Mis en avondmaal, kan dat samen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mayflower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mayflower » 03 okt 2008 10:41

Ik hou me verre om deel te nemen aan deze afgodderij!!!
En hoe kan ik deel nemen aan zo'n onbijbels gebruik, dat mij persoonlijk vervloekt ???? (zie Concilie van Trent)

Qoute:
In de vroege kerk was de mis onbekend, en ze werd niet eerder een officiële doctrine dan op het Lateraans Concilie van 1215, onder de leiding van paus Innocentius III, en herbevestigd door het Concilie van Trente. De kerk van Rome beweert echter dat de mis een voortzetting is van het offer dat Christus bracht op Golgotha - in feite een her-kruisiging van Christus, opnieuw en opnieuw, maar dan op een on-bloedige wijze (vergelijk echter Hebreeën 9:22; 1 Johannes 1:7). Zij geloven dat hiermee Christus Zich opnieuw en opnieuw offert voor de zonde (vgl. echter Hebreeën 7:27; 9:12, 25, 26; 10:10, 12, 14, 18), en dat deze offers even effectief zijn om de zonden weg te nemen als het echte offer op Golgotha. Katholieken hangen daarbij de leer van de transsubstantiatie aan (verandering van substantie), namelijk dat het brood en de wijn echt het lichaam en bloed van Christus worden (door toedoen van de priester!), en dat de hostie kan aanbeden worden als God Zelf! Het offer van de mis is het centrale punt van de katholieke aanbidding, zoals aangetoond wordt door het feit dat mensen die niet naar de mis gaan daarmee een doodzonde begaan.

Concilie van Trent
13e Zitting - CANON I: Indien iemand ontkent dat in het sacrament van de allerheiligste Eucharistie het lichaam en bloed waarlijk echt en substantieel aanwezig zijn, samen met de ziel en goddelijkheid van onze Heer Jezus Christus, en derhalve de gehele Christus; maar zegt dat Hij daar slechts als teken in aanwezig is, of figuurlijk, of virtueel; hem treffe de banvloek.
13e Zitting - CANON II: Indien iemand zal zeggen dat de substanties van brood en wijn nog steeds in het sacrament van de allerheiligste Eucharistie overblijven, samen met het lichaam en bloed van onze Heer Jezus Christus, en de wonderlijke en unieke conversie zal ontkennen van de substanties van brood en wijn in lichaam en bloed, welke conversie de Katholieke Kerk toepasselijk transsubstantiatie noemt: hem treffe de banvloek.
13e Zitting - CANON VI: Indien iemand zal zeggen dat Christus, de eniggeboren Zoon van God, niet moet vereerd worden in het sacrament van de allerheiligste Eucharistie, zelfs niet met de open aanbidding van latria, en daarom niet moet vereerd worden met enige feestelijke vier¬ing, noch plechtig moet rondgedragen worden in processies over¬een¬komstig de lofwaardige en algemene riten van de heilige Kerk, en dat Hij niet publiek voor het volk moet gezet worden om vereerd te wor¬den, en dat zijn aanbidders afgodendienaars zijn: hem treffe de ban¬vloek.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 03 okt 2008 16:12

Ik ben jaren organist in een verpleeghuis geweest en dat was rk/prot. Ging er een rk pastor voor, dan was er ook een eucharistie viering. Ging er een ds voor, dan was er geen avondmaal viering. De bewoners en de dienstdoende kerkvrijwilligers ontvingen allen de hostie. Maar van de rk kerk uit mogen protestanten niet aan de eucharistie deelnemen omdat het "nuttigen" anders wordt uitgelegd.
Lees maar eens achter in je psalmboekje de "Belijdenis des Geloofs".
tw. Zo feilen wij niet, als wij zeggen, dat hetgeen door ons gegeten en gedronken wordt, het eigen en natuurlijk lichaam en het eigen bloed van Christus is; maar de wijze, op welke wij dit nuttigen, is niet de mond, maar de geest door het geloof.
Dus hier het verschil met onze rk medegelovigen welke wel Christus met de mond nuttigen.

Vr.gr.BertV
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2008 09:43

Dat is volgens mij idd het officiele standpunt. Ik vraag me alleen wel eens af hoeveel mensen dat tegenwoordig nog geloven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 okt 2008 10:59

Van de zomer ben ik niet terug gestuurd door de pastoor.
Als ze zich daar echt strikt aan zouden houden, moeten ze bewijs vragen van lidmaatschap, want anders kan je bijvoorbeeld zeggen dat je katholiek bent maar onder tussen niet lid zijn van de RKK.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 okt 2008 11:02

Ik kom af en toe in een klooster. Daar wordt gewoon ieder genodigd deel te nemen aan de Eucharistie.

mayflower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mayflower » 04 okt 2008 11:23

Marnix schreef:Dat is volgens mij idd het officiele standpunt. Ik vraag me alleen wel eens af hoeveel mensen dat tegenwoordig nog geloven.

Maar daar gaat het toch niet om, hoe kun je als christen deelnemen aan een gemeenschap die geloofd dat het brood letterlijk het lichaam van Christus en de wijn en het bloed ? Het is een gruwel, dat Christus zich opnieuw en opnieuw offert voor de zonde en dat deze offers effectief zijn om de zonden weg te nemen, en het is afgodderij. dat de hostie aanbeden woord.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 okt 2008 11:32

mayflower schreef:
Marnix schreef:Dat is volgens mij idd het officiele standpunt. Ik vraag me alleen wel eens af hoeveel mensen dat tegenwoordig nog geloven.

Maar daar gaat het toch niet om, hoe kun je als christen deelnemen aan een gemeenschap die geloofd dat het brood letterlijk het lichaam van Christus en de wijn en het bloed ? Het is een gruwel, dat Christus zich opnieuw en opnieuw offert voor de zonde en dat deze offers effectief zijn om de zonden weg te nemen, en het is afgodderij. dat de hostie aanbeden woord.

Ben je er ooit geweest? Heb je de instellingswoorden ooit gehoord? Of is dit weer zoiets van lezen en horen zeggen, maar nog nooit zelf bijgewoond? Let wel: niet meegedaan, maar gewoon goed geluisterd en gekeken wat er gebeurt?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 04 okt 2008 11:36

mayflower schreef:

Maar daar gaat het toch niet om, hoe kun je als christen deelnemen aan een gemeenschap die geloofd dat het brood letterlijk het lichaam van Christus en de wijn en het bloed ? Het is een gruwel, dat Christus zich opnieuw en opnieuw offert voor de zonde en dat deze offers effectief zijn om de zonden weg te nemen, en het is afgoderij. dat de hostie aanbeden woord.

Als je voorbij het letterlijke kijkt (transubstantie). Dan wordt er m.i. hetzelfde herdacht: Het offer van Christus.

Is het waard om zaken die een institutie leert tussen gelovigen onderling te zetten? Om een echt antwoord te vinden kun je na de mis in gesprek moeten met elkaar.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 okt 2008 12:09

En dan zul je merken dat er precies zo over wordt gedacht door de meeste kerkgangers, als binnen de protestantse kerken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 okt 2008 12:47

Als ik deel neem aan de eucharistie, dan doe ik dat vanwege het offer wat Jezus voor mij gebrachd heeft. Dat herdenk ik en de wijn en brood verwijzen voor mij naar dat offer.
Ook al denken vele mensen om mij heen dat het werkelijk veranderd in het bloed en lichaam van Christus, daarom zegt dat niet gelijk dat ik daar in mee ga ook al herdenken we tegelijk, op de zelfde plek het offer van Christus. Gelukkig ziet God het hart aan.

Hoe er in reformatorische kerken soms avondmaal wordt gevierd, daar krommen mijn tenen ook van. Dan zit je in een grote gemeente, weinigen gaan aan. Diegene die al aan gaan die kijken of ze net een pot zure augurken op hebben gegeten. Is het avondmaal niet juist een plek om blij te zijn? Te gedenken dat je genade hebt ontvangen en daarom mag je nu het offer wat daar voor nodig was gedenken. Het is juist iets mooi's, bijzonders, verblijdend.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 okt 2008 13:03

Gerdien B. schreef:Als ik deel neem aan de eucharistie, dan doe ik dat vanwege het offer wat Jezus voor mij gebrachd heeft. Dat herdenk ik en de wijn en brood verwijzen voor mij naar dat offer.
Ook al denken vele mensen om mij heen dat het werkelijk veranderd in het bloed en lichaam van Christus, daarom zegt dat niet gelijk dat ik daar in mee ga ook al herdenken we tegelijk, op de zelfde plek het offer van Christus. Gelukkig ziet God het hart aan.

Hoe er in reformatorische kerken soms avondmaal wordt gevierd, daar krommen mijn tenen ook van. Dan zit je in een grote gemeente, weinigen gaan aan. Diegene die al aan gaan die kijken of ze net een pot zure augurken op hebben gegeten. Is het avondmaal niet juist een plek om blij te zijn? Te gedenken dat je genade hebt ontvangen en daarom mag je nu het offer wat daar voor nodig was gedenken. Het is juist iets mooi's, bijzonders, verblijdend.

Amen! zegt mijn ziel daarop...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 okt 2008 16:11

Gerdien B. schreef:Diegene die al aan gaan die kijken of ze net een pot zure augurken op hebben gegeten.

hysterisch-smile
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 okt 2008 17:39

Wat zijn we weer respect vol bezig, we hebben het hier wel over het Heilig Avondmaal!!

Als er van de refo kant bezwaar wordt gemaakt tegen de wat "lossere" manier van avondmaal vieren zoals in de niet refo kerken, mag dat niet want we moeten begrip hebben voor andersdenkenden, maar omgekeerd gaan we het Heilig Avondmaal lekker belachelijk maken. :roll:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 04 okt 2008 19:54

Jammer dat het tegen belachelijk aan gaat zitten, men moet daar inderdaad voor waken.
Ik lees soms ook wel de rk site en wat de bijdragen daar zijn over eucharistie/avondmaal. Is dan niet veel verschil maar er was toch iemand welke vertelde dat protestanten de bijbeltekst over Mijn Lichaam en Bloed niet letterlijk nemen en als avondmaal dan ook wel soep kunnen nuttigen.
Was zijn mening en er kwam nog uitleg ook.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

mayflower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mayflower » 04 okt 2008 20:58

Riska schreef:
mayflower schreef:

Ben je er ooit geweest? Heb je de instellingswoorden ooit gehoord? Of is dit weer zoiets van lezen en horen zeggen, maar nog nooit zelf bijgewoond? Let wel: niet meegedaan, maar gewoon goed geluisterd en gekeken wat er gebeurt?

Ik ben van thuis uit Rooms Katholiek opgegroeid, ben in de RKK gedoopt, communie en vormsel gedaan ...etc.

Terug naar “Archief”