CaptainCaveman schreef:Hannah1984 schreef:Mijn kerkje doet hier niet zoveel ter zake zou ik denken. Dan wordt namelijk meteen m'n reactie meer of minder serieus genomen. En dat vind ik dan weer jammer.
Ik kan me in laatste reactie vinden. De gebreken in het nest worden wel zó breed uitgemeten en dan ook nog onder het mom dat men toch écht nog wel liefde tot het ex-kerkverband heeft, dat het me wat irriteert. Bovendien wordt soms op een kille, harde manier erover gepraat waarbij de goede intenties van velen in de oude gemeente totaal over het hoofd gezien worden. Heel jammer. Niet christelijk eigenlijk.
Door op die manier aan een discussie te beginnen kun je het wel vergeten. Wie ben jij om iets niet christelijk te noemen? Degenen die kritiek hebben kúnnen dat net zo goed van datgene wat ze tegen het hoofd stoot vinden. Iets wel en niet christelijk vinden is in dezen irrelevant.
Denk je overigens niet dat je nu niet op eenzelfde manier bezig bent, als de 'exen'?
Niet christelijk = wat de bijbel noemt. En ik, individu als ik ben, kan daar best dingen uithalen. Bijv. de kwestie over het wel of geen offervlees eten, waarin duidelijk wordt opgewekt tot het niet-ergeren van de ander.
Jezus Zelf! Hoe vaak werd Hij niet totaal oneerlijk behandeld, besproken, bekeken. En wat heeft Hij daarvan vol frustratie of opwinding doorverteld? Bij mijn weten helemaal niets. Dát is dus wat ik bedoel aan te geven. Okay, als je dan meent dat je niet meer op de juiste plaats zit en je kiest voor iets anders, blijf dan ook handelen zoals Jezus het vraagt en deed. En daar past voor mijn gevoel niet bij dat je breed uitmeet hoe slecht en hopeloos het wel niet was.
En nog even reactie op de aanval richting mij omdat ik dit (heel vriendelijk) aanstip: ik denk dat er verschil is tussen het totaal afkeuren van het handelen van een predikant of kerkenraad of de opmerkingen die een gemiddeld gemeentelid daarover maakt. God Zelf immers houdt in de Bijbel de ambten hoog en geeft hen gezag. Daarom moeten we denk ik heel voorzichtig zijn in kritiek op basis van subjectieve ervaringen met ambtsdragers.
Ik heb gezegd.
Gilead.