Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2007 20:34

Storm schreef:
Jo'tje schreef:Ik vind nog steeds dat ik bloeddonor moet worden.
Alleen ben ik zó'n gruwelijke schijterd als het om naalden gaat... :oops:

Dan vind ik het wel getuigen van lef dat je het alsnog wilt! Ik wil zelf ook graag bloed gaan doneren, maar ben een lange tijd ziek geweest en het leek me niet goed om dan bloed aan anderen te doneren.

Begrijp me niet verkeerd, die eerste keer moet dus nog steeds komen. Ben al heel vaak langs dat gebouwtje gefietst. Het is om de hoek. Maar toch eng. En toch, volgens mij moet ik het gewoon een keer doen. Maja...
pobody's nerfect

Storm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Storm » 22 mei 2007 20:35

Goed eten Dorine, goed eten! En dat is meteen een tip voor mezelf. ;)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 mei 2007 20:52

miss x schreef:
Vonkie schreef:
Flappie schreef:Ik vind het dus echt de omgekeerde wereld dat al mijn organen zomaar ter beschikking gesteld worden ténzij ik bezwaar maak, aangeef dat ik dat niet wil. Dat zou betekenen dat mijn lichaam van de overheid is tenzij ik bezwaar maak.
.

Inderdaad, je hebt altijd mensen die "vergeten" om aan te geven dat ze geen donor willen zijn. ls het moment van doodgaan dan komt dwing je die mensen dus eigenlijk om hun organen af te staan.
.

ja dat is waar maar er zijn ook een heleboel mensen die vergeten aan te geven wel donor te willen zijn en zo gaan er een heleboel organen=mensenlevens verloren.
Als je het echt zo belangrijk vind dat je lichaam heel blijft na je dood, kun je toch wel de moeite doen om dat aan te geven?

Als je echt uit naastenliefde je organen af wilt staan, is het toch geen punt om aan te geven dat je donor wilt zijn? Het principe blijft dat mijn lichaam niet van een ander is (overheid/samenleving), want dat impliceert het automatisch donor zijn.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 22 mei 2007 20:53

miss x schreef:
Leej schreef:Ik ben bloeddonor, pas voor de 2e keer bloedgegeven. Ben er alleen een halve week moe van. Maar ja; voor mij maar heeeel even, voor hen een heel leven.
Ik ben geen orgaandonor, maar dat heeft een persoonlijke reden.

ik ben juist precies andersom omdat je voor het ene moeite moet doen en het andere niet

niet om je aan te vallen maar ik ben erg benieuwd naar je reden als niet prive

Ik vind het juist wel fijn om wat in levende lijve te doen voor andere mensen. Ik houdt altijd de leus in mijn hoofd:
Voor mij maar even, voor een ander een heel leven.
Ik vond die bloedtest wel akelig, zo 6 kokertjesbloed. Maar die halve liter gaat best bij mij. Maar zoals ik al zij: ik zit een halve week te duizelen en moe te zijn.
Waarom geen orgaandonor? Ik heb gedacht en besproken met de dichst bijzijnde mensen die ik nalaat, als ik zou sterven. Zou een familielid van mij een donor nodig hebben, dan twijfel ik absoluut niet. Hoewel ik in de praktijk gezien heb dat je er écht ziek van kan worden. Ook vind ik het fijn dat je de beslissing als orgaandonor nog zou kunnen veranderen van nee in ja.
Laatst gewijzigd door Leej op 22 mei 2007 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 mei 2007 20:54

Zo, aanmeldingsformulier is de virtuele deur uit. Soms moet je niet denken maar gewoon doen 8)

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 22 mei 2007 21:00

Smurffie schreef:Zo, aanmeldingsformulier is de virtuele deur uit. Soms moet je niet denken maar gewoon doen 8)

Goed zo Smurf!!! Denk er maar aan dat je met zo'n half litertje bloed een mensenleven red (al zijn daar meestal wel meer liters voor nodig) Je krijgt over een tijdje een brief thuis gestuurd met daarin een uitnodiging. Dan moet je eerst een keer voor de bloedtest (6 buisjes bloed) en daarna krijg je weer bericht of je bloed goed is, en wanneer je mag komen geven. Wie volgt Smurf? Ze hebben namelijk nog 650 donors nodig!!

Zijn er hier trouwens ook nog plasmadonors? Ik zit er aan te twijfelen, heb namelijk vandaag een vraag gehad of ik geen plasmadonor wil worden.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 mei 2007 21:12

Zijn er hier trouwens ook nog plasmadonors? Ik zit er aan te twijfelen, heb namelijk vandaag een vraag gehad of ik geen plasmadonor wil worden.

En dat is? :)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 22 mei 2007 22:40

Smurffie schreef:

En dat is? :)

Bij plasmaferese wordt alleen plasma afgegeven, de rest van de bloedcellen gaan weer terug het lichaam in. Hier heb je meestal minder klachten van, dus kan dit vaker plaatsvinden als volbloeddonatie.

Ik heb er wel over nagedacht, maar nog niet besloten... Eerst moeten de gewone donaties maar weer een beetje gaan lopen. Mocht een paar keer geen bloed geven ivm te laag HB, en nu ben ik weer voor een jaar uitgeschakeld 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 07:40

dorine88 schreef:Ik ben gene orgaandonor omdat ik het een vreemd idee vind dat je organen naar je dood er wellicht eitgehaald worden en je lichaam dan niet meer 'compleet' is. (qua botten, organen e.d.)

Maar wat maakt dat uit dan? Misschien vind je het vreemd dat ik dit zeg, maar de hele boel verdwijnt hoe dan ook, of je nou gecremeert of begraven wordt, het lichaam verdwijnt. Waarom zou je dan de bruikbare dingen er niet uit laten halen waardoor er mensenlevens gered kunnen worden?!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 07:41

Leej schreef:Zou een familielid van mij een donor nodig hebben, dan twijfel ik absoluut niet.

Begrijp ik nou goed dat je wel organen wilt afstaan aan familie, maar niet aan anderen?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 07:42

Overigens, om antwoord te geven op de vraag of er ook bloed gegeven wordt. Helaas niet! Ik heb zelf altijd te weinig bloed.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 mei 2007 07:51

Lieve mensen die bang zijn dat ze geen bloed mogen geven of bang zijn voor de naald: informeer eerst eens bij Sanquin! Je wordt eerst gekeurd en dan vertellen zij je wel of je echt niet mag geven. Ik kijk zelf altijd de andere kant op bij het aanprikken. Het geeft altijd wel een kick als het weer gelukt is om een halve liter te geven :) En de zusters zijn heel lief, ze letten goed op of je flauwvalt. Als je bleek wordt dan stoppen ze de donatie meteen.

Dus surf allemaal even naar http://www.sanquin.nl en geef je op!

miss x
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miss x » 23 mei 2007 07:51

dorine88 schreef:Maar mocht het zo zijn dat ik de komende 2 keer weer flauwval, dan stop ik er een paar jaartjes mee want voor die mensen die daar werken is het miss wel vervelend om steeds een flauwvaller te hebben...

Je hebt moed om ondanks het flauwvallen toch door te gaan. Leej ook trouwens die al een halve week ziek is. Maar ik ga het zelf denk ik niet doen, heb mijn eigen energie hard nodig. Misschien wel egoistisch, maar goed ik compenseer later als ik dood ben :mrgreen:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 23 mei 2007 10:30

Lalage schreef:Lieve mensen die bang zijn dat ze geen bloed mogen geven of bang zijn voor de naald: informeer eerst eens bij Sanquin! Je wordt eerst gekeurd en dan vertellen zij je wel of je echt niet mag geven. Ik kijk zelf altijd de andere kant op bij het aanprikken. Het geeft altijd wel een kick als het weer gelukt is om een halve liter te geven :) En de zusters zijn heel lief, ze letten goed op of je flauwvalt. Als je bleek wordt dan stoppen ze de donatie meteen.

Dus surf allemaal even naar http://www.sanquin.nl en geef je op!

Toen ik pfeiffer had, hebben ze ook drie buisjes bloed afgenomen. Ik vond het allemaal wel interessant eigenlijk :) De naald voel je amper wat van..even een prikje, maar dat ze hem erin duwen voel je niet meer. Echt, het stelt heel weinig voor. Ik had overigens al veel eerder bloed kunnen geven..maargoed, nu kan het ook nog. En als ik bloed mag geven en het gaat goed, hoop ik het te blijven doen ook :) . Mijn oom kreeg pas een soort medaille omdat hij al 25 jaar bloed gaf. Wel mooi. Niet per se de medaille, maar gewoon al 25 jaar mensen helpen. Cool toch? :D

Storm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Storm » 23 mei 2007 11:14

Jo'tje schreef:Begrijp me niet verkeerd, die eerste keer moet dus nog steeds komen. Ben al heel vaak langs dat gebouwtje gefietst. Het is om de hoek. Maar toch eng. En toch, volgens mij moet ik het gewoon een keer doen. Maja...

De intentie is er, bedoelde ik. :)

Terug naar “Archief”