Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

Berichtdoor TheKeimpe » 21 apr 2009 15:19

Roos, je mag het van mij Arrogant vinden. Maar feitelijk sla je mij nu (volgens je eigen woorden) in mijn gezicht. Je claimt namelijk dat de waarheid niet gekend kan worden.

Verder beschuldig je Christus van een enorme arrogantie, als Hij zegt dat hij (de belichaming van) de Waarheid IS.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 21 apr 2009 17:05

TheKeimpe schreef:Roos, je mag het van mij Arrogant vinden. Maar feitelijk sla je mij nu (volgens je eigen woorden) in mijn gezicht. Je claimt namelijk dat de waarheid niet gekend kan worden.

Verder beschuldig je Christus van een enorme arrogantie, als Hij zegt dat hij (de belichaming van) de Waarheid IS.

Wat een onzin, natuurlijk beschuldig ik Christus niet, dat maak jij ervan [-X

Ik heb nergens gezegd dat de waarheid niet gekend kan worden, alleen dat er vele uitleggen mogelijk zijn. Wie er gelijk heeft, welke denominatie of kerk, zal pas bekend zijn wanneer we het Hem zelf kunnen vragen. En wie weet, heeft geen van ons allen dan gelijk gehad. Alleen Hij kent en is de volledige waarheid.

Ik gun jou van harte jouw uitleg van de waarheid. Gun jij dat dan ook aan andere mensen, en claim niet dat jouw uitleg van de waarheid de enige goede uitleg is. Vele mensen hebben zich al over de uitleg van de bijbel gebogen, en niemand kan met recht claimen dé enige echte uitleg gevonden te hebben.

Jij bent denk ik gereformeerd, of een vorm daarvan. Wie zegt dat de katholieken niet de ware uitleg hebben?

Dus beweer niet dat jij 100% zeker dé waarheid kent.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2009 18:07

roos44 schreef:
Marnix schreef:Nou, in de Bijbel staat in het kader van gemeente zijn: De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb je niet nodig. Dat zegt toch wel iets he. Niet alles, maar toch :)

Inderdaad: niet alles. Maar laten we geen theologische discussie aangaan, daar komen we toch niet uit. Het gaat mij om respect voor elkaars beleving. Claimen 'de waarheid' in pacht te hebben, en het geloof van honderdduizenden mensen daarmee feitelijk weg te zetten als foutief vind ik behoorlijk arrogant.

Mee eens. Ik wil dat geloof van die mensen ook niet wegzetten. Ik geloof alleen dat gemeenten erg Bijbels zijn, dat het Bijbels is om samen te geloven. Ik denk dus dat "de kerk niet nodig denken te hebben" niet goed is. Ik oordeel daarmee niet over het geloof van die mensen, ik vind alleen dat ze wat missen. En dat baseer ik op de Bijbel. Daarom was mijn lijn ook: Als mensen niet naar de kerk gaan maar wel voor de kerk willen trouwen, ga dan die dialoog aan. Waarom zou je je niet bij een gemeente aansluiten? Het heeft zoveel mooie aspecten. En het kan goed dat men vooroordelen heeft over de kerk, beschadigd zijn door een bepaalde gemeente of wat dan ook, en daarom de kerk de rug hebben toegekeerd. Dan is het toch goed om te kijken of er over te praten is, allicht kunnen ze ontdekken dat er ook hele fijne kerken zijn waar ze zich wel thuis voelen. Dat zou toch mooi zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 21 apr 2009 22:17

Marnix schreef:
roos44 schreef:
Marnix schreef:Nou, in de Bijbel staat in het kader van gemeente zijn: De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb je niet nodig. Dat zegt toch wel iets he. Niet alles, maar toch :)

Inderdaad: niet alles. Maar laten we geen theologische discussie aangaan, daar komen we toch niet uit. Het gaat mij om respect voor elkaars beleving. Claimen 'de waarheid' in pacht te hebben, en het geloof van honderdduizenden mensen daarmee feitelijk weg te zetten als foutief vind ik behoorlijk arrogant.

Mee eens. Ik wil dat geloof van die mensen ook niet wegzetten. Ik geloof alleen dat gemeenten erg Bijbels zijn, dat het Bijbels is om samen te geloven. Ik denk dus dat "de kerk niet nodig denken te hebben" niet goed is. Ik oordeel daarmee niet over het geloof van die mensen, ik vind alleen dat ze wat missen. En dat baseer ik op de Bijbel. Daarom was mijn lijn ook: Als mensen niet naar de kerk gaan maar wel voor de kerk willen trouwen, ga dan die dialoog aan. Waarom zou je je niet bij een gemeente aansluiten? Het heeft zoveel mooie aspecten. En het kan goed dat men vooroordelen heeft over de kerk, beschadigd zijn door een bepaalde gemeente of wat dan ook, en daarom de kerk de rug hebben toegekeerd. Dan is het toch goed om te kijken of er over te praten is, allicht kunnen ze ontdekken dat er ook hele fijne kerken zijn waar ze zich wel thuis voelen. Dat zou toch mooi zijn?

Wanneer die mensen daar zelf voor kiezen zou dat mooi zijn. Maar wanneer mensen anders kiezen vind ik dat ook prima. En nogmaals: de bijbel is er helemaal niet zo duidelijk over. Ik zie de bijbel in de 1e plaats in de context van die tijd. Het is voor mij helemaal niet zo vanzelfsprekend dat alles in de bijbel 1 op 1 naar deze tijd is over te plaatsen. En zelfs al doe je dat, dan nog staat er nergens dat je verplicht bent je bij een kerk aan te sluiten.

Christenen roemen de vrijheid die Jezus hun geeft, maar vervolgens duwen ze elkaar in het keurslijf van de kerk. Lijkt erg veel op wat de farizeers bij Jezus deden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2009 10:28

Hm, het heeft niet met vrijheid of gebondenheid te maken. Het zijn leefregels van God die goed zijn. Hij heeft het goede met ons voor en ik geloof dat Hij daarom ook een gemeente geeft, mensen om je heen die je kan dienen, die jou kunnen helpen, die voor je kunnen bidden en voor wie je kan bidden, zodat je samen de goede strijd van het geloof kan strijden. Het is geen "je moet het of je moet het niet". Het is een goed geschenk van God. En in de tijd van de Bijbel hadden ze dat door want ze kwamen samen, ervoeren eenheid, ze baden samen, dankten samen en braken het brood. Ik zie niet in waarom we nu opeens wel het alleen zouden kunnen redden, toevallig net in een tijd dat de aandacht verschuift van groep naar individu.

De vrijheid in Christus is wat anders dan: Doe wat je leuk vindt, als jij je er maar lekker bij voelt. Wie beweert dat er regels zijn is een farizeeer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 apr 2009 11:04

@Roos44:
ik ben blij dat het gevoel wat ik bij het lezen van jouw postings kreeg niet waar is, namelijk dat je er vanuit gaat dat de Waarheid niet bestaat.
Overigens heb ik duidelijk aangegeven dat ik een zekere ruimte laat voor een andere interpretatie van de Bijbel dan strikt de mijne.

Echter, met dat je Christus als Waarheid erkent, moet je ook recht willen doen aan zijn woorden, en dan kun je werkelijk er niet omheen dat je christen in een gemeenschap bent. Hoe kan anders iets als Mattheus 18 in zijn werk gaan?

Hoe die gemeente/gemeenschap/... er echter exact uit moet zien? Daar kan ik ook geen exacte lijnen voor afleiden uit de Schrift. Of dat persé een structuur is als in de gereformeerde kerken durf ik niet als absolute waarheid te poneren. Een groepering met een broederraad kan denk ik ook redelijk goed Bijbels onderbouwd worden.
Dat de RKK-piramide met aan het hoofd de Paus de juiste vorm is lijkt mij op basis van de Schrift juist niet waarschijnlijk.

Mogelijk heb ik nu het één en ander voor je verduidelijkt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 apr 2009 08:06

Ik ben blij dat wij door een voorganger uit onze eigen gemeente zijn getrouwd. Waarom? omdat die persoon ons persoonlijk kent. En weet wat er speelt in ons leven. Maar dat is ook puur mijn mening.

Vele huwelijksdiensten worden door de dominee zelf bepaald, je hebt dan geen inbreng in je dienst. Ik denk dat veel mensen hier tegen aan lopen en zich dan juist naar dit soort site's op zoek zijn.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 apr 2009 08:53

Als wij trouwen, laten we de dienst ook leiden door een dominee die ons goed kewnt. Scheelt dat wij uit ongeveer 3 dominee's kunnen kiezen dan. Daarbij hebben wij heel wat wensen aangaande de kerkdienst, zodat het echt een dienst wordt die op ons slaat. Ik voel er niets voor zo'n commerciele dienst.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 mei 2009 19:55

Evelien schreef:Ik ben blij dat wij door een voorganger uit onze eigen gemeente zijn getrouwd. Waarom? omdat die persoon ons persoonlijk kent. En weet wat er speelt in ons leven. Maar dat is ook puur mijn mening.

Vele huwelijksdiensten worden door de dominee zelf bepaald, je hebt dan geen inbreng in je dienst. Ik denk dat veel mensen hier tegen aan lopen en zich dan juist naar dit soort site's op zoek zijn.
daar ben ik het hartgrondig met je eens!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 mei 2009 08:44

Ik ben er eigenlijk wel blij om dat er een dominee c.q. synode is de gang van zaken in een dienst bepaald. Ik ben zelf in heel veel verschillende kerken geweest,maar het is mij opgevallen dat hoe meer mensen mogen bepalen en een eigen inbreng hebben hoe meer en sneller er van de bijbel wordt afgeweken.

Daarom ben ik ook zo mordicus tegen commerciële kerkdiensten. Als je niet gelooft en nooit in een kerk komt, waarom dan wel een zegen van God vragen over je huwelijk. Het staat zo leuk op de foto's? Anders is de dag zo kaal? Dat is mijns inziens absoluut geen reden om in de kerk te trouwen. Ik denk dat je daarmee God tekort doet.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 06 mei 2009 15:05

ajl schreef:Ik ben er eigenlijk wel blij om dat er een dominee c.q. synode is de gang van zaken in een dienst bepaald. Ik ben zelf in heel veel verschillende kerken geweest,maar het is mij opgevallen dat hoe meer mensen mogen bepalen en een eigen inbreng hebben hoe meer en sneller er van de bijbel wordt afgeweken.

Daarom ben ik ook zo mordicus tegen commerciële kerkdiensten. Als je niet gelooft en nooit in een kerk komt, waarom dan wel een zegen van God vragen over je huwelijk. Het staat zo leuk op de foto's? Anders is de dag zo kaal? Dat is mijns inziens absoluut geen reden om in de kerk te trouwen. Ik denk dat je daarmee God tekort doet.
ajl schreef:Ik ben er eigenlijk wel blij om dat er een dominee c.q. synode is de gang van zaken in een dienst bepaald. Ik ben zelf in heel veel verschillende kerken geweest,maar het is mij opgevallen dat hoe meer mensen mogen bepalen en een eigen inbreng hebben hoe meer en sneller er van de bijbel wordt afgeweken.

De mensen die trouwen via deze site geloven wel degelijk, althans minimaal één van het bruidspaar! Ik denk dat je DEZE MENSEN tekort doet met dit oordeel.

Verder is de naam 'commerciële kerkdienst' vooringenomen. Deze mensen betalen de dominee, net als jullie doen wanneer je de bijdrage aan de kerk overmaakt.

Juist door opstellingen zoals van de meeste reacties op dit forum verlaten mensen de kerk, en wenden zich tot onafhankelijke dominees. De dominees van deze site zijn volkomen integer.

V.w.b. het 'afwijken van de bijbel': de kerk doet niet anders, met hun zelfbedachte regeltjes.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 06 mei 2009 15:28

@roos44; Het is mij al meerdere malen opgevallen dat jij je erg aangevallen voelt door ons allemaal. Ik vind dat je niet echt prettig reageert, op alle reacties is wel commentaar.

Ben het trouwens met je laatste opmerking niet eens: Als wij in de kerk trouwen, betalen we de dominee niet. Er is alleen een collecte tijdens de dienst en dit geld is bestemd voor de kerk, niet voor de predikant.
Afbeelding

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 06 mei 2009 17:31

Daphne schreef:@roos44; Het is mij al meerdere malen opgevallen dat jij je erg aangevallen voelt door ons allemaal. Ik vind dat je niet echt prettig reageert, op alle reacties is wel commentaar.

Ben het trouwens met je laatste opmerking niet eens: Als wij in de kerk trouwen, betalen we de dominee niet. Er is alleen een collecte tijdens de dienst en dit geld is bestemd voor de kerk, niet voor de predikant.

Ik verdedig de mensen achter deze site, die door vele van jullie worden aangevallen. En hoe je het ook wendt of keert: de predikant wordt betaald, alleen niet direct, maar indirect door de kerkleden, dus ook door jou.

Jullie oordelen bijna allemaal negatief. Ik adviseerde al eerder: mail ze, en stel je vragen: informatie@huwelijksinzegening.nl.

Maar stop met deze mensen in het beklaagdebankje te zetten.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 mei 2009 17:34

@roos44 Ben jij zelf door zo'n dominee getrouwd? Je reageert zo boos. :wink: .Je verwijt mij dat ik een oordeel heb, maar je zegt in dezelfde zin dat door mijn standpunt mensen de kerk uitgaan. Dat is mijns inziens ook een oordeel.
Je schrijft dat de predikanten aangevallen worden,maar dat is helemaal niet waar. het systeem van de commerciële huwelijken wordt bekritiseerd en dat is iets heel anders.

Daarbij betaal je de ds niet met een maandelijkse contributie. De ds.wordt vanuit het kerkberband betaald,zodat elke ds. hetzelfde salaris krijgt.

Zoals ik al zei..ik vind dat mensen die alleen maar met hun trouwen c.q. begrafenis naar de kerk gaan God tekort doen. En om de redenen die Marnix in dit topic al uitgebried besproken heeft. Ik zal ze niet herhalen, want ik vind dat Marnix dit heel goed heeft omschreven.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 06 mei 2009 17:51

Feit blijft dat de dominee door de kerkleden betaald wordt. Het woord 'commercieel huwelijk' draagt een oordeel in zich.

En nee...ik ben niet door een onafhankelijk dominee getrouwd. Toen ik trouwde waren er echter nog geen onafhankelijk dominees, anders zou ik daar beslist voor gekozen hebben.

Je geeft aan dat ik boos klink: dat zie je goed. Ik ben boos op de verstarde kerk, die mensen de kerk uit jaagt. Een instituut wat niets meer met liefde te maken heeft, maar met regeltjes en machtsdenken. Dat is de ervaring van mijzelf en vele met mij. Kerkgebouwen worden massaal verkocht, het pensioenfonds van de PKN loopt leeg, de katholieke kerk in Nederland verkeert in de problemen, maar niets brengt de kerk tot zelfinzicht.

En ik ben boos op de mensen achter de veroordelende reacties naar de betreffende site. Wanneer je de betreffende dominee(s) niet zelf gesproken hebt, kun je niet oordelen. Ik heb ze wel gesproken, en weet dat het integere mensen zijn, die de hand uitstrekken naar mensen die niet in de kerk kunnen of willen trouwen. Natuurlijk vragen zij daar geld voor: ze moeten ook leven.

Deze bruidsparen willen geen inzegening 'voor de foto', maar omdat minstens één van beiden christen is en God bij het huwelijk wil betrekken.

Wanneer de mensen de kerk verlaten, heeft de kerk de mensen al eerder verlaten...

Terug naar “Archief”