Aanbidding in de evangelische cultuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 04 jan 2008 14:58

Raido schreef:
De Heer is mijn banier, is de naam van een altaar dat Mozes bouwde nadat de Israelieten de slag met de amalekieten gewonnen had.
Mozes, Aaron en Hur hadden de Heer heel de tijd aanbeden en Jozua had in het dal de strijd uitgevochten.
Ja en weet je perongeluk ook nog wat dat betekend? Weet je wat een banier in de (historische) context betekende? De banier was het teken van bijvoorbeeld je koning of je leger.. Het was ook een teken ter overwinning, zoals Amerika een vlag op de Maan heeft gezet.

JHWH is de banier..

Zie je dan het verband met vlaggen ?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2008 15:05

mysterieus2000 schreef:
Raido schreef:
De Heer is mijn banier, is de naam van een altaar dat Mozes bouwde nadat de Israelieten de slag met de amalekieten gewonnen had.
Mozes, Aaron en Hur hadden de Heer heel de tijd aanbeden en Jozua had in het dal de strijd uitgevochten.
Ja en weet je perongeluk ook nog wat dat betekend? Weet je wat een banier in de (historische) context betekende? De banier was het teken van bijvoorbeeld je koning of je leger.. Het was ook een teken ter overwinning, zoals Amerika een vlag op de Maan heeft gezet.

JHWH is de banier..

Zie je dan het verband met vlaggen ?
Nee, juist niet. Waarom zou je met fysieke dingen gaan wapperen als het over geesten gaat?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2008 15:08

precies dat snap ik ook niet :D

En een preek kan ten dele volgens mij wel degelijk ook proclamerend zijn. Denk maar eens aan bepaalde stukken uit de preken van Petrus en Stefanus (Handelingen 2 en handelingen 7 ;)) en Paulus (Hand 16 dacht ik)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 04 jan 2008 15:15

Dan zit waarschijnlijk het verschil in hoe wij kijken naar de geestelijke wereld.

Ook hoe wij kijken naar wat een preek is. Bij preken denk ik aan het spreken (namens God) tegen de gelovigen. Bij proclamatie denk ik aan het spreken (namens God, met woorden of met daden) tegen de geestelijke wereld. Al hoewel die twee soms wel door elkaar lopen maar dat is een ander onderwerp.

Met wij bedoel ik dan jij en ik

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2008 15:20

Dan zit waarschijnlijk het verschil in hoe wij kijken naar de geestelijke wereld.
Deels, maar ook heel veel niet. Ik denk dat wij aardig hetzelfde tegen de Geestelijke wereld van engelen en demonen hun bescherming en beïnvloeding aan kijken. Satan wordt niet voor niets de overste der wereld genoemd..

Echter zie ik niet terug in de Schrift dat men om deze reden (dus voor het oog van de geestelijke wereld van engelen en demonen) banieren of vlaggen heeft gebruikt om 'hen' iets duidelijk te maken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2008 15:37

mysterieus2000 schreef:Dan zit waarschijnlijk het verschil in hoe wij kijken naar de geestelijke wereld.

Ook hoe wij kijken naar wat een preek is. Bij preken denk ik aan het spreken (namens God) tegen de gelovigen. Bij proclamatie denk ik aan het spreken (namens God, met woorden of met daden) tegen de geestelijke wereld. Al hoewel die twee soms wel door elkaar lopen maar dat is een ander onderwerp.

Met wij bedoel ik dan jij en ik

En wat is de Bijbelse visie hier op? Ik lees het nergens terug, ook niet in dat hoofdstuk over de geestelijke wapenrusting ofzo, die vlag staat nergens bij en er staat ook nergens dat mensen namens God met vlaggen tot de geestelijke wereld spreken. Daarom vind ik het zo vaag, er is geen enkel bijbels argument voor :)

Je visie op proclameren blijft als je naar de Nederlandse taal kijkt at vreemd, maar dat komt allicht omdat het een (wat zwakke) vertaling is van het engelse "proclaim" wat weer allerlei andere betekenissen erbij heeft, hoewel proclamatie dan vooral gaat over het noemen van Gods grootheid en niet van het tegen de geestelijke wereld spreken, die betekenis wordt in het engels en in het nederlands niet aan dit woor toegekend.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 04 jan 2008 16:19

In het nieuwe testament staat inderdaad nergens het gebod om met vlaggen te zwaaien.

Maar het heeft ook te maken met hoe je tegen het oude testament aankijkt. In sommige kerken worden de verhalen uit het oude testament alleen bekeken als geschiedenis en in sommige kerken wordt de strijd die de Israëlieten voerden gezien als een voorbeeld van hoe wij tegen de vijand moeten strijden. En dan bedoel ik natuurlijk niet hoe we oorlog moeten voeren tegen vlees en bloed.

Het tweede punt is wat is je authoriteit als christen en hoe oefen je die uit. En in hoever is het nodig om bewust die strijd aan te gaan.

Aanbidding is het verhogen van God. Je doet dit naar God toe, omdat je hem eer wil geven maar het is ook een teken naar de vijand dat je wil dat Jezus jouw koning is en dat je niets met hem te maken wil hebben. (Analoog aan het verhaal van Mozes en Jo
zua wat ik aanhaalde) waar Jozua de vijand verjaagt en Mozes alle eer aan God geeft.

Ziet God onze handelingen, zijn onze handelingen een bewijs van wie wij als koning verhogen. Ik denk het wel. Ik geloof dat dit een dubbel effect heeft zowel naar God toe als naar de vijand toe.

Ik bedoel hier niet mee dat het belangrijker is om met een vlag te zwaaien dan bvb barmhartigheid of liefde te tonen. Of preken of bidden of het zingen van liederen. Vlaggen vervangt niets maar het kan wel iets toevoegen. Aangenomen dat je het voor God doet en niet voor mensen.

Nogmaals de vraag : de preek/proclamatie van youtube is tegen wie gericht. Wie hoort dit allemaal. God, de mensen maar ook de onzichtbare wereld.

Het was ook een teken ter overwinning, zoals Amerika een vlag op de Maan heeft gezet.

Ik denk dat deze zin alles samenvat wat ik erover zou kunnen zeggen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 jan 2008 16:32

mysterieus2000 schreef:Ik denk dat deze zin alles samenvat wat ik erover zou kunnen zeggen.

Dan sla je nog de vlag (lees plank) mis. Een vlag planten betekent voor het merendeel, zich iets zich toe eigenen! Dit staat haaks op wat ik eerder stelde nl, vendelzwaaien staat voor opzwepen.

Een vlag zelf wordt gebruikt om tegen op of naar uit te kijken of als iets waar men zich door beschermd voelt.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

mayflower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mayflower » 04 jan 2008 18:16

Raido schreef:Echter zie ik niet terug in de Schrift dat men om deze reden (dus voor het oog van de geestelijke wereld van engelen en demonen) banieren of vlaggen heeft gebruikt om 'hen' iets duidelijk te maken.

Dat ben ik volkomen met je eens, en daar ligt naar mijn inziens ook het grote probleem van dit soort theologie.
Aanbidding wat we niet in Gods Woodr terug vinden, en die voort komt vanuit een eigen menselijk inbeelding is geen aanbidding. De gehele leer rondom vlaggen en banieren is totaal niet terug vinden in het Schrift, en komt dus voort vanuit een eigen inbeelding.

mayflower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mayflower » 04 jan 2008 18:19

mysterieus2000 schreef:Het tweede punt is wat is je authoriteit als christen en hoe oefen je die uit.

De ware en enige echte authoriteit is gefundeerd op het Woord alleen, en niet door eigen menselijke inbeelding.

mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 05 jan 2008 10:19

Harm-J schreef:
mysterieus2000 schreef:Ik denk dat deze zin alles samenvat wat ik erover zou kunnen zeggen.

Dan sla je nog de vlag (lees plank) mis. Een vlag planten betekent voor het merendeel, zich iets zich toe eigenen! Dit staat haaks op wat ik eerder stelde nl, vendelzwaaien staat voor opzwepen.

Een vlag zelf wordt gebruikt om tegen op of naar uit te kijken of als iets waar men zich door beschermd voelt.

Waar haal je dat ik zeg dat vendelzwaaien staat voor opzwepen. ?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 jan 2008 10:40

mysterieus2000 schreef:Waar haal je dat ik zeg dat vendelzwaaien staat voor opzwepen. ?

Dat stelde ik.

mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 05 jan 2008 10:54

Harm-J schreef:
mysterieus2000 schreef:Waar haal je dat ik zeg dat vendelzwaaien staat voor opzwepen. ?

Dat stelde ik.

Blijkbaar zijn de vooroordelen erg hardnekkig :cry:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 jan 2008 11:05

mysterieus2000 schreef:Blijkbaar zijn de vooroordelen erg hardnekkig :cry:

Jij stelt nu blijkbaar dat ik het opzwepen door vendelzwaaien aanduid als vooroordeel? Het enige wat ik stel, is waar vendelzwaaien in de loop van de geschiedenis voor heeft gestaan. Dat er nu bij of door een groep van mensen ineens een andere uiting aan wordt gegeven tja...daar veranderd de geschiedenis niet door.

Terug naar “Archief”