Geloofzekerheid; Jezus liefde is wonderbaar groot!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2004 10:49

Caprice zegt niet veel anders volgens mij, ook niet in het stukje wat hij hier schrijft. Maar daar gaat het verder niet om. het gaat omr eacties van herkenning of afgrijzen op de persoonlijke zoektocht van HEre i am.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 11:08

Vin schreef:
joris schreef:He caprice, op zich heb je wel gelijk hoor lijkt mij. Jez egt ook niet dat heriam het helemaal fout heeft volgens mij. Je maakt een aanvullende opmerking.
Voor zover ik het begrijp zegt HereIam dat er geen uitverkiezing is en caprice van wel. Dat zou ik niet als aanvullend willen kwalificeren ;)

Ja, de uitverkiezing is er ook. Het is alleen niet onze zaak, maar de zaak van God.
In principe kan iedereen bekeerd worden. Iedereen die ook bekeerd wordt, is dus van eeuwigheid uitverkoren. Dat is van eeuwigheid vastgelegd!

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 16 jan 2004 11:12

Vin: Voor zover ik het begrijp zegt HereIam dat er geen uitverkiezing is

:?: Ook Vin beter lezen. Natuurlijk bestaat er verkiezing! Ik ga geen Bijbelse termen ontkennen. Alleen wat is het? Na lange studie, kom ik door Bijbelse gegevens op andere conclusies (overigens sta ik daar alles behalve alleen in), dan de Calvinistische visie, die de uiverkiezing vaak als de kern neerzet. Ik geloof dat het Christus is, die voor een ieder toegankelijk is, door Zijn kruisdood mogelijk gemaakt voor een ieder; in Hem zijn we verkoren.
Lees als je (vooral :) ) tijd hebt, goed de lappen tekst door en reageer dan pas inhoudelijk. Anders komt er veel discussie los, die elders ook al gevoerd wordt. Beetje zonde van dit topic. Het gaat mij er vooral om, dat mensen gaan zien dat de liefde en genade van Jezus, groter is dan we vaak denken.

Shalom forummers! :D

Vin

Berichtdoor Vin » 16 jan 2004 11:15

caprice schreef:Ja, de uitverkiezing is er ook. Het is alleen niet onze zaak, maar de zaak van God.
In principe kan iedereen bekeerd worden. Iedereen die ook bekeerd wordt, is dus van eeuwigheid uitverkoren. Dat is van eeuwigheid vastgelegd!
Dat bedoelde ik :P Dus je was het niet eens met wat HereIam schreef maar 't kwam er niet uit alsof je het stuk had gelezen en daarna dacht van 'nee, zo ligt het niet'. Daar doelde ik op. :)

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 11:16

HereIam schreef:
Voor zover ik het begrijp zegt HereIam dat er geen uitverkiezing is

:?: Ook Vin beter lezen. Natuurlijk bestaat er verkiezing! Ik ga geen Bijbelse termen ontkennen. Alleen wat is het? Na lange studie, kom ik door Bijbelse gegevens op andere conclusies (overigens sta ik daar alles behalve alleen in), dan de Calvinistische visie, die de uiverkiezing vaak als de kern neerzet. Ik geloof dat het Christus is, die voor een ieder toegankelijk is, door Zijn kruisdood mogelijk gemaakt voor een ieder; in Hem zijn we verkoren.
Lees als je (vooral :) ) tijd hebt, goed de lappen tekst door en reageer dan pas inhoudelijk. Anders komt er veel discussie los, die elders ook al gevoerd wordt. Beetje zonde van dit topic. Het gaat mij er vooral om, dat mensen gaan zien dat de liefde en genade van Jezus, groter is dan we vaak denken.

Dat is dus het punt: we moeten hierin de juiste weg gaan. Als we teveel naar rechts gaan, het ultra-calvinisme (zo heet dat toch?) Kan er zo ongeveer niemand meer zalig worden, maar als we teveel naar links gaan komen we in het arminianisme terecht. Remonstranten denken dan ook dat iedereen zelf zijn eigen zaligheid in de hand heeft. Het 'neem-het-maar-aan-geloof'. Maar dat gaat niet zonder strijd.
Laatst gewijzigd door caprice op 16 jan 2004 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2004 11:17

daarom dus: zie andere topic> Jezus volgen.

Vin

Berichtdoor Vin » 16 jan 2004 11:18

HereIam schreef:
Vin: Voor zover ik het begrijp zegt HereIam dat er geen uitverkiezing is

Dan lijk ook jij me verkeerd te begrijpen HereIam, ik heb er hier namelijk niets over gezegt (uitverkiezing of niet e.d.). Alleen maar dat jullie het niet met elkaar eens waren wat betreft de definitie van uitverkiezing. Het woord zelf komt trouwens maar sporadisch in de bijbel voor, maar dat terzijde.

Ik heb de complete tekst zeker doorgelezen en er geen inhoudelijke reactie opgegeven, ik gaf alleen maar aan (met 1 bericht maar kennelijk snapt niemand me) dat ik het jammer vond dat caprice kennelijk niet je volledige tekst had doorgelezen.

Tenzij, ik heb het nog maar een keer overgelezen, je een nog veel groter potje van lijkt te maken. Eerst heb je het over electie in plaats van selectie, dan draag je nog aan dat het gaat om opdrachten. Dan kom je ook nog met uitverkoren in Hem en dan plotseling draai je weer om en maak je er -wel- een deterministische uitverkiezing van. Dus dat is dan mijn inhoudelijke reactie, ik snap nog minder van jouw visie. Tis net alsof je nu de verschillende visies die er zijn een beetje door elkaar gehusseld hebt.

Maar ik stop wel want vandaag wil iedereen me kennelijk verkeerd begrijpen :P

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 16 jan 2004 12:14

Hoi Vin,

Ik begrijp er zelf nu ook niet zoveel meer van :roll: Bedankt, dat je e.e.a. even nu probeert te verduidelijken aan jouw kant!

Ik denk dat de verwarring ontstaat, omdat er verkiezing is die te maken heeft met de wedergeboren christen, die geschied in Christus.
Maar ook dat er verkiezing is die gaat over taken en opdrachten.
Als ik de Bijbel erop na lees, krijg ik sterk de indruk dat dit weer andere "verkiezingen", roepingen zijn.
Waar ik, zoals jij zegt, een deterministische verkiezingsleer voorschrijf is mij een raadsel.
Een onderwerp als verkiezing en predestinatie is gewoon heel ingewikkeld! Ik geloof in elk geval niet, als ik de Bijbel lees, dat het de oorzaak is van eeuwig leven of verdoemenis, waarin de mens niet meer is dan een marionette die op een bepaalt moment ingeschakelt wordt door God.
Ik wil dan ook nog eens discussie punt A en B onderstrepen, die ook in tegenstelling zijn met deze deterministische gedachte.

Een goede dag! :D

Vin

Berichtdoor Vin » 16 jan 2004 12:17

Klinkt goed. Misschien/waarschijnlijk zijn we het dan inhoudelijk gewoon met elkaar eens. Maar het is allemaal wat lastig verwoorden en ik heb erg veel onderwerpen de afgelopen nacht de revu van mn gedachtes laten passeren dus ik ben niet helemaal helder meer :)

Los daarvan, je hele lap tekst is erg mooi in elkaar gestoken. Mijn complimenten. :D

Terug naar “Archief”