Berichtdoor Shito » 21 jul 2006 20:14
Optimatus, om je vergelijking te nemen waarin Libanon ziek is, Hezbollah de ziekte etc.
Als ik een ziekte heb die zeer besmettelijk is, en waarvan ik weet dat mijn buurman eraan zal overlijden als hij er dicht bij komt, is het voor mij een verantwoordelijkheid te zorgen dat ik niet bij die buurman op bezoek ga.
Verder, volgens de behoorlijk medische principes: ernstige besmettelijke ziektes dienen bestreden te worden met quarantaine, om besmettingsgevaar te verminderen. Als de patient de wil heeft om tegen de ziekte te vechten, is het mogelijk de ziekte te bestrijden door actieve behandeling. Indien de gastheer van de ziekte zo ver is besmet dat de ziekte controle overgenomen heeft, is vaak de enige mogelijke bestrijding: het vernietigen van de gastheer.
Dit zijn vrij simpele kernprincipes. In praktijk gaat het uiteraard meestal iets anders. Maar kijk hier naar de situatie: Hezbollah heeft Libanon zo ver besmet dat Libanon zelf niet wil bestrijden. Libanon probeert het op te lossen door compromissen waarbij Hezbollah juist meer macht krijgt... het laat de kanker verder groeien. Een chirurgische operatie zou betekenen dat Libanon toestemming geeft aan Israel, en liefst zelf meewerkt, om op Libanees grondgebied acties tegen Hezbollah uit te voeren. Dit is geen optie voor Libanon.
Dan zijn er twee opties over in feite. De ene is, dat je de gastheer en de ziekte laat leven, net zolang tot de ziekte de hele gastheer heeft overgenomen. De andere is, hardhandig ingrijpen en de ziekte bestrijden, zelfs als dit ten koste gaat van de gastheer.
Als de ziekte slechts een Libanees probleem was, zou het tot daar aan toe zijn. Maar ze vormen ook nog eens een gevaar voor Israel. Het laten zitten zou dus 1 land verteren, en een ander land vernielen. Nu wordt 1 land wellicht deels vernietigd. Hoe erg dat ook mag zijn, het is kiezen tussen twee kwaden. Nu een paar honderd, misschien duizend doden, of jaar in jaar blijvende ellende. Wat heb je liever?
Dit is in het algemeen een probleem dat de VN veroorzaakt als het om Israel gaat. Door oorlogen tegen te gaan laat men het smeulen. Oorlog wordt voorkomen, maar vrede is ook niet mogelijk.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.