Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig. Er is een ander, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat de getuigenis, welke hij van Mij getuigt, waarachtig is.
Nee geen spectaculair verhaal met dopen van de Geest of Tongentaal. Gewoon een doodnormale getuigenis. Ik ben geboren en getogen in Rijssen en daar ook met Gods Woord opgevoed. Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente, eerst met Ds. Kleppe en nu al weer 5 jaar Ds. Van Dieren.
Ik ben op mijn 11e naar catechisatie en leerde de ‘feitjes’ over onze geloofsleer (de enige ware) van buiten, raad des vredes, predestinatie, vierschaar der consciëntie, tweevoudige dood, drieënigheid van de HEERE en vier verschillende manieren van geloven (wondergeloof, historiëel-geloof, tijdgeloof en waar zaligmakend geloof). Een aantal jaren later en vele ervaringen (vooral negatieve: denk ik de trend van automolestatie, zelfmoord, incest en pesterijen) ben ik mij afgaan zetten van God; expres en doelbewust.
Rond mijn zestiende was ik weer eens zwaar depressief en wilde vertrekken, dat heb ik op het laatste moment toch niet gedaan. Achteraf zie ik daar de hand van God in. Ik heb een relatie gekregen op mijn 17e, ik was toen nog depressief. Halve wegen die relatie was dat gelukkig over, echter mijn vriendin werd toen depressief; dat sloopte mij. Die relatie is stuk gelopen, maar ik heb veel geleerd van die relatie; en ook daar zie ik de hand van God in.
Ondertussen had God mij toch wat meer open gebroken, met het breekijzer van liefde (die ik ontkende). Ik ging meer openstaan voor God c.q. religie en heb God gezocht in meerdere dingen; waaronder (zen)-boeddhisme; waar ik nog steeds dingen uit gebruik. Ik zie God steeds meer; gewoon in mijn dagelijks leven, veel zou je interpretatie kunnen noemen (volgens mij is dat een term van Ol-Moth). Daar bedoel ik mee; dat je bid of er een vogeltje voor je fiets mag vliegen als bewijs van Gods Liefde voor jou, en dat gebeurd. Ik ben zelf terughoudend daarover, niet elke gebed wordt verhoord en niet elk vogeltje vliegt omdat God hem aan een touwtje beweegt. Hij is geen Master of Puppets.
Ik heb vaak het verwijt gekregen dat ik geloof in een passieve God, vergeleken met de gedachten van de Gereformeerde Gemeente die alles wat er gebeurd en directe taak van Hem is, een soort plannende God; waar ik niet echt in geloof. Alles ligt in zijn plan (we’re al a part of the Masterplan) maar niet alles is Zijn planning.
Ik geloof in de continuïteit van een bekering, dat is bij mij iets wat elke dag weer gebeurd, niet alleen in het maken van keuzes. Soms kan ik wel wat jaloers zijn op mensen die ‘binnen’ zijn, Jezus aangenomen hebbende en vergeven zijnde gewoon geloven. De Heidelberger Catechismus is bijvoorbeeld opgebouwd op het idee Ellende, Verlossing en Dankbaarheid; wat in veel kerken weer een soort stappenplan naar God is geweest (Ræið, Raido… een weg die ik zocht, je begint ergens en je eindig ergens). Ik ervaar echter steeds meer dat die weg niet bestaat en dat het idee Ellende, Verlossing en Dankbaarheid ook ene continuïteit is. Je zondigt elke dag, je krijgt elke dag vergeving en je bent elke dag dankbaar.
Uiterlijkheden doen mij eigenlijk weinig, ik heb woensdag een Oud-Katholieke dienst bezocht, het deed mij wel wat, ik vind het wel mooi, vind de traditie ook erg mooi maar een traditie moet mensen in stand houden; niet andersom. Ik probeer God te laten spreken in mijn doen en laten; wat uiteraard vaak mislukt, The Spirit That Guides Us.
If you open your mind for me
You won't rely on open eyes to see
The walls you built within
Come tumbling down, and a new world will begin
Living twice at once you learn
You're safe from the pain in the dream domain
A soul set free to fly
A round trip journey in your head
Master of illusion, can you realize
Your dream's alive, you can be the guide but...
I- will be watching over you
I- am gonna help to see it through
I- will protect you in the night
I- am smiling next to you....
Dat is mijn gevoel meer, leven in afhankelijkheid van God, leven naar het Woord van God niet alleen in de kerk maar ook in je keuzes, niet alleen voor jou maar ook voor de mensen om je heen. Of ik in de hemel kom? Dat weet ik niet, ik leef mijn leven; met God en dan mag ik dat geloven; de hemel is niet mijn doel, hier en nu.. en leven, getuigen voor Hem.
Wir sind Betler. Hoc est verum!
O God! ik dank U, dat ik ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.