Ilegale dvd's etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zussie
Mineur
Mineur

Ilegale dvd's etc

Berichtdoor zussie » 26 nov 2006 20:16

Wat ik me zo afvraagt. Een ieder probeert zo goed mogelijk de 10 geboden na te leven. Toch zijn er velen onder ons die dvd's copieren of muziek, films downloaden en doorverhandelen. De één kiest er voor om dit absoluut niet te doen en een ander heeft er totaal geen moeite mee. Nu vraag ik me af wat zijn de argumenten van jullie om het wel of juist niet te doen...
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 nov 2006 20:34

van tijd tot tijd vind ik het niet erg om ff een cd'tje te lenen met daarop een film, en/of zelfs te houden. Ik verkoop m echter niet, ik maak ze zelf ook bijna niet.

Dingen die ik mooi vind koop ik bijna altijd legaal.

cd's die ik legaal heb rip ik wel eens naar mp3 en geef ze aan anderen voor op hun externe harde schijf.

In feite is dat fout. Anderzijds smaakt gestolen water best lekker. Er zijn genoeg platenmaatschappijen/winkels die flink wat bij de redelijke prijs van een cd/dvd opgooien en zo dikke winst maken. Zij zijn mede verantwoordelijk voor het "kopieer/brandprobleem". Ik pleit voor afschaffing van winkels, en er moet toezicht gehouden worden op prijzen.

Undergrounddingen (bijvoorbeeld metalbands, maar ook bepaalde films) koop ik zoveel mogelijk legaal omdat het dat waard is, omdat ik vind dat de makers ervan credit verdiend hebben. Anderen kopen wel dingen legaal die ik weer niet leuk vind.

Zo blijft de zaak prima in balans.

Maar als je echt wilt muggeziften: dan is het allemaal fout, altijd fout om te kopieren, zelfs voor eigen gebruik.
Maar de keerzijde speelt ook mee: grof geld verdienen terwijl dat niet nodig is? dan kopieer ik je rommel wel zodat je er zelf weinig tot niets aan verdiend... dat zal je leren.
what the soul hides, blood tells

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 26 nov 2006 21:00

muggeziften wil ik niet..Ik begrijp het dilemma van ja maar hun verdienen er goud geld van en de andere kant één zo'n dvdtje wat geef het...Dit ervaar ik zelf ook...Alleen roept het mij het idee op wat u niet wil wat u geschied doe dat ook een ander niet..
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 nov 2006 21:33

er zijn genoeg bands die om wat voor redenen dan ook losjes omgaan met hun zelf gemaakte muziek. Bands genoeg die grote delen van hun discografie gewoon volledig aanbieden op internet om gedownload te worden.

Natuurlijk wil je wel enige winst maken, maar een echte artiest wil zijn passie voor muziek juist delen. Het kost handenvol tijd, geld en energie om een product te maken (bijvoorbeeld een cd) maar een artiest wil veel liever dat de mensen de muziek horen dan dat het weggestopt is achter een prijskaartje. In feite wordt het toch wel verkocht.

Voor beginnende bands kan het lastig zijn, en erg vervelend als je al je moeite onbeloond ziet omdat 1 iemand je cd koopt en vervolgens aan iedereen doorgeeft om te downloaden en te kopieren zodat je maar 1 cd winst maakt.

vandaar mijn mening dat de gemiddelde artiest er een inkomen naast moet krijgen. Producten maken is vaak duur, maar ik zie veel liever dat anderen van mijn muziek genieten dan dat ik er goed geld voor krijg. En vaak genoeg is het niet eens zo moeilijk om productiekosten er enigszins uit te krijgen. Je bent met 10 euro dan wel bijna klaar.
Verkoop je cd's voor 15 euro, dat kan vaak makkelijk.

Tenzij je bij de grotere maatschappijen zit, die maken vaak genoeg grof winst, en waarvoor?

maar in feite blijft het stelen, ondanks het feit dat de ander ook steelt. Gestolen water is lekker zegt de vrouw uit Spreuken, en daar heeft ze gelijk in. Maar het is niet goed om zulk water te drinken.

Maar de grenzen zijn te vervaagd tegenwoordig.
what the soul hides, blood tells

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2006 07:05

Het feit dat downloaden volgens de Nederlandsche Wet niet illegaal is vind ik een behoorlijk gemis. Uploaden is wél illegaal. Maar goed, zelf doe ik het zeer zelden, de gekopieerde DVD's/CD's bij mij in huis zijn op 1 hand te tellen. Het zou niet uit moeten maken dat er platenmaatschappijen of managers goudgeld aan verdienen. Van een rijke bakker steel je ook geen brood.

Maar eigenlijk een veel groter probleem is dat mensen geen beheersing meer hebben. Ik kan me best voorstellen dat je cd's kopieert als je alle cd's van alle artiesten in de top 40 wilt hebben. Zeker als je jezelf hebt wijsgemaakt dat je ze MOET hebben. Maar dan kun je beter proberen met wat minder tevreden te zijn.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2006 10:51

Muggeziften is het laatste wat ik wil doen. Ik heb er echt een hekel aan als mensen heel erg wettisch leven en daarbij allerlei uiterlijke dingen belangrijk vinden. Maar dit vind ik echt een ander verhaal. Het is gewoon bij de wet verboden, dus hoor je het niet te doen. Je steelt geen auto's of fietsen, dus ook geen films, nummers of games. Het is ook hartstikke schadelijk voor artiesten/makers! Weet je wat voor inkomstenderving zij hebben? Daarbij kan het leiden tot grote illegale praktijken, daarvan zijn voorbeelden!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2006 12:28

rosalie83 schreef:Muggeziften is het laatste wat ik wil doen. Ik heb er echt een hekel aan als mensen heel erg wettisch leven en daarbij allerlei uiterlijke dingen belangrijk vinden. Maar dit vind ik echt een ander verhaal. Het is gewoon bij de wet verboden, dus hoor je het niet te doen. Je steelt geen auto's of fietsen, dus ook geen films, nummers of games. Het is ook hartstikke schadelijk voor artiesten/makers! Weet je wat voor inkomstenderving zij hebben? Daarbij kan het leiden tot grote illegale praktijken, daarvan zijn voorbeelden!

Zoals ik al zei: het downloaden van dat soort dingen is volgens de nederlandse wet op dit moment nog gewoon legaal. Het feit blijft dat je het misschien niet zou moeten willen. Niet alleen vanwege de inkomstenderving van de artiesten. Je raakt ook ontzettend verwend als je alles wat je wil met een druk op de knop kunt binnenhalen. En dat leidt eerder naar ontevredenheid dan naar geluk.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 nov 2006 12:41

MrSokkie schreef:Zoals ik al zei: het downloaden van dat soort dingen is volgens de nederlandse wet op dit moment nog gewoon legaal.

Dan klopt de topictitel eigenlijk niet :wink:

Zelf koop ik alleen dvd's als ze maar een paar euro kosten, wel krijg ik af en toe een gebrande dvd van een nieuwe film, er wordt echter niets verhandelt, want 'k hoef niet eens de prijs van de lege dvd te betalen.

Het branden van cd's gebeurd ook wel om juist die te gebruiken, en de gekochte cd onbeschadigd te houden, volgens mij wordt er ook ergens vermeld dat het voor dat gebruik ook geen enkele bezwaar is.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2006 12:50

MrSokkie schreef:
rosalie83 schreef:Muggeziften is het laatste wat ik wil doen. Ik heb er echt een hekel aan als mensen heel erg wettisch leven en daarbij allerlei uiterlijke dingen belangrijk vinden. Maar dit vind ik echt een ander verhaal. Het is gewoon bij de wet verboden, dus hoor je het niet te doen. Je steelt geen auto's of fietsen, dus ook geen films, nummers of games. Het is ook hartstikke schadelijk voor artiesten/makers! Weet je wat voor inkomstenderving zij hebben? Daarbij kan het leiden tot grote illegale praktijken, daarvan zijn voorbeelden!

Zoals ik al zei: het downloaden van dat soort dingen is volgens de nederlandse wet op dit moment nog gewoon legaal. Het feit blijft dat je het misschien niet zou moeten willen. Niet alleen vanwege de inkomstenderving van de artiesten. Je raakt ook ontzettend verwend als je alles wat je wil met een druk op de knop kunt binnenhalen. En dat leidt eerder naar ontevredenheid dan naar geluk.

Het downloaden van muziek is op bepaalde sites legaal, maar daarmee verdienen de artiesten dan wel geld.
Het downloaden van games, films e.d. is niet legaal!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2006 12:52

Cisca schreef:
MrSokkie schreef:Zoals ik al zei: het downloaden van dat soort dingen is volgens de nederlandse wet op dit moment nog gewoon legaal.

Dan klopt de topictitel eigenlijk niet :wink:

Zelf koop ik alleen dvd's als ze maar een paar euro kosten, wel krijg ik af en toe een gebrande dvd van een nieuwe film, er wordt echter niets verhandelt, want 'k hoef niet eens de prijs van de lege dvd te betalen.

Het branden van cd's gebeurd ook wel om juist die te gebruiken, en de gekochte cd onbeschadigd te houden, volgens mij wordt er ook ergens vermeld dat het voor dat gebruik ook geen enkele bezwaar is.

Er wordt dan misschien niets verhandeld, maar doordat jij die illegale cd/dvd hebt, ga je hem niet kopen. Dus inkomstenderving voor de maker.

Dat is ook geen probleem. Voor eigen gebruik mag je cd/dvd kopieren.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 nov 2006 13:24

Zolang de makers nog een limo met chauffer hebben, zullen die dat niet echt missen denk ik, en nee nieuwe films kopen zit er niet in, dan zouden we eerst een regering moeten hebben die zich wat socialer op gaat stellen, en de uitkeringen minimaal weer gaan koppelen aan de lonen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2006 13:49

Cisca schreef:Zolang de makers nog een limo met chauffer hebben, zullen die dat niet echt missen denk ik

Zo kan je toch niet gaan denken? En bovendien, er zijn ook zat makers van cd's die dat echt niet hebben en echt last hebben van dat gekopieer!

Cisca schreef:en nee nieuwe films kopen zit er niet in, dan zouden we eerst een regering moeten hebben die zich wat socialer op gaat stellen, en de uitkeringen minimaal weer gaan koppelen aan de lonen.

Dan leen je dvd's van vrienden/familie of in de bieb.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 nov 2006 13:59

Dat is dan net zo goed inkomstenderving voor de makers :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2006 14:00

Je weet zelf ook wel dat dat niet zo is.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 nov 2006 14:01

Hoezo, als ik van iemand iets leen, verdient toch ook niemand er iets aan!

Terug naar “Archief”