Zwanger willen worden maar geen Rode Hond gehad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Zwanger willen worden maar geen Rode Hond gehad

Berichtdoor Annerieke » 28 jul 2006 19:45

Ik heb een vraag voor met name de zwangeren onder jullie of degenen die zwanger zouden willen worden.

Zijn jullie vroeger ingeent tegen Rode Hond?

Het is nu bij toeval dat ik een beetje rondneus op internet over alles wat met zwanger worden te maken heeft omdat mijn man en ik graag een kindje zouden willen.
Nooit over nagedacht, maar ben me ineens gaan afvragen of ik wel tegen oa Rode Hond was ingeent.

Nu ben ik wel geent tegen DTP toen ik 2 jaar was, hier heb ik de papieren van, dus ik ben niet vanwege principiele bezwaren niet tegen RH ingeent.
Ik heb meteen bloed laten prikken en wat wil nu: ik heb totaal geen antistoffen tegen RH.

Nu moet ik dus eigenlijk alsnog een prik halen en mag ik dan 3 maanden (minstens) niet zwanger worden, echt een domper voor ons!!
Ik ga dat denk ik wel doen voor de zekerheid.

Mijn vraag is: staan jullie er bij stil wat voor risico's het niet enten tegen RH met zich meebrengt in een vroeg stadium van je zwangerschap? Zijn jullie geent en als je dat niet bent, laat je het dan alsnog doen? Of ga je ervan uit dat je het 'waarschijnlijk toch niet krijgt' omdat je het misschien al 20, 25 jaar niet gehad hebt>>>?

Best lastig vind ik dit. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 28 jul 2006 20:11

goed opgezocht Annerieke! Ik denk dat veel van ons die niet inge-ent zijn wachten en hopen dat ze het niet krijgen. Bij de eerste controle bij de verloskundige wordt dan getest of je antistoffen hebt, maar als je die dan niet hebt kun je niets meer beginnen.

Ikzelf heb me voor mijn trouwen laten testen op antistoffen en ondanks dat mijn ouders en ik van niks rode hond weten heb ik antistoffen :)

Wel lastig voor jullie nu om zo'n beslissing te nemen. Het is inderdaad óf vaccineren en dan 3 maanden niet zwanger óf het risico aangaan.

Voor anderen dus je tip om voordat je gaat trouwen/ zwanger gaat worden na te gaan of je inge-ent bent of dat je dat eventueel nog zou willen of dat je samen beslist het af te wachten. (vorig jaar is er nog een epidemietje op de biblebelt geweest, en dat kan zomaar weer de kop op steken, maar ook jaren wegblijven)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 28 jul 2006 20:42

tweetietwee schreef:goed opgezocht Annerieke! Ik denk dat veel van ons die niet inge-ent zijn wachten en hopen dat ze het niet krijgen. Bij de eerste controle bij de verloskundige wordt dan getest of je antistoffen hebt, maar als je die dan niet hebt kun je niets meer beginnen.

Ikzelf heb me voor mijn trouwen laten testen op antistoffen en ondanks dat mijn ouders en ik van niks rode hond weten heb ik antistoffen :)

Wel lastig voor jullie nu om zo'n beslissing te nemen. Het is inderdaad óf vaccineren en dan 3 maanden niet zwanger óf het risico aangaan.

Voor anderen dus je tip om voordat je gaat trouwen/ zwanger gaat worden na te gaan of je inge-ent bent of dat je dat eventueel nog zou willen of dat je samen beslist het af te wachten. (vorig jaar is er nog een epidemietje op de biblebelt geweest, en dat kan zomaar weer de kop op steken, maar ook jaren wegblijven)
De keuze is, of drie maanden wachten, en een kindje met iig niet een afwijking door rode hond door jouw schuld, of wel zwanger worden, met het risico op een ziek kindje door jouw schuld.

Het spijt me dat het zo hard klinkt, maar het is wel waar.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 jul 2006 20:50

ik ben zelf wel ingeent! zou ik dat niet zijn dan zou ik me alsnog laten inenten en dan maar 3 maand niet zwanger worden! ik zou geen risico willen lopen! ik zou het mezelf nooit vergeven als het kindje door mij een afwijking zou krijgen!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 28 jul 2006 22:11

Ik zou ook geen risico nemen, (ikzelf ben trouwens als kind zijnde 'gewoon' ingeent). Volgens mij was er het afgelopen jaar ook een stijging van vrouwen die in hun zwangerschap rode hond op liepen (gelezen).
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 29 jul 2006 07:17

Jullie hebben gelijk hoor. Ik kies ook liever voor 3 maanden wachten zonder risico op afwijkingen door RH. Natuurlijk kun je zowiezo een kindje met afwijkingen krijgen, maar in dit geval is het duidelijk een keuze.

Dat ik in dubio zit, betekent niet dat ik het riscio wil lopen, ik bedoel meer de twijfel van hoe kan dat nou?? Waarom wel tegen DTP geent en niet tegen RH? Dat laatste is voor een meisje/vrouw toch veel belangrijker? Ik begrijp het gewoon niet. Misschien dat mijn ouders het niet eens meer weten hoor, dat is inmiddels ook 30 jaar geleden :( .

Ik voel me echt een beetje teleurgesteld dat we nu drie maanden moeten wachten. Lekker menselijk he :oops: . Je kunt niet alles willen en krijgen op jouw tijd, maar toch.... En trouwens, misschien moet ik over die 3 maanden nog wel een jaar wachten voor ik zwanger wordt.... Je weet het toch nooit.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 29 jul 2006 07:20

oh en fijn hoor, jullie reacties. Ik praat er natuurlijk met m'n man wel over, maar verder niet echt..... dus een beetje feedback is prettig.

ps: L'être extraterrestre, het klinkt niet hard, maar realistisch. En dat is altijd goed om te horen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 jul 2006 07:59

Annerieke schreef:
Ik voel me echt een beetje teleurgesteld dat we nu drie maanden moeten wachten. Lekker menselijk he :oops: . Je kunt niet alles willen en krijgen op jouw tijd, maar toch.... En trouwens, misschien moet ik over die 3 maanden nog wel een jaar wachten voor ik zwanger wordt.... Je weet het toch nooit.

ik begrijp heel goed dat je je zo voelt! als je graag iets wilt en je moet dan nog wachten voordat het kan, dan kan ik me voorstellen dat je teleurgesteld bent!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 jul 2006 09:05

Het risico op rodehond krijgen is erg klein als je niet in de Bible belt woont en niet voor de klas staat op een lagere school of werkt op een peuterspeelzaal of iets anders waar je veel met jonge kinderen omgaat. Rode hond is zeker een linke ziekte, maar het is ook vrij zeldzaam nu heel veel mensen worden ingeent.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 29 jul 2006 09:26

Nou ja, ik kom vrijwel nooit met kleine kinderen in aanraking, werk er niet mee, leef er niet mee en of ik op een Bible Belt woon? Geen idee. Woon wel in een christelijk dorp.

En ja, ik realiseer me dat het een zeldzame kinderziekte is omdat tegenwoordig 95 % geent wordt en daarom de ziekte vrijwel niet meer voorkomt. En ik heb het in de afgelopen 30 jaar ook niet gehad. Zo kun je het ook bekijken.

Maar .... stel dat....?

En ik denk eerlijk gezegd niet dat ik, mocht ik me niet enten en toch zwanger worden, me fijn voel, de eerste 4 maanden van mijn zwangerschap (de eerste 4 maanden is besmetting het gevaarlijkst voor de ongeboren vrucht). Volgens mij zou ik amper naar buiten durven en dus niet kunnen genieten. Maar op de eerste plaats staat de veiligheid van je a.s. kindje.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 jul 2006 09:36

ja waarom zou je het risico lopen als je het ook kan voorkomen?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jul 2006 09:54

Ik zou het risico ook niet nemen hoor! Ik wist al dat ik antistoffen had en weet ook nu al zeker dat ik mijn kind(eren) (als alles goed gaat) in elk geval daarvoor ga laten inenten.
Ik snap (vooral nu) heel goed dat je het graag anders had gezien, maar het risico is toch wel erg groot, ik zou het maandag gelijk gaan halen en dan 3 maanden wachten....
Succes ermee!!!!!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 jul 2006 11:39

volgens mij si het zo, dat je met antistoffen ook nog rode hond kan krijgen... Een goede kennis van mij heeft het namelijk gehad... ze was zwanger en kreeg ondanks de inenting toch rode hond!! gelukkig heef thet kindje niks opgelopen!!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 31 jul 2006 15:50

Annerieke schreef:Jullie hebben gelijk hoor. Ik kies ook liever voor 3 maanden wachten zonder risico op afwijkingen door RH. Natuurlijk kun je zowiezo een kindje met afwijkingen krijgen, maar in dit geval is het duidelijk een keuze.

Dat ik in dubio zit, betekent niet dat ik het riscio wil lopen, ik bedoel meer de twijfel van hoe kan dat nou?? Waarom wel tegen DTP geent en niet tegen RH? Dat laatste is voor een meisje/vrouw toch veel belangrijker? Ik begrijp het gewoon niet. Misschien dat mijn ouders het niet eens meer weten hoor, dat is inmiddels ook 30 jaar geleden :( .
.

ik denk dat ik het wel snap. difterie, tetanus en polio zijn levensbedreigende en invaliderende ziektes, terwijl bof, mazelen en rode hond netjes te overleven kinderziektes zijn, als je ze maar als kind krijgt.
Ik heb mazelen als kind gehad, ben niet veel zieker geweest dan van de waterpokken. En het blijkt dus ook dat ik rode hond ergens heb gehad.

O ja, de bible belt loopt van walcheren naar dordrecht via utrecht naar staphorst, zo'n schuine refo streep. Maare... als je in een christelijk dorp woont zullen er wel meer mensen niet ingeënt zijn.
Trouwens, er gaan langzaamaan steeds meer mensen niet inenten. kijk maar op www.nvkp.nl (veelal niet refo's maar kritische hoogopgeleiden).

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 aug 2006 11:11

tweetietwee schreef:
Annerieke schreef:Jullie hebben gelijk hoor. Ik kies ook liever voor 3 maanden wachten zonder risico op afwijkingen door RH. Natuurlijk kun je zowiezo een kindje met afwijkingen krijgen, maar in dit geval is het duidelijk een keuze.

.

ik denk dat ik het wel snap. difterie, tetanus en polio zijn levensbedreigende en invaliderende ziektes, terwijl bof, mazelen en rode hond netjes te overleven kinderziektes zijn, als je ze maar als kind krijgt.
Ik heb mazelen als kind gehad, ben niet veel zieker geweest dan van de waterpokken. En het blijkt dus ook dat ik rode hond ergens heb gehad.

O ja, de bible belt loopt van walcheren naar dordrecht via utrecht naar staphorst, zo'n schuine refo streep. Maare... als je in een christelijk dorp woont zullen er wel meer mensen niet ingeënt zijn.
Trouwens, er gaan langzaamaan steeds meer mensen niet inenten. kijk maar op www.nvkp.nl (veelal niet refo's maar kritische hoogopgeleiden).

de groep nvkp staat bij de kenners van infectieziekten niet zo goed bekend. Het wetenschappelijk onderzoek dat ze aanhalen is vaak niet onafhankelijk of al weersproken. Echter het is wel zo dat sommige mensen echt ziek worden van bijvoorbeeld een mazelen prik, maar deze mensen zouden bij een werkelijke besmetting het waarschijnlijk niet overleven. Weet dat mazelen ook een echt gevaarlijke ziekte is (meer dan 2 op de duizend mensen die de ziekte krijgen overleven het niet).
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”