Generatiezonden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nelleke 1991
Verkenner
Verkenner

Generatiezonden

Berichtdoor Nelleke 1991 » 17 jul 2007 10:00

pas las ik een boek van Beverly Lewis dat me aan het denken zette. het ging nl over het doorgeven van zonden via de familielijn. ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken, vandaar dit bericht. er staat natuurlijk aardig wat over in de bijbel, maar sommieg dingen zijn wat tegenstrijdig, er staat bv ergens in ezechiel dat de zonden van de voorouders je niet aangerekend zullen worden, terwijl ergens anders staat dat bepaalde profeten vergeving vragen voor de zonden van hun voorouders. en in de Tien Geboden staat natuurlijk ook dit:
''Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten''
dus wat denken jullie hiervan?[/b]
One Way, Jesus, You're the Only One that I could live for

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 17 jul 2007 10:57

Wat denk je zelf?

Ik denk namelijk dat het inderdaad kan dat je met zonden van je voorvaderen kan worden geconfronteerd!
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Nelleke 1991
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelleke 1991 » 17 jul 2007 17:36

Ik weet het niet goed! aan de ene kant denk ik van wel. maar aan de andere kant: wat zou het voor nut hebben? je kan er niks aan doen!
en zou het zo zijn dat zondes dan ''doorgegeven'' worden? zo van: mijn vader was een dief, dus ik ook?
maar wat dat laatste betreft: er zijn genoeg verhalen van mensen die vroeger geslagen werden door hun ouders, en dat later ook deden bij hun kinderen, hoe erg ze het ook vonden dat ze vroeger geslagen zijn.. maar dat is dan de enige manier die ze kennen ofzo?
Moeilijk! :?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jul 2007 17:54

Zouden bepaalde zonden misschien 'in je karakter' kunnen zitten? Sommige mensen liegen bijvoorbeeld erg makkelijk, dat kan een soort persoonlijkheids-eigenschap zijn, die je doorgeeft aan je kinderen..

Wat het mishandelen en stelen betreft: het milieu waarin je opgroeit, bepaalt ook -mede- hoe jij je als volwassene gedraagt ja. Je hebt nooit anders gezien/ervaren dan dat ouders op die manier met hun kinderen omgaan (slaan e.d.), was altijd de machteloze en hebt t.o.v. je kinderen het gevoel dat jij degene met de macht bent - en hoe uit je dan die macht? Precies zoals je ouders dat ook deden, je weet geen andere manier.
Met stelen idem dito: en daar komt nog bij dat dat een manier van overleven kan zijn.
Ik weet wel van een rechter die zei, toen een jonge crimineel vader was geworden (tienervader en -moeder): en dan is de volgende generatie geboren die over een x-aantal jaren voor mijn neus staat... kansarm, slechte voorbeelden, etc.

Maar dat alles betekent natuurlijk NIET dat het altíjd zo gaat, gelukkig niet!! Ook slechte patronen kunnen doorbroken worden!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Nelleke 1991
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelleke 1991 » 17 jul 2007 19:57

ja dat is wel waar.. en aan de andere kant ook logissch, kinderen imiteren hun ouders, bewust of onbewust. dus als jij ziet dat je moeder iets op een bepaalde manier doet, vind je het (waarschijnlijk) normaal, en ga je het later zelf ook zo doen.
hoe zou je slechte patronen kunnen doorbreken dan?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jul 2007 22:37

Daar is allereerst bewustwording voor nodig: je bewust zijn van wat je overneemt van je ouders en van het feit dat dat 'slechte' dingen zijn. Daar kunnen andere mensen je op wijzen, en/of je kunt er door allerlei omstandigheden achter komen dat je ouders (en jij) fout bezig waren/zijn.

Vervolgens zal het helemaal van de soort 'zonde', jezelf en de omstandigheden afhangen of en hoe en met hoeveel succes je vervolgens probeert om dat probleem te doorbreken en te vechten tegen die (generatie)zonden. Als je bijvoorbeeld ontdekt dat je veel liegt (en dat dat een 'generatiezonde' is), kun je daar wellicht samen met je partner of een andere goede vriend(in) tegen vechten. Of zelfstandig, met een sterke wil en met het gebed als wapen tegen de Boze/de zonde.
Voor andere zonden en slechte gewoonten die je van je ouders overgenomen hebt (kan ook overmatig alcholgebruik o.id. zijn) is misschien professionele hulp/therapie de aangewezen weg...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Nelleke 1991
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelleke 1991 » 18 jul 2007 07:09

en ik denk ook dat het aantrekken van de geestelijke wapenrusting misschien kan helpen? dan kan je ertege vechten!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 07:22

Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten
Dat gaat dus alleen over het tweede gebod. Er wordt bedoeld dat wanneer jij van de kerk afgaat en ongelovig wordt (God haat, of niet lief hebt). Dan ben jij hoofdelijk verantwoordelijk voor de vier geslachten na jou die waarschijnlijk God ook niet zullen kennen.

Daarnaast, generatiezonden bestaan, het zijn zonden vaak in het hoekje slecht voorbeeld doet slecht volgen', daarin zijn én de ouders én de kinderen verantwoordelijk. In de Bijbel zie je dan vaak staan 'en het volk ging in de wegen van hun voorouders'.

en ik denk ook dat het aantrekken van de geestelijke wapenrusting misschien kan helpen? dan kan je ertege vechten!
De geestelijke wapenrusting heeft alleen verdedigingswapens ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Nelleke 1991
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelleke 1991 » 18 jul 2007 19:09

De geestelijke wapenrusting heeft alleen verdedigingswapens

hoezo? het zwaard des geloofs gebruik je toch niet alleen om te verdedigen?
maar je mag je toch ook verdedigen tegen generatiezonden ofniet?

Riska

Berichtdoor Riska » 19 jul 2007 10:14

Er wordt veel te veel gedacht aan 'zonde' in de zin van iets kwaad doen en dan vrij duidelijke dingen.
Er is iets wat veel meer doorgaat in diverse geslachten.
Als een kind totaal geen liefde krijgt, hoe wil het dan later liefde geven aan eigen kinderen?
Als je in een gezin geleerd alleen afstandelijkheid ervaren hebt, hoe wil je dan later je kinderen eens stevig knuffelen?
En dat zonden bewust doorgegeven worden is niet waar. Vaak hebben mensen niet eens door dat zaken van generatie op generatie doorgegeven worden.
De enige manier om dat te doorbreken is dat iemand uit een gezin, een geslacht, in therapie gaat. Iemand zei: "als één persoon uit een gezin in therapie gaat, gaat het hele gezin in therapie', want de een maakt door veranderde houding de anderen bewust van wat er gaande is.
Er zijn zaken die van generatie op generatie doorgegeven worden, positieve, maar ook negatieve dingen...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Re: Generatiezonden

Berichtdoor Wullimpie » 19 jul 2007 10:41

Nelleke 1991 schreef:pas las ik een boek van Beverly Lewis dat me aan het denken zette. het ging nl over het doorgeven van zonden via de familielijn. ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken, vandaar dit bericht. er staat natuurlijk aardig wat over in de bijbel, maar sommieg dingen zijn wat tegenstrijdig, er staat bv ergens in ezechiel dat de zonden van de voorouders je niet aangerekend zullen worden, terwijl ergens anders staat dat bepaalde profeten vergeving vragen voor de zonden van hun voorouders. en in de Tien Geboden staat natuurlijk ook dit:
''Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten''
dus wat denken jullie hiervan?[/b]

Ik denk niet dat je later verantwoording moet afleggen omdat je vader bijvoorbeeld wat gestolen heeft.
Ik geloof dat hier meer wordt bedoelt op dingen die generatie op generatie worden doorgeven.
Bijvoorbeeld:
Pa en ma gaan trouw twee keer naar de kerk > hun dochter trouwt en gaat ook 2 keer naar de kerk maar dat wordt langzamer hand minder > hun zoon gaat 1 keer naar kerk, hij weet niet beter want pa en ma doen dat ook > zoonlief trouwt en gaat in het begin nog trouw 1 keer naar de kerk maar dat wordt steeds minder > hun dochter gaat nog wel eens een enkele keer naar de kerk, maar trouwt met een ongelovige en gaat daarna nooit meer > de kinderen die zij krijgen gaan nooit naar kerk en verkeren dus ook niet onder de verkondiging van het Woord, iets wat God nu bij uitstek wil gebruiken om tot hen te spreken.

Ik kan natuurlijk nog veel meer van dit soort rijtjes maken, maar ik hoop dat het idee duidelijk is.
(natuurlijk kan God hierin ingrijpen, maar dat mag niet het uitgangspunt zijn)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Nelleke 1991
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelleke 1991 » 19 jul 2007 19:45

Maar waarom vragen profeten in de bijbel dan toch vergeving voor de zonden van hun voorouders??

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 jul 2007 19:54

Sorry hoor, maar daar geloof ik niet in, tenslotte heb ik die generaties niet eens gekend, en wat kun je er aan doen wat die mensen vroeger gedaan zouden hebben, lijkt me vrij oneerlijk.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 jul 2007 21:25

Eigenlijk is de érfzonde ook een ge-erfde zonde!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jul 2007 23:31

Nelleke 1991 schreef:Maar waarom vragen profeten in de bijbel dan toch vergeving voor de zonden van hun voorouders??
Omdat wij mensen zo goed zijn in het volgen van onze voorouders in allerhande zonden..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”