Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 16 mei 2008 09:14

aardmannetje schreef:
Toetsenbord schreef:(...) Als je dat vind best, maar verwacht dan niet dat mensen in de kerk ook net doen of dat allemaal heel normaal is.
er zijn denk ik geen specifieke verwachtingen van mensen in de kerk ten aanzien van wat ze vinden van het bestaan van de Gaypride. er is denk ik wél meer variatie in wat mensen in de kerk denken... het kan niet op ieder punt matchen maar er zijn vast ook overeenkomsten die een gesprekje mogelijk maken zonder die associatie met de Gaypride.

Toetsenbord schreef:Nou, gewoon, wat je precies bedoelt?
je schreef dat als je het normaal vind dat er een Gaypride in Nederland is, je niet moet verwachten dat mensen in de kerk dat ook vinden. ik schreef dat ik denk dat die verwachtingen er ook niet zijn van mensen in de kerk. met variatie in denken bedoel ik dat mensen in de kerk niet allemaal hetzelfde denken ook al zijn veel gedragingen in de kerk zichtbaar in overeenstemming. je kunt dus niet zonder een uniek persoonlijk gesprek weten wat iemand in de kerk vind van de Gaypride. zoiets? :)
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 mei 2008 12:19

Toetsenbord schreef:Natuurlijk is het altijd onacceptabel als er mensen mishandeld worden!! Maar (ja, daar kom tie weer :wink: ) ik denk ook niet dat het los te zien is van elkaar. Ik kan door mijn gedrag wel bepaalde reacties/tegengedrag 'uilokken'. Misschien niet helemaal het goede woord, maar daar moet iedereen zich denk ik wel van bewust zijn. Ook bij andere zaken in dit leven.

Natuurlijk is het niet los te zien. Met bepaald gedrag lok je een reactie uit bij anderen. Maar bij wie ligt de verantwoordelijkheid dan? Wie reken je het aan? Degene die het gedrag vertoont of diegene die de reactie geven? Ik zie het helemaal voor me dat in een rechtszaak als verzachtende omstandigheid wordt aangevoerd dat het doodgeschopte slachtoffer "zich wel heel nichterig gedroeg."

Er is mijns inziens wel een verschil tussen bewust provocerend gedrag en "passief" gedrag. Wat niet wegneemt dat een geweldsreactie altijd verkeerd is. Mensen worden geacht boven provocatie te kunnen staan. De vraag is of een homo bewust provoceerd of dat zijn gedragingen natuurlijk zijn en hij/zij niet anders kan. Juist vanwege geweldsmisdrijven is verdergaande educatie oa door de Gay Pride nodig.

Het is toch een vreselijk idee dat je als homo niet kan zijn wie je bent en je normaal mag gedragen uit vrees voor lijf en leden. Heel banaal worden mensen (hohelebi) dus bedreigd voor het dragen van een zwart-leren pet.

Ga maar van het positiefste uit, ik heb het oprecht geprobeerd... :wink: Bedoelde niets vervelends (ben juist wel blij dat we nu eindelijk een keer op deze toer gaan.)

Dat voel ik wel aan. Ik stoor me er alleen aan de schuld zo makkelijk bij het slchtoffer te leggen, bij welke misdaad/zaak dan ook.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 12:28

MrSokkie schreef:
Toetsenbord schreef:Natuurlijk is het altijd onacceptabel als er mensen mishandeld worden!! Maar (ja, daar kom tie weer :wink: ) ik denk ook niet dat het los te zien is van elkaar. Ik kan door mijn gedrag wel bepaalde reacties/tegengedrag 'uilokken'. Misschien niet helemaal het goede woord, maar daar moet iedereen zich denk ik wel van bewust zijn. Ook bij andere zaken in dit leven.

Natuurlijk is het niet los te zien. Met bepaald gedrag lok je een reactie uit bij anderen. Maar bij wie ligt de verantwoordelijkheid dan? Wie reken je het aan? Degene die het gedrag vertoont of diegene die de reactie geven? Ik zie het helemaal voor me dat in een rechtszaak als verzachtende omstandigheid wordt aangevoerd dat het doodgeschopte slachtoffer "zich wel heel nichterig gedroeg."

Er is mijns inziens wel een verschil tussen bewust provocerend gedrag en "passief" gedrag. Wat niet wegneemt dat een geweldsreactie altijd verkeerd is. Mensen worden geacht boven provocatie te kunnen staan. De vraag is of een homo bewust provoceerd of dat zijn gedragingen natuurlijk zijn en hij/zij niet anders kan. Juist vanwege geweldsmisdrijven is verdergaande educatie oa door de Gay Pride nodig.

Het is toch een vreselijk idee dat je als homo niet kan zijn wie je bent en je normaal mag gedragen uit vrees voor lijf en leden. Heel banaal worden mensen (hohelebi) dus bedreigd voor het dragen van een zwart-leren pet.

Ga maar van het positiefste uit, ik heb het oprecht geprobeerd... :wink: Bedoelde niets vervelends (ben juist wel blij dat we nu eindelijk een keer op deze toer gaan.)

Dat voel ik wel aan. Ik stoor me er alleen aan de schuld zo makkelijk bij het slchtoffer te leggen, bij welke misdaad/zaak dan ook.

Gelukkig dat het toch goed overkwam dan! Dat is inderdaad ook wel lastig. Volgens mij is het 'slachtoffer' zijn verantwoordelijkheid zich zo te gedragen dat hij niets uitlokt. Uiteraard blijft geweld nooit een optie!!! en degene die het gebruikt is daarvoor verantwoordelijk! Ik denk zelf als iedereen deze verantwoordelijkheid zou nemen, de vrijheid groter zou zijn als nu we vinden dat alles maar moet kunnen. Sommige dingen kunnen gewoon ook niet, ook al vind je zelf wel. maar dan gewoon omdat anderen vinden dat het niet kan. Er is naar mijn mening niets mis mee om rekening met een ander te houden en jezelf daar een keer voor over te hebben. Gelukkig kan dit van de meeste homo's gezegd worden!!
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 16 mei 2008 12:38

Toetsenbord schreef:Volgens mij is het 'slachtoffer' zijn verantwoordelijkheid zich zo te gedragen dat hij niets uitlokt.
uitlokken of provoceren is het al snel, er zijn overal mensen die het niet eens zijn met je gedrag (of je nu naar de kerk gaat of iemand lief aankijkt). je kunt denk ik niet niets uitlokken.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 13:06

aardmannetje schreef:
Toetsenbord schreef:Volgens mij is het 'slachtoffer' zijn verantwoordelijkheid zich zo te gedragen dat hij niets uitlokt.
uitlokken of provoceren is het al snel, er zijn overal mensen die het niet eens zijn met je gedrag (of je nu naar de kerk gaat of iemand lief aankijkt). je kunt denk ik niet niets uitlokken.

Laat mij dat als gemiddeld Nederdelander nu gewoon iedere dag lukken... Geef niet hoor, valt ook gewoon later nog te leren :wink:

Geintje, maar ook wel een beetje serieus. Dat kan toch gewoon wel? Als ik twee jongens/mannen zie lopen die zich heel standaard gedragen voor de omgeving waarin ze zijn, denk ik daarbij toch niets? En wederzeids lokken die jongens/mannen dan toch ook geen reactie uit?

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 16 mei 2008 14:05

Toetsenbord schreef:
aardmannetje schreef:

Laat mij dat als gemiddeld Nederdelander nu gewoon iedere dag lukken... Geef niet hoor, valt ook gewoon later nog te leren :wink:

Geintje, maar ook wel een beetje serieus. Dat kan toch gewoon wel? Als ik twee jongens/mannen zie lopen die zich heel standaard gedragen voor de omgeving waarin ze zijn, denk ik daarbij toch niets? En wederzeids lokken die jongens/mannen dan toch ook geen reactie uit?
standaard gedrag lokt standaard reacties uit.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 14:07

aardmannetje schreef:
Toetsenbord schreef:
aardmannetje schreef:

standaard gedrag lokt standaard reacties uit.

Humor! je hebt gelijk. maar ik denk dat je wel snapt dat ik dat bedoel? :wink:

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 16 mei 2008 14:21

@Toetsenbord - het is zeker niet humoristisch bedoeld, ik denk dat je niet niets kunt uitlokken, jij denkt van wel en suggereert dat iedereen zich standaard kan gedragen waardoor er geen reacties worden uitgelokt. maar wat is standaard, ieder heeft z'n eigen motieven. gelukkig!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 14:29

Ja, tuurlijk! Maar dat is toch ook mooi van echt op zoek zijn naar vrijheid voor iedereen? Ik kijk om me heen wat normaal is, hoe andere zich gedragen en ik zorg dat ik geen aanstoot geef aan andere mensen. Daar heb ik mezelf wel een keer voor over. En als dat niet zo is, zorg ik dat ik niet meer kom. Of zie ik het nu heel zwart-wit? Ik weet wel dat dit niet makkelijk is hoor, juist niet. maar dat is toch een verantwoordelijkheid die we samen hebben? Ik voor jou en jij voor mij?

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 16 mei 2008 14:34

Toetsenbord schreef:Ja, tuurlijk! Maar dat is toch ook mooi van echt op zoek zijn naar vrijheid voor iedereen? Ik kijk om me heen wat normaal is, hoe andere zich gedragen en ik zorg dat ik geen aanstoot geef aan andere mensen. Daar heb ik mezelf wel een keer voor over. En als dat niet zo is, zorg ik dat ik niet meer kom. Of zie ik het nu heel zwart-wit? Ik weet wel dat dit niet makkelijk is hoor, juist niet. maar dat is toch een verantwoordelijkheid die we samen hebben? Ik voor jou en jij voor mij?
zolang je niemand aanstoot :? er is veel mogelijk, zolang je niets strafbaars begaat, echter denk ik daarbij niet aan jou, echt niet.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 14:45

aardmannetje schreef:
Toetsenbord schreef:Ja, tuurlijk! Maar dat is toch ook mooi van echt op zoek zijn naar vrijheid voor iedereen? Ik kijk om me heen wat normaal is, hoe andere zich gedragen en ik zorg dat ik geen aanstoot geef aan andere mensen. Daar heb ik mezelf wel een keer voor over. En als dat niet zo is, zorg ik dat ik niet meer kom. Of zie ik het nu heel zwart-wit? Ik weet wel dat dit niet makkelijk is hoor, juist niet. maar dat is toch een verantwoordelijkheid die we samen hebben? Ik voor jou en jij voor mij?
zolang je niemand aanstoot :? er is veel mogelijk, zolang je niets strafbaars begaat, echter denk ik daarbij niet aan jou, echt niet.

Sorry, maar ik snap even niet wat je hiermee bedoelt te zeggen?

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 16 mei 2008 14:58

Toetsenbord schreef:
aardmannetje schreef:

het is eenvoudiger dan je denkt, ik ben niet verantwoordelijk voor jou en jij niet voor mij, de wet geeft verder grenzen in Nederland, er is veel mogelijk zonder dat je hoeft te bedenken wat een ander ervan vind. gelukkig!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 15:06

aardmannetje schreef:
Toetsenbord schreef:
aardmannetje schreef:

het is eenvoudiger dan je denkt, ik ben niet verantwoordelijk voor jou en jij niet voor mij, de wet geeft verder grenzen in Nederland, er is veel mogelijk zonder dat je hoeft te bedenken wat een ander ervan vind. gelukkig!

Natuurlijk zijn wij wel verantwoordelijk voor elkaar! Anders zou het hier maar een koude bedoening zijn, toch? Ik bedoelde juist te zeggen dat we de ruimte die de wet ons biedt niet altijd maximaal hoeven te benutten. Gewoon voor een ander niet. En gelukkig hoef je daar bij verreweg het meeste van je doen en laten niet eens bij na te denken en gaat dat automatisch. Mooi toch?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 mei 2008 15:12

Toetsenbord schreef:Gelukkig dat het toch goed overkwam dan! Dat is inderdaad ook wel lastig. Volgens mij is het 'slachtoffer' zijn verantwoordelijkheid zich zo te gedragen dat hij niets uitlokt.

Wat een vreselijke terreur is dat? Wordt het gedrag van de mens dan vastgelegd door diegenen die er op slaan als iets ze niet bevalt? Als ik met een zwart-leren pet op mijn kaalgeschoren hoofd door de stad wil lopen, dan moet dat toch kunnen? En wat denk je van mensen die het zien van twee mannen die hand in hand lopen al beschouwen als provocatie?

Uiteraard blijft geweld nooit een optie!!! en degene die het gebruikt is daarvoor verantwoordelijk!

Daar zijn we het dan over eens.

Ik denk zelf als iedereen deze verantwoordelijkheid zou nemen, de vrijheid groter zou zijn als nu we vinden dat alles maar moet kunnen. Sommige dingen kunnen gewoon ook niet, ook al vind je zelf wel. maar dan gewoon omdat anderen vinden dat het niet kan. Er is naar mijn mening niets mis mee om rekening met een ander te houden en jezelf daar een keer voor over te hebben. Gelukkig kan dit van de meeste homo's gezegd worden!!

Ik ben heel erg voorzichtig met vastleggen wanneer jouw vrijheid je te mogen gedragen zoals jij wilt ten koste gaat van mijn vrijheid van dat gedrag verschoond te blijven. Als je te veel je oren laat hangen naar wat anderen vinden, dan mag je op een gegeven moment helemaal niks meer.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 16 mei 2008 15:15

Toestenbord schreef:Natuurlijk zijn wij wel verantwoordelijk voor elkaar! Anders zou het hier maar een koude bedoening zijn, toch? Ik bedoelde juist te zeggen dat we de ruimte die de wet ons biedt niet altijd maximaal hoeven te benutten. Gewoon voor een ander niet. En gelukkig hoef je daar bij verreweg het meeste van je doen en laten niet eens bij na te denken en gaat dat automatisch. Mooi toch?
ik bedoel het vooral toegepast op het topic, als twee mannen elkaar op straat zoenen dan is dat in Nederland niet strafbaar en hoeven ze daarbij aan niemand anders te denken, een voorbijganger is ook niet verantwoordelijk voor dit gedrag, de zoenende mannen zijn niet verantwoordelijk voor het gedrag van de voorbijganger.

Terug naar “Archief”