Moderator: Moderafo's
tante-tortel schreef:Ik zie het ook niet als erotische lust. Daarin zie ik meer het kijken naar blote vrouwen/mannen om opgewonden te raken.
Maar een liefdes kus tussen twee geliefden kan ik in het geheel zo niet zien.
Door het zo te benoemen vind ik dat je een liefdes relatie die door God zo is geschapen dat man en vrouw naar elkaar verlangen een platvloers en ondeugdelijk gebeuren laat zijn.
Terwijl dat in het geheel niet zo is.
Ik denk dat ze wel degelijk in de Bijbelse tijd verkering kenden. Denk aan Jakob die eerst 7 jaar moest werken voor zijn vrouw. In die tijd was zij al aan hem beloofd en was dat ook officieel.
Het zal zeker niet zo zijn geweest als nu, maar ik denk niet dat er hier mensen zijn die dat wensen, aangezien je toen gewoon uitgehuwelijkt werd.
keessie schreef:Flappie schreef:keessie schreef:goshen schreef:In mijn van Dale staat bij "huwelijk": formeel bekrachtigde levensgemeenschap tussen een man en een vrouw.
Missch zou je beter eens in de Bijbel kunnen lezen wat een huwelijk precies is?
Zegt de bijbel op dit punt wat anders dan?
In de Bijbel wordt de nadruk gelegd op de liefde en trouw voor het gehele leven.
Wat Goshen citeert uit zijn de Van Dale is voor mij meer een samenwerkingscontract. Ik lees er niks over een lengte (tot de dood u scheidt) en het dus niet mogen verbreken van de band.
Keessie, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb het stuk uit de van Dale gebruikt om aan te geven dat de invulling die wij geven aan woorden aan verandering onderhevig is. Vroeger was het huwelijk iets tussen man en vrouw, tegenwoordig is het begrip "huwelijk" gedegenereerd. Hetzelfde kan ook gezegd worden van de eerder door Mayflower genoemde begrippen "ontucht" en "hoererij". Maar in dit voorbeeld heb ik gekozen om de omschrijving van het woord "huwelijk" te gebruiken. Ook ik heb liever een bijbelse invulling van het woord dan de omschrijving die van Dale eraan geeft en die afhankelijk is van de grillen van de tijd.keessie schreef:Wat Goshen citeert uit zijn de Van Dale is voor mij meer een samenwerkingscontract. Ik lees er niks over een lengte (tot de dood u scheidt) en het dus niet mogen verbreken van de band.
Russell schreef:tante-tortel schreef:Ik zie het ook niet als erotische lust. Daarin zie ik meer het kijken naar blote vrouwen/mannen om opgewonden te raken.
Maar een liefdes kus tussen twee geliefden kan ik in het geheel zo niet zien.
Door het zo te benoemen vind ik dat je een liefdes relatie die door God zo is geschapen dat man en vrouw naar elkaar verlangen een platvloers en ondeugdelijk gebeuren laat zijn.
Terwijl dat in het geheel niet zo is.
Jij hebt wel een verwrongen beeld van erotiek zeg. Wat is er in vredesnaam ondeugdelijk en platvloers aan erotische lust?
Ik denk dat ze wel degelijk in de Bijbelse tijd verkering kenden. Denk aan Jakob die eerst 7 jaar moest werken voor zijn vrouw. In die tijd was zij al aan hem beloofd en was dat ook officieel.
Het zal zeker niet zo zijn geweest als nu, maar ik denk niet dat er hier mensen zijn die dat wensen, aangezien je toen gewoon uitgehuwelijkt werd.
En jij gelooft dat Jakob regelmatig bij haar langs ging en fysiek contact had?
tante-tortel schreef:Ik heb het woord eros ingetypt bij biblija en het komt nergens voor.
MissF schreef:Ik had pas een gesprek met mijn vader over huwelijkken enzo, en volgens hem is het onzin dat men zegt dat in de bijbel staat dat er relaties van liefde en trouw zijn. Dat schijnt dus nergens te staan......
Dus ik denk dat relaties in die tijd op heel andere zaken gebaseerd waren dan.
Lalage schreef:tante-tortel schreef:Ik heb het woord eros ingetypt bij biblija en het komt nergens voor.
nee duh, het is een Grieks woord wat in het Nederlands met liefde vertaald is.
Lust, jij hebt daar dus een negatief gevoel bij. Ik zie niet in wat er mis is met lust hebben in je eigen partner. Dat lijkt me juist gezond. Het is pas verkeerd als de lust op een ander is gericht.
Gerdien B. schreef:De definitie van het huwelijk blijft over eind, maar waat Keessie aanhaalt is de invulling daarvan. Die bepaald iedereen zelf.
keessie schreef:
Daarnaast lees je dat Abraham en Sara en ook Izak en zijn vrouw verlangden naar kinderen. Zou jij een kind willen van iemand waar je niet van houd?
Bij de gemeenschap tussen man en vrouw komt echt wel meer kijken dan wat zakelijkheid. Ik geloof zeker dat het in de tijd van de Bijbel ook werd ervaren als een hoogtepunt van de liefde voor de ander. En als wat mooi's en bijzonders.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten