Jantjes schreef:Waarom er een uitverkiezing is weet ik niet Marix? of misschien toch wel?
Dat er een uitverkiezing is, staat voor mij vast, heel duidelijk is dat voor mij waarneembaar. Of dat de verlorenen ook tot eer van God zijn? De Bijbel wijst wel verschilleden zaken aan, bijvoorbeeld dat God zal lachen als hun lieden (de verworpenen) verderf komt.
Zomaar even een Bijbel gedeelte:
5 Een bewijs van Gods rechtvaardig oordeel, opdat gij waardig geacht wordt het Koninkrijk Gods, voor hetwelk gij ook lijdt;6 Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;7 En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;8 Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.9 Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,10 Wanneer Hij zal gekomen zijn, om verheerlijkt te worden in Zijn heiligen, en wonderbaar te worden in allen, die geloven (overmits onze getuigenis onder u is geloofd geworden) in dien dag (2Th 1:5-10).
Als je dit gedeelte overdenk lijkt het erop wat jij vroeg:
Marnix schreef:Alsof Hij de zondeval heeft bedacht en miljarden mensen verloren laat gaan om nog wat meer eer te ontvangen.
Oke voor de helderheid, wat ik bedoel is dat God wil dat iedereen behouden wordt. Dat zegt de Bijbel. Dat mensen geen gehoor daar aan geven en vijanden van God blijven, daarom gestraft worden en God daardoor ook eer krijgt, dat geloof ik ook. Het tekent dat God de sterke God is die zijn vijanden verslaat en die recht doet. Maar nogmaals, de Bijbel zegt ook dat God niet wil dat iemand verloren gaat dus we kunnen niet stellen dat Hij voor de zondeval al had besloten mensen verloren te laten gaan om zo meer eer te ontvangen. Die volgorde is wel belangrijk. Anders krijg je een god die net zo graag mensen eeuwig straft, dan eeuwig leven geeft... en wel wil dat mensen verloren gaan omdat Hij wel behagen schept in de dood van de goddelozen. En de Bijbel leert dus het tegenovergestelde.
De Ger.Gem. benoemt die ‘benauwdheid’ of onmogelijkheid van zalig worden het ‘wonder van genade’. Die benauwdheid heeft niets te maken met een psychische verwardheid, afwijking in die zin of iets dergelijks, maar helder en duidelijk voor ogen krijgen dat het onmogelijk is aan de mens zijde om zalig te worden.
Ik geloof daarom ook niet wat jij zegt dat Christus mensen hun zonden vergeeft zonder dat zij daar last van hadden. Hoe kan je nu ergens van ontslagen worden zonder dat je het weet waarvoor je ontslagen wordt?
Ik denk dat je twee dingen door elkaar gooi. Je hebt het over lichamelijke ziekte die genezen worden door Christus en over vergeving van zonden door Christus. Dat zijn twee aparte zaken. Wel denk ik dat als iemand van zijn lichamelijke ziekte verlost werd door Christus dat dat een heen wijzing of voorbeeld is dat wij, of degene die lichamelijk genezen werd, van onze zonden genezen/verlost moeten worden.
Die verwondering is inderdaad belangrijk. Wie Gods genade ontdekt (en dus ook zijn eigen zonden want daardoor is hij van Gods genade afhankelijk) gaat zich zeker verwonderen over Gods liefde, genade, grootheid. Waar we alleen voor moeten uitkijken is voor bepaalde uitwassen van de nadere reformatie waarbij de benauwdheid zoals je die beschrijft door sommigen nauwkeurig in stappen is beschreven. Dit moet je meemaken, zus en zo... anders is het niet echt. Ik denk dat iedere wedergeborene ellendekennis meemaakt, maar de uiting daarvan is heel verschillend en we moeten daarin geen vormen opdringen. Dan ben ik het met je eens.
Wat ziekte en geloof betreft, die twee zijn wel degelijk aan elkaar gekoppeld. Jezus zegt heel vaak na een genezing: Uw geloof heeft u behouden. En als Jezus in Nazareth is staat er: En hij verrichtte daar niet veel wonderen, vanwege hun ongeloof.
Wat behouden worden zonder kennis betreft, dat kan inderdaad. Denk maar aan jong gestorven kinderen van gelovige ouders en aan zwaar gehandicapten.