artikel 36 NGB

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

artikel 36 NGB

Berichtdoor Napoleon » 04 nov 2002 22:09

naar aanleiding van de uit de hand gelopen discussie onder refo's

hoe het 36e artikel van de NGB op te vatten? onverkort, verkort, waarom, waarom niet?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 04 nov 2002 22:37

leuk man! iemand erbij van een andere religie! vertel eens Koss welke levensbeschouwing hou jij er op na?

en wat betreft dat artikel 36, ik ben niet zo handig met het zwaard hoewel ik veel van thelordoftherings heb geleerd! vandaar dat ik het liever niet uit probeer. maar als het ook gewoon met de hand mag, kickboxen ben ik wat beter in! maar nee, dat woordje zwaard wat ik gebruikte was niet terecht. Ik zal het even uitleggen, er staat wel: 'Hiertoe heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeen tot bestraffing van de slechte en bescherming van de goede mensen' maar hier mee worden natuurlijk niet gelovigen in God en ongelovigen bedoeld. Wel stond er vroeger in dit artikel: 'om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valschen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen' maar dat is in 1905 uit het artikel verwijderd om begrijpelijke redenen. Wel staat er nu nog in dat het de taak van de overheid is om 'te bevorderen dat het koninkrijk van Jezus Christus komt en het Woord van het evangelie overal gepredikt wordt, zodat God doorieder geeerd en gediend wordt, zoals Hij in zijn Woord gebiedt.'

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 05 nov 2002 06:20

rutgernation schreef:wat betreft dat artikel 36, ik ben niet zo handig met het zwaard hoewel ik veel van thelordoftherings heb geleerd!

TLOTR vond ik een betje een slaapverwekende film
wel mooi... maar te dreeg

vandaar dat ik het liever niet uit probeer. maar als het ook gewoon met de hand mag, kickboxen ben ik wat beter in!

het artikel schrijft het zwaard voor
dit is voor het eerst dat ik het artikel lees
dus ik kan er ook niets aan doen dat de wapenkeuze juist in mijn straatje valt

maar nee, dat woordje zwaard wat ik gebruikte was niet terecht. Ik zal het even uitleggen, er staat wel: 'Hiertoe heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeen tot bestraffing van de slechte en bescherming van de goede mensen' maar hier mee worden natuurlijk niet gelovigen in God en ongelovigen bedoeld. Wel stond er vroeger in dit artikel: 'om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valschen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen' maar dat is in 1905 uit het artikel verwijderd om begrijpelijke redenen. Wel staat er nu nog in dat het de taak van de overheid is om 'te bevorderen dat het koninkrijk van Jezus Christus komt en het Woord van het evangelie overal gepredikt wordt, zodat God doorieder geeerd en gediend wordt, zoals Hij in zijn Woord gebiedt.'

dus dat komt er wel op neer dat eigelijks de regering er voor moet zorgen dat alleen het woord van jezus overal word verkondicht
en alle andere religies eigelijks verboden moetten worden
als dat niet zo is snap ik niet waarom anders de overheid er bij word betrokken

dit is en blijft fout
wie geen respect wil tonen voor andere religies is fout bezig
want voor zover ik begrepen heb heeft zelfs jezus tijdens zijn leven veel respect getoont tegenover andere religies

artikeltjes als deze in de trent van "wij moeten de overheersende religie worden en alle andere religies moeten ten gronde gericht worden" kunnen al eeuwen niet meer door de beugel in nederland
de laatste die dat ook in de praktijk uitvoerde hier was hitler.....
en we weten allemaal wat voor gevolgen dat heeft gehad....
leaver dea as slaaf

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 05 nov 2002 16:35

Nee Koss wat je nu zegt is volgens mij niet waar. Er staat nu alleen nog maar dat de overheid het woord van Jezus zou moeten verspreiden zodat iedereen de kans krijgt het aan te nemen. Dat heeft niets met hitler te maken oid. Stel de regering zou posters ophangen in bushokjes dat je naar Jezus' woord zou moeten luisteren en er werden overal gratis bijbels uitgedeeld ed, dat is toch niet zo ernstig als jij beschrijft.
Wel verschillen inderdaad de meningen over of het inderdaad de verplichte taak van de overheid is om Gods woord op zo'n manier te verspreiden dat burgers zich er aan gaan ergeren. Vandaar dus ook dat het een discussiepunt is tussen verschillende kerken!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 nov 2002 16:38

Stel de regering zou posters ophangen in bushokjes dat je naar Jezus' woord zou moeten luisteren en er werden overal gratis bijbels uitgedeeld ed, dat is toch niet zo ernstig als jij beschrijft.
ik zou dat eigenlijk nogal onprettig vinden. Ik zie dan veel liever dat de regering ons voorleeft. Het is veel goedkoper om iemand een bijbel te geven dan om in zo iemand geestelijk te investeren.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 05 nov 2002 16:42

Ja, nouja ik noemde wat het eerst in me op kwam :D

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 05 nov 2002 16:57

rutgernation schreef:Er staat nu alleen nog maar dat de overheid het woord van Jezus zou moeten verspreiden zodat iedereen de kans krijgt het aan te nemen. Dat heeft niets met hitler te maken oid. Stel de regering zou posters ophangen in bushokjes dat je naar Jezus' woord zou moeten luisteren en er werden overal gratis bijbels uitgedeeld ed, dat is toch niet zo ernstig als jij beschrijft.

ik denk niet dat het de taak is van de overheid om 1 religie aan te prijzen
dan zouden ze in die bushokjes ook posters moeten ophangen van alle andere religies die nu in nederland zijn
ik denk dat dat een betje heel erg zonde is van de belasings centen
ik kan mij goed indenken dat ongeveer de helft van de nederlandse bevolking het net als ik niet zouden aksepteeren dat ze belasting moeten betaalen voor de bevordering van een andere religie dan hun eigen
en dan nog wel een religie die als grondregel nog wel de andere religies met het zwaard wil bestrijden

dan dus je eigen onderdrukking finansieren
das tog van de gekke !!

ps: kan iemand het hele artikel hier neer zetten of een url van waar het op het net te vinden is ?
want dat stukje van de overheid stond niet in het gedeelte dat eerst hier geschreven werd
ben nieuwschierig wat er nog meer in staat
leaver dea as slaaf

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 05 nov 2002 17:19

Er staat dus NIET in dat artikel dat andere religies met het zwaard bestrede moeten worden. Er staat alleen dat de regering het zwaard heeft om de goeden te beschermen en de kwaden te bestrijden, en met de kwaden wordt dan bedoeld: zij die kwaad in de zin hebben met de samenleving.

Hieronder even het gehele artikel:

Artikel 36 vd Nederlandse Geloofsbelijdenis

De taak van de overheid

Wij geloven dat onze goede God om de verdorvenheid van het menselijk geslacht geboden heeft, dat er koningen, vorsten en overheden zullen zijn. Hij wil namelijk dat de wereld geregeerd wordt door wetten en staatsregelingen, zodat de ongebondenheid van de mensen bedwongen wordt en alles in goede orde onder hen toegaat. Hiertoe heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot bestraffing van de slechte en bescherming van de goede mensen. Haar taak is niet alleen zorg te dragen voor de openbare orde en daarover te waken, maar ook de heilige dienst van de kerk te beschermen, en te bevorderen dat het koninkrijk van Jezus Christus komt en het Woord van het evangelie overal gepredikt wordt, zodat God door ieder geeerd en gediend wordt, zoals Hij in zijn Woord gebiedt.
Verder is ieder, welke positie hij ook heeft, verplicht zich aan de overheid te onderwerpen, belasting te betalen, haar eer en eerbied te bewijzen, haar gehoorzaam te zijn in alles wat niet in strijd is met Gods Woord, en voor haar te bidden dat de Here haar bestuurt op al haar wegen, zodat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid.
Op dit punt wijzen wij de wederdopers en andere oproerige mensen af en in het algemeen allen die overheid en gezag verwerpen, de rechtsorde omver willen werpen door het invoeren van gemeenschap van goederen, en die de goede zeden die God onder de mensen heeft ingesteld, verstoren.

Terug naar “Archief”