EO-Jongerendag 2006

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 21 jun 2006 14:47

topkok schreef:
Hoezo weinig eerbied. Weet je wat ik indrukwekkend vind aan de EO jd. Als er met 32.000 mensen/jongeren gebeden word het DOODSTIL is!!

Soory, maar ik vond het niet doodstil hoor. Ik was er ook en ik zat me eigenlijk een beetje te storen aan het heen en weer geloop en geklets van mensen onder de preekjes en onder het BIDDEN. Sorry, maar dat vind ik niet eerbiedig.

Verder was het echt zoooo super. Ik zat echt pal voor de studio dus ik kon aan 2 kanten genieten. Ik vond dat Frank het heel goed deed. Het preekje van Martin vond ik echt heel goed. Heel evenwichtig! Die van Wim Grandia vond ik ook goed maar ik ben het niet zo gewend om een uitnodiging te horen om naar voren te komen enzo... Maar dat was wel heel mooi en leuk om te zien. De ronduit-band vond ik ook goed. Lekkere meezingers, en ik vond het echt wel eerbiedig.
Salvador was echt goed en Rebecca ok. Barlow Girls vond ik wel iets minder eigenlijk, de tekst was wel heel goed maar hun muziek was een beetje rommelig.
Jongerenbijbel vond ik ook heel grappig gepresenteerd. Ik dacht ff dat er echt een helikopter boven het Gelrdeome hing :wink: .

Enne...Omega, ik vond het stuk in het RD inderdaad heel goed (dat stuk op de Kerken-pagina dan).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jun 2006 14:48

Raido schreef:
Eerbied heeft alles te maken met je plaats weten voor God: weten Wie Hij is en daarnaar handelen. Dat handelen hoeft niet strikt refo te zijn, als je maar wel weet met Wie je te maken hebt en daar rekening mee houdt.
Yup, ook iemand die springend en raggend op een gitaar weet zijn plek voor de Heer.

Wie springt en ragt, doet alsof hij geen plek gevonden heeft waar hij stil en rustig voor God kan zijn. Springen en raggen heeft mijns inziens te maken met innerlijke onrust, niet met eerbied. M.a.w. de stijl is dan niet in overeenstemming met de eerbied. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 21 jun 2006 14:49

Omega schreef:De OEJD is omstreden bij wel erg veel christenen.

Veel christenen....? Misschien bij turbo refo Nederland en wat enclaves in Canada en Amerika, maar daar blijft het ook echt bij. In de rest van de wereld bestaan zulke vreemde discussies geen eens. Ik ben in Roemenie een keer naar een christelijk concert geweest, daar ging het ook ongeveer zo aan toe (wel minder massaal en minder hard, maar de manier van uiten week niet veel af van de eo-jongerendag). En ik weet zeker dat God daar aanwezig was.

Omega schreef:Ik doel op jongeren die tijdens een EOJD door de emotionele oproep van een spreker hun hart aan Jezus hebben gegeven, maar waar in hun levenshouding en gedrag helaas geen vruchten van die 'bekering' te zien zijn.

Nee dat zie je ook niet meteen. Het is een eerste stap. Als je hart aan Jezus geeft is er nog een hele weg te gaan om steeds meer op Jezus te gaan lijken. Stimuleer die jongeren in plaats van ze erop te wijzen dat ze geen vrucht dragen.

Omega schreef:Wat een enorm verschil met de jongerenavonden in Doorn en Twello (ook geen kerk met regels en traditie), waar je ziet dat de Heilige Geest jonge mensen in hun hart raakt. Waar wel die radicale verandering zichtbaar en tastbaar is voor iedereen. Geweldig is dat. Zou bekering dan toch iets te maken hebben met eerbied en ontzag voor de heiligheid van God?

Dat je de eo-jongerendag niks vindt prima, maar je wil toch niet niet beweren dat de ene beter is dan de ander. De EO-jongerendag heeft zo z'n pros en cons, maar dat heeft Doorn ook.

Ik deel de mening dat de manier van eerbiedig zijn wel relatief is. Als je op de fiets bid of op bed het maakt niet uit, God kijk naar je hart en kijkt over 'vormmuren' heen.

Elbert schreef:Maar dat wil niet zeggen dat de Nederlanders nou ook zo nodig aan de tamtam (of een ander muziekinstrument) moeten.

Het betekent ook niet dat het niet mag. :wink:
Laatst gewijzigd door reform op 21 jun 2006 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 14:59

elbert schreef:
Raido schreef:
Eerbied heeft alles te maken met je plaats weten voor God: weten Wie Hij is en daarnaar handelen. Dat handelen hoeft niet strikt refo te zijn, als je maar wel weet met Wie je te maken hebt en daar rekening mee houdt.
Yup, ook iemand die springend en raggend op een gitaar weet zijn plek voor de Heer.

Wie springt en ragt, doet alsof hij geen plek gevonden heeft waar hij stil en rustig voor God kan zijn. Springen en raggen heeft mijns inziens te maken met innerlijke onrust, niet met eerbied. M.a.w. de stijl is dan niet in overeenstemming met de eerbied. ;)
Het is geen eerbiedige stijl wat niet wil zeggen dat die persoon in zijn ziel geen eerbied voor God heeft...

*goed; laat hem dan langzaam, melancholisch op zijn gitaar spelen, langzaam, met fluisterende zang en soms een gekwelde grunt... is het dan wel eerbiedig*

Zou bekering dan toch iets te maken hebben met eerbied en ontzag voor de heiligheid van God?
Daar KLAPPEN ze! en zingen ze ONEERBIEDIGE opwekking met KEYBOARD MET DRUM! mijn ouders vinden dat ronduit oneerbiedig.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jun 2006 15:12

Raido schreef:
elbert schreef:Wie springt en ragt, doet alsof hij geen plek gevonden heeft waar hij stil en rustig voor God kan zijn. Springen en raggen heeft mijns inziens te maken met innerlijke onrust, niet met eerbied. M.a.w. de stijl is dan niet in overeenstemming met de eerbied. ;)
Het is geen eerbiedige stijl wat niet wil zeggen dat die persoon in zijn ziel geen eerbied voor God heeft...

*goed; laat hem dan langzaam, melancholisch op zijn gitaar spelen, langzaam, met fluisterende zang en soms een gekwelde grunt... is het dan wel eerbiedig*

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grunt

Het uiten van "gekwelde grunts" heeft niets met het Koninkrijk van God van doen, want dat bestaat o.a. in vrede en blijdschap (Rom. 14:17).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2006 15:37

Omega schreef:Er zijn genoeg kerken met minder uiterlijke en historisch gegroeide wetten en regels. Overigens bestaat in iedere reformatorische en evangelische gemeente een orde van dienst. Zelfs de OEJD heeft dat. Als iemand graag zonder regels wil leven, zet ik grote vraagtekens bij het christelijke gehalte van zo'n persoon.

Het ging mij om menselijke regeltjes waar jongeren zich tegen hun wil in aan moeten houden omdat men dat nou eenmaal zo gewend is. Dat is heel wat anders dan zonder regels willen leven. Jezus zei ook niet tegen de mensen in Israel: Tja, dat zijn nou eenmaal de regels van de farizeeen en wie zonder regels wil leven, daar zet ik vraagtekens bij. Het gaat er om of de regels bijbels zijn. Met een orde van dienst hebben jongeren meestal geen problemen, tenzij de orde van dienst zo ongeveer heilig is.

Bovendien, als volgens jou de God van de EOJD, dezelfde God is Die ook aanbeden wordt in kerk of gemeenten, dan is het wel erg vreemd dat deze jongeren zich in hun eigen kerk of gemeente niet thuis voelen. Het gaat toch niet om het eigen welbevinden en plezier, maar om het dienen en eren van God volgens Zijn regels en wetten?

Ja dat klinkt allemaal wel mooi en is ook wel waar, maar als jongere ervaar je dat niet zo. Ik was vroeger ook blij als ik een keer op mijn broertje mocht oppassen, hoefde ik niet naar de kerk. Daarnaast gaat het in de kerk inderdaad om Gods eer, maar God heeft de kerk wel bedoeld als een fijne plek. Lees maar eens hoe de psalmen schrijven over de tempel bijvoorbeeld :) Zo is het bedoeld... en zo mag het ook zijn.

God eren en met plezier gaan naar een plaats waar Hij geeerd wordt, het sluit elkaar niet uit, integendeel. Het hoort juist samen te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2006 15:45

Ik doel op jongeren die tijdens een EOJD door de emotionele oproep van een spreker hun hart aan Jezus hebben gegeven, maar waar in hun levenshouding en gedrag helaas geen vruchten van die 'bekering' te zien zijn. Wim Grandia noemde zaterdag nog met nadruk dat leven met Christus een radicale verandering te zien geeft. En met die uitspraak ben ik het van harte eens. Ik ben overigens de laatste om te beweren dat er op de EOJD niemand bekeerd kan of zal worden. Integendeel. Maar in mijn nabije omgeving heb ik dat nog niet kunnen constateren. Wat een enorm verschil met de jongerenavonden in Doorn en Twello (ook geen kerk met regels en traditie), waar je ziet dat de Heilige Geest jonge mensen in hun hart raakt. Waar wel die radicale verandering zichtbaar en tastbaar is voor iedereen. Geweldig is dat. Zou bekering dan toch iets te maken hebben met eerbied en ontzag voor de heiligheid van God?

Ik snap de link niet... ik ken een aantal mensen die heel radicaal veranderd zijn op de jongerendag waar dat ook heel duidelijk bij hen zichtbaar is. En indirect ken ik nog veel meer voorbeelden. Dat je dit bij de jongerenavonden in Doorn beter ziet heeft te maken met: dat de jongerenavonden veel kleinschaliger zijn, je de mensen daar vaak beter kent en ook regelmatig terugziet. En op zich heeft bekering wel te maken met eerbied en ontzag voor God maar op de jongerendag uit men dat ontzag anders dan op de jongerenavonden bijvoorbeeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jun 2006 16:30

elbert schreef:Ik heb een beetje ervaring met afrikaanse christenen die een tijdje bij ons in het kerkgebouw hun samenkomsten hadden (en soms ook de reguliere diensten bijwoonden) en ik heb niets meegekregen van dat ze onze orgels en kerken demonisch zouden vinden. Ze namen voor de eigen samenkomsten wel hun tamtam mee en andere muziekinstrumenten. Dat relativeert wel je kijk op bepaalde liturgische zaken. Maar dat wil niet zeggen dat de Nederlanders nou ook zo nodig aan de tamtam (of een ander muziekinstrument) zouden moeten. ;)

Inderdaad, Nederlanders zouden dan gewoon aan de westerse variant daarvan moeten: het drumstel. :)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 21 jun 2006 19:06

Raido schreef:
Een echte bekeerde christen heeft geen problemen met de EOJD..

Dat klopt, want die komen daar niet. ;-)

Even serieus: met zo'n uitspraak veroordeel je alle predikanten van je eigen kerkgenootschap. Ik zou dat niet graag voor mijn rekening willen nemen.

Marina schreef:
Wedden dat als een man net als David in onze kerk al huppelend van vreugde naar het H. Avondmaal gaat, zij hem oneerbiedig vinden en hem raar vinden?

Ik geloof niet dat David naar het Avondmaal huppelde. ;-) En met huppelen van zielevreugd is niks mis. Behalve dan als je het doet om jezelf te laten toejuichen of om jezelf daarmee in het middelpunt te plaatsen.

Vonkie schreef:
Enne...Omega, ik vond het stuk in het RD inderdaad heel goed (dat stuk op de Kerken-pagina dan).

Dank, ik zal het doorgeven.

Reform schreef:
Veel christenen....? Misschien bij turbo refo Nederland en wat enclaves in Canada en Amerika, maar daar blijft het ook echt bij.

Zoals ik al zei, niet alleen bij reformatorische, maar ook bij genoeg evangelische christenen. Dat is objectief gezien best veel. Ik kan me haast niet voorstellen dat alle tegenstanders van de EOJD er naast zitten en alle voorstanders gelijk hebben. Vanuit jouw perspectief (en enkele anderen) misschien wel, maar dat is niet normgevend ;-)

Nee dat zie je ook niet meteen. Het is een eerste stap. Als je hart aan Jezus geeft is er nog een hele weg te gaan om steeds meer op Jezus te gaan lijken. Stimuleer die jongeren in plaats van ze erop te wijzen dat ze geen vrucht dragen.

Dat is nogal lastig. Ze roepen namelijk steeds dat ze dankzij de Heer vrij zijn van de wet. Dat kunnen ze toch niet hebben van de EOJD?

Dat je de eo-jongerendag niks vindt prima, maar je wil toch niet niet beweren dat de ene beter is dan de ander. De EO-jongerendag heeft zo z'n pros en cons, maar dat heeft Doorn ook.

Hoho, ik zeg niet dat ik de EOJD niks vindt, maar wel dat ik er de nodige bedenkingen bij heb. En dat heb ik namelijk bij Doorn niet. Ik ben steeds onroerd door de puurheid en zuiverheid, zoals de organisatie van de jongerenavonden met Gods Woord probeert om te gaan. En als ik dan een evangelische spreker als b.v. Gerard Grimbergen hoor, dan voel ik me met hem verbonden in Christus, ondanks onze kerkelijke en dogmatische verschillen. Je proeft bij hem de liefde voor de Heere Jezus. Waarmee ik wil aangeven dat kerkmuren mij niets zeggen, maar wel de eerbied en ontzag voor de heiligheid van God. Ik heb dan ook moeite met het populaire taalgebruik van bands en sprekers op de EOJD als het gaat om het Allerheiligste wat er bestaat.

Ik deel de mening dat de manier van eerbiedig zijn wel relatief is. Als je op de fiets bid of op bed het maakt niet uit, God kijk naar je hart en kijkt over 'vormmuren' heen.

Zeker, maar je spreekt wel tegen een Heilig God en niet tegen je buurjongen. Tegen de koningin spreek je ook met twee woorden. Zou je dat tegen de Koning der Koningen dan niet doen?

Raido schreef:
Daar KLAPPEN ze! en zingen ze ONEERBIEDIGE opwekking met KEYBOARD MET DRUM! mijn ouders vinden dat ronduit oneerbiedig.

Laat je ouders mij maar bellen dan ;-) Misschien moet je ze de teksten maar eens voorleggen die gezongen worden. Bovendien is het geen kerkdienst.

Marnix schreef:
Het ging mij om menselijke regeltjes waar jongeren zich tegen hun wil in aan moeten houden omdat men dat nou eenmaal zo gewend is. Dat is heel wat anders dan zonder regels willen leven. Jezus zei ook niet tegen de mensen in Israel: Tja, dat zijn nou eenmaal de regels van de farizeeen en wie zonder regels wil leven, daar zet ik vraagtekens bij.

Jezus verzette zich tegen deze regels omdat ze aantoonbaar in strijd waren met Gods Woord. Als kerkelijke regels aantoonbaar onbijbels zijn, dan dienen ze net zo goed afgeschaft te worden. Maar het probleem is meestal dat sommige personen ze onbijbels vinden vanuit hun eigen perceptie. Dat lijkt me niet de goede benadering.

Ja dat klinkt allemaal wel mooi en is ook wel waar, maar als jongere ervaar je dat niet zo. Ik was vroeger ook blij als ik een keer op mijn broertje mocht oppassen, hoefde ik niet naar de kerk. Daarnaast gaat het in de kerk inderdaad om Gods eer, maar God heeft de kerk wel bedoeld als een fijne plek. Lees maar eens hoe de psalmen schrijven over de tempel bijvoorbeeld Zo is het bedoeld... en zo mag het ook zijn.

Ik was vroeger exact hetzelfde en ik denk dat de meeste jongeren dat wel herkennen. Nu mag ik met "vreugde in het huis des Heeren gaan". Niet omdat er zoveel in de kerk veranderd is (hoewel de ene dominee de andere niet is), maar omdat ik weet dat God daar persoonlijk tot mij (en een ieder) spreekt en Hij daar aanwezig is. En dan prik je door alle vormen en regels heen die je niet aan staan. Probleem is vaak dat we teveel op de uiterlijke vormen of de boodschapper letten en te weinig aandacht hebben voor de boodschap. Misschien heb ik dat met de EOJD ook wel.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

André

Berichtdoor André » 21 jun 2006 19:13

André schreef:Wel het is m.i. een 'eer' om zoveel mensen die in God geloven in een vrij land als het onze bij elkaar te krijgen, zonder vechtpartijen, slopen van trein interieurs etc.
Misschien zijn we wel te verwend in (christelijk) Nederland en vinden we dit niet meer iets bijzonders?

Dit is blijkbaar een TE generaliserend, TE positief geluid?
Jammer.......

Terug naar “Archief”