Berichtdoor W.A. Driessen » 04 dec 2003 19:35
Ha M@rije,
sorry dat ik je niet direct kon antwoorden op jou vraag, ik moest naar het werk. Jij gelooft, als ik het goed begrijp, dat ongeboren en jonge kinderen niet verloren zullen gaan wanneer zij sterven.
Op mijn werk heb ik hier over na gedacht en ik heb er enkele antwoorden op gevonden. Maar eerst heb ik een vraag:
Wanneer komt de eis tot bekering tot de kinderen? Is dat als ze nog in de moederschoot zitten? Volgens jou niet. Wanneer dan? Als ze leren luisteren naar het onderwijs van de ouders, of de dominee? Als ze leren lezen? Als ze een universitaire graad hebben behaald?
Volgens mij heeft de Heere Jezus zelf gezegt: "Laat de kinderen tot Mij komen". De kinderen.
Ik weet niet in welk kerkverband jij zit, het maakt mij ook niet uit, maar ik de refo- en ik geloof ook in de grefo-kerken belijden ze de drie formulieren van enigheid (Heidelberger Catechismus, Belijdenis des Geloofs en Dordtse leerregels). Ik weet niet of jij hier bekent mee bent, maar ik zal het een en ander citeren:
Belijdenis des Geloofs art. 15: Over de erfzonde
Wij geloven, dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijke geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. enz. enz.
Dordtse leerregels: hoofdstuk 1 art. 1:
Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou GOd niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willan laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den Apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19,23); en: De bezoldiging der zonden is de dood(Rom. 6:23).
Dordtse leerregels Hoofdstuk 1 art. 17:
Nademaal wij van den wil Gods uit zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouderen begrepen zijn, zo moeten de Godzalige ouders niet twijfelen aan de Verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindheid uit dit levenwegneemt. (1 Kor. 7:14b : want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij helig)
Of 'mijn' God liefdeloos is? Ik denk het niet. 'Mijn' God is rechtvaardig. 'Mijn' God is liefde vanwege de genade die Hij nog verstrekt aan rechteloze mensen.
"Want gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden".
Rom. 12:4&5