Moderator: Moderafo's
En wie laten het afweten als er echt nood is? Juist ja, de artsen. Die denken veel te lang, weten niet hoe ze in stresssituaties moeten reageren. Ze zijn gewend dat ze lang kunnen denken over wat iemand mankeerd en in 'ehbosituaties' moet je binnen seconden kunnen beslissen. Bovendien mag en kan je als ehbo-er niet diagnosticeren. Tenzij het om een verstuikte enkel gaat ofzoLalage schreef:Ik wilde het altijd wel na de EHBO-lessen van groep 8, maar aan de andere kant ben je dan wel degene die wordt geacht te helpen als er iets is en ik kan niet zo goed tegen enge wonden enzo... (wie wel?)
Voor mijn werk is het nu niet nodig, want er zitten genoeg artsen in de buurt.
Het went wel. Dta is echt het enige wat ik kan zeggenTeuntje schreef:Zou het soms best wel eens willen, alleen ik kan niet tegen bloed enz, ik ga dan zelf over mijn nek, ben bang dat ik dan zelf ook slachtoffer wordt, weet iemand hoe je hier dan mee om moet gaan, heb een paar keer iets mee gemaakt maar sta dan machteloos toe te kijken, terwijl ik best zou willen helpen, maar mijn lichaam weigert dan.
In iedere EHBO situatie heb je 5 punten:MissF schreef:Ik heb nooti EHBO gehad. Ook niet in groep 8. Ik krijg het ook niet op mijn werk voor zover ik weet, terwijl ik het daar misschien best eens nodig heb. Wel heb ik een cursus wondverzorging gehad, waardoor ik wel veel te weten gekomen ben.
Maar stel dat er iemand suicide poging heeft gedaan, ik weet echt niet wat ik moet doen, behalve dan 112 bellen.
Soms zou ik het best willen hebben
L'être extraterrestre schreef:In iedere EHBO situatie heb je 5 punten:MissF schreef:Ik heb nooti EHBO gehad. Ook niet in groep 8. Ik krijg het ook niet op mijn werk voor zover ik weet, terwijl ik het daar misschien best eens nodig heb. Wel heb ik een cursus wondverzorging gehad, waardoor ik wel veel te weten gekomen ben.
Maar stel dat er iemand suicide poging heeft gedaan, ik weet echt niet wat ik moet doen, behalve dan 112 bellen.
Soms zou ik het best willen hebben
1. Let op gevaar. Eigen veiligheid eerst, dan omstanders, dan pas het slachtoffer;
2. Ga na wat er gebeurd is en daarna wat het slachtoffer mankeerd;
3. Stel het slachtoffer gerust;
4. Schakel professionele hulp in;
5. Help het slachtoffer op de plaats waar hij/zij ligt of zit.
Als de persoon iets heeft geslikt, ga dan na wat diegene heeft geslikt en hoeveel. Laat overgeven als de persoon dat wil. (als diegene echt dood wil niet, maar oké) Bel 112 en zeg dat het om een TS (of gewoon zelfmoordpoging gaat) en zorg er voor dat de persoon niets meer kan overkomen. Laat hem/haar zitten of liggen.
Dus, het is heel simpelMeer leren wij ook niet.
Ik heb niet gezegd dat ze niet snel kunnen handelen. Alleen, als iemand erg wit binnenkomt, denkt een arts vaak te lang en te diep na, terwijl iemand met ehbo (en dus minder kennis) sneller zegt : shock. Dan bedoel ik vooral huisartsen. Die zijn gewend aan rustige situaties waarin ze lang na kunnen denken. Niet iedere huisarts is zo natuurlijk.Lorijntje schreef:Hmm.....ik heb dus geen EHBO hahaha. Het is echt té erg, ik weet hetIk weet wel wat ik moet doen hoor, de zogenaamde ABC
Airway, Breathing, Circulation
Artsen kunnen natuurlijk wel snel handelen, ze zijn niet achterlijk ofzo..Die kunnen snel handelen en weten dan ook nog de achtergrond van het probleem..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten