Waarom moet God aanbeden/geprezen worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 09 dec 2003 17:57

ja daar ben uik het ook mee eens. Ik zat pas te denken. we mogen een relatie met God aangaan. En ik denk dat iedereen een bepaald stukje uit die relatie haalt en daarmee op de loop gaat. Ik waardeer mensen altijd om hun kwaliteiten en niet omhun gezelligheid. zo waardeer ik God geloof ik vooral om zijn leiderschapskwaliteiten en betrouwbaarheid en niet op zijn liefde.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 09 dec 2003 21:47

Kaw schreef:Gereformeerden zijn niet zo goed in het tonen van dankbaarheid tot God, doormiddel van vrolijk zingen enzo. Ze willen die dankbaarheid meer tonen in het sober leven tot God en het wegdoen van dingen tot eer van God.

.

Als mijn eigen kinderen zó hun liefde naar mij zouden tonen, zou ik toch echt aan mezelf gaan twijfelen.
Ik ben gelukkig als mijn kinderen dansen springen en vrolijke liederen zingen, en vooral veel muziek maken.
Als ik binnenkom mogen ze opspringen en de handen in de lucht gooien een mij toejuichen. Het zou echt ongezond zijn als ze ineens eerbieding hun handen in de schoot zouden leggen om heel devoot een vooral gedragen lied ten gehore te brengen.

Komt nu Zijn poorten met dankzegging binnen
gaat tot zijn voorhof in met lof
Verheugt u weest blij in onze Schepper
verheugt u weest blij in de Vader van het Licht
Verheugt u weest blij in onze Redder
verheugt u in Hem, die was en die is.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 09 dec 2003 22:11

begrijpelijke gedachten Maartje, maar net zo eenzijdig belicht als het voorbeeld dat jij niet onderschrijft :)

Je bent zelf kind geweest. Je kunt je niet voorstellen dat je je als kind zo sober op zou stellen, omdat een kind nooit zo zijn geluk uit. Daarbij voel jij je vaak ook gelukkig als je kids happy zijn.
Je bent geen God geweest. Je kunt je niet voorstellen wat je van je kinderen dus graag zou zien, behalve een gelukkig wezen. Bedenken kan je wel door Zijn Woord, maar voorstellen...ik denk het niet.

Sta ervoor open...uit je niet zomaar negatief over iets anders, ook al gaat je hart zo uit naar je eigen beleving.
sol lucet omnibus

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 10 dec 2003 14:02

Wishori Wasesu schreef:Je bent geen God geweest. Je kunt je niet voorstellen wat je van je kinderen dus graag zou zien, .

Ik ben anders wel naar Zijn beeld geschapen.
En het kan je niet ontgaan zijn dat de bijbel volstaat met oproepen blij en verheugd te zijn, te danser en te springen, met gejubel voor Zijn aangezicht te verschijnen, opgewekt van hart en ziel te zijn, etc etc.

En natuurlijk jubel ik niet als ik mijn zonden belijd, en mij bewust ben van mijn tekortkomingen, maar direkt na mijn vergeving ( duurt een fractie van een seconde) ben ik dolblij en reuze dankbaar en dat mag dan iedereen weten.

Laat de wereld maar weten dat geloven een grote vreugde betekent, juist voor grote zondaren.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 dec 2003 14:23

Toch subjectiveer je enigszins :mrgreen: iemand die onwijs introvert is en nooit geleerd heeft vreugde op een uitbundige manier te uiten, kan niet zo snel gaan springen en huppelen van vreugde. Ga mensen alsjeblieft niet veroordelen als ze hun vreugde anders beleven dan jij...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 10 dec 2003 18:09

Gershwin schreef:Toch subjectiveer je enigszins :mrgreen: iemand die onwijs introvert is .

Bedoel je dat de hele reformatorische kerk toevallig bestaat uit wat jij noemt "onwijs introverte " mensen?
Dat geloof je toch zelf niet?
Waarom komen ze dan naar jeugdkerken, of pikken ze af en toe een praise avondje? Toch niet omdat ze zo onwijs introvert zijn? :?
Ze hebben gewoon geleerd dat dat niet past in een eredienst.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 10 dec 2003 21:01

Ik ben anders wel naar Zijn beeld geschapen.
En het kan je niet ontgaan zijn dat de bijbel volstaat met oproepen blij en verheugd te zijn, te danser en te springen, met gejubel voor Zijn aangezicht te verschijnen, opgewekt van hart en ziel te zijn, etc etc.

Je bent zeker naar Zijn beeld geschapen. Maar de relatie van vader en dochter hier op aarde en die tussen jou en je Vader is niet hetzelfde en alleen te vergelijken. Je hebt er geen uitsluitsel over.
Dus ook niet over de blijmoedigheid. Zelf ben ik een dagboek aan het gebruiken dat heet een jaar vol blijdschap, wat enigszins aangeeft dat ik mijn mening niet heb laten zien nog. Maar je neigt sterk naar uitsluiting van mensen die sober ingesteld zijn wat gedrag betreft. Daarover zijn zeker ook veel voorbeelden te vinden.

Het enige wat ik dus zeg is wees blij en laat de wereld maar weten dat geloven een grote vreugde betekent, juist voor grote zondaren. Maar laat de wereld ook weten dat geloven ook betekent dat de wereld een heel ander aanzicht krijgt dat betreurenswaardig is, juist voor grote zondaren.
sol lucet omnibus

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 11 dec 2003 11:51

En bovendien, als mijn vader nu de kamer inkomt, gooi ik mijn armen niet meer de lucht in etc.
Nu heb ik een andere relatie met hem. We praten, we bespreken, ik vraag advies tec...

Is dat niet het zelfde misschien met God? Ja, in het begin is de relatie met God oppervlakkig, ik weet dta ik vergeven ben, dat Hij mijn Vader is, maar daar komt later meer diepgang in!

Ik leer beseffen wat het Hem gekost heeft om mij te vergeven! Ik weet wat het Hem kost om al mijn eigenzinnigheid, en eigen ik van die dag te vergeven! Wat het Hem kost als ik mijn eigen weg ga. Daar wordt je sober van, dna ga je naar je leven kijken op een andere manier! Elke gedachte leer je dan te bekijken, elk woord, elke blik! Je wilt je Vader die je zo oneindig liefhebt geen pijn doen! De prijs was zo schokkend hoog! En de gemeenschap met Hem wil je niet verbreken, niet beschadigen! Je wilt leven zoals Hij dat vraagt...

Dat is misschien wat dat soort sobere mensen drijft? Gods naam is heilig, dat vraagt bepaalde uitingen... Je kunt Zijn naam niet zomaar over de stenen schreeuwen, en je als een malloot gedragen!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 dec 2003 13:54

Maartje schreef: Bedoel je dat de hele reformatorische kerk toevallig bestaat uit wat jij noemt "onwijs introverte " mensen?
Waarom komen ze dan naar jeugdkerken, of pikken ze af en toe een praise avondje? Toch niet omdat ze zo onwijs introvert zijn? :?

Ik denk wel dat het sociologisch bepaald is dat de extraverte mensen uit de refokerken trekken en de introverte mensen erdoor aangetrokken worden. De hele calvinistische levensstijl is gewoon niet op extraversie ge-ent. Jij was toch ook extravert en voorheen reformatorisch? :mrgreen:

Goodbye.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 11 dec 2003 14:34

Gershwin schreef:
Maartje schreef: Bedoel je dat de hele reformatorische kerk toevallig bestaat uit wat jij noemt "onwijs introverte " mensen?

Ik denk wel dat het sociologisch bepaald is dat de extraverte mensen uit de refokerken trekken en de introverte mensen erdoor aangetrokken worden. De hele calvinistische levensstijl is gewoon niet op extraversie ge-ent. Jij was toch ook extravert en voorheen reformatorisch? :mrgreen:

Alleen door introvert naar je knieen te gaan staren, en te bedenken hoe vreselijk zondig je wel niet bent, komen geen mensen tot bekering.
Ik denk dan maar zo. zodra je beseft wat er allemaal nog aan je schort, breek dan met die zonde en stop eens een keer met dat "o, arme ik, wat ben ik toch zondig" gedoe.
Je kunt de duivel geen grotere dienst bewijzen dan de wereld om je heen het idee te geven dat wij zó zondig zijn , dat God wellicht een foutje maakte bij onze conceptie.
De duivel staat gráág stil bij onze zonden, hij is de grote aanklager. Jezus staat graag stil bij onze verlossing, Hij is onze bevrijder.
Kies dsan heden wie gij dienen zult.

Filippensen 3:14 maar een ding doe ik: vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen voor mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 dec 2003 14:57

Het gaat mij ook niet om de nadruk op zondigheid, maar om de manier waarop je je blijdschap uit. Dat kan ook door devoot een psalm o.i.d. te zingen als dat meer bij je persoonlijkheid past (zie bijv. ook de gewijde sfeer in RK-kerken ter illustratie van het feit dat niet alleen bevindelijk-gereformeerden dit hebben).

Goodbye.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 11 dec 2003 15:33

Gershwin schreef:Het gaat mij ook niet om de nadruk op zondigheid, maar om de manier waarop je je blijdschap uit. Dat kan ook door devoot een psalm o.i.d. te zingen als dat meer bij je persoonlijkheid past (zie bijv. ook de gewijde sfeer in RK-kerken ter illustratie van het feit dat niet alleen bevindelijk-gereformeerden dit hebben).

Ik geloof niet dat in de gereformeerde kerk alleen maar mensen zitten die zich devoot uiten.
Bij ons in de kerk heb je alle karakters door elkaar. Mensen huilen op hun knieen, juichen met de handen omhoog, of zitten stil verwonderd op hun stoel.
Bij de gereformeerden lijkt het wel alsof je vloekt, zodra je juicht van blijdschap, of in de handen klapt, of zelfs huppelt van vreugde.

Er is dus maar één juiste manier, heeft niets met karakters te maken, maar met kerkelijke voorschriften en/of gebruiken. Ik wil alleen maar aantonen dat die niet bijbels te verklaren zijn, integendeel.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 12 dec 2003 13:30

Ben ik toch niet helemaal mee eens! Mensen die mij kennen zullen zeker zeggen dat ik extravert ben. Maar als ik me heel erg goed voel zing ik...psalmen! Niet-ritmisch, oude vertaling etc. Misschien wel niet zo langzaam als in Barneveld, maar toch niet gruwelijk snel!

Hier in de kerk zingen we alleen maar hymns, en er zijn nog heel wat andere liederen die ik ken, maar als ik me goed voel komen de psalmen naar boven! Heerlijk!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

joris

Berichtdoor joris » 13 dec 2003 10:11

dode zee schreef:Ben ik toch niet helemaal mee eens! Mensen die mij kennen zullen zeker zeggen dat ik extravert ben. Maar als ik me heel erg goed voel zing ik...psalmen! Niet-ritmisch, oude vertaling etc. Misschien wel niet zo langzaam als in Barneveld, maar toch niet gruwelijk snel!

Hier in de kerk zingen we alleen maar hymns, en er zijn nog heel wat andere liederen die ik ken, maar als ik me goed voel komen de psalmen naar boven! Heerlijk!
maar hoort dat goede gevoel bij de psalmen an sich? of is het stiekum meer het gevoel van vroeger en geborgenheid en bekend etc.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2003 11:14

joris schreef:
dode zee schreef:Ben ik toch niet helemaal mee eens! Mensen die mij kennen zullen zeker zeggen dat ik extravert ben. Maar als ik me heel erg goed voel zing ik...psalmen! Niet-ritmisch, oude vertaling etc. Misschien wel niet zo langzaam als in Barneveld, maar toch niet gruwelijk snel!

maar hoort dat goede gevoel bij de psalmen an sich? of is het stiekum meer het gevoel van vroeger en geborgenheid en bekend etc.

Ik zing niet veel meer dan Psalmen. Die teksten kunnen zo treffend zijn. Altijd is er wel een Psalm te vinden die bij de gemoedstoestand past.
Zeg niet dat de keuze beperkt is, want je hebt nog altijd de keuze uit 1480 versjes.

Terug naar “Archief”