Ook niet-bevindelijken in HHK (en GB)?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Ook niet-bevindelijken in HHK (en GB)?

Berichtdoor GKN'er » 10 apr 2008 18:34

Laatst las ik ergens dat de Hersteld Hervormde Kerk ook een aanzienlijke niet-bevindelijke minderheid telt. Er zouden ook middenorthodoxe en andere bezwaarde hervormden naar de HHK zijn overgestapt, omdat zij - om wat voor reden dan ook - geen deel van de PKN wilden uitmaken.

Simpele vraag: klopt dit? Ik ben niet zo heel erg thuis in de HHK, maar ik dacht dat de HHK een vrij homogeen bevindelijk gezelschap vormde.

En hoe is de verhouding bevindelijk/niet-bevindelijk eigenlijk in de Gereformeerde Bond? En kerken bevindelijke en niet-bevindelijke Bonders samen? Of hebben de twee groepen ook weer "eigen" gemeenten?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 apr 2008 20:22

Bij mijn weten is alleen de wijkgemeente Benjamin in Katwijk (confessioneel) een "niet-zo-bevindelijke" gemeente binnen de HHK. De overige gemeenten zijn volgens mij van bonds- of gekrookte riet signatuur (althans, zo noemden we ze vroeger), dus met een bevindelijke inslag.

De Gereformeerde Bond is een vereniging binnen de PKN. Als zodanig is ze niet specifiek aan gemeenten gebonden, al zijn er wel gemeenten die als typische bondsgemeenten worden gezien. Het komt dus voor dat in dezelfde gemeente leden zitten die niet-bevindelijk zijn en anderzijds mensen die zich echt tot de bond rekenen. Het hangt van de verhoudingen binnen de kerkenraad af wat het beleid binnen zo'n gemeente is. Wat je ook wel eens ziet, is dat een gemeente ervoor kiest om 's ochtends een dienst te houden met een algemeen karakter (bijv. met Liedboek, predikant die geen bonder is) en 's middags/'s avonds een dienst houdt met typische bondselementen: GB-dominee, psalmen in oude berijming, behandeling catechismus enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 10 apr 2008 20:29

De HHK is niet zo pluriform als de NH. Kerk ooit was. Maar er zijn een paar theologische stromingen, zoals die er nog zijn in de GB.
Ik denk wel dat alle HHK gemeenten en predikanten Gereformeerd zijn zoals verwoord in de 3FvE. Vrijzinnigen en midden-orthodoxen zul je er denk ik niet vinden.

Hoe zich dat zich in de toekomst gaat ontwikkelen is moeilijk te zeggen, spanningen zoals die er nu zijn in de Chr. Geref. kerken en de Ger. Gemeente zullen daar ook aanwezig zijn en als ze eenmaal gesetteld zijn ook wel wat aan de oppervlakte komen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 10 apr 2008 21:44

waarnemer schreef:De HHK is niet zo pluriform als de NH. Kerk ooit was. Maar er zijn een paar theologische stromingen, zoals die er nog zijn in de GB.
Ik denk wel dat alle HHK gemeenten en predikanten Gereformeerd zijn zoals verwoord in de 3FvE. Vrijzinnigen en midden-orthodoxen zul je er denk ik niet vinden.
Maar het een staat toch los van het ander? Immers, ook de midden-orthodoxie onderschrijft de 3FvE?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 apr 2008 21:50

Lijkt me niet, met de vervloekte afgoderij enzo.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 10 apr 2008 22:06

Machiavelli schreef:
waarnemer schreef:De HHK is niet zo pluriform als de NH. Kerk ooit was. Maar er zijn een paar theologische stromingen, zoals die er nog zijn in de GB.
Maar het een staat toch los van het ander? Immers, ook de midden-orthodoxie onderschrijft de 3FvE?

Uiteindelijk de hele kerk, dat was de belijdenis van de kerk. Maar de midden-orthodoxen konden in 1951 daarin mee door het beroemd/beruchte (doorhalen wat niet van toepassing is) artikel 10 van de kerkorde voor tweeërlei uitleg vatbaar te maken.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Ook niet-bevindelijken in HHK (en GB)?

Berichtdoor em_ma » 10 apr 2008 22:38

GKN'er schreef:Laatst las ik ergens dat de Hersteld Hervormde Kerk ook een aanzienlijke niet-bevindelijke minderheid telt. Er zouden ook middenorthodoxe en andere bezwaarde hervormden naar de HHK zijn overgestapt, omdat zij - om wat voor reden dan ook - geen deel van de PKN wilden uitmaken.

Simpele vraag: klopt dit? Ik ben niet zo heel erg thuis in de HHK, maar ik dacht dat de HHK een vrij homogeen bevindelijk gezelschap vormde.

Een gemeente is nooit homogeen, dat is een ding dat zeker is.
En dat hoeft niet en kan ook niet.
In de HHK is zeker een niet-bevindelijke minderheid. Zelf zit ik ook in de HHK, in een gemeente waar ook vogels van diverse pluimage zitten.
De diversiteit is voor mij ook te verklaren als ik denk aan mannen en vrouwen die in hun huwelijk een keus moesten maken, naar welke gemeente je gaat na de scheuring in 2004. En die keuze kan ook beinvloed zijn door de familie waarin je leeft. Of de dominee, de band die je hebt met je gemeente, dorp/stadsgemeente, etc.... Lang niet voor iedereen die in de HHK zit, was zijn of haar eerste keus de HHK.
Hiermee zeg ik niet dat mensen alleen hierom de keuze voor de HHK gemaakt hebben en ga daar ook geen oordeel over geven, maar er hebben voor veel mensen ook praktische redenen meegespeeld, wat ik mij ook heel goed voor kan stellen. En dat heeft natuurlijk ook zn uitwerking in de ligging van de gemeente.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2008 12:16

Ik denk dat het eerlijk is om te stellen dat de HHK een kerkverband is waar ook vanuit bevinding wordt gepredikt, maar waar men grotendeels niet bevindelijk preekt. Ik heb hier thuis een boek liggen van Ds. P. Buitelaar met de titel 'Geloofsbevinding in de Prediking' (Een speurtocht naar verantwoorde bevinding in hervormd-gereformeerde preken).

Kort de afgrenzing van de term geloofsbevinding én bevindelijkheid.

Tot het werk van de Heilige Geest behoort ook het brengen van mensen tot de gemeenschap met en het kennen van God in Christus. Dit 'brengen tot' kan op allerlei manieren gebeuren. Wij noemen dat bij voorkeur het voorwerk van de Heilige Geest. Bij dat voorwerk kan gedacht worden aan de leiding van de Heilige Geest in het gewone leven, in het gezin waarin we opgroeien, in het kerkelijke onderwijs dat we ontvangen en in het komen onder de prediking van het Woord. Langs deze en andere wegen kan de Heilige Geest mensen brengen tot die gemeenschap met en het kennen van God in Christus, maar dat is niet vanzelfsprekend. Een men kan ook bijna tot christen bewogen worden (Hand 26:28) of hij kan de boodschap van Christus verwerpen (Joh 1:11). Daarom mag de weg tot God in Christus niet gerekend worden tot het werk van de Heilige Geest in het kader van de geloofsbevinding.

Wij dienen echter nog een stap verder te gaan. Daarvoor gebruiken we als voorbeeld de Pinksterprediking van Petrus. Vervuld met de Heilige Geest predikte hij Jezus die gij gekruisigd hebt. Vooral door dat laatste werden mensen verslagen in hun hart. Hun harten werden doorboord of dodelijk gewond. Pas daarna lezen we, dat zij tot geloof kwamen (Hand 2:36-42). Die verslagenheid moet gezien worden als een voorbereidend werk van de Heilige Geest, die diende om hen ontvankelijk te maken voor Christus en het geloof in Hem. Deze toeleidende weg - een term die in bevindelijke kringen graag wordt gebruikt - kan evenmin gerekend worden tot het werk van de Heilige Geest in het kader van de geloofsbevinding.

Einde citaat.

Voor mij maakte dat nogal wat duidelijk dat geloofsbevinding iets anders is dan bevindelijk preken. En zover ik in de HHK ben geweest (Rijssen, Ds. C. den Ouden | Soest Ds. R. van Kooten) is er zeker sprake van geloofsbevinding in de prediking, maar niet van bevindelijk preken of bevindelijkheid.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 11 apr 2008 15:56

Raido schreef:Voor mij maakte dat nogal wat duidelijk dat geloofsbevinding iets anders is dan bevindelijk preken. En zover ik in de HHK ben geweest (Rijssen, Ds. C. den Ouden | Soest Ds. R. van Kooten) is er zeker sprake van geloofsbevinding in de prediking, maar niet van bevindelijk preken of bevindelijkheid.

Soest?? :mrgreen:
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 apr 2008 17:13

Raido schreef:Ik denk dat het eerlijk is om te stellen dat de HHK een kerkverband is waar ook vanuit bevinding wordt gepredikt, maar waar men grotendeels niet bevindelijk preekt.
...
Voor mij maakte dat nogal wat duidelijk dat geloofsbevinding iets anders is dan bevindelijk preken. En zover ik in de HHK ben geweest (Rijssen, Ds. C. den Ouden | Soest Ds. R. van Kooten) is er zeker sprake van geloofsbevinding in de prediking, maar niet van bevindelijk preken of bevindelijkheid.

Wat onder geloofsbevinding verstaan moet worden is wel duidelijk, dankzij je citaat.
Maar wat versta je onder bevindelijk preken, en bevindelijkheid?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 apr 2008 15:23

Boekenlezer schreef:
Raido schreef:Ik denk dat het eerlijk is om te stellen dat de HHK een kerkverband is waar ook vanuit bevinding wordt gepredikt, maar waar men grotendeels niet bevindelijk preekt.
...

Wat onder geloofsbevinding verstaan moet worden is wel duidelijk, dankzij je citaat.
Maar wat versta je onder bevindelijk preken, en bevindelijkheid?
Dat men éérder preekt 'Hoe Gods zijn volk tot zich brengt' via allerhanden staten en standen in het geloofsleven. Waarin heel duidelijk ook 'de toeleidende weg' bevonden moet worden.. Misschien zelfs als definitie dat men geloofd dat de zekerheid van het geloof voortkomt uit de hebbelijkheid van het geloof..

Waar gesepareerd wordt zelfs binnen het volk van God etcetra. Dit alles ingepast in de zogenaamde Tale Kanaans, veel en vooral herhaaldelijk citeren van gevleugelde bijbelteksten en kreten van oudvaders. In sommige preken krijg je dan het idee dat de Heilige Geest eerder centraal staat dan de Zoon.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”