Hallo Ruben Hadders, 3 oktober 2003
Mijn reactie met ##,
Ruben Hadders Geplaatst: Vr Okt 03, 2003 1:29 am
‘Vul de jongeren met Uw blijdschap. Geprezen is Uw naam’
Willem Ouweneel over de vervulling met de Heilige Geest
Quote: ##Weet u dan wel wat een gelovig mens is?
Wat is volgens u dan een gelovig mens?
##1. Iemand die wederomgeboren is. 2. Iemand die gelooft in Jezus Christus. 3. Iemand die gelooft dat alle menseninzettingen rondom kerkelijke zaken van de boze is. 4. Iemand die het niet meer kan uithouden bij de godsdienstige mens. 5. Iemand die heilig wil leven, dus ook geen orgel meer gebruikt of aan kan horen, dus ook geen chr. feestdagen meer kan vieren. 5. Iemand die protesteert tegen alles wat tegen God en Zijn Woord ingaat.
Quote: ## Als uw luisteraar weet wat het inhoud om een relatie met Jezus te hebben, zullen ze nooit JA zeggen. Ze zullen dan zeker niet om Jezus’ wil vervolgd, bespot en gesmaad willen worden, maar liever in de wereld/kerk willen blijven leven. Waarom vertelt u niet wat een Bijbelse relatie met Jezus is?
Wel, ik weet wat het inhoud om een relatie met Christus te hebben en ik heb wel JA gezegd. Ik kies ervoor om vervolgd, bespot en gesmaad te worden. En wat is volgens u de Bijbelse realtie met Christus?
##Weet u dan ook wat het is om bespot en gesmaad te worden? Volgens mij is een Bijbelse relatie met Jezus het volgende: 1. Een afhankelijk leven. 2. Een biddend leven. 3. Een zuiver leven, zonder menseninzettingen zoals orgels en feestdagen. 4. Een leven dat getuigd dat het anders is dan de gemiddelde godsdienstige mens. Enz. enz.
Quote: @@ Omdat het publiek ver beneden zijn intellectuele niveau staat, dus dan dien je hen ook als dusdanig te behandelen.
Ach zo...
##ja, daarom.
Quote: ## Volgens de Bijbel is de Heilige Geest niet alleen een kracht, maar bovenal een Heilige Persoon uit de Goddelijke Drieeenheid. Waarom zegt u dit niet?
Volgens mij wilt u er een complete bijbelstudie van maken op de EO Jongerendag. Geen slecht idee, maar het is natuurlijk niet mogelijk om alles te behandelen in de 20 minuten spreektijd die de spreker heeft. Daarbij gaat het vooral om het Evangelie, de rest leert men later wel.
##Als de EO-Jongerendag een dag duurt en men wil het Bijbelse lezingen noemen. Dan zou het zeer gewenst zijn om de lezing bijbels te maken en al die poppekast weg te doen. Het Evangelie is niet datgene wat Jezus ons brengt. Dit ziet er niet best uit voor de spreker. Gal 1:8-9. Het is maar de vraag of men de rest later leert.
Quote: @@ Wellicht omdat hij denkt een god te zijn ?
“Wat oordeelt gij broeder?”
##Als je goed had gelezen dan had je gezien dat alleen met ## van mij is. Hoewel het natuurlijk wel duidelijk is dat de heer Ouweneel bezeten is met eerzucht, geldzucht en hebzucht.
Quote: ## Wat gebeurt er als ik vol raak van Christus??
Geen ervarig mee? Bij wie is er dan iets mis, bij u of bij mij?
##Ik heb hier zeer zeker ervaring mee. Ik weet dan ook dat dit zo iets geweldigs is dat het wel langer dan 5 regels kost om het op te schrijven. De heer Ouweneel is dus zeer oppervlakkig wat dit betreft.
Quote: @@ Als ik jarenlang honderden boeken schrijf, honderden lezingen geef, onderwijs geef op bijbelscholen, en ondanks dat werk gaat het christendom in NL met het jaar achteruit, dan is het een erg raar teken als ik daarna vol overtuiging nog steeds denk anderen te kunnen vertellen hoe alles juist in elkaar steekt. Alsof iemand die jarenlang een geheel bos in brand heeft gestoken, daarna uitgebreid komt vertellen hoe de mensen kunnen meehelpen het bos te behouden.
Een ware dienstknecht van God behoeft geen resultaat te zien. U zoekt blijkbaar resultaat.
##God bevestigt het werk van Zijn dienaren. Zijn er slechte vruchten dan wordt het werk blijkbaar niet bevestigt.
Ik ben bang dat het dan meer eigen werk is geweest, dan ‘Christus in u’.
##Heeft u het recht om te oordelen over mijn binnenste?
Quote: ## Wat is bekering eigenlijk? Mag ik als bekeerd mens naar de EO-Jongerendag, waar de puurste goddeloosheid te vinden is, waar dames uitdagend gekleed zijn, waar de sfeer niet anders is dan in de disco en waar het niet gaat om de eer van God maar om het vermaak dat de jeugd aangeboden krijgt. Wat bent u oppervlakkig als u zegt dat bekering nodig is! Ik wil duidelijk weten wat bekering is! Mag ik als bekeerd mens naar de disco, naar het café, zomers naar het (naakt)strand waar de vleselijke begeerten worden opgewekt? Mag ik naar de televisie kijken, mag ik nog op mijn sportclub blijven zitten? Mag ik als bekeerd mens gokken, meedoen met loterijen, geslachtsgemeenschap hebben voor het huwelijk, anticonceptiemiddelen gebruiken, samenwonen, kinderen laten aborteren? Als u zegt JA, dan heeft u de Bijbel niet aan uw kant. Zegt u NEE, waarom waarschuwt u hier dan niet tegen?
De EO-Jongerendag pure goddeloosheid? U heeft wel lef. Daarnaast klopt het voor geen meter,
##Alleen al de kleding, muziek en lichten geven al aan dat er meer sprake is van aardsgezindheid dan van hemelsgezindheid.
want God is wel degelijk aanwezig daar.
##Klopt. God is overalomtegenwoordig. Ik ben alleen bang dat hij met zijn straffende hand aanwezig is.
In eerste instantie omdat er ook vele gelovigen bij elkaar zijn.
##wat gelooft men? Datgene wat die reli-leuteraars zeggen?
En “waar 2 of meer in Mijn naam vergaderd zijn, daar zal Ik in hun midden zijn”. Daarnaast komen vele jongeren oprecht tot geloof.
##Dat oprecht mag je wel weglaten. De vruchten zijn bijzonder slecht. Datgene wat men voor bekering houdt is niet datgene wat de Bijbel er van zegt.
Dit kan alleen door de Here Jezus Christus en de Heilig Geest.
##Of door een flink portie enthousiasme van de duivel.
De Heer is dus wel degelijk aanwezig op de EO Jongerendag.
##In leer en leven wil de EO, sprekers en hoorders niets weten van de ware praktijk der godzaligheid zoals te vinden is bij (Nadere) Reformatie, Puriteinen, Covenanters.
En als ik u was zou ik maar oppassen met het afkraken van bepaalde personen, want naar mijn mening kraakt u het werk van de Heer zelf af.
##De heer Ouweneel is prof.dr.dr.dr. en als er ondanks zijn inbreng in kerkelijk NL niets verbetert, maar zelfs verslechtert dan kan ik hem niet als een ware Knecht beschouwen. Zijn lezing is ronduit slecht, wat positiefs moet ik nog zeggen?
Over de vormgeving hoeven we het niet eens te zijn.
##Dus je geeft zelf toe dat niet alles op de Bijbel te gronden is?
Maar het gaat om de inhoud.
##Die is dus ronduit slecht.
Tientallen jaren geleden was straatevangelisatie ook een soort taboe. Vond men ook helemaal niets. Maar het gaat niet om de vormgeving, maar om de inhoud! Tuurlijk, er zijn wel degelijk vormgevingen die te ver gaan, maar de Jongerendag zeker niet.
##De inhoud is ronduit slecht.
Dat er dames uitdagend gekleed zijn, is waar. Maar dat is gewoon de tijd.
##En die dames zijn dan christenen? Moet daar niet tegen gewaarschuwd worden? Het is toch duidelijk dat die dames lak hebben aan Gods Woord als men er zo verschrikkelijk bijloopt?
U vraagt zichzelf af of een bekeerd mens naar de Jongerendag zou mogen, of disco’s, cafe’s, ect. Wel, daar is Paulus heel duidelijk over: “Alles is ons geoorloofd, maar niet alles is nuttig (of: sticht)”. Dus ja, een bekeerd mens mag daar rustig heen. Dat wil echter niet zeggen dat alles sticht of ‘geestelijk gezond’ is.
##Nee, alles wat niet uit het geloof is, is zonde.
U zegt dat ik de Bijbel daarmee niet aan mijn kant heb. Wel, zou u dat voor mij kunnen beargumenteren aan de hand van Bijbelteksten. Kijk, je kunt wel een heel verhaal ophangen, maar ik zou daar graag wel een Bijbels fundament voor willen zien.
##Rom 6:6
Quote: @@ Als antwoord op al je vragen, denk ik dat het antwoord praktisch gezien hunnerzijds 'Ja' is. In de praktijk doen hun volgelingen wat ze willen. Wat is overigens het verschil met de jongerenavonden en de kleine 'protestantse kerken' ?
Het is inderdaad JA, want de Bijbel zegt JA. Het verschil vraagt u? Ik weet niet, leeftijd misschien?
##In de praktijk is het vaak ‘NEE’.
Quote: ## Welke zonden bedoelt u nou?? Als u ze niet opnoemt, kan ik ook niet weten welke zonde ik weg zou moeten doen.
Sommige dingen zijn misschien wat moeilijk te begrijpen voor u. Maar als u wilt, wil ik het u wel uitleggen hoor. U vind mijn e-mailadres onder aan de pagina .
Quote: @@ Het kenmerk van Jezuieten is dat ze de Wet Gods wegnemen. Dit heeft tot gevolg dat mensen in duisternis blijven rondwandelen, met als gevolg dat ze zullen zoeken naar leraars die enigszins blijk geven daarin een beetje licht te kunnen geven. Dit is volgens mij ook de reden dat op de jongerenavonden geen specifieke zonden worden aangesproken, omdat dan de sprekers hun macht kwijt raken.
Jezuieten? Zou u mij die term nader kunnen verklaren. Nooit van gehoord eigenlijk. Afijn, maar ik dat ik daar ook bij hoor wat inderdaad: de Wet Gods is weggenomen. Immers, Christus is het einde der wet. Paulus is daar heel duidelijk over.
##Zie
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... elt15.html
##Christus heeft de wet niet afgeschaft, maar wel de vloek weggenomen. Voor ongelovigen geldt de wet. Bij gelovigen geldt de wet als richtlijn.
Quote: ## Ik moet eerst iets doen en dan krijgt God de kans om iets te doen? Als ik heel mijn leven in de zonde blijft liggen, dan doet God niets? Als ik uit mezelf vroom gaat worden, vindt God mij dan weer een aardige jongen en krijg ik dan die kracht weer??
Dat is inderdaad onjuist, maar dat heeft Dhr. Ouweneel ook nooit beweerd. Wel in de context lezen aub.
##Heeft u ook nog kritiek op de heer Ouweneel?
Quote: ## Komt zo iemand dan ook niet meer op de EO-Jongerendag, die wat betreft wereldgelijkvormigheid niets verschild met een ordinair werelds feest. Heeft zo iemand dan ook geen vrienden meer in die zogenaamde evangelische ‘christelijke’ wereld? Wordt zo iemand bespot, gesmaad, gehoond, uit de synagoge geworpen omdat hij/zij in tegenstelling tot de rest van de EO-Jongerendagbezoekers het ware geloof heeft?
Als u wilt wil ik u wel eens het verschil laten zien tussen de EO-Jongerendag en een ordinair werelds feest.
##Laat u maar eens het verschil zien!
En wat is volgens u het ware geloof?
##zie
http://www.theologienet.nl/documenten/K ... ronden.pdf
Quote: ## Als die EO-Jongerendagbezoekers zoveel bidden en dus zoveel luisteren, waarom kan ik dan niemand van uw bezoekers vinden die zuiver is in leer en leven? Luisteren ze dan niet naar Jezus, als Hij zegt: Wordt de wereld niet gelijkvormig!
Ik ken nog een uitspraak van de Heer. Over een balk en een splinter...
## Ik ken ook nog een uitspraak van de Heere. Dat je een ieder moet vermanen om zuiver te zijn en om de oude paden na te volgen. Jer 6:16.
Quote: ## Hoe komt u erbij dat dit gebouw geheiligd is?
Hoe dan ook, God is aanwezig bij de EO Jongerendag. Vind het gebouw niet echt heilig, maar goed...
##Nee, het gebouw is eerder een synagoge des satans.
Quote: @@ Het is opmerkelijk dat iemand in een synagoge van satan dit zegt (deze uitspraak is overigens moeiteloos te onderbouwen).
Moeiteloos te onderbouwen zegt u? Wel, laat maar zien dan. Haal de Bijbelteksten maar aan die uw uitspraak zouden kunnen onderbouwen.
##Openb 3:9
Quote: De Geest is dus onwillig om bij mij binnen te komen als ik mijn hart niet openstelt?
Je moet Christus aanvaarden. Dat is bekering. Vervolgens ontvang je het nieuwe leven de Heer. Dit is wedergeboorte. Bekering is een daad vanuit jezelf. Een keuze die je maakt. Wedergeboorte is een daad vanuit God.
##Klopt niet. Eerst wedergeboorte en de rest volgt!
Quote: @@ In hun uitspraken toont men dat men God loochent, en de mens verhoogt. Dit is duidelijk een kenmerk van valse religie.
Zou je deze uitspraak ook willen onderbouwen?
##1. Deze uitspraak is niet van mij. 2. Iemand die nog enig overblijfsel in de mens, zoals vrije wil, hartje openen als grond ziet van de zaligheid, die loochent God.
Quote:## Waarom mag ik geen kritiek leveren? Deze toespraak is ver onder de maat; zit vol oppervlakkigheden en dwalingen. Mag ik daar niets van zeggen? Door het lezen van deze toespraak heb ik veel meer vragen gekregen dan waar ik mee rondliep. Ik zou graag willen dat volgend jaar een Bijbelse toespraak wordt gehouden, daarom is goede kritiek juist op zijn plaats. Met deze kritiek kunt u de volgende preek zo verbeteren dat de genoemde kritiekpunten niet meer voorkomen.
Wel, kritiek leveren mag. Mits goed onderbouwd. Dat mist bij uw analyse. Daarnaast dient kritiek opbouwend te zijn, en ook dat is deze analyse zeker niet. Goede kritiek is dit dus zeker niet tenzij u Bijbelteksten weet aan te dragen die uw mening ondersteunen.
##Deze analyse is beter onderbouwd dan de lezing zelf. Waarom heb je geen kritiek op Ouweneel die met zijn prof.dr.dr.dr. geen fatsoenlijke lezing kan maken?
Quote:@@ De heer Ouweneel toont precies hier wie hij is. Een waar dienstknecht Gods wil juist door zijn kudde onderzocht worden, omdat als hij door de toets komt, dan kunnen beiden elkaar recht in de ogen kijken, en weet de kudde dat ze in deze man een getrouwe dienstknecht hebben aangesteld als predikant. Een wolf en huurling haat het wanneer mensen kritiek gaan geven, dus in plaats van overdenken en conclusies trekken, mogen zijn slaven enkel maar veel bidden.
Wel, ik hoop dat u al deze uitspraken kunt verantwoorden naar uw Heer.
##Deze uitspraak is niet van mij, hoewel ik er wel achter sta.
Quote:@@ Het maakt niet uit wat deze man zegt, vanwege zijn aanzien, en het aanzien van de EO, en de onwetendheid, bij de jongeren, en het onderworpen zijn aan hun lusten bij de jongeren, zullen zij alles accepteren als 'bijbels' en 'echt radicaal'.
Aangenaam... ik ben een jongere. Aanzien is voor mij helemaal niet van belang. Alles wordt gezegd wordt, dient getoetst te worden aan de Schrift. En met de preek van Ouweneels was niets mis. Integendeel, ik vond het een van de betere preken die ik op de Jongerendag heb gehoord!
##Dan moet je Ouweneels preek maar vergelijken met preken van Boston, Erskine, Van der Groe, enz.
Quote:@@ Stel ik ben protestant anno 2003 in NL. De afgelopen 10 jaar heb ik door het werk van de EO, het werk van de grote namen in christelijk NL, heel het getuigenis van het protestantisme uitgehold, leeggeroofd, gelasterd, en zien weghalen uit kerken, boekhandels, en maatschappij.
Dan in 2003 hoor ik die grote namen nog steeds vol vertrouwen de Naam van Christus in hun mond nemen, zou ik als protestant hen dan niet aanwijzen als de grootste vijanden van Christus zoals de antichrist in Rome dat is ?
Wel, het protestantisme kan me helemaal niets schelen, want ik behoor Christus toe. En vergis u niet. U bestempeld leden van het Lichaam van Christus als vijanden van Christus. Dit is krom.
##Pak de bijbel en de oudvaders en ga die mannen zelf maar toesten!
Groetend,
##Met vriendelijke groet,
Ruben Hadders
##Corné van ‘t Hof