Javaca schreef:Boekenlezer schreef:esra schreef:ik vond dat stukje over die sola scriptura bvb erg leuk om te lezen. en dat paste ook in mijn beeld.
maar wat ik nog wel afvraag is:
gereformeerd zijn, betekent dat dat "de rest" maar gewoon geen echte christenen zijn en "naar de hel" gaan???
Tsjonge, dat klinkt wel kil en doods zeg! Is dàt wat jij je voorstelt bij gereformeerd?
Zoiets als: 'de ware leer is a+b=c, en wie dat niet zo ziet... (vul maar in)' en that's it!
Nee, daar kan ik niet warm voor lopen. (En wie wel eigenlijk...??)
Het zal je tegenvallen hoeveel mensen zo denken...
"Zoiets als...en that's it!" ...waarmee ik bedoel te zeggen dat het gereformeerde geloof zou bestaan in een theoretische leer, terwijl het diepe beleven van wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft afwezig is. En dat men dáárvan dan denkt: 'ja, dàt is nou gereformeerd.' Ik heb het dan over het imago van gereformeerd, welk beeld anderen daarvan hebben.

Ik geloof best wel dat er heel wat mensen zijn die er zo'n beeld van hebben.
Ik denk zelfs dat er mensen zijn die zich gereformeerd noemen, en die hiervoor aanleiding geven.
Dat geeft al aan dat 'gereformeerd' een gigantisch PR-probleem heeft.

Al wil ik de niet-gereformeerde die zo'n beeld koestert, daarmee niet zo maar vrijuit te laten gaan, alsof die dan wel onschuldig zou zijn.
In 'gereformeerd' gaat het er toch om dat wij weten wie wij zijn voor God. Dat wij als dode en machteloze zondaren, schuldig staan, ja, midden in de eeuwige dood liggen, tegenover een volstrekt volmaakte en heilige God die te rein van ogen is om het kwaad te kunnen accepteren. Dat we dat niet maar zeggen, omdat we iemand napraten die het ons voor zei, maar dat we daar weet van hebben bij persoonlijke ondervinding. Dat we God leerden toestemmen in het ons schuldig stellen, ja, tot de eeuwige dood veroordelen. Maar dat we ook de genade in Jezus Christus mochten ontdekken. Dat onuitsprekelijke wonder, dat God ondanks ons, tòch wilde omzien naar zondaren, en daar zijn Zoon voor liet sterven! En dat er dan toch eeuwig leven is voor dode zondaren! Dat we zo iets kennen van die onuitsprekelijke vreugde, waarvan I Petrus 1:8 spreekt.
En natuurlijk spreekt 'gereformeerd' zich uit in een leer. Zij wil immers de bijbel naspreken, zo nauwkeurig mogelijk.
En dan treden er verschillen met andersdenkenden aan de dag.
Maar de leerformule is geen doel in zichzelf. Nog minder ligt het primaire doel in het verketteren van anderen.
Neemt uiteraard niet weg dat je dan ook wel eens moet zeggen dat sommigen verkeerde dingen denken en dwalen. Maar het is niet datgene, waar het om te doen is.
Laten degenen, die het gereformeerde belijden liefhebben, toch eens wat meer van zich laten horen!
Laten zij toch eens wat assertiever optreden!
Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken, dat gereformeerden/reformatorischen zich vaak te bescheiden opstellen, en zich te gemakkelijk laten overvleugelen.
Kom op gereformeerden, neem je PR eens serieus!