Het christendom en andere religies.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Atje
Verkenner
Verkenner

Het christendom en andere religies.

Berichtdoor Atje » 28 dec 2006 15:57

Zijn er hier veel christelijke leden die contact hebben met bijvoorbeeld moslims, boeddisten, joden, hindu's of satanisten? Hoe kijkt men tegen andere religies aan? Ooit geprobeerd om iemand te bekeren? Wat vindt men hier in het algemeen van andere geloven, of erger, van ongelovigen? Zijn er meerdere religies die feitelijk dezelfde god aanbidden en hetzelfde proberen te bereiken, of is het Christendom de enige waarheid? En wat gebeurd er met andersgelovigen als ze dood gaan? Alle meningen en opmerkingen omtrent de multireligieuze wereld, zelfs als ze niet van jezelf zijn, zijn hier welkom.
Waarom is dat zo?

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 28 dec 2006 16:05

Ik heb respect voor andere geloven, tenminste, de vredige varianten...

Lekker standaard he? Ik heb niet echt contact met moslims of andere gelovigen, dus kan niet echt praktijkervaring gaan neerplanten...

Iemand bekeren vind ik zo'n vreselijke uitdrukkig, alsof het negatief is...
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2006 16:29

Dreamster schreef:Iemand bekeren vind ik zo'n vreselijke uitdrukkig, alsof het negatief is...

Als mijn vrienden hier mij actief zouden proberen te bekeren zou ik ze dat echt heel erg kwalijk nemen. Gelukkig ben ik in zijn geheel niet bang dat ze dat gaan doen. :mrgreen:

Het blijft gewoon bij goede gesprekken, ook over geloof, en zo nu en dan wordt er een goed boek aangeraden om wat meer te weten te komen over elkaars gedachtengoed. Heerlijk.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 dec 2006 16:39

Ooit geprobeerd om iemand te bekeren?

Heeft geen zin want dat kan alleen God.

Anders gezegd, wij kunnen wel getuigen, maat God moet overtuigen.

En volgens mij is het christendom inderdaad het enige ware geloof.

En wat gebeurd er met andersgelovigen als ze dood gaan?

Die verschijnen zoals iedereen voor God, waar ze zullen worden geoordeelt, wat dat oordeel is, is gelukkig niet aan mij om daar over te beslissen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2006 17:01

Wullimpie schreef:
Ooit geprobeerd om iemand te bekeren?

Heeft geen zin want dat kan alleen God.

Anders gezegd, wij kunnen wel getuigen, maat God moet overtuigen.

Iets te vasthoudend getuigen kan anders ook behoorlijk irritant zijn hoor.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 17:04

Wij kunnen alleen vertellen wie God voor ons is, hoeveel steun aan het geloof hebben en laten zien dat het geen last maar een lust is om in God te geloven.

Wij kunnen nooit een geloof opdringen en mensen die in iets anders geloven kunnen dat ook niet.

Geloof is iets persoonlijks tussen jou en God en moet jij met Hem doen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 28 dec 2006 17:27

Dreamster schreef:Ik heb respect voor andere geloven, tenminste, de vredige varianten...

Lekker standaard he? Ik heb niet echt contact met moslims of andere gelovigen, dus kan niet echt praktijkervaring gaan neerplanten...

Iemand bekeren vind ik zo'n vreselijke uitdrukkig, alsof het negatief is...

Ik heb bewust een moslimcollega een kadootje gegeven tijdens de ramadan om hem aan te sporen het vasten vol te houden.
Geen christelijk boekje, maar een boekje met 'spreuken van wijsheid uit alle religies'.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 28 dec 2006 17:55

Wullimpie schreef:En volgens mij is het christendom inderdaad het enige ware geloof.

Het zou toch wel wat zijn..Dat 2/3e van de wereld het dus gewoon bij het verkeerde eindje heeft. Ik weet niet..uberhaupt niet over dat ' ingeschapen godsbesef' ..Kun je met dat besef niet netzogoed in Allah geloven?..Naja,mischien beetje off-topic, heb ik weer hoor,precies bij een modder-eter :mrgreen:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 dec 2006 17:56

Gerdien B. schreef:
Wij kunnen nooit een geloof opdringen en mensen die in iets anders geloven kunnen dat ook niet.

Eens.

Helaas is het vaak wel mens-eigen dat wij graag gelijk resultaten willen zien.
Wij mogen getuigen, het openen van een hart is aan aan God voor behouden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 18:01

Rock-G schreef:
Wullimpie schreef:En volgens mij is het christendom inderdaad het enige ware geloof.

Het zou toch wel wat zijn..Dat 2/3e van de wereld het dus gewoon bij het verkeerde eindje heeft. Ik weet niet..uberhaupt niet over dat ' ingeschapen godsbesef' ..Kun je met dat besef niet netzogoed in Allah geloven?..Naja,mischien beetje off-topic, heb ik weer hoor,precies bij een modder-eter :mrgreen:

Als hij zou zeggen dat het christendom niet het ware geloof is, dan zou hij zijn eigen geloof afvallen. Beetje vreemd zou dat wel wezen.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 28 dec 2006 18:03

Gerdien B. schreef:
Rock-G schreef:

Als hij zou zeggen dat het christendom niet het ware geloof is, dan zou hij zijn eigen geloof afvallen. Beetje vreemd zou dat wel wezen.

Nou nee..je kunt daar persoonlijk van overtuigt zijn,maar HET ware geloof..we hebben 6,5 miljard mensen op deze planeet om daar over te oordelen.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 28 dec 2006 18:07

Wat mij opvalt bij contacten met andersdenkenden is dat er altijd een wederzijds gebrek aan kennis is. En dat het niet makkelijk is om je voorbij je eigen blikveld te kijken.

Zo merk ik dat ik niet altijd even open sta wat de ander mij duidelijk wil maken. Maar toch leer ik er wel van...en hopelijk de ander ook. Zo ben ik veel genuanceerder gaan denken over diverse stromingen. Maar soms zag ik mijn vooroordeel domweg bevestigd worden in andere verwoordingen. Ook dat kan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 18:14

Ben het met je eens PeterE.

We zouden is wat meer over andere godsdiensten moeten krijgen ook op de refoscholen.
Toch doen mij die gesprekken altijd wel goed. Heb er regelmatig 1 tegenwoordig en het verrijkt je echt om is verder te kijken

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 28 dec 2006 18:16

Gerdien B. schreef:Ben het met je eens PeterE.

We zouden is wat meer over andere godsdiensten moeten krijgen ook op de refoscholen.
Toch doen mij die gesprekken altijd wel goed. Heb er regelmatig 1 tegenwoordig en het verrijkt je echt om is verder te kijken

Probeerde de paus pasgeleden ook es :mrgreen:

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 28 dec 2006 18:25

Rock-G schreef:
Gerdien B. schreef:Ben het met je eens PeterE.

Probeerde de paus pasgeleden ook es :mrgreen:
Toen lag het gebrek aan (zelf)kennis meer bij de ander :wink:

Waarbij opgemerkt dat een contact met een moslim nog niet hetzelfde contact met een andere moslim inhoudt. En vul voor moslim maar elke andere levensovertuiging in die in je opkomt.

Terug naar “Archief”