crematie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 13 mar 2008 09:22

Toen ik in het buitenland was, vertelde een christin dat haar man gecremeerd was. Ik wist niet wat ik hoorde (dacht ook dat Jezus voorbeeld het enige goede was) Het heeft me wel aan het nadenken gezet.
Inmiddels zie ik dat een bijbels antwoord hierop moeilijk is. Misschien vindt God het niet zo belangrijk, het is maar ons onhulsel. Onze ziel gaat naar boven.
En als het zo belangrijk was, dan kun je b.v. ook geen vliegtuig instappen. Stel dat het vliegtuig verongelukt, dan wordt je gecremeerd!
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 13 mar 2008 09:32

Petertje...tussen verongelukken en cremeren zit verschil! Dus dat ben ik absoluut met je eens!
Cremeren word toch meer over nagedacht, en 'besloten', en een ongeluk 'besluit' je niet...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 mar 2008 09:56

Petertje schreef:Inmiddels zie ik dat een bijbels antwoord hierop moeilijk is. Misschien vindt God het niet zo belangrijk, het is maar ons onhulsel. Onze ziel gaat naar boven.

Openbaring 2:6 Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke ook Ik haat.

De Nikolaïten leerden dat het lichaam er niet toe doet, je ziel gaat immers naar boven? Jezus zegt dat Hij deze leer haat. Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 mar 2008 13:42

Ik hoorde van een stel wat twee kinderen verloren heeft, die hun beide kinderen hebben laten cremeren. Puur om hun altijd bij hen te hebben! En dat ze bijv. niet alleen in groningen ligt terwijl jij als ouders in zeeland woont (omdat je ondertussen verhuisd bent).

13e apostel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 13e apostel » 23 mar 2008 12:05

Giovannino schreef:Cremeren als offer? Die gedacht is mij onbekend. In christelijke kringen wordt meen ik vaak gesteld dat ongelovigen crematie willen vanuit de gedachte dat dan het lichaam op een eventuele Jongste Dag niet meer bijeenvergaard kan worden.
Mij lijkt begraven worden en liggen in een graf ook een mooier en welhaast 'romantischer' (met die tekst van Paulus in je achterhoofd) act dan afgefikt worden. Probleem is alleen dat in Nederland je graf na 10 jaar geruimd wordt en je blij mag zijn dat je resterende overblijfselen in een knekelput verdwijnen.

En na een jaar of honderd blijft er helemaal niets van over. Misschien dat je in het midden oosten gemummificeert wordt door de droogte maar in ons koude natte landje verga je binnen niet al te lange tijd.
Uiteindelijk blijft er minder van je over dan bij crematie.

Zelf ben ik wel voor begraven, ik heb begrafenis en crematiediensten meegemaakt en het begraven spreekt mij meer aan. Crematie is zo grof, idd weinig (romatisch).
"Of all the things I´ve lost, I miss my mind the most"

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 mar 2008 13:14

wat bedoel je met grof? (romatisch?)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 23 mar 2008 18:28

Raido, dat verschil had ik nog niet eerder opgemerkt, van wel en geen kist,
maar andersom had het Joodse gebruik dan ook wel weer iets van wat Egyptenaren ook deden, inwikkelen en balsemen, en ook dat was dus bij heidense volken een gebruikelijke methode.

maar om wat verzen erbij te zoeken waarom we denk ik liever onze doden begraven dan cremeren quote ik een reactie van mezelf van een ander forum:

Ik denk dat de keuze om graag begraven te worden ipv crematie,
deels uit een erg oud traditie of gewoonte is want ook de joden waaruit het christendom voortkomt begroeven altijd hun overledenen.
Vanaf Genesis 15:15 lezen we regelmatig al dat er iemand begraven wordt.

Maar ik kan daarvoor misschien ook een aantal redenen vinden in de Bijbel:
-We worden door God uit de aarde gevormd, (Genesis 2:7) en zo daaraan ook teruggegeven. (Genesis 3:19)
-Dierenoffers werden verbrandt (Exodus 29, Leviticus 4 en 6, etc), maar ook mensenoffers van heidense volken (Leviticus 20:3, Deuteronomium 12:31) en het verbranden van een dode zou dus op een heidens offer kunnen lijken, met het verschil dat een dode natuurlijk of door oorlog gestorven is, en niet bewust geslacht.
-Voorwerpen die onheilig waren, bijvoorbeeld besmet met ziekte, of afgoden beelden moesten worden verbrand om zo voor altijd te verdwijnen (Leviticus 13:52-57...)
-Mensen die schandelijke zonde begingen moesten ook worden verbrand, het verbranden van een dode zou dus gelijk kunnen staan met de dode het etiket van 'schande-bedrijver?' bezorgen terwijl deze persoon altijd heeft gepoogd een heilig gelovige te zijn. (Genesis 38:24, Exodus)
-Voor de rest iets wat volgens mij toen al in die cultuur vaker gebeurde, maar God boos over was, dat koningen na hun dood door anderen verbrand werden (Jeremia 29:22, Amos 2:1)

Als ik dit allemaal zo lees, is mijn wens ook om begraven te worden, al geloof ik ook dat mocht men om welke reden dan ook anders omgaan met mijn lijk dit geen gevolgen heeft voor onze ziel en wederopstandig.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

13e apostel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 13e apostel » 24 mar 2008 14:05

Evelien schreef:wat bedoel je met grof? (romatisch?)

De hele sfeer van de uitvaartdienst is anders bij een crematie dan bij een begrafenis. Bij een crematie wordt de kist uiteindelijk in een oven geschoven. Dit zie je dan ook gebeuren.
Het ter aarde stellen van iemand is visueel gewoon mooier. Je zit niet in een zaal maar staat buiten. De sfeer is gewoon heel anders.
Heel anders kan ik het niet beschrijven.
"Of all the things I´ve lost, I miss my mind the most"

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 mar 2008 14:41

ja maar ook per begrafenis kan de sfeer ook heel anders zijn!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 24 mar 2008 15:12

13e apostel schreef:De hele sfeer van de uitvaartdienst is anders bij een crematie dan bij een begrafenis. Bij een crematie wordt de kist uiteindelijk in een oven geschoven. Dit zie je dan ook gebeuren.
Het ter aarde stellen van iemand is visueel gewoon mooier. Je zit niet in een zaal maar staat buiten. De sfeer is gewoon heel anders.

Dit hoeft niet zo te zijn, het is maar net hoe iemand een begrafenis of crematie geregeld heeft.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 mar 2008 08:57

13e apostel schreef:
Evelien schreef:wat bedoel je met grof? (romatisch?)

De hele sfeer van de uitvaartdienst is anders bij een crematie dan bij een begrafenis. Bij een crematie wordt de kist uiteindelijk in een oven geschoven. Dit zie je dan ook gebeuren.

Ik heb diverse crematies meegemaakt, maar nog nooit dat men erbij was als de kist in de oven geschoven werd.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

flock
Verkenner
Verkenner

crematie

Berichtdoor flock » 25 mar 2008 19:12

In Jesaja 66:24 wordt een vloek uitgesproken over de mannen die van God afvallig zijn geworden: als zij dood zijn zal hun worm niet sterven. De worm sterft nl als hij bij het gebeente is aangekomen. Deze worm echter zal gewoon doorvreten. In het oude oosten stond het gebeente voor identiteit. Als de worm ook het gebeente aanvreet wordt de identiteit ahw geschonden. Bij crematie blijft er niets over van de identiteit. Mijn voorkeur: begraven dus.
Toch is er nog een minstens zo belangrijke reden om te begraven. Als een zaad in de grond valt moet hij sterven om nieuw leven voort te brengen. Is de symboliek duidelijk?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 mar 2008 13:15

Race406 schreef:Ik heb diverse crematies meegemaakt, maar nog nooit dat men erbij was als de kist in de oven geschoven werd.

Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb het ook meegemaakt dat een weduwnaar achteraf een bericht kreeg met de datum en tijdstip dat het lichaam was verbrand. Dat was een aantal dagen na de herdenkingsbijeenkomst. Of dit regel is weet ik niet.

flock schreef:In Jesaja 66:24 wordt een vloek uitgesproken over de mannen die van God afvallig zijn geworden: als zij dood zijn zal hun worm niet sterven. De worm sterft nl als hij bij het gebeente is aangekomen. Deze worm echter zal gewoon doorvreten. In het oude oosten stond het gebeente voor identiteit. Als de worm ook het gebeente aanvreet wordt de identiteit ahw geschonden. Bij crematie blijft er niets over van de identiteit.

Interessant, wist ik niet. Zou deze tekst op deze manier gelezen ook een mogelijke verwijzing inhouden naar de annihilatietheorie? (al raken we dan zeer off-topic ) De niet stervende worm die doorvreet totdat ook het gebeente weg is; de hele identiteit. Of draaf ik nu te ver door?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2008 20:43

Begraven of cremeren... verteren door gedierte of door vuur... het resultaat is stof en as.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 aug 2008 07:17

Cathy schreef:
Race406 schreef:Ik heb diverse crematies meegemaakt, maar nog nooit dat men erbij was als de kist in de oven geschoven werd.

Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb het ook meegemaakt dat een weduwnaar achteraf een bericht kreeg met de datum en tijdstip dat het lichaam was verbrand. Dat was een aantal dagen na de herdenkingsbijeenkomst. Of dit regel is weet ik niet.

Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Of de crematie moet in Duitsland hebben plaatsgevonden waar dit wel regel is.

In Nederland moet de crematie altijd op dezelfde dag plaatsvinden. Dit is gewoon geregeld in de Wet op de Lijkbezorging.
Die wet zegt dat de lijkbezorging moet plaatsvinden uiterlijk de vijfde dag na de dag van overlijden en niet binnen 36 uur.
De plechtigheid in het crematorium geldt niet als daadwerkelijke lijkbezorging. Pas als het werkelijke crematieproces is ingezet is de lijkbezorging een feit. Na het crematieproces moet de as altijd 1 maand in het crematorium blijven en wordt daarna vrijgegeven voor de uiteindelijke bestemming.

Over deze zaak krijgen nabestaanden altijd een brief van het crematorium. Meestal aangevuld met allerlei informatie over de verschillende vormen van asbestemming.

Wat het invoeren in de oven betreft:
Er is in Nederland geen enkel crematorium waar je als belangstellende het invoeren in de oven direct zult kunnen zien. Soms lijkt het daar wel op als de kist door een luik in de achterwand verdwijnt wat bij sommige crematoria mogelijk is. Overigens is dat dan altijd de wens van de nabestaanden. In de meeste gevallen zal de kist in de aula blijven staan totdat iedereen afscheid heeft genomen en zal daarna door de medewerkers van het crematorium naar de ovenruimte gebracht worden.

Wel is het meestal mogelijk dat enkele direkte nabestaanden mee gaan naar de ovenruimte om bij het invoeren in de oven aanwezig te zijn. Bij Hindoe crematies is dat de plicht van de oudste zoon die door een druk op de knop dan ook zelf het crematieproces in werking zal stellen.

Terug naar “Archief”