DesertRose schreef: meboy schreef:Hij volgt het pad van homoseksualiteit dús er is iets mis met zijn geloofsrelatie met Christus. Want als er een gezonde geloofsrelatie zou zijn dán zou hij het pad van homoseksualiteit niet volgen. Er is niets wat die cirkelredenatie kan doorbreken omdat het zichzelf versterkt.
- Waarom is dit een circelredenatie? volgens mij klopt dit niet helemaal.
- Inderdaad denk ik, dat iemand die in openlijke zonde leeft en daartegen niet strijd, maar het laat zoals het is, een verhouding heeft met Christus die wrijving geeft, en niet oprecht kan zijn. mee eens?
Daaruit vloeit voort, dat ALS ik denk dat homoseksualiteit een zonde is, dat dan de homo, die zich daarin niet laat corrigeren, een zonde heeft die tussen hem en Christus staat.
en ja, ik denk inderdaad dat homoseksualteit een zonde is. (de voorkeur zelve NIET, maar de daden daaruit voortvloeiende, wel.)
Het is een cirkelredenatie omdat deze denktrant geen correctie kent. Want als je zo denkt dan zijn er maar twee mogelijkheden:
- Iemand doet homoseksueel, en dan is de conclusie op basis van deze denktrant: "dus dan de relatie met Christus is niet optimaal."
- Iemand heeft een optimale relatie met Christus; "dus dan zal zijn homoseksualiteit verbleken".
Op het moment dat er een homo opstaat die zegt: Ik ken Christus en ik doe homoseksueel. Dan zal degene die deze theorie volgt zeggen: dat is onmogelijk, het moet wringen.
Tussen die cirkelredenering is geen speld te krijgen. Dat is ook het dilemma van studentjehh . Voor onze homovrienden is er dan geen uitweg. Zelfs niet bij Christus. Immers redding vinden staat dan gelijk aan ondergang vinden.
Kijk, begrijp me goed. Ik denk dat we het over de norm van Genesis en de wet, en Romeinen, en Leviticus niet oneens zijn. Die norm is zuiver en rein en volmaakt en goed etc. etc. Waar onze wegen scheiden is op dit punt:
- Ik zeg: "niets kan aan die norm tippen. Mijn voorkeur en mijn homoseksuele daden voldoen niet aan die norm. Daarnaast kunnen de heteroseksuele voorkeur en de heteroseksuele daden ook niet tippen aan die norm."
- Jij zegt: "De homoseksuele voorkeur kan tippen aan die norm. Homoseksuele daden niet. Hetroseksuele voorkeur kan tippen aan die norm, heteroseksuele daden niet helemaal, maar heteroseksuele daden liggen in ieder geval in lijn met de norm."
Je zegt dat de homoseksuele voorkeur zelf geen zonde is. Waaruit concludeer je dat? Als het géén zonde is om homo te zijn, dan moet er iets in de homo zijn, wat in de schepping goed was. En ongeschonden uit de zondeval is gekomen.
Zodra mensen erkennen dat zowel de voorkeur als de daad niet kunnen tippen aan de norm, dan is de norm dus geen uitkomst, geen oplossing meer. De norm maakt niet gelukkig en helpt je niet uit de penarie. Daarmee is de norm niet fout, maar degene die niet aan de norm kan tippen is fout. En fout, dat zijn we m.i. allemaal.
DesertRose schreef:meboy schreef:De schepping formuleert hoe het wás. De zondeval maakt scheiding tussen onze oorspronkelijke natuur en onze gevallen natuur. Onze gevallen natuur (zowel homo’s als hetero’s ) kan God’s norm nog wel benoemen (als een soort spiegel tot zelfreflectie), maar nooit meer zelf vervullen. Christus raapt de zondaar op en begint met het toewerken naar het koninkrijk der hemelen. Daarin stoort hij zich niet aan geaardheidsverschillen maar richt hij zich op wat van belang is in het koninkrijk der hemelen.
Hier ben ik het volkomen mee eens.
MAARRRR!!!
MAg je de gevolgen van de zonde zonder meer
accepteren? mag je daarom
in zonde leven? Is het mij toegestaan met vuile lust een vrouw te bezitten?
Ik zie uit naar je antwoord, Meboy! (en inderdaad, leuk dat je er weer bent!)
Nee dat is niet toegestaan. De gevolgen van de zonde mag je niet accepteren, in de zin van: omhelzen, bestaansrecht geven, net doen alsof dat de norm is.
Iedereen die mij persoonlijk kent weet dat ik nooit heb gepleit, en zal pleiten voor een afgezwakte norm: ik zal niet zeggen, als je het zus of zo doet dan vindt God het prima hoor! Dan voldoe je goed genoeg aan wat Hij vraagt. De rest zal Hij je vast wel vergeven. Nee.
Iedere afwijking van het volmaakte beeld wat is neergezet in Genesis is schuld. Iedereen die probeert zijn eigen hachje te redden door te zeggen: we frommelen een beetje aan die eis, is schuldig. Kijk om je heen in dit topic. Er wordt m.i. veel gefrommeld met de eis: voorkeuren worden bestempeld als niet zondig. Terwijl de Cathechismus toch echt zegt: ik ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten (ik heb na de zondeval de voorkeur om God en mijn naaste te haten).
In het verleden hebben mensen gedacht, dat ik de homonatuur en de heteronatuur uit elkaar heb getrokken, om zo een oneerlijk beeld neer te zetten. Dat deed me pijn. Als het stuk goed gelezen was dan had men gezien dat ik dit alleen maar heb gedaan om aan te tonen hoezeer ze
overeenkomen in hun val. Ik had ze ook kunnen benoemen als: gevallen natuur. Zonder uitsplitsing in hetero of homo. Alleen dan had niemand mijn punt begrepen. Ze komen niet alleen overeen in hun val. Ook in hun redding.
Is het nooit opgevallen dat redding van de menselijke natuur niet gaat over "doen" maar over "geloven"? Galaten 3 zegt dat de redding van de mensheid niet werkt als je de scheppingsnorm over hem uitspreekt:
11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
12 Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.
14 Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, [en] opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.
Is het daarom toegestaan om in zonde te leven? Mag je daarom homoseksueel zijn? Nou laten we afstappen van zwart en wit. God als rechter is zwart wit: het is goed of het is fout. God als Vader is niet zwart wit. God als Vader zegt: ik koester je zoals ik je heb gevonden, ik zie in jou nog het kind wat ik heb geschapen. Ik zal je helpen om te groeien. Ik zal je dingen leren die belangrijk zijn voor het koninkrijk der hemelen.
Vader, hoe ziet dat koninkrijk er dan uit? Zijn daar modelhetero's? Mensen die relaties hebben die blinken als een klok? Zoals Adam en Eva? Wilt u me daar dan naar toe brengen? Mag ik mezelf oppoetsen door te reiken naar wat zij deden in het paradijs?
29 Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods.
30 Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in den hemel.
24 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Dwaalt gij niet, daarom, dat gij de Schriften niet weet, noch de kracht Gods?
25 Want als zij uit de doden zullen opgestaan zijn, zo trouwen zij niet, noch worden ten huwelijk gegeven; maar zij zijn gelijk engelen, die in de hemelen [zijn].
34 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: De kinderen dezer eeuw trouwen, en worden ten huwelijk uitgegeven;
35 Maar die waardig zullen geacht zijn die eeuw te verwerven en de opstanding uit de doden, zullen noch trouwen, noch ten huwelijk uitgegeven worden;
God vindt heteroseksualiteit en homoseksualiteit zó belangrijk dat hij er een plekje in de hemel voor heeft gereserveerd....toch?

Het doel in de hemel is gelijk aan het doel op aarde: God loven. En in de hemel doen ze dat zonder homoseksualiteit en zonder heteroseksualiteit. Nee, we hebben de eis die we in Genesis lezen en in leviticus en romeinen bevestigd zien gekaapt. We hebben het z'n plek ontnomen. God wilde dat het een spiegel was om ons tot een oplossing te brengen. Wij zijn er mee aan de haal gegaan en hebben er de oplossing zélf uit gefabriceerd. De oplossing die God bood was zijn Zoon, die het dode laat leven. Die de homo omarmt, naar hem kijkt, een schepsel ziet met gaven die terugwijzen naar zijn oorsprong (ja, zo kan je ook... kijken naar homoseksuele liefde en zorg en seks, als gehavende heenwijzingen naar datgene wat ooit goed en ongeschonden was). Dan stuurt Hij zijn Geest. Die gaat aan de slag en zorgt er voor dat het talent wordt aangewakkerd.
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester (spiegel) geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije;
daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.