuurlijk)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 apr 2009 00:32

rafaell schreef:
Optimatus schreef:Me dunkt dat de inhoudelijke discussies binnen het CDA in het debat over de monarchie volledig irrelevant zijn.

Het gaat erom dat staatshoofden een zekere stabiliteit moeten uitstralen. Gezien het feit dat sinds 1998 geen enkel kabinet de eindstreep in missionaire status heeft gehaald (Paars II, Balkenende I en II), moeten we vrezen voor Belgische toestanden op het moment dat de monarchie verdwijnt. Nu is dit gelukkig geen risico, daar juist het volk de monarchie steunt.

Erfopvolging garandeert helemaal niet dat de persoon kundig en stabiel is natuurlijk, dat is dan ook geen argument wat mij betreft. Wat België ermee te maken heeft ontgaat me, daar hebben ze ook een koningshuis. Overigens lijk je het nu weer heel belangrijk te vinden dat het volk de monarchie steunt (nogal logisch, ze hebben ook wel een afdeling die zorgvuldig aan hun PR werkt), dat is niet zo heel belangrijk in een discussie over of het al dan niet een goede staatsvorm is.

In een democratie is het wel aardig als een instantie gesteund wordt door een meerderheid ja, of wil jij alleen democratie als het jou uitkomt?
Belgische toestanden zijn toestanden waarbij de politiek er een puinhoop van maakt, met of zonder koning.

rafaell schreef:@Flappie; waarom gekozen? Omdat het volk, bestaande uit een verzameling individuen, soeverein is en dus horen te kiezen door wie ze geregeerd willen worden.

En blijkbaar wil dit volk, bestaande uit een verzameling individuen, soeverein zijnde, een monarchie op parlementaire grondslag, zoals nu het geval is. Daar heeft ons volk sinds de invoering van het algemeen kiesrecht telkenmale voor gekozen. Republikeinse standpunten konden blijkbaar niet op een meerderheid rekenen. Dat kun je op een PR-campagne afschuiven, maar dat is natuurlijk wel een beetje mieterig. Jij wilt een democratie, dan moet je accepteren dat jij niet altijd je zin krijgt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jan33willem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jan33willem » 29 apr 2009 02:21

Optimatus schreef:En blijkbaar wil dit volk, bestaande uit een verzameling individuen, soeverein zijnde, een monarchie op parlementaire grondslag, zoals nu het geval is. Daar heeft ons volk sinds de invoering van het algemeen kiesrecht telkenmale voor gekozen. Republikeinse standpunten konden blijkbaar niet op een meerderheid rekenen. Dat kun je op een PR-campagne afschuiven, maar dat is natuurlijk wel een beetje mieterig. Jij wilt een democratie, dan moet je accepteren dat jij niet altijd je zin krijgt.

Nou ja, dat we hebben gekozen voor de monarchie is wat sterk uitgedrukt. De monarchie is historisch zo gegroeid in Nederland. En omdat de meerderheid vindt dat het zakie niet zo slecht loopt op dit moment, doen we geen moeite om het af te schaffen. Zodra de koningin of koning een grote blunder begaat, is het snel gedaan met de het koningshuis in Nederland, denk ik.

Een positief punt van het koningshuis is dat het de historische continuiteit van Nederland benadrukt, maar dat is tegelijkertijd ook een nadeel: voor mensen in de Nederlandse samenleving die van buiten komen, is het moeilijk om zich met de koningin te identificeren, omdat ze de geschiedenis van Nederland niet delen. Wat dat betreft is een symbool, zoals een tot de verbeelding sprekende grondwet, veel handiger.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 apr 2009 11:48

In een democratie is het wel aardig als een instantie gesteund wordt door een meerderheid ja, of wil jij alleen democratie als het jou uitkomt?
Belgische toestanden zijn toestanden waarbij de politiek er een puinhoop van maakt, met of zonder koning.

Ik heb nooit gezegd dat ik enkel een democratie wil als het me uitkomt. Zoals de casus België al laat zien is een puinhoop blijkbaar niet afhankelijk van wel of geen koningshuis, maar van andere variabelen.

En blijkbaar wil dit volk, bestaande uit een verzameling individuen, soeverein zijnde, een monarchie op parlementaire grondslag, zoals nu het geval is. Daar heeft ons volk sinds de invoering van het algemeen kiesrecht telkenmale voor gekozen. Republikeinse standpunten konden blijkbaar niet op een meerderheid rekenen. Dat kun je op een PR-campagne afschuiven, maar dat is natuurlijk wel een beetje mieterig. Jij wilt een democratie, dan moet je accepteren dat jij niet altijd je zin krijgt.

O dat accepteer ik ook heus wel hoor, maak je niet ongerust, zo'n democraat ben ik namelijk wel. Natuurlijk speelt de PR mee, dat lijkt me vrij logisch want dat bepaalt toch voor een belangrijk gedeelte het beeld. Maar volgens mij ging het in dit topic over wat je van monarchie vindt, dan hoef je het niet per se met de meerderheid eens te zijn toch? Of mag je ook niet meer tegen legale abortus zijn, waar ik overigens niet tegen ben maar dat terzijde, als de meerderheid voor is? De wil van de meerderheid moet weliswaar gevolgd worden, de meerderheid heeft niet altijd gelijk. Ik denk overigens eerder dat het volk, net als ik, er momenteel weinig last van heeft en daarom geen moeite doet het af te schaffen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 mei 2009 19:56

rafaell schreef:

Ik heb nooit gezegd dat ik enkel een democratie wil als het me uitkomt. Zoals de casus België al laat zien is een puinhoop blijkbaar niet afhankelijk van wel of geen koningshuis, maar van andere variabelen.

België blijft bestaan vanwege het Koningshuis en Brussel.

rafaell schreef:

O dat accepteer ik ook heus wel hoor, maak je niet ongerust, zo'n democraat ben ik namelijk wel. Natuurlijk speelt de PR mee, dat lijkt me vrij logisch want dat bepaalt toch voor een belangrijk gedeelte het beeld. Maar volgens mij ging het in dit topic over wat je van monarchie vindt, dan hoef je het niet per se met de meerderheid eens te zijn toch? Of mag je ook niet meer tegen legale abortus zijn, waar ik overigens niet tegen ben maar dat terzijde, als de meerderheid voor is? De wil van de meerderheid moet weliswaar gevolgd worden, de meerderheid heeft niet altijd gelijk. Ik denk overigens eerder dat het volk, net als ik, er momenteel weinig last van heeft en daarom geen moeite doet het af te schaffen.

Aan de reacties op gisteren te zien, is de band van ons volk met ons vorstenhuis heel erg sterk.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 mei 2009 22:37

Eerst wil je niet van het koningshuis af om Belgische toestanden te voorkomen, vervolgens zeg je weer dat het helemaal niet afhankelijk is van het wel of niet hebben van een koningshuis. Je draait nogal. Ik vind het gewoon nogal vreemd dat de koningin de formatie leidt en lid is van de regering terwijl ze ook nog eens de Raad van State, het belangrijkste adviesorgaan van de regering, voorzit. Wat zou je er trouwens van vinden als we burgemeesterschap ook maar direct erfelijk opvolgbaar maken? Of kamerlidmaatschap?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 mei 2009 13:31

Jij kent België niet. Het koningshuis in België zorgt voor enige samenhang in een verdeeld land. Nederland is ook niet het toonbeeld van eenheid en een koningshuis is derhalve goed als bindende factor.

Van oudsher is de Koning staats- en regeringshoofd. Dat is dus helemaal niet vreemd. Dit geldt ook voor het voorzitterschap van de Raad van State.
Burgemeesters en kamerleden zijn van oudsher geen erfelijke functies. De relevantie van jouw vergelijking is dan ook niet sterk.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 28 mei 2009 13:53

De Koningin is in de praktijk niet aanwezig bij de Raad van State.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 29 mei 2009 14:02

rafaell schreef:Eerst wil je niet van het koningshuis af om Belgische toestanden te voorkomen, vervolgens zeg je weer dat het helemaal niet afhankelijk is van het wel of niet hebben van een koningshuis. Je draait nogal. Ik vind het gewoon nogal vreemd dat de koningin de formatie leidt en lid is van de regering terwijl ze ook nog eens de Raad van State, het belangrijkste adviesorgaan van de regering, voorzit. Wat zou je er trouwens van vinden als we burgemeesterschap ook maar direct erfelijk opvolgbaar maken? Of kamerlidmaatschap?

Wellicht is het principe niet democratisch, maar als we het nu zo lopen zoals het is, wat schaadt het? Onze vrijheden worden niet beknot door het Koninklijk Huis. De vergelijking met het kamerlidmaatschap of het burgemeesterschap is hierin totaal niet te vergelijken en slaat in praktijk nergens op denk ik. Qua principes heb je gelijk, maar de huidige situatie werkt zeer goed.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Beun
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Beun » 16 jul 2009 16:38

Flappie schreef:
rafaell schreef:Als ik sprookjes wil dan pak ik wel een sprookjesboek.

Ga jij dan even lekker emigreren en laat ons het koningshuis koesteren ;/

Juist! Republikeinen horen niet thuis in Nederland! Hulde voor je uitspraak Flappie! Bovendien regeert onze geliefde vorstin bij de gratie Gods! En dat hebben wij te eerbiedigen!

Beun
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Beun » 16 jul 2009 16:46

Mandelbrot schreef:
TKF schreef:Desalniettemin doet Hare Majesteit het als CEO van Nederland het best goed: ze levert miljarden per jaar op.

http://www.depers.nl/binnenland/167299/ ... r-ons.html

Blijkbaar is dat het voordeel van een monarch ten opzichte van een president die elke vier of acht jaar zijn plaats aan een ander mag afstaan.

Interessant bericht. mijn gevoel zegt dat er wel wat inzit. En met Maxima + koters zitten we de komende jaren ook wel goed (= manlief natuurlijk)

Maar manlief is helaas geen krachtfiguur. In de praktijk zit dus Maxima (een Roomse nog wel) op de troon. Die keuze voor haar was destijds dus "een beetje dom!"

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 jul 2009 17:53

Beun schreef:
Flappie schreef:

Juist! Republikeinen horen niet thuis in Nederland! Hulde voor je uitspraak Flappie! Bovendien regeert onze geliefde vorstin bij de gratie Gods! En dat hebben wij te eerbiedigen!

Hoe kom je er nu weer bij dat de koningin bij de gratie Gods regeert? Regeerde Hitler ook bij gratie Gods en moest hij daarom maar geëerbiedigd worden? In jouw Nederland horen trouwens heel veel mensen niet thuis krijg ik het idee. Ik zeg toch ook niet dat mensen die tegen het homohuwelijk zijn niet in Nederland horen omdat het hier wel toegestaan is?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jul 2009 20:20

Beun schreef:
Flappie schreef:

Juist! Republikeinen horen niet thuis in Nederland! Hulde voor je uitspraak Flappie!

Nederland is een thuis voor allen die in Nederland geboren zijn. Ongeacht huidkleur, geloof, politieke voorkeur of wat dan ook. Indien je niet met zo'n samenleving kunt omgaan dan lijkt het me verstandig voor je eigen gemoedsrust om een rustig plaatsje elders te zoeken. Ondanks dat ook jij overigens gewoon in Nederland je thuis mag hebben.
Bovendien regeert onze geliefde vorstin bij de gratie Gods! En dat hebben wij te eerbiedigen!

Daar geloof ik niet in. Sowieso is de huidige koninklijke familie onwettig op de troon gekomen, maar ook indien dat niet het geval was, nee dan geloof ik nog niet dat zij koningin is bij de gratie Gods. Zij is koningin omdat de bevolking en zijzelf dat willen.

jan33willem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jan33willem » 16 jul 2009 20:26

[/quote]
Nederland is een thuis voor allen die in Nederland geboren zijn.
[quote]

... en iedereen uit de rest van de wereld die in Nederland wil wonen en de beginselen van de Nederlandse rechtsstaat onderschrijft en een nuttige bijdrage aan de Nederlandse samenleving levert.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jul 2009 20:36

jan33willem schreef:

Nederland is een thuis voor allen die in Nederland geboren zijn.

... en iedereen uit de rest van de wereld die in Nederland wil wonen en de beginselen van de Nederlandse rechtsstaat onderschrijft en een nuttige bijdrage aan de Nederlandse samenleving levert.

Daar zijn we het dan niet over eens. Nederland is simpelweg niet groot genoeg om een ieder die onder jouw voorwaarden valt toe te laten.

Terug naar “Archief”