hoe kijkt men dan naar het verven van je haren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 dec 2003 21:37

tja, controversieel punt blijkbaar :D ik denk dat je hier ook het "een ieder zij voor zijn eigen gemoed ten volle verzerd" op kunt loslaten. over het algemeen heb ik een lichte afkeer van make-up, maar ik wil het niet direct afkeuren als zijnde onbijbels. overigens zou ik ook weinig recht van spreken hebben, ik ben al bij de plastisch chirurg onder het mes geweest :D maar mijn grijze haren laat ik gewoon staan (de levensverwachting van mijn hoofdhuidbedekking is toch niet zo heel hoog meer :D )
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2003 02:19

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, Caprice, is hoe jij je opstelt tegen mensen die wel make-up gebruiken, of veranderingen aanbrengen in hun uiterlijk.
Dat jij vindt dat dit niet kan, op bijbelse gronden, is je goed recht, maar kun je door het innemen van jouw standpunt andere mensen oordelen op grond van het gebruik van cosmetica?
Ditzelfde geldt voor mij, alleen dan in deze kwestie omgekeerd.

Wat ik al vaker heb proberen aan te geven op dit forum is dat we door discussies over allerlei randzaken wegdrijven van de kern, het persoonlijk geloof en persoonlijke levensheiliging. Ik ben er van overtuigd dat de satan een wig probeert te drijven tussen ons, jij als iemand uit de ultra-orthodoxe kring en ik als iemand uit de progressieve hoek. Dit betreur ik eigenlijk.

We zijn toch allebei personen die proberen uit te vinden wat God met ons leven wil doen, en wat de beloften van God betekenen voor ons persoonlijk.

De laatste tijd probeer ik me zo op te stellen dat ik me niet erger of inhak op bepaalde meningen van iemand. Als kinderen van God mogen we niet zo met elkaar omgaan.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat we een verschillende manier hebben van geloven, of dat we meer belang toekennen aan bepaalde zaken, maar de kern is dat wij als broeders in de Here Jezus elkaar niet zouden moeten aanvallen op bepaalde uiterlijkheden.

Dit is waar ik afgelopen dagen bij bepaald ben.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 dec 2003 12:42

Maar als je een Kind van God bent laat je het om je haren te verven denk ik!

promise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor promise » 14 dec 2003 13:04

Dus een kind van God verft verft zijn/haar haar niet? :?
May the strength of the Lord be with you!

joris

Berichtdoor joris » 14 dec 2003 13:56

amen,s abra,

want het kOninkrijk van God is niet een zaak van eten en drinken, maar gerechtigheid, vrede en vreugde die de heilige Geest ons geeft. , rom 14:17

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 dec 2003 07:34

essieee schreef:Maar als je een Kind van God bent laat je het om je haren te verven denk ik!

dus ik ben geen kind van God??

caprice

Berichtdoor caprice » 15 dec 2003 08:23

meschianza schreef:Caprice, hoewel ik bewonder dat je duidelijk ergens voor staat, vind ik het heel jammer dat je indirect probeerd duidelijk te maken dat mensen die cosmetica gebruiken geen bekeerd iemand kunnen zijn/waar christen.

En helemaal dat je daarvoor als illustratie 'waarmede zult gij zich kleden' tekst gebruikt. Dat is voor mij namelijk een heel dierbare tekst die heel diep gaat. Namelijk de zorgen die je kunnen bezig houden. Je schets gelijk een karikatuur over vrouwen met make-up en oorbellen die daar dus volgens jouw mee bedoeld worden.
DAt jij er een afkeer van hebt is aan jou, maar dan hoef je het niet in bijbelteksten proberen te passen.

JE kan net zo goed in het zwartgekleed en oorbel en make-uploos door het leven gaan maar je de grootste zorgen maken of je wel een mooiere auto heb dan je buurman, of de duurste merkkleding. Een vrouw die geen make-up of oorbellen draagt kan uiterlijk veel belangrijker vinden dan een vrouw die dat wel doet.

Het gaat er uiteindelijk om wie je het belangrijkst vind, wat er bij je bovenaan het lijstje staat, is dat God? Of is het je schoonheid, je status, je geld?

Ik betreur dat er het beeld is ontstaan dat iemand die make-up gebruikt en het haar verft niet bekeerd kan zijn.

Ik probeerde juist aan te geven dat een bekeerde Christen juist niet teveel op het wereldse moet letten, maar zich meer op God moet richten. Dit hangt samen met zijn hele leven, dus niet alleen make-up, nagellak en verven van het haar, maar ook andere zaken zoals hebzucht naar geld (meespelen in loterij, baan met hoog salaris) en goed (auto, kleding) en het najagen van ijdele eer (carriere).

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 17:31

essieee schreef:Maar als je een Kind van God bent laat je het om je haren te verven denk ik!

Dat mag je eerst even onderbouwen... :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

promise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor promise » 15 dec 2003 20:34

Leven is...

Leven is een Geschenk,
Accepteer het.

Leven is een Avontuur,
Durf het aan.

Leven is een Mysterie,
Ontrafel het.

Leven is een spel,
Speel het.

Leven is een Worsteling,
Kom het onder ogen.

Leven is Prachtig,
Verheerlijk het.

Leven is een Puzzel,
Los het op.

Leven is een Kans,
Pak het aan.

Leven is vol zorgen,
Beleef het.

Leven is een Lied,
Zing het.

Leven is een Doel,
Bereik het.

Leven is een Missie,
VOLBRENG HET!

Is het niet zo dat God ons het leven heeft gegeven? Een wonderlijk, uniek leven? Mag een christen niet van het leven genieten? Natuurlijk moeten we grenzen stellen, maar maakt God onderscheid tussen een christen zonder wereldse zaken en een christen met make-up/ oorbellen/ geverfd haar? God kijkt niet naar het uiterlijk, maar naar het innerlijk! We moeten uitkijken dat we ons niet met de wereld laten meslepen, maar we moeten ook uitkijken dat we niet te veel naar goede werken gaan leven!

caprice

Berichtdoor caprice » 15 dec 2003 21:44

Maar dan blijft het wel zonde als men aan uiterlijke zaken blijft hangen.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 16 dec 2003 14:51

lees jesaja 3.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 dec 2003 15:49

caprice schreef:Maar dan blijft het wel zonde als men aan uiterlijke zaken blijft hangen.
Klopt maar dit zegt niets over het feit of het goed is omje haar te verven, dit gaat namelijk met alles op. Dat kunjeook zeggen als je een persoonlijk (te) sterke voorkeur heb voor delfst blauw servies of zoiets. Dat vind ik dan ook een totaal onzinnig argument om het verven van haar af te keuren. zeg dan gewoon dat je erniet van houdt in plaats er één of andere mooie tekst tegenaan te smijten.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Carrie

Berichtdoor Carrie » 16 dec 2003 17:43

Ik denk dat je best wel je haar mag verven, of cosmetica gebruiken, maar je moet je er niet op gaan vertrouwen. Niet zo van: ik heb vandaag geen oogschaduw op, vandaag zie ik er niet uit, ik ben een nul! Zover moet je het niet laten komen!
Dat zegt denk ik ook weer iets over jezelf! Vind jij iemand die geen cosmetica gebruikt minder mooi dan iemand die het wel gebruikt?
Maar, voor alle anderen, als je vindt dat het niet kan: wie van u zonder zonde is, die werpe de eerste steen!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 dec 2003 18:30

Als God je slechte ogen heeft gegeven, mag je dan ook geen bril dragen?
Als je je haar niet mag verven om er beter uit te zien, mag je ook geen leuke kleren dragen, dus, dan moet je er net zo uitzien als een non in een klooster, oftewel een moslim in een burka. Van de taliban mocht je je ook niet opmaken. Mannen mogen zich dan ook niet scheren, want God heeft je een baard gegeven, en als er een tand uitvalt, mag je ook geen plaatje in je mond, want dat is ter verfraaiing van je uiterlijk, en zo lust ik er nog wel een paar.............. als 1 been wordt afgezaagd mag je ook geen beenprotese, toch? Als 1 oog wordt uitgestoken, geen glazenoog ter verfraaiing van je uiterlijk.

promise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor promise » 16 dec 2003 18:39

Maar dan blijft het zonde om aan uiterlijke zaken te blijven hangen...
Uiterlijke zaken: haar, oorbellen, make-up, kleding... Kleed jij je niet mooi aan als je bijv. een etentje hebt? Besteed je dan ook niet extra veel tijd aan je uiterlijk? Dit is dus idd geen argument! Maar goed, jij vind dat het niet goed is, ik heb er totaal niets op tegen! Doe vooral datgene wat volgens jou goed is!! :mrgreen:

Terug naar “Archief”