De elf artikelen des geloofs.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johannes17
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johannes17 » 19 sep 2007 08:38

Cahier schreef:Als ik zo het citaat van Johannes17 lees, dan citeert hij op een foutieve wijze. Op dezelfde manier zou men namelijk van Hilter een pacifist kunnen maken en een hitler van een pacifist. Johannes17 concludeert: "En hierna volgt een reeks woorden waarmee deze onderscheiding (nl die van zichtbaar en onzichtbaar) als fout wordt gezien."; maar dan heeft hij Schilder in dat catechisatiecitaat helemaal niet begrepen.

Het Catechisatiecitaat waaruit Johannes17 Schilder citeert is onderverdeeld in een aantal punten. Ieder punt geeft een beknopte uitleg die vervolgens daaronder met een paar korte bewoordingen verder wordt uitgelegd. Het geciteerde stukje behoort tot de uitleg van het zesde punt.
VI. Gelijk reeds gezegd is, wordt de kerk elken dag vergaderd (bijeengebracht) door den levenden (verhoogden) Heer (Kurios) Christus Jezus. Dit vergaderen geschiedt dagelijks in den onvoltooid tegenwoordigen tijd. Elke onderscheiding tusschen „wezen” en „wel-wezen”, tusschen „zichtbare” en „onzichtbare” kerk, tusschen kerk „als organisme” en „als instituut” is valsch en fataal, indien zij de dagelijks in onvoltooid-tegenwoordigen-tijd geschiedende samen-kòmst der geloovigen losmaakt (abstraheert) van de eveneens dagelijks in onvoltooid-tegenwoordigen-tijd zich voortzettende samen-trèkking der geloovigen door Jezus Christus (de congregatie der geloovigen).

De zaken “wezen” en “welwezen”, “zichtbaar” en “onzichtbaar”, “organisme” en “instituut” worden vervolgens behandeld. Er dient hier dus opgemerkt te worden dat zulke onderscheidingen niet per definitie als fout worden gezien. Zij zijn echter wel foutief als zij op verkeerde wijze wordt gebruikt. In dat kader dient dus ook het citaat gelezen te worden.

Ook de onderscheiding „zichtbaar en onzichtbaar” is verkeerd. Men komt dan zoo gemakkelijk — niet in de theorie, maar vooral in de practijk — tot twee kerken. Bovendien vergeet men dat de kerk maar een fragment is. Men zegt: „zichtbaar” . . . dat is de kerk, die je ziet: geloovigen plus hypocrieten; maar „onzichtbaar” is een andere kerk, zooals God die ziet, met als grens de uitverkiezing. „Zichtbare” en „onzichtbare” kerk hebben dan een verschillende grens; ze zijn verschillende, ongelijke grootheden...

korte reactie: Ik snap wat u bedoelt, echter in mijn zin stond:"En hierna volgt een reeks woorden waarmee deze onderscheiding (nl die van zichtbaar en onzichtbaar) als fout wordt gezien."; In de loop van de geschiedenis is er veel verschillends gezegd over de invulling van zichtbaar-onzichtbaar. (daarover valt te lezen in de gereformeerde dogmatiek van Bavinck, onderaan deze post een citaat). Mij ging het erom niet te zeggen dat Schilder de hele onderscheiding zichtbaar-onzichtbaar verwerpt, maar dat Schilder de invulling, die Calvijn aan deze begrippen geeft, verwerpt. En volgens mij stelt Calvijn dus werkelijk in de ene kerk andere gelovigen dan in de andere. Brakel heeft dit verworpen en daar ben ik het dan ook mee eens.

Bavinck:Onzichtbaar kon de kerk dus reeds heeten in drieërlei opzicht: 1º als ecclesia universalis, omdat een bepaald persoon de kerk op andere plaatsen en in andere tijden niet waarnemen kan; 2º als coetus electorum, die eerst in de parousie voltooid en zichtbaar zal wezen; 3º als coetus electorum vocatorum, omdat wij in de kerk op aarde de ware geloovigen niet kunnen onderscheiden. Daarbij kwamen later nog andere gezichtspunten, waaronder de kerk onzichtbaar kon genoemd worden, omdat zij niet van deze wereld is, omdat haar hoofd Christus en dus ook zij zelve als zijn lichaam onzichtbaar is, omdat haar grootste deel in den hemel is, omdat zij tijdelijk en plaatselijk van bediening der genademiddelen verstoken kan zijn, omdat zij in tijden van vervolging in woestijnen en spelonken schuil gaat, omdat zij wel in hare uitwendige belijdenis maar niet in het inwendig geloof des harten waarneembaar is, omdat de kerk nooit op één plaats en in één tijd tegenwoordig is maar door de eeuwen en volken heen zich uitbreidt, Polanus, Synt. theol. 531. En zichtbaar heette dan de kerk daartegenover, wijl zij in belijdenis en wandel openbaar wordt, of als instituut met ambten en bedieningen optreedt, of niet alleen ware geloovigen doch ook hypocrieten bevat. Confessie en dogmatiek bij de Gereformeerden ging nu eens van deze en dan van gene opvatting uit. bron:http://www.neocalvinisme.nl/hb/dga/hbdga4704.html

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 19 sep 2007 13:57

Marnix schreef:Ik hou er denk ik maar mee op, dit wordt een herhaling van zetten...
nee, ik heb iets nieuws aangedragen: het voegen bij de ware kerk...

Ik ben benieuwd naar je topic over "buiten haar is er geen heil" want als jij echt consequent wil zijn en de NBG op jou manier wil lezen houdt dat ook in dat buiten je kerkverband er niemand in Nederland zalig wordt.
komt eraan.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 19 sep 2007 14:04

Yotam schreef:
Marnix schreef:Ik hou er denk ik maar mee op, dit wordt een herhaling van zetten...

En daarvoor moet men jóuw interpretatie volgen?

Yotam; zwart-wit durf je dus te beweren dat er maar 1 waar kerkverband is? Waar ligt die lijn concreet dan?

Neem je overigens ook net zo letterlijk aan uit de Bijbel dat de aarde vierkant is?

Riska

Berichtdoor Riska » 19 sep 2007 14:47

Volgens mij verwart Yotam nog steeds twee dingen: De Gemeente van onze Heer Jezus Christus, die verspreid is over de gehele wereld enerzijds en de de instituten die zich kerk noemen. (en waar, in al die kerken ook leden zijn van de Gemeente van onze Heer Jezus Christus).
Dat is niet tegen welke geloofsbelijdenis dan ook in, maar gewoon zoals het bedoeld is.

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 19 sep 2007 14:51

@cahier: bedankt voor je stuk. als ik het goed begrijp strijd brakel hier (net als schilder) NIET tegen calvijns idee, maar tegen de gevolgen daarvan: mensen gaan het idee, proberen uit te werken en wat doen ze? (wat hen overigens niet erg kwalijk kan worden genomen, omdat de fout zo gemaakt is) ze gaan SCHEIDEN ipv ONDERSCHEIDEN. schilder zegt: zichtbare kerk dat is: de kerk zó bekeken
onzichtbare kerk dat is: de kerk zús bekeken
maar nog steeds DEZELFDE kerk.
wat schilder & brakel echt niet eens zijn met Calvijn is: de zichtbare kerk: daar rekent calvijn de hypocrieten bij maar KS en brakel doen dat niet (in navolging van de NGB).
ik ga brakel dieper bestuderen en dan kom ik er op terug.

Johannes17
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johannes17 » 19 sep 2007 16:43

Yotam schreef: buiten ons is er geen heil ga ik op een ander topic bespreken, ik open die vandaag nog.

Natuurlijk best logisch dat dit in jouw interpretatie het moeilijkst te interpreteren valt, vandaar natuurlijk een andere topic. Maar als ik de belijdenis lees, kom ik wel meer zinnetjes tegen die niet exclusief op een kerkverband zijn toe te passen.vb:

v.a. 54 van de catechismus: ...en dat ik daarvan een levend lidmaat ben en eeuwig zal blijven.

Ik ben bang dat jij niet eeuwig lid kan blijven van je geinstitueerde gemeente. Ik ben bang dat je wat Rooms bent in je standpunt en dus terug bij af. Alles wordt bij jou namelijk ondergeschikt gemaakt aan het instituut.

Riska schreef:Volgens mij verwart Yotam nog steeds twee dingen: De Gemeente van onze Heer Jezus Christus, die verspreid is over de gehele wereld enerzijds en de de instituten die zich kerk noemen. (en waar, in al die kerken ook leden zijn van de Gemeente van onze Heer Jezus Christus).

Maar ja... dit is een reactie van iemand die deze twee dus niet onderscheidt, maar werkelijk scheidt. Het probleem is dan dat je altijd, wanneer je over de kerk spreekt, eerst moet zeggen om welke het gaat. Hiertegen heeft voornamelijk Brakel erg gestreden. En zo maken mensen zich heel gemakkelijk af van de kerkelijke verdeeldheid. Want de eenheid heeft dan niets te maken met het instituut, maar is uitsluitend een eenheid in het geloof en die heb je toch wel. Helaas scheiden velen deze twee, dit wordt ondermeer ook door Marnix gedaan, zodat Marnix aan moest geven over welke kerk het ging in bv. art. 27-29 NGB.
Vele gereformeerde oudvaders moesten daar niets van hebben, want dan kan je tot een van de twee wel behoren, maar niet tot de andere en dan is de vraag of men dan bij de kerk behoort.
Een citaat van Brakel: Als men in de ene kerk andere leden stelt dan in de andere, en een andere band van vereniging, dan stelt men geen twee opzichten van dezelfde kerk, maar twee in wezen onderscheidene kerken, omdat daar zijn twee in natuur onderscheiden leden, die de kerk uitmaken, en twee vormen of verenigingen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2007 07:49

Yotam schreef:

Ik ben benieuwd naar je topic over "buiten haar is er geen heil" want als jij echt consequent wil zijn en de NBG op jou manier wil lezen houdt dat ook in dat buiten je kerkverband er niemand in Nederland zalig wordt.
komt eraan.

Wat is daar nieuw aan? Onze verschillende visies op de kerk blijven overeind. Ik maak zoals bijv Calvijn en Bavinck getuige de citaten van Johannes17 ook deden, onderscheid tussen de Algemene Christelijke Kerk, de kerk van alel tijden en plaatsen, en plaatselijke kerken en landelijke kerkverbanden. Als er in de NGB staat dat er buiten de algemene kerk geen heil is, geloof ik dat dit betrekking heeft op die algemene kerk, bestaande uit iedereen die in Hem gelooft. De Bijbel koppelt immers overduidelijk het heil, de redding, aan geloof in Hem en niet aan allerlei andere randvoorwaarden. De opdracht is om ons bij die kerk te voegen en om eenheid met elkaar te zoeken, als Lichaam van Christus. (naar 1 Kor 12). Dit wordt ook duidelijk in het begin van artikel 27 waar de algemene kerk wordt omschreven als een heilige vergadering van mensen die oprecht in Christus geloven en dus niet slechts die gelovigen die zich in het ware kerkverband zouden bevinden. En artikel 27 eindigt met: Ook is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats pf aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; maar nochtans samengevoegd en vereniigd met hart en wil in 1 zelfde Gees, door de kracht van het geloof.

De NGB verwoordt hier wat ik in dit topic stel en wat jij juist ontkent, dat die ware kerk niet in 1 kerkverband zichtbaar is.

In artikel 28 wordt gesteld dat deze heilige vergadering een verzameling is van degenen die zalig worden. Stel je dat hiet hier om een zichtbaar kerkverband zou gaan, dan zou dus ook ieder in dat kerkverband zalig worden. En vervolgens dat we de opdracht hebben om eenheid met elkaar te zoeken als gelovigen omdat we allen leden zijn van het zelfde lichaam... een opdracht waar we te weinig mee bezig zijn. We zoeken vaak geen eenheid of willen wel eenheid maar alleen als men in ons eigen kerkverband komt en anders niet.

In Artikel 29 (waar in de oude vertaling in de kop hier het woord kerk in tegenstelling tot in aritkel 27 en 28, niet met een hoofdletter K wordt geschreven wordt onderscheid gemaakt tussen kerk en sekte en een handleiding gegeven hoe dezen onderscheiden kunnen worden.

De kenmerken zijn:

Ware kerk: Heeft Christus al Hoofd, willen naar Gods Woord leven, hebben Christus aangenomen als zaligmaker, vluchten van de zonde en jagen de gerechtigheid na, hebben God en hun naaste lief. Dit wil niet zeggen dat alles in deze kerk goed gaat en dat er nergens fouten gemaakt worden want er staat ook: Niet dat er geen grote zwakheid in hen is maar zij strijden daartegen en nemen hun toevlucht tot het bloed, dood en de gehoorzaamheid va hristus in wie ze vergeven hebben.

Deze kenmerken mogen we gebruiken om kerkverbanden en plaatselijke gemeenten te toetsen en als je dat doet kan je niet zeggen dat er maar 1 kerkverband is die aan deze kenmerken voldoen. Je kan dus bijvoorbeeld niet stellen: De GKv is de enige ware kerk en de CGK moet dus een valse kerk zijn. Want ze voldoen ook aan deze kenmerken en voldoen zeker niet aan de kenmerken van de valse kerk:

Bestempel je jou kerk namelijk als enige ware kerk, dan stel je daarmee dat ieder ander kerkverband geen ware kerk is, een valse kerk dus en dat ze: Zichzelf meer macht toeschrijft dan Gods Woord, men zich niet aan het juk van Christus wil onderwerpen, ze de sacramenten niet goed bedient maar doet wat ze zelf goedviindt, grondt zich meer op mensen dan op Christus, vervolgt wie heilig leven naar Gods woord en wie haar gestraffen en doet aan gierigheid en afgoderijen. Lees goed, ht is hier een opsomming van punten waar de vals ekerk aan voldoet geen "of ze gaan op het ene punt de mist in of op het andere punt" maar ze gaat op alle punten de mist in. Net zoals een ware kerk aan alle kenmerken van de ware kerk moet worden getoetst. Je kan dus niet stellen dat een kerk waar de volwassendoop geleerd wordt per definitie een valse kerk is omdat men de sacramenten niet goed bedient, want tegelijk voldoen ze niet aan een hoop andere kenmerken van de valse kerk.

Ik kan me dus prima vinden in artikel 27-29 en deze uitleg is gereformeerd en in het verleden en in het heden ook door de gereformeerden gevolgd... op een aantal uitzonderingen na. Verwijt dus anderen niet dat ze niet gereformeerd zouden zijn omdat ze jou interpretatie niet volgen, deze uitleg is zo gereformeerd als het maar kan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 sep 2007 03:05

Yotam; Paulus heeft ook een opmerkelijke passage geschreven, die m.i. wel van toepassing is op deze discussie.

10 Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen.

11 Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloe zijn, dat er twisten onder u zijn.

12 En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.

13 Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?

14 Ik dank God, dat ik niemand van ulieden gedoopt heb, dan Krispus en Gajus;

15 Opdat niet iemand zegge, dat ik in mijn naam gedoopt heb.

16 Doch ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt; voorts weet ik niet, of ik iemand anders gedoopt heb.

17 Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.

Dit spreekt voor mij boekdelen.

Overigens nog een aantal verzen die mijn geloof bemoedigen;

18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;

19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.

20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?

21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;

23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;

Geloof gaat boven alle rationaliteit, en als ik dit lees word ik mezelf weer bewust dat ik weer veel te veel op zoek ga naar argumenten die er niet zijn. Immers; de Grieken een dwáásheid. En de Grieken waren (zoals iemand al eerder schreef; de wijzen bij uitstek).

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 25 sep 2007 17:57

En daarvoor moet men jóuw interpretatie volgen?
je kan hem op z'n minst proberen te volgen (begrijpen) en dan aangeven waar u vind dat deze niet klopt. als ik hier mijn mening zeg, dan komen er zulke vragen. dat lijkt mij een beetje overbodig gezien dit een forum is om gedachten uit te wisselen.

Yotam; zwart-wit durf je dus te beweren dat er maar 1 waar kerkverband is? Waar ligt die lijn concreet dan?
ik weet niet precies wat de 'stand' nu is. ik kan namelijk geen fouten ontdekken in 'mijn' leer, maar ik zie dat de realiteit (mogelijk schijnbaar) mij tegenspreekt.
mijn punt is: de belijdenis spreekt over 1 kerk, ik geloof GEEN GESPLETEN kerk, dus als het over 'kerk' gaat, dan moet ik die toetsen of die kerk ook kerk is (ngb 28) omdat ik me er bij moet voegen.
gaat u zeggen: ja maar je moet zichtbaar en onzichtbaar onderscheiden (wat dus in bijna alle gevallen niet onderscheiden, maar scheiden betekend) etc. dan moet mijn belijdenis uitgebreid of veranderd worden, omdat de belijdenis daar helemaal geen aanleiding toe geeft.
als een verband zich KERKverband noemt, ok, maar ik moet toetsen of zij ook kerk is.

Neem je overigens ook net zo letterlijk aan uit de Bijbel dat de aarde vierkant is?
mocht dat in de bijbel als een dogma gepresenteerd worden: ja, ookal zou men 10 keer bewijzen dat de aarde rond is. zoals in het artikeltje aan het begin is gesteld: ik versmaad elk bewijs, tenzij het het geloof zelf is. zo heb ik dus totaal geen moeite met wetenschap etc.

@johannes17: je noemt: dat ik geloof dat ik van die gemeente eeuwig lid zal blijven.
dat is absoluut geen argument TEGEN mijn betoog. de belijdenis (in dit geval de HC) gaat immers ALTIJD uit van de norm. OOK AL is die NORM een IDEAAL geworden. (net als de SGP inzake theocratie(ongeacht of ik het met hun stelling eens ben, hun METHODE is correct): theocratie is Gods recht, dus onze norm, die norm streven wij na (ideaal) OOK AL zou dat niet haalbaar zijn)
het BUITEN de kerk zijn is (of: zou moeten zijn) een UITZONDERING. maar we hebben geen UITZONDERINGsbelijdenis, maar eentje die de NORM voorop stelt, we moeten ons houden aan het geopenbaarde. wat dus niet is geopenbaard weten we niet, en God zal daarover oordelen en niet wij.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 sep 2007 18:01

Ok maar concreet voor mij. Ik zit in de Gereformeerde Gemeenten, ga ik nu naar de hel omdat ik niet in de ware kerk zit?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 25 sep 2007 18:05

Raido schreef:Ok maar concreet voor mij. Ik zit in de Gereformeerde Gemeenten, ga ik nu naar de hel omdat ik niet in de ware kerk zit?
daar ga ik niet over... ik denk dat de Here ook zonde van kerkelijke ongehoorzaamheid wil vergeven. en u kunt het artikeltje: 'buiten de kerk geen enkele zaligheid' lezen. daarin word dat ook uitgelegd.
maar de belijdenis spreekt over de NORM, en kerkelijke ongehoorzaamheid is geen norm(lijkt mij).

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 25 sep 2007 18:12

CaptainCaveman schreef:Yotam; Paulus heeft ook een opmerkelijke passage geschreven, die m.i. wel van toepassing is op deze discussie.

10 Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen.

11 Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloe zijn, dat er twisten onder u zijn.

12 En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.

13 Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?

14 Ik dank God, dat ik niemand van ulieden gedoopt heb, dan Krispus en Gajus;

15 Opdat niet iemand zegge, dat ik in mijn naam gedoopt heb.

16 Doch ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt; voorts weet ik niet, of ik iemand anders gedoopt heb.

17 Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.
mooie teksten, ik ben het ermee eens, maar eigenlijk gaan ze niet over deze discussie. voor mij part had je geplaatst: in den beginne... ik volg niet helemaal waarom dit hier staat.

Dit spreekt voor mij boekdelen.
voor mij (op dit onderwerp) eigenlijk niet...

Overigens nog een aantal verzen die mijn geloof bemoedigen;

18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;

19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.

20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?

21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;

23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
dit bemoedigd mijn geloof ook, maar de hiervoor genoemde teksten net zo goed, maar wederom snap ik niet helemaal waarom dit HIER staat.

Geloof gaat boven alle rationaliteit
eens, dat verkondig ik hier al langer dan vandaag (en iedereen is dat volgens mij met me eens)
en als ik dit lees word ik mezelf weer bewust dat ik weer veel te veel op zoek ga naar argumenten die er niet zijn.
welke argumenten zijn er niet dan?
Immers; de Grieken een dwáásheid. En de Grieken waren (zoals iemand al eerder schreef; de wijzen bij uitstek).
ja, nu zijn de heren wetenschappers de 'grieken'... maar niet helemaal on-topic

Johannes17
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johannes17 » 25 sep 2007 18:39

Yotam schreef:@johannes17: je noemt: dat ik geloof dat ik van die gemeente eeuwig lid zal blijven.
dat is absoluut geen argument TEGEN mijn betoog. de belijdenis (in dit geval de HC) gaat immers ALTIJD uit van de norm. OOK AL is die NORM een IDEAAL geworden.
:shock: Dus het is jouw ideaal geworden eeuwig lid te blijven van de ...gereformeerde... ... kerk ...(of hoe het kerkverband ook mag heten)??? Volgens mij begrijp je het goed fout.
Je hebt kennelijk nooit begrepen dat de Catechismus hier niet spreekt van een kerkverband en dat heb ik je met deze vraag willen aangeven.

het BUITEN de kerk zijn is (of: zou moeten zijn) een UITZONDERING. maar we hebben geen UITZONDERINGsbelijdenis, maar eentje die de NORM voorop stelt, we moeten ons houden aan het geopenbaarde. wat dus niet is geopenbaard weten we niet, en God zal daarover oordelen en niet wij
Maar dan klopt 'nulla salus' ook niet meer. Want jij bedoelt: "buiten de kerk geen zaligheid, maar er zijn uitzonderingen" en de belijdenis zegt: "buiten de kerk geen enkele(!) zaligheid"

Jammer dat de kerk ( = kuriakos, dat wat van de Kurios is) bij jouw onlosmakelijk wordt verbonden aan een kerkverband, dan wordt het niet: "waar Christus is, is de kerk", maar "waar de kerk is, daar is Christus" en dan zijn we Rooms.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2007 18:47

inderdaad. Kom op Yotam, als je echt zo de formulieren leest moet je ook op dit punt niet opeens toch de belijdenis naast je neerleggen.

Er staat dat er buiten die kerk (waarvan jij eerder hebt gesteld dat dit de in een kerkverband zichtbare ware kerk betreft) geen heil (is redding, zaligheid) te krijgen is. Nu moet je daar niet opeens van gaan afwijken omdat dat in zou houden dat iedereen die lid is van een andere kerkverband niet in de hemel zal komen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 25 sep 2007 18:56

Wat is daar nieuw aan? Onze verschillende visies op de kerk blijven overeind.
dat zou jammer zijn. het nieuwe is: het voegen bij de ware kerk. ik beweer dat dat onmogelijk is als die ware kerk niet ZICHTBAAR is. je kunt als mens van vlees en bloed je niet voegen bij een onzichtbare vergadering, je kunt niet uitzoeken welke de ware kerk is als die niet ZICHTBAAR is.
nu heb ik nog en vraag aan alle forummers: hoe ziet u dan de VALSE kerk? bestaat die wel of niet, en hoe bestaat die (als ze bestaat), is ze zichtbaar?

Ik maak zoals bijv Calvijn en Bavinck getuige de citaten van Johannes17 ook deden, onderscheid tussen de Algemene Christelijke Kerk, de kerk van alel tijden en plaatsen, en plaatselijke kerken en landelijke kerkverbanden. Als er in de NGB staat dat er buiten de algemene kerk geen heil is, geloof ik dat dit betrekking heeft op die algemene kerk, bestaande uit iedereen die in Hem gelooft.
maar u gaat niet ONDERSCHEIDEN maar SCHEIDEN, want: die drie zijn namelijk niet 1. dus er zijn feitelijk 3 kerken in uw theorie.

De Bijbel koppelt immers overduidelijk het heil, de redding, aan geloof in Hem en niet aan allerlei andere randvoorwaarden. De opdracht is om ons bij die kerk te voegen en om eenheid met elkaar te zoeken, als Lichaam van Christus. (naar 1 Kor 12). Dit wordt ook duidelijk in het begin van artikel 27 waar de algemene kerk wordt omschreven als een heilige vergadering van mensen die oprecht in Christus geloven en dus niet slechts die gelovigen die zich in het ware kerkverband zouden bevinden.
HOE kan ik dan : zich af te scheiden van hen die niet bij de kerk horen7, en zich bij deze vergadering te voegen8 op ieder plaats waar God haar gesteld heeft.
hoe kan ik mij voegen (plaatselijk) bij die kerk?
hoe kan ik mij dan afscheiden van 'die niet van de kerk zijn'?
als de hier besproken kerk HET (mystieke) LICHAAM VAN CHRISTUS IS (en niet een kerkverband)(ik reken namelijk het kerkverband tot dat mystieke lichaam)
dat lijkt mij heel erg lastig. maar miss kunt u mij helpen.

En artikel 27 eindigt met: Ook is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats pf aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; maar nochtans samengevoegd en vereniigd met hart en wil in 1 zelfde Geest, door de kracht van het geloof.
dat geloof ik ook...

De NGB verwoordt hier wat ik in dit topic stel en wat jij juist ontkent, dat die ware kerk niet in 1 kerkverband zichtbaar is.
u moet goed lezen, er staat niet: de kerk is niet geboden aan een verband etc.
maar: niet gebonden aan 1 plaats(bijv. jeruzalem, rome, L.A.) of 1 persoon (bijv. de paus, de president van rusland)
maar de kerk is er over de hele wereld (niet alleen in NL of China) maar ze geloven wel allemaal het zelfde (hier worden niet de details bedoeld, maar de zgn. hoofdsom der religie)

In artikel 28 wordt gesteld dat deze heilige vergadering een verzameling is van degenen die zalig worden. Stel je dat hiet hier om een zichtbaar kerkverband zou gaan, dan zou dus ook ieder in dat kerkverband zalig worden.
lees uw confessie: Wij spreken hier niet over de huichelaars, die zich in de kerk tussen de oprechte gelovigen bevinden en toch niet bij de kerk horen, al zijn zij voor het oog wel in de kerk

En vervolgens dat we de opdracht hebben om eenheid met elkaar te zoeken als gelovigen omdat we allen leden zijn van het zelfde lichaam... een opdracht waar we te weinig mee bezig zijn. We zoeken vaak geen eenheid of willen wel eenheid maar alleen als men in ons eigen kerkverband komt en anders niet.
sterker nog, we werken die tegen. want we noemen 'ons' gereformeerde gezindte. maar pogingen tot kerkherstel (dat is: REformatie) worden niet gedaan, alleen een conferentie hier en daar. maar spijkers met koppen slaan, daar is 'men' huiverig voor, want dan moeten we duidelijk voor onze standpunten uitkomen en waar een vereniging van kerken is, daar blijven altijd mensen er weer buiten staan (zie de HHK en de CGK).
een verkeerde redenering:
we zijn verdeeld (ZONDE!) maar als we er wat aan doen, dan blijven mensen afzeidig (ZONDE!). dus we doen het niet (ZONDE!)
men berust dus min of meer in de zonde, men WIL allemaal wel, maar men VERTIKT het. en DAARom word de belijdenis(inhoudelijk)veranderd.

In Artikel 29 (waar in de oude vertaling in de kop hier het woord kerk in tegenstelling tot in aritkel 27 en 28, niet met een hoofdletter K wordt geschreven wordt onderscheid gemaakt tussen kerk en sekte en een handleiding gegeven hoe dezen onderscheiden kunnen worden.
gaat u de belijdenis maar na (en ook andere oude geschriften) en u ziet dat dit niet consequent word gedaan, dus wij kunnen daar moeilijk conclusies uit trekken (dit heb ik al eens besproken met Joh17, en die was het met me eens)

Deze kenmerken mogen we gebruiken om kerkverbanden en plaatselijke gemeenten te toetsen en als je dat doet kan je niet zeggen dat er maar 1 kerkverband is die aan deze kenmerken voldoen. Je kan dus bijvoorbeeld niet stellen: De GKv is de enige ware kerk en de CGK moet dus een valse kerk zijn. Want ze voldoen ook aan deze kenmerken en voldoen zeker niet aan de kenmerken van de valse kerk:
dan noemt dus volgens jou dat verband zich ten onrechte 'kerk', omdat het:
-of kerk is, en dus de ene(NGB)
-of geen kerk is en dus die naam ook niet mag dragen.
u zult niet voor de laatste kiezen, daarom is uw kerkbegrip NIET opgebouwd VANUIT de confessie, maar die komt ergens anders vandaan.
u begint namelijk niet met regel 1: er is 1 ware kerk.
of dat kerk verband is GEEN KERK.

Bestempel je jou kerk namelijk als enige ware kerk, dan stel je daarmee dat ieder ander kerkverband geen ware kerk is, een valse kerk dus en dat ze: Zichzelf meer macht toeschrijft dan Gods Woord, men zich niet aan het juk van Christus wil onderwerpen, ze de sacramenten niet goed bedient maar doet wat ze zelf goedviindt, grondt zich meer op mensen dan op Christus, vervolgt wie heilig leven naar Gods woord en wie haar gestraffen en doet aan gierigheid en afgoderijen.
stel er zijn 2 kerken, 1 ware en 1 valse.
beide hanteren de gereformeerde belijdenis, maar de ware kerk zoekt wél de eenheid met anderen (mits..), maar die anderen willen dat niet. die kerk is vals. ze is vals omdat: ze niet naar Gods Woord luistert (joh17:opdat ze 1 zijn) men zich dus blijkbaar niet aan Christus wil onderwerpen. de ambtsdragers hebben dus geen mandaat van Christus en zijn ONWETTIG, kunnen dus ook de sacramenten NIET WETTIG uitvoeren, maar doen dan op eigen gezag (meestal zonder dat ze het weten) grond zich meer op mensen dan op Christus (die BEVEELT tot eenheid) en mensen die WEL die eenheid willen en daar hun mond over opentrekken worden niet gewaardeerd (hoogstens getolereerd voor de inkomsten van de kerk).
denkt u nu echt dat de duivel de valse kerk zo herkenbaar mogelijk wil maken? nee, maar toch is ze gemakkelijk te herkennen: door Schrift en belijdenis.

Lees goed, ht is hier een opsomming van punten waar de vals ekerk aan voldoet geen "of ze gaan op het ene punt de mist in of op het andere punt" maar ze gaat op alle punten de mist in. Net zoals een ware kerk aan alle kenmerken van de ware kerk moet worden getoetst. Je kan dus niet stellen dat een kerk waar de volwassendoop geleerd wordt per definitie een valse kerk is omdat men de sacramenten niet goed bedient, want tegelijk voldoen ze niet aan een hoop andere kenmerken van de valse kerk.
als een kerk volwassendoop (ipv kinderdoop) leert, dan is ze niet GEREFORMEERD, en bedient ze de sacramenten niet heilig, maar dat is eigenlijk iets voor een ander topic. (ik kan nl. uitleggen waarom de volwassendoop niet maar een BEETJE verkeerd is, maar dat de achterliggende theorie HELEMAAL fout is.)

Ik kan me dus prima vinden in artikel 27-29 en deze uitleg is gereformeerd en in het verleden en in het heden ook door de gereformeerden gevolgd... op een aantal uitzonderingen na. Verwijt dus anderen niet dat ze niet gereformeerd zouden zijn omdat ze jou interpretatie niet volgen, deze uitleg is zo gereformeerd als het maar kan.
dat waag ik te betwijfelen, vooral het ('onder')scheiden van 3 kerken lijkt me nogal slecht verdedigbaar.

Terug naar “Archief”