Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

open minded
Verkenner
Verkenner

Waarom de 'refo-cultuur'?

Berichtdoor open minded » 07 jun 2007 10:22

Ik ben refomatorisch opgegroeid. Vroeger moest ik een rok aan, een hoedje op naar de kerk, geen tv en ga zo maar door.
Toen ik wat ouder werd (zo'n 13 jaar) ging ik daarover nadenken. Veel andere jongeren in onze kerk hoefden dat allemaal niet. Ik ging er ook tegen in. Op een gegeven moment hield ik me niet meer aan de regels van mijn ouders en deed ik dus geen hoed meer op en trok een broek aan. Ondertussen zijn mijn ouders zelf ook een stuk makkelijker gaan denken hierover.

Ik ben nu al even het huis uit en denk hier nog steeds wel over na, maar nu op een andere manier. Ik snap niet waarom veel mensen nog vasthouden aan deze voor mij (sorry als het wat oneerbiedig klinkt) ouderwetse regels. Ik snap niet waarom er in een kerk alleen maar psalmen worden gezongen en dan op hele noten. Ik snap niet waarom er mensen zijn die in het zwart lopen.

Ik ben zelf zeker nog gelovig. Ik geloof dat de Bijbel het woord van God is en dat Jezus mijn Redder is. Ik vind veel 'regels' alleen niet terug in de Bijbel, of ik concludeer (na onderzoek) dat veel regels cultuur gebonden zijn.

Mijn vraag is dus:
Waarom houden veel van jullie vast aan deze 'ouderwetse' refo-cultuur? Wat is jullie drive? Wat willen jullie ermee bereiken?

Deze vraag is niet bedoeld om jullie mijn mening op te dringen, maar omdat ik serieus opzoek ben naar een antwoord.
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jun 2007 11:11

Er is één antwoord.. cultuur én subcultuur houdt zichzelf altijd in stand.

Waarom hebben metalheads vaak lang haar?
Waarom dragen gothics zwarte kleren?
Waarom hebben hiphoppers skatebroeken?
Waarom dragen refo's vaak hoedjes, zingen vaak alleen psalmen in de kerk, en dragen vaak rokken?

Omdat het hun cultuur is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 07 jun 2007 11:27

Maar dan zou er toch een reden voor moeten zijn waarom het hun cultuur is?
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jun 2007 11:33

Ik geloof dat het vooral veiligheid is. Weinig mensen zijn blij met veel veranderingen. Het is veilig als lekker alles bij het oude blijft. En veiligheid is voor iemand mens op aarde erg belangrijk,.
Dus blijven mensen zoals ze zijn, willlen ze niet teveel na denken, want het is toch goed zo?

Ik ben opgevoed in een gezin waarin zelf nadenken erg gestimuleerd werd. Daardoor was ik een van de eersten in mijn gemeente die geen hoed meer opdeed, en in mijn tweede gemeente ook weer. Nu zijn er steeds minder die hem ophebben. maar daar moet je wel zelf eerst diep over na denken, je eigen standpunten in gan nemen (wat sowieso voor veel jongeren en ook volwassenen soms lastig is, zeker in een gemeente waar alles voor je gezegd wordt wat wel en niet mag) en dan moet je ook nog eens iets gaan doen waardoor iedereen je aan gaat kijken en misschien je wel verwijten gaat maken...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

sela

Berichtdoor sela » 07 jun 2007 11:36

open minded schreef:Maar dan zou er toch een reden voor moeten zijn waarom het hun cultuur is?

als je in een subcultuur opgroeid wordt het onderdeel van je identiteit?
het is nauw verbonden met je sociale omgeving?

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 07 jun 2007 11:46

Dat klopt in mijn geval niet. De refocultuur is geen onderdeel van mijn identiteit, ook al ben ik er in opgegroeid. Ook veel mensen uit mijn sociale omgeving zijn nog 'refo'.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jun 2007 13:16

open minded schreef:Dat klopt in mijn geval niet. De refocultuur is geen onderdeel van mijn identiteit, ook al ben ik er in opgegroeid. Ook veel mensen uit mijn sociale omgeving zijn nog 'refo'.
Dat zul je altijd blijven zien. De meeste mensen die een ghetto opgroeien luisteren hiphop en kleden zich als de ouders en oudere jongeren.

Er zullen er ook altijd wat zijn die uit het ghetto vertrekken omdat het niet bij hen past. Er zullen er zijn die in het ghetto blijven wonen, maar hardcore punk gaan maken, en zich anders kleden.

Zo is dat denk ik met elke subcultuur, op een of andere manier ben je er mee verweven, in welke mate dan ook. Sommige mensen zien een cultuur als een soort strop om hun nek omdat ze niet kunnen doen wat ze willen doen. Dat hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Het gros van de mensen die zo denkt over cultuur, stapt uit die cultuur over in een andere cultuur, en vind de andere cultuur 'ouderwets' (alsof dat érg is), 'bekrompen' (alsof liberaal denken beter is) of 'verdrukkend'.

Ik ben lid van de Gereformeerde Gemeenten, iets wat ouderwets, bekrompen en verdrukkend zou zijn. In bepaalde periodes van mijn leven heb ik dat ook zo ervaren. Ik ben reformatorisch, maar niet direct 'refo'. Ook veel minder herkenbaar als 'joh, daar loopt een refo'. Gewoon omdat ik mij niet zo manifesteer, ik denk anders, ik praat anders, ik kleed me anders. Ik ben niet uitgekotst.

Toch zijn er dingen die ik niet doe, ik ga nu niet in skatebroeken lopen, draag niet veel bandshirts, laat mijn kisten zomers staan en laat mijn haar ook niet lang groeien. Ik ben wel kritisch, dat heeft ook elke cultuur nodig. Cultuur is niet heilig an sich, voor veel mensen is het dat wel. Ookal begrijp ik sommige dingen echt niet en sommige dingen wel, maar geloof ze niet zo, wel kan ik het respecteren en begrijpen dat mensen daar bij willen blijven. Ze voelen zich er thuis en veilig.

gokker
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Waarom de 'refo-cultuur'?

Berichtdoor gokker » 07 jun 2007 13:37

Ik wil deze vragen voor mijzelf beantwooorden in de quote (vindt ik makkelijker)
open minded schreef:
Ik snap niet waarom veel mensen nog vasthouden aan deze voor mij (sorry als het wat oneerbiedig klinkt) ouderwetse regels.
Alleereerst aan jou de vraag wat zijn ouderwetse regels? Regels als de tien geboden? Die zijn immers al erg oud en het zijn leefregels. Of zie jij de regels als boven de deur van een kerk een bordje " vrouwen worden geacht een hoed te dragen tijdens de eredienst" een oude regel?

Ik snap niet waarom er in een kerk alleen maar psalmen worden gezongen en dan op hele noten.
Omdat men tijdens het zingen van een psalm ook nog over de tekst willen nadenken waardoor men dus langzamer gaat zingen.
Echter als andere wel over de tekst nadenken betekend dit niet per definitie langzaam zingen. Sommige vinden het ook plechtiger om langzaam te zingen. Ik kan met beide goed meekomen.

Ik snap niet waarom er mensen zijn die in het zwart lopen.
Deze mensen zijn van mening dat zij zoveel zonden hebben gedaan, dat ze zichzelf zwart voelen voor de ogen van God, en tevens er dagelijks aan willen worden herrinderd dat zij 'in de wereld leven maar niet van de wereld zijn'

Mijn vraag is dus:
Waarom houden veel van jullie vast aan deze 'ouderwetse' refo-cultuur?

Ik zie de refo-cultuur niet als ouderwets, wel vindt ik het raar dat verschillende mensen graag de wereld nog zien als in zuilen terwijl deze al lang niet meer bestaan.
Zie jij dan ook andere sub-culturen als oud? Of andere 'geloofs-culturen' zoals Ortodoxisme, en de verschillende sub-culturen binnen andere geloven?

Wat is jullie drive? Wat willen jullie ermee bereiken?
Wat mijn drive is? ik zou het niet weten, maar ik leef in deze cultuur en voel me er thuis waarom zou ik switchen? Wat ik ermee wil bereiken? Die volg ik niet. Waarom zou je iets willen bereiken met een subcultuur? Het is gewoon een manier van leven.

Deze vraag is niet bedoeld om jullie mijn mening op te dringen, maar omdat ik serieus opzoek ben naar een antwoord.
Ik zou graag willen weten waarom.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2007 07:48

Raido schreef:Er is één antwoord.. cultuur én subcultuur houdt zichzelf altijd in stand.

Waarom hebben metalheads vaak lang haar?
Waarom dragen gothics zwarte kleren?
Waarom hebben hiphoppers skatebroeken?
Waarom dragen refo's vaak hoedjes, zingen vaak alleen psalmen in de kerk, en dragen vaak rokken?

Omdat het hun cultuur is.

Het enige verschil is: een metalhead die geen lang haar heeft wordt nog niet door zijn groepsgenoten veroordeeld en afgedaan als schijnmetalhead.

Daarom ben ik vooral zo tegen dit soort cultuurbepaalde regeltjes in de kerk. Als je eigen cultuur bepalend wordt voor je visie op mensenklopt er iets niet. Dat dit in allerlei groepen wel gebeurt, oke... maar dat zijn gewoon aardse groepen terwijl wij als het goed is van een ander koninkirijk zijn. Onze cultuur mag nooit bepalend zijn voor onze visie op mensen. God staat boven de culturen, Hij bepaalt wie kinderen van Hem zijn, niet onze zelfgemaakte cultuur. Cultuur is prima, maar het mag nooit zo belangrijk worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 08 jun 2007 08:11

gokker schreef:
open minded schreef:Ik snap niet waarom er mensen zijn die in het zwart lopen.
Deze mensen zijn van mening dat zij zoveel zonden hebben gedaan, dat ze zichzelf zwart voelen voor de ogen van God, en tevens er dagelijks aan willen worden herrinderd dat zij 'in de wereld leven maar niet van de wereld zijn'
Hm, ik schijn ook een refo te zijn die vaak zwarte kleding draagt, maar niet om deze reden.
Ik draag zwart omdat ik daar van houd, niet omdat ik me zo slecht voel. Ik doe veel zonden, maar dat is niet datgene wat ik wil/moet uitdragen, maar Zijn genade voor de ellendeling die al die zonden doet!
Eigenlijk vind ik wit een veel bijbelsere kleur dan zwart, maar goed, ik zie mezelf nog niet de hele dag in het wit lopen :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 jun 2007 19:39

Het enige verschil is: een metalhead die geen lang haar heeft wordt nog niet door zijn groepsgenoten veroordeeld en afgedaan als schijnmetalhead.
Ik ben door verschillende metalhead andesr wanna-be genoemd..

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 09 jun 2007 20:16

open minded schreef:Mijn vraag is dus:

Kon ik het maar is loslaten. Dat gaat namelijk niet zo makkelijk. Dan bedoel ik niet het geloof maar de cultuur en diverse tradities.
Auf Wiedersehen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2007 12:31

Raido schreef:

Puur omdat je lang haar hebt? Das dan ook triest.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 jun 2007 12:40

T. Lindeman schreef:
open minded schreef:Mijn vraag is dus:

Kon ik het maar is loslaten. Dat gaat namelijk niet zo makkelijk. Dan bedoel ik niet het geloof maar de cultuur en diverse tradities.

klopt! Als je er jaren in hebt gezeten zet je dat niet zomaar even aan de kant. het zit helemaal in alles wat je bent en doet verweven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jun 2007 12:46

Marnix schreef:
Raido schreef:

Puur omdat je lang haar hebt? Das dan ook triest.
Nou gewoon, omdat ik niet echt de uiterlijke metalheadkenmerken heb. Ja ik vind het ook wat onzinnig, maar kijk het is een subcultuur. Subculturen willen laten zien dat ze anders zijn dan de rest en laten dat heel vaak zien door kleding. Ik vind het niet erg, wel is het verplichte vaak overdreven, maar op bepaalde gebieden hebben 'refo's' ook een punt. Bijvoorbeeld als het gaat om kleding in de kerk, imho hoort die netjes te zijn. Daar kun je een aantal uitgangspunten voor maken. Bijvoorbeeld in de kerk je de schouders bedekt hebben voor vrouwen o.i.d

Terug naar “Archief”