Aragorn schreef:Dus het nieuwe geweten is ook feilbaar?
En welke wedergeborene heeft dan meer kennis en wijsheid dan de ander? Dat zullen ze waarschijnlijk allemaal van zichzelf vinden..
Dat nieuwe geweten feilbaar??? De oude mens is de feilbaarheid, niet het vernieuwde geweten...
Een wedergeborene leert wie God is, en wie de mens zelf is....dat is weldegelijk meer kennis en wijsheid....alleen zo wordt dat niet ervaren. Want zo'n mens voelt zich steeds dommer worden, omdat hij erachter komt dat hij uit zichzelf geen goed voort kan brengen....
Enfin, waar het mij om gaat is dat je geweten, wedergeboren of niet, altijd getoetst dient te worden. Aan je verstand, aan je eigen morele ideeën, aan de bijbel, whatever. Het is het product van je eigen overtuigingen, en die hoeven helemaal niet noodzakelijkerwijs te kloppen. Ook niet als je wedergeboren bent.
Tuurlijk moet je geweten getoetst worden. Maar mijn geweten zou vroeger niet in nood komen als ik in een café zou komen o.i.d. Tegenwoordig hoop ik bij wijze van spreken nooit meer in een kroeg te komen. Dit komt niet omdat ik mijn geweten heb aangepast door het te toetsen aan mijn verstand, morele ideeën of mijn overtuigingen. Maar dit komt voort uit het licht dat de Heere heeft doen schijnen op dergelijke zaken. Zo zal mijn geweten bij vele dingen ook nog zwijgen, en daarom moet er gebed om het licht van de Heilige Geest zijn. Uit mijzelf zal ik de zonde niet laten, hier is het werk van de Heere voor nodig. Wanneer Hij mij onderwijst door het licht van de Heilige Geest in mijn geweten uit te storten dan zal ik inzien dat iets verkeerd is in de ogen des Heeren.
Een geboren kindje kan niet gelijk lopen e.d. Zo is het met wedergeborenen ook, die weten ook echt niet gelijk hoe alles zit. Daar is opwas in de genade voor nodig. Zo zal het geweten van een wedergeborene ook niet gelijk voor 100% recht spreken. Maar de goede dingen in dat geweten (protest tegen de zonde e.d.) komt wel degelijk voort uit het wedergeboorte. Dat wordt dus niet door de mens gewerkt, maar door God.
Daarom is die wedergeboorte zo belangrijk, om weer kennis van de zonde te krijgen, en te verootmoedigen tegen de zonde....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."