Houden wij (genoeg) rekening met de Wederkomst van Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 nov 2006 22:35

Zomaar een oneliner misschien.. Vervangen wij 'bevindelijk'-gereformeerden de Wederkomst van Christus niet te vaak door 'het Laatste Oordeel'?

Dat viel/valt mij namelijk nogal eens op, 'we' zijn er extreem bang voor, vol angst etcetra en spreken enkel over 'het Oordeel', vergeten wij dan niet dat het de laatste verhoging van de Heere Jezus Christus is?

Zomaar één gedachte
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2006 00:23

Raido schreef:Zomaar een oneliner misschien.. Vervangen wij 'bevindelijk'-gereformeerden de Wederkomst van Christus niet te vaak door 'het Laatste Oordeel'?

Dat viel/valt mij namelijk nogal eens op, 'we' zijn er extreem bang voor, vol angst etcetra en spreken enkel over 'het Oordeel', vergeten wij dan niet dat het de laatste verhoging van de Heere Jezus Christus is?

Zomaar één gedachte

Tsja, dat is natuurlijk niet zo vreemd als er (iig daar waar het de wederkomst betreft) vooral op de verdoemende Gerechtigheid Gods gehamerd wordt en het overgrote gedeelte van de gemeente zich niet tot de uitverkorenen rekent.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 04 nov 2006 22:57

Raido schreef:Zomaar een oneliner misschien.. Vervangen wij 'bevindelijk'-gereformeerden de Wederkomst van Christus niet te vaak door 'het Laatste Oordeel'?

Zomaar één gedachte

Nog maar een gedachte: De wederkomst om Zijn vrederijk te vestigen is een geheel andere gebeurtenis dan het laatste oordeel. Doordat dit door "bevindelijk"-gereformeerden niet goed uit elkaar gehouden wordt, krijg je m.i. een nogal vertekend eschatologisch beeld.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 04 nov 2006 23:28

Mwaah...dat hoeft niet.
Er zijn ook nogal wat blijmoedig bevindelijk gereformeerden, die er vanuit gaan dat God met ieder mens een plan heeft, en dat Zijn plannen nevernooit falen.
Dat heeft natuurlijk bepaald niet de bekende eschatologische rampen ten gevolge.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 05 nov 2006 00:49

Raido schreef:Zomaar een oneliner misschien.. Vervangen wij 'bevindelijk'-gereformeerden de Wederkomst van Christus niet te vaak door 'het Laatste Oordeel'? Dat viel/valt mij namelijk nogal eens op, 'we' zijn er extreem bang voor, vol angst etcetra en spreken enkel over 'het Oordeel', vergeten wij dan niet dat het de laatste verhoging van de Heere Jezus Christus is?

Zou het kunnen, dat men 'r een (oudtestamentisch) GODSBEELD koestert & predikt, dat strijdt met het Evangelie, doch wat men wederom heftig ontkent ...??

NB > deze gedachte, is bijna : vloeken in de kerk ...!!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 05 nov 2006 11:47

Laats sprak ik met Johan Vreugdenhil over zijn verlangen naar de wederkomst van Christus. Ik vroeg hem of hij zich dan niet bekommerde over het lot van miljoenen onbekeerden. Zijn antwoord was: "Als Jezus terugkeert, dan zal de laatste zijn toegedaan." Oftewel, de laatste persoon die door Gods verkiezende genade zalig zal worden, heeft zich dan bekeerd tot Hem. Een troostvolle gedachte. Niemand zal achterblijven.

Om de topictitel maar wat aan te scherpen... verlangen wij naar Zijn wederkomst? Het klopt, Hij komt als een dief in de nacht in de voldheid des tijds. Maar wanneer van die volheid sprake is weet niemand. God is machtig genoeg om dat in enkele minuten te klaren. Ds. Herwig sprak daar afgelopen vrijdag over tijdens de Levensbronavond. Hij zei: "Het is nu half negen. God kan het joodse volk in tien minuten bekeren. Zijn wij gereed als Christus om b.v. negen uur terugkeert?" Zijn verwachting is overigens dat het spoedig gaat gebeuren. Als ik om mij heen kijk en zie dat er op dit moment veel jonge mensen tot bekering komen, dan zou hij wel eens gelijk kunnen krijgen. God haalt Zijn kinderen naar huis. Zorg er voor dat je er niet buiten komt te staan!
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 05 nov 2006 12:45

Sorry Omega...

maar wat een kil, eng, exclusief geloofje is dit!

Denkt die meneer Vreugdenhil nu echt dat er hierboven iemand zit te boekhouden van wie er bekeerd is en wie niet?
Het gaat 'm helemaal niet om het algemeen betwijfeld christelijk geloof. Het gaat 'm om het juiste handelen.
Lees eens met mij Ps. 15:[i]

15 \d 1 Een psalm van David.
HEER, wie mag gast zijn in uw tent,
wie mag wonen op uw heilige berg?
2 Wie de volmaakte weg gaat en doet wat goed is,
wie oprecht de waarheid spreekt.
3 Hij doet aan lasterpraat niet mee,
hij benadeelt een ander niet
en drijft niet de spot met zijn naaste.
4 Hij veracht wie geen achting waard is,
maar eert wie ontzag heeft voor de HEER.
Zijn eed breekt hij niet, al brengt het hem nadeel,
5 voor een lening vraagt hij geen rente,
hij verraadt geen onschuldigen voor geld.
Wie zo doet, komt nooit ten val.

Hier blijkt m.i. overduidelijk uit dat wie het goede doet behouden is. En ik ken boeddhisten, hindoe's, new agers, en islamieten die overtuigender het goede doen dan sommigen die zich tot Jesus bekeerden.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 05 nov 2006 12:55

Omega schreef:"Als Jezus terugkeert, dan zal de laatste zijn toegedaan." Oftewel, de laatste persoon die door Gods verkiezende genade zalig zal worden, heeft zich dan bekeerd tot Hem. Een troostvolle gedachte. Niemand zal achterblijven

Inderdaad ... alle aan ons gegeven beloften, zijn ook bestemd voor die ene allerlaatste bekeerde — pas zodra deze "om" is, zal Jezus zijn gemeente tot zich halen waar Hij nu is, en onze plaats bereid heeft (( de Opname )) ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 05 nov 2006 20:50

Carl schreef:

Hier blijkt m.i. overduidelijk uit dat wie het goede doet behouden is. En ik ken boeddhisten, hindoe's, new agers, en islamieten die overtuigender het goede doen dan sommigen die zich tot Jesus bekeerden.

Ongetwijfeld. Maar zoals je in de Bijbel kunt lezen zijn goede werken zonder Christus doods en zonder nut. We kunnen ons uiterste best doen om de hemel te verdienen en onze naaste van harte lief te hebben (een goede zaak overigens), maar zonder de liefde van Christus te kennen is het een hopeloze zaak. Maar waarom jouw/onze behoefte om je ongans te werken en zo te hemel te verdienen, als je het uit genade kunt ontvangen?

Integendeel. Het is het meest inclusieve geloof wat maar mogelijk is. Iedereen kan namelijk zalig worden. Slechts één ding is nodig: "Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden." Is dat nu zo moeilijk?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 05 nov 2006 21:06

Omega schreef:Carl schreef:

Ongetwijfeld. Maar zoals je in de Bijbel kunt lezen zijn goede werken zonder Christus doods en zonder nut. We kunnen ons uiterste best doen om de hemel te verdienen en onze naaste van harte lief te hebben (een goede zaak overigens), maar zonder de liefde van Christus te kennen is het een hopeloze zaak.
Volgens psalm 15 niet hoor. Lees maar. Er komt helemaal geen geloof bij kijken. Gewoon oprecht zijn. Rechtschapen in hart en nieren. Niet liegen. Lekker recht door zee zijn.
That's all!
Maar waarom jouw/onze behoefte om je ongans te werken en zo te hemel te verdienen, als je het uit genade kunt ontvangen?
Omdat dat niet is wat de wet en de profeten zeggen, en ook Jesus niet heeft beweerd.

Integendeel. Het is het meest inclusieve geloof wat maar mogelijk is. Iedereen kan namelijk zalig worden. Slechts één ding is nodig: "Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden." Is dat nu zo moeilijk?
Zoiets als: iedereen is aardig als men mij maar aardig vindt.
Of de islamiet zegt: iedereen komt in de hemel, als je maar je aan de 5 verplichtingen houdt.
Ja....zo ken ik er nog wel een Omega.
Paulus maakt het helemaal bot. Die beweert in Galaten 1 zelfs dat iedereen die het verhaal ook maar een millimeter anders vertelt dan hij, verdoemd is. En trots als 'ie daar is dat 'ie niemand naar de mond praat....

je broer
Carl

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 05 nov 2006 21:28

Beste Carl,

Ik heb je postings tot nog toe niet zo gevolgd, maar wat jij schrijft daar schrik ik van. Gods Woord is doordrenkt van Christus. Het OT verwijst naar Zijn komst. Het NT is daarmee vervuld. Alles wijst maar op één ding: Geen zaligheid zonder Christus.

Jij haalt psalm 15 aan. Wie kan oprecht zeggen dat hij deze psalm heeft onderhouden? Niemand! Waarom niet? Omdat deze persoon dan volmaakt zou zijn. Dat zijn jij en ik niet. Wat dan? Voor eeuwig verloren omdat we Gods wet niet kunnen houden? Nee! Het grote wonder is namelijk dat we volmaakt zijn in Christus! Lees het hogepriesterlijk gebed van de Heere Jezus eens in Johannes 17. Daar staat het antwoord. Dat zegt Paulus ook in de Kolossenzenbrief: "En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht."

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 nov 2006 22:15

Ik heb je postings tot nog toe niet zo gevolgd, maar wat jij schrijft daar schrik ik van. Gods Woord is doordrenkt van Christus. Het OT verwijst naar Zijn komst. Het NT is daarmee vervuld. Alles wijst maar op één ding: Geen zaligheid zonder Christus.

typisch christelijke praat (om maar even de devil's advocate te spelen).
maar is dat wel zo? Als het zo overduidelijk was, zouden alle Joden nu christen moeten zijn. Maar dat zijn ze niet. Waarom niet? Ik hoop dat het een belletje laat rinkelen.

In ieder geval... vinden WIJ dat alles op Jezus wijst. Maar er zijn in de geschiedenis wel meer personen geweest op wie veel profetie-en kunnen slaan. Jezus heeft het wel gehaald zeg maar. Maar dat wil niet zeggen dat hij het is. Mohammed heeft het ook gehaald, maar zeg jij dat hij het (ook) is? Nope.

Trouwens, je kan dan wel zeggen dat het hele OT op Jezus wijst... genoeg offers met allerlei betekenissen etc etc, en psalmen die allerlei dingen schrijven en zingen (let wel: valt het nu wel of niet onder het kopje "profetie"? het is een lied, een gedicht, geen profetie in de zin van "er komt een profeet om de hoek die begint te schreeuwen "zo zegt YHWH..."".

Veel profeten spreken niet zozeer over een messias of over vergeving van zonden door toedoen van een persoon. Genoeg profeten die expliciet YHWH laten doorklinken met woorden als "ik wou dat jullie je hart tot mij keerden, ik wil jullie offers niet, ik wil jullie hart, ik wil dat jullie mij liefhebben, kom terug bij mij". Niks geen gepraat over "vergeving", "offerdiensten", "betalen van de bloedschuld" etc etc. Het is een hartstochtelijke roep van YHWH tot zijn volk: kom terug bij mij. Ik hoef je productiviteit niet, ik wil alleen maar dat je WERKELIJK van mij houdt.
what the soul hides, blood tells

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 05 nov 2006 22:33

Serenity schreef:

maar is dat wel zo? Als het zo overduidelijk was, zouden alle Joden nu christen moeten zijn. Maar dat zijn ze niet. Waarom niet? Ik hoop dat het een belletje laat rinkelen.

Als het zo overduidelijk was, zouden alle christenen nu in Christus zijn. Maar dat zijn ze niet. Waarom niet? Vanwege ons ongeloof. Wij kunnen en willen niet geloven dat geloof in Jezus Christus alleen voldoende is voor onze zaligheid.

Overigens gebeuren er op dit moment wonderen in Israël. Veel joden worden tot het christendom bekeerd. Toeval? Of een teken dat de wederkomst van Christus aanstaande is?

n ieder geval... vinden WIJ dat alles op Jezus wijst. Maar er zijn in de geschiedenis wel meer personen geweest op wie veel profetie-en kunnen slaan. Jezus heeft het wel gehaald zeg maar. Maar dat wil niet zeggen dat hij het is. Mohammed heeft het ook gehaald, maar zeg jij dat hij het (ook) is? Nope.

Ik lees in de Bijbel niets over Mohammed. Wel over valse profeten. Wie Gods Woord gelooft en voor waar aanneemt, kan niet om Jezus Christus heen. Hij is de Waarheid en het Leven. Voor wie gelooft is dat een zeker weten.

Trouwens, je kan dan wel zeggen dat het hele OT op Jezus wijst... genoeg offers met allerlei betekenissen etc etc, en psalmen die allerlei dingen schrijven en zingen (let wel: valt het nu wel of niet onder het kopje "profetie"? het is een lied, een gedicht, geen profetie in de zin van "er komt een profeet om de hoek die begint te schreeuwen "zo zegt YHWH..."".

Lees Jesaja 11 en 53.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 05 nov 2006 23:33

Omega schreef:Beste Carl,

Ik heb je postings tot nog toe niet zo gevolgd, maar wat jij schrijft daar schrik ik van.

Hmmm...nu al?
Wacht maar af, Omega. Het gaat nog veel verder....:D
Gods Woord is doordrenkt van Christus. Het OT verwijst naar Zijn komst.

Hoe kom je daar nou bij? Het OT profeteert dat het huis van David -de messias- hersteld zal waorden. Waar het OT vervuld van is, is de opdracht om het goede te doen en het kwade te haten; als volk bovenal, maar ook als persoon.
Het NT is daarmee vervuld. Alles wijst maar op één ding: Geen zaligheid zonder Christus.

Jij haalt psalm 15 aan. Wie kan oprecht zeggen dat hij deze psalm heeft onderhouden? Niemand!

Ik wel hoor.
Waarom niet? Omdat deze persoon dan volmaakt zou zijn. Dat zijn jij en ik niet.
Inderdaad zijn jij en ik dat niet.
Ofschoon...ergens natuurlijk ook weer wel, als je kijkt naar hoe bijzonder wij op deze wereld zijn gezet: allebei zijn wij volmaakte kunststukjes.
We kunnen bijvoorbeeld nee zeggen en ja doen, of ja zeggen en nee doen.
Of we kunnen nee zeggen en nee doen, en ja zeggen en ook woord houden. Zijn we niet volmaakt??
Het gaat er in deze psalm 15 echter ff niet om of je volmaakt bent; wel of je de volmaakte weg gaat, da's wat anders. 'Zijn' is een vorm van rust. Er al 'zijn'.
Gaan daarentegen duidt een beweging aan; het tegengestelde van rust.
De volmaakte weg gaan, is rechtschapen van oprechtheid moedig naar oprechtheid gaan.
We kennen ze toch wel? Mensen die geen blad voor de mond nemen. Die lef hebben. En die er niet tegen kunnen dat anderen onder het tapijt geschoffeld worden. Die mensen, die wonen bij de Heer. Het zijn echter niet altijd christenen.

je broer
Carl

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 nov 2006 16:58

Carl schreef:

Hoe kom je daar nou bij? Het OT profeteert dat het huis van David -de messias- hersteld zal waorden. Waar het OT vervuld van is, is de opdracht om het goede te doen en het kwade te haten; als volk bovenal, maar ook als persoon.

Ik heb het idee dat jij het nu hebt over alleen de Torah. Ik spreek echter over het hele OT. Overigens begint het in Genesis al met de moederbelofte. De Messias die het rijk van satan zal vernietigen. De lijn van het OT is niet het goede te doen en het kwade te haten, maar God lief te hebben boven alles, en de naaste als jezelf. God eist daarnaast in de Tien Geboden absolute gehoorzaamheid aan Hem.

Ik wel hoor.

Als je denkt deze psalm te kunnen houden, dan vrees ik dat je weinig zelfkennis hebt. ;-) Ook al zou je dat willen (zoals Paulus dat ook wilde), dan nog is dat in de praktijk onmogelijk.

Het gaat er in deze psalm 15 echter ff niet om of je volmaakt bent; wel of je de volmaakte weg gaat, da's wat anders. 'Zijn' is een vorm van rust. Er al 'zijn'. Gaan daarentegen duidt een beweging aan; het tegengestelde van rust.

Ik ben het met je eens als je bedoelt dat we er naar moeten streven. Dat is wat Petrus ook vindt als hij schrijft: "Zijt heilig, want Ik ben heilig."

We kennen ze toch wel? Mensen die geen blad voor de mond nemen. Die lef hebben. En die er niet tegen kunnen dat anderen onder het tapijt geschoffeld worden. Die mensen, die wonen bij de Heer. Het zijn echter niet altijd christenen.

Absoluut. Ik ken ze zeker. Geweldige mensen. Ik heb ze zelfs in mijn vriendenkring. En daarom doet het mij ook pijn dat ze de Heere Jezus niet (willen) kennen. Want dat betekent dat ze voor eeuwig verloren gaan. En dat wil ik niet. Maar het mooiste is, dat wil Hij ook niet. Slechts één ding is maar nodig. "Geloof en gij zult zalig worden!"

Terug naar “Archief”