psalm 137

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 24 nov 2006 21:08

En zie, ik zag even hopeloze mensen, die niet wisten wat ze met Psalm 137 moesten. Dit nu, zag ik, en nog vele andere dingen.
Laatst gewijzigd door Stefanus op 27 nov 2006 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 25 nov 2006 15:20

Ik zie een rivier met treurwilgen en in die wilgen hangen harpen.

*Ziet altijd dingen letterlijk voor zich*

Ik zie ook een Stefanus die het niet kan laten een ironische opmerking te maken.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 nov 2006 23:09

Afbeelding

Zoiets... :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 nov 2006 23:37

Het journaal, een wandeling door een grote stad, een gesprek met een collega. Een vader die vrouw en kinderen vermoordt, een andere vader die zijn kinderen jarenlang misbruikt. Daklozen die zodanig verslaafd zijn dat de eigenwaarde volkomen verdwenen lijkt te zijn. En mensen die daaraan voorbij lopen zonder het op te merken. Een Wilders-stemmer die respect meent te verdienen waar hij zelf geen respect heeft.

Allemaal zaken waardoor ik het idee heb in ballingschap te zijn. Ver weg van huis en ver weg van mijn bestemming. En kon ik maar zeggen dat het niet aan mij ligt; ik ben geen haar beter. Ik zit hier omdat mensen niet anders zijn dan ikzelf en ik niet anders ben dan de rest.

Maar aan de andere kant dat oude verhaal. Die belofte die zich nooit helemaal laat wegdrukken door de harde realiteit. De belofte dat het ooit anders zal zijn. De belofte ook dat het onrecht onopgemerkt voorbij gaat. De belofte dat alles eens rechtgezet zal worden. Maar vraag me niet wanneer. Het lijkt erg ver weg, een afstand die niet te voet is af te leggen. Maar toch, een belofte, die als een zon door een gat in de wolken toch nog wat stralen over de horizon tot op deze plaats laat vallen. Als we geluk hebben. Meestal lijkt het niet meer dan een gloed achter de wolken. De belofte van een lichtstraal.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 nov 2006 01:50

Ik zie mensen die hun persoonlijke frustraties in naam van God op blasfemische wijze botvieren. Het vrome volk heeft van de essentie van Gods boodschap niets begrepen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 26 nov 2006 02:10

Ik zie niets, verblind door tranen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 nov 2006 09:17

rafaell schreef:Ik zie mensen die hun persoonlijke frustraties in naam van God op blasfemische wijze botvieren. Het vrome volk heeft van de essentie van Gods boodschap niets begrepen.
Misschien wordt het eens tijd om psalm 137 goed te lezen :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 27 nov 2006 09:38

beste mensen,
ik ben helemaal verrast met jullie reacties.
dank.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 27 nov 2006 09:48

rafaell schreef:Het vrome volk heeft van de essentie van Gods boodschap niets begrepen.

Datzelfde lijkt voor jou te gelden, i.i.g. waar het gaat om Psalm 137... :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2006 15:04

Is Psalm 137 Gods boodschap?

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 06 dec 2006 11:00

bij psalm 137 denk ik altijd aan Adrian Snell.. die heeft ooit een lied geschreven met de tekst van deze psalm.. "Turn Your Vengance" heet het, maar ik moet even meer moeite doen om de songtekst te vinden...
Ik vind het altijd een dreigende psalm, hoewel ik hem me wel in kan denken als ik me verplaats in de schrijver. Toch.. ik zou een dreigende sfeer willen maken geloof ik. Één man aan de kant van een zacht kabbelende rivier.. met een lucht die uiteen lijkt te barsten. Zoiets.
RPG!
music is the art of living

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 07 dec 2006 00:32

Vers-9-discussie

Welja, ik zou zeggen: in een situatie waarin Israël het uitverkoren volk is en de rest van de wereld niet, is het laatste vers nog niet eens zo heel vreemd. De Babyloniërs hebben het volk van God weggevoerd, en dat is, hoewel een straf op de zonden van Israël, een daad waarvoor Babel moet boeten.

God had een verbond met Israël. De schrijver roept God op tot het gedenken van de val van Jeruzalem. De val van Jeruzalem hangt samen met de val van de tempel. De verwoesting van de tempel was een nogal ernstige zaak. God zelf was onteerd, en dat is uiteraard niet onbelangrijk.

Tja, en als je een tempel van een almachtige God kapot maakt en ook nog eens Zijn volk ontvoerd, moet je niet vreemd opkijken als die God, zoals belooft, Zijn volk op hun geroep weer bevrijdt, en daarnaast degenen die het voorgaande op hun kerfstok hebben bestraft.

Dat 'tegen de rots verpletteren' mag dan nogal bruut zijn, op zich vind ik het op z'n minst begrijpelijk.

Overigens, in vers 8 wordt er verwezen naar Jeremia 50: 15 en 29:

15 Hef strijdkreten aan, omsingel de stad,
ze zal zich overgeven.
De torens storten in, de muren worden geslecht.
Voltrek aan de stad de wraak van de HEER,
doe met haar wat ze zelf heeft gedaan.

29 Stuur boogschutters naar Babel,
sla het beleg voor de stad,
laat niemand ontkomen.
Vergeld wat ze heeft aangericht,
doe met haar wat ze zelf heeft gedaan.
Ze was hoogmoedig tegenover de HEER,
de Heilige van Israël.

Duidelijke taal, dacht ik zo...

Terug naar “Archief”