Moderator: Moderafo's
Kaw schreef:Gereformeerden zijn niet zo goed in het tonen van dankbaarheid tot God, doormiddel van vrolijk zingen enzo. Ze willen die dankbaarheid meer tonen in het sober leven tot God en het wegdoen van dingen tot eer van God.
.
Wishori Wasesu schreef:Je bent geen God geweest. Je kunt je niet voorstellen wat je van je kinderen dus graag zou zien, .
Gershwin schreef:Toch subjectiveer je enigszinsiemand die onwijs introvert is .
Ik ben anders wel naar Zijn beeld geschapen.
En het kan je niet ontgaan zijn dat de bijbel volstaat met oproepen blij en verheugd te zijn, te danser en te springen, met gejubel voor Zijn aangezicht te verschijnen, opgewekt van hart en ziel te zijn, etc etc.
Maartje schreef: Bedoel je dat de hele reformatorische kerk toevallig bestaat uit wat jij noemt "onwijs introverte " mensen?
Dat geloof je toch zelf niet?
Waarom komen ze dan naar jeugdkerken, of pikken ze af en toe een praise avondje? Toch niet omdat ze zo onwijs introvert zijn?![]()
Ze hebben gewoon geleerd dat dat niet past in een eredienst.
Gershwin schreef:Maartje schreef: Bedoel je dat de hele reformatorische kerk toevallig bestaat uit wat jij noemt "onwijs introverte " mensen?
Dat geloof je toch zelf niet?
Waarom komen ze dan naar jeugdkerken, of pikken ze af en toe een praise avondje? Toch niet omdat ze zo onwijs introvert zijn?![]()
Ze hebben gewoon geleerd dat dat niet past in een eredienst.
Ik denk wel dat het sociologisch bepaald is dat de extraverte mensen uit de refokerken trekken en de introverte mensen erdoor aangetrokken worden. De hele calvinistische levensstijl is gewoon niet op extraversie ge-ent. Jij was toch ook extravert en voorheen reformatorisch?
Gershwin schreef:Het gaat mij ook niet om de nadruk op zondigheid, maar om de manier waarop je je blijdschap uit. Dat kan ook door devoot een psalm o.i.d. te zingen als dat meer bij je persoonlijkheid past (zie bijv. ook de gewijde sfeer in RK-kerken ter illustratie van het feit dat niet alleen bevindelijk-gereformeerden dit hebben).
maar hoort dat goede gevoel bij de psalmen an sich? of is het stiekum meer het gevoel van vroeger en geborgenheid en bekend etc.dode zee schreef:Ben ik toch niet helemaal mee eens! Mensen die mij kennen zullen zeker zeggen dat ik extravert ben. Maar als ik me heel erg goed voel zing ik...psalmen! Niet-ritmisch, oude vertaling etc. Misschien wel niet zo langzaam als in Barneveld, maar toch niet gruwelijk snel!
Hier in de kerk zingen we alleen maar hymns, en er zijn nog heel wat andere liederen die ik ken, maar als ik me goed voel komen de psalmen naar boven! Heerlijk!
joris schreef:maar hoort dat goede gevoel bij de psalmen an sich? of is het stiekum meer het gevoel van vroeger en geborgenheid en bekend etc.dode zee schreef:Ben ik toch niet helemaal mee eens! Mensen die mij kennen zullen zeker zeggen dat ik extravert ben. Maar als ik me heel erg goed voel zing ik...psalmen! Niet-ritmisch, oude vertaling etc. Misschien wel niet zo langzaam als in Barneveld, maar toch niet gruwelijk snel!
Hier in de kerk zingen we alleen maar hymns, en er zijn nog heel wat andere liederen die ik ken, maar als ik me goed voel komen de psalmen naar boven! Heerlijk!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten