Kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 aug 2003 12:24

Maranatha: Wie van jullie is uberhaubt gedoopt in de heilige Geest, dus de kracht heeft ontvangen voor het werk hier op aarde. Ik verwacht bijna niemand omdat jullie maar blijven aanmodderen met de waterdoop van Johannes. In weze ook belangrijk, maar niet volledig omdat dat dat alleen een afwassen van de zonde is meer niet.

Is oordelen ook een vrucht van de Geest?

We wisselen van gedachten over een opdracht die Jezus ons gegeven heeft. Dat jij dat niet interessant vind zegt meer over jou dan over ons. Ik vind de manier waarop je over de doop spreekt overigens ook niet erg bijbels. Waar wordt gezegd dat de doop 'alleen een afwassen van zonde is'.? Zo geringschattend spreekt de bijbel niet over de doop, integendeel de doop wordt als erg waardevol gezien.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 28 aug 2003 16:46

Klaas schreef:Maranatha: Wie van jullie is uberhaubt gedoopt in de heilige Geest, dus de kracht heeft ontvangen voor het werk hier op aarde. Ik verwacht bijna niemand omdat jullie maar blijven aanmodderen met de waterdoop van Johannes. In weze ook belangrijk, maar niet volledig omdat dat dat alleen een afwassen van de zonde is meer niet.

Is oordelen ook een vrucht van de Geest?

We wisselen van gedachten over een opdracht die Jezus ons gegeven heeft. Dat jij dat niet interessant vind zegt meer over jou dan over ons. Ik vind de manier waarop je over de doop spreekt overigens ook niet erg bijbels. Waar wordt gezegd dat de doop 'alleen een afwassen van zonde is'.? Zo geringschattend spreekt de bijbel niet over de doop, integendeel de doop wordt als erg waardevol gezien.

Klaas

Jezus heeft ons geen opdracht gegeven om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen.

Mattheus 28:19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb .

Ja de doop is wel meegenomen in de opdracht, maar is absoluut niet hoofzaak want dat is mmak alle volken tot mijn discipelen.
Komen er mensen tot bekering dan doopt hen, zodat zij rein worden en geheiligd. Daar is de doop voor bedoeld om mensen te heiligen.

Dat gebruik ik persoonlijk ook nog wel eens . Als ik mij niet erg netjes heb gedragen geeft dat vaak een vies en smerig gevoel. Als ik mijn schuld heb beleden neem ik vaak een douch en voel me daarna weer rein en heilig.

Misschien was ik wel een beetje hard, maar oordelen nee veel eerder een constatering van geestelijke armoede. Onze buik is rond, maar ons verstand is leeg.

Paulus schrijft dat wij geestelijken ons niet moeten inlaten met aardse gewoontes want die zullen verdwijnen, maar veel meer bezig houden met geestelijke zaken.

Ik zie niet in dat de doop meer is dan alleen afwassing van zonden, want wat zou er nog meer aan vast zitten. Het oude is voorbij gegaan zie het nieuwe is gekomen. Mijn oude leven is in het water achter gebleven en passe. De doop is het beginpunt van nieuw leven, een leven van samen met God. Dus waarom terug blijven kijken naar de sterfplaats van mijn oude leven? Ik kijk veel liever uit naar het nieuwe Jeruzalem, ipv oude koeien (in dit geval mijn oude leven) uit de sloot te halen.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 aug 2003 20:42

Maranatha,

Eerlijk gezegd stoor ik me behoorlijk aan jouw 'uit de hoogte toontje'. Je zegt niet te oordelen maar tegelijkertijd weet je wel te vertellen dat je in deze topic een geestelijke armoede signaleert. Omdat ik me nogal intensief met deze topic bezig houd voel ik me daardoor aangesproken. Ik vind jouw signalering op z'n minst ongefundeerd maar eigenlijk ronduit kwetsend.

We houden ons bezig met een ronduit bijbels onderwerp nl. de doop. De doop komt op vele plaatsen in de bijbel naar voren. Het lijkt me ronduit onzinnig te stellen dat het denken hierover ijdelheid is. Alsof het om menselijke verzinsels gaat.

Je zegt dat Paulus stelt dat we ons niet moeten inlaten met aardse gewoontes. Toch is hij wel degelijk betrokken op datgenen wat hier en nu gebeurd. Paulus is niet één of andere gnostische zwever, maar staat met beide benen op de grond. Als wij ons niet bezig mogen houden met de doop waarom mag Paulus zich dan wel druk maken om het Avondmaal?

Je doet alsof de vergeving van zonden (waar de doop een teken of zegel van is) eigenlijk niet zo belangrijk is. Er zijn veel belangrijker dingen in het leven van een christen. Ik geloof dat je daar een ontzettende fout maakt. De vergeving van mijn zonden en het sterven van Jezus is de kern van het evangelie. Het evangelie is volgens Paulus 'Jezus Christus en die gekruisigd'. Alles wat je daarvoor in de plaats wilt zetten is afgodendienst. Zelfs als dat het Nieuwe Jeruzalem is.

Ik kan aan je woorden merken dat je als kind gedoopt bent en daardoor blijkbaar nooit de diepe rijkdom van de doop écht ervaren hebt. Ik vind dat erg jammer. Het missen van de diepe betekenis van de doop is in het leven van een christen een gemis. Dat jij ondanks dat een goede relatie met God hebt is fantastisch. Maar je moet niet gaan doen alsof je daardoor een goede relatie met God hebt.

Ik ben er absoluut niet de persoon na om mensen op hun doop-overtuiging te gaan oordelen. Het zit hem echt niet in de vorm, het gaat om de inhoud. Maar die inhoud is zo rijk dat ik geringschattende woorden als die van jou niet kan waarderen. Zo rijk ook dat het goed is om daar samen bij stil te staan.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 30 aug 2003 11:48

Klaas schreef:Maranatha,

Eerlijk gezegd stoor ik me behoorlijk aan jouw 'uit de hoogte toontje'. Je zegt niet te oordelen maar tegelijkertijd weet je wel te vertellen dat je in deze topic een geestelijke armoede signaleert.

Ik had al mijn excuses aan geboden voor mijn harde uitspraak. Ik had het anders moeten formuleren. Maar de inhoud van mijn boodschap blijft hetzelfde. Mocht het nog niet tot je doorgedrongen zijn dan nogmaals mijn excuses voor mijn harde uitspraak.
Klaas schreef:Omdat ik me nogal intensief met deze topic bezig houd voel ik me daardoor aangesproken. Ik vind jouw signalering op z'n minst ongefundeerd maar eigenlijk ronduit kwetsend.

Ja, geen wonder. Als het je stokpaardje is en als er dan iemand tussen komt die een en ander op totaal andere wijze zegt en geen partij neemt voor 1 van de standpunten, ja dan is het logisch dat je je op de kast laat jagen.
Klaas schreef:We houden ons bezig met een ronduit bijbels onderwerp nl. de doop. De doop komt op vele plaatsen in de bijbel naar voren. Het lijkt me ronduit onzinnig te stellen dat het denken hierover ijdelheid is. Alsof het om menselijke verzinsels gaat.

Naar mijn mening komt het onderwerp doop als teken van nieuw leven alleen voor in het nieuwe testament dat nog niet eens een kwart van de bijbel. Dus in driekwart van de bijbel wordt de doop nog niet eens aangeroerd. Van dat nieuwe testament komt de doop voornamelijk voor in de evangelien en handelingen. De brieven van de apostelen spreken er over als behorend tot 1 van de delen van het fundament voor een gelovig leven. Dan blijft ertoch maar een zeer beperkt deel over van de bijbel waar het onderwerp "doop" in voorkomt. Vele plaatsen in de bijbel zei je? In nog geen 10e deel van de bijbel.
Hebreeen 6:
12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend , leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert , en gij hebt nog melk nodig en geen vaste spijs.
13 Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling.
14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.
1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,
2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel;
3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.

Klaas schreef:Je zegt dat Paulus stelt dat we ons niet moeten inlaten met aardse gewoontes. Toch is hij wel degelijk betrokken op datgenen wat hier en nu gebeurd. Paulus is niet één of andere gnostische zwever, maar staat met beide benen op de grond. Als wij ons niet bezig mogen houden met de doop waarom mag Paulus zich dan wel druk maken om het Avondmaal?

Effe de tekst erbij gezogd.
1 Korinthe 11
20 Wanneer gij dan bijeenkomt, is dat niet het eten van de maaltijd des Heren;
21 want bij het eten neemt ieder vooraf zijn eigen deel, zodat de een hongerig is en de ander dronken .
22 Hebt gij dan geen huizen om te eten en te drinken? Of minacht gij zozeer de gemeente Gods, dat gij de behoeftigen beschaamd maakt? Wat zal ik tot u zeggen? Zal ik u prijzen ? Op dit punt prijs ik niet.

Ah ja ik ziet al. Omdat er tijdens het vieren van het heilig avondmaal in die gemeente onzedelijke handelingen werden toegelaten (je vol proppen ten overstaande van arme mensen is erg onzedelijk) en dat rijken, armen in de gemeente onderdrukten door niet te wachten met eten op de mensen die van hun werk kwamen. De rijken begonnen met eten en met eten dat ze notabene zelf hadden meegebracht en niet deelden met de armen.

Het is trouwens nog de vraag of Paulus het heilige avondmaal bedoelde, want het hadden ook gewone samenkomsten kunnen zijn. In die tijd was het heel normaal om iedere dag met elkaar de maaltijd te houden. En het heilige avondmaal was er vaak een onderdeel van. Daar vierden ze het heilig avondmaal dus niet eens in de 4 maanden of eens per maand of per week, nee maar iedere dag. Het sociale leven was toen veel intenser dan hier bij ons. Bij ons is het ronduit maar een saaie boel.
Klaas schreef:Je doet alsof de vergeving van zonden (waar de doop een teken of zegel van is) eigenlijk niet zo belangrijk is. Er zijn veel belangrijker dingen in het leven van een christen. Ik geloof dat je daar een ontzettende fout maakt. De vergeving van mijn zonden en het sterven van Jezus is de kern van het evangelie. Het evangelie is volgens Paulus 'Jezus Christus en die gekruisigd'. Alles wat je daarvoor in de plaats wilt zetten is afgodendienst. Zelfs als dat het Nieuwe Jeruzalem is.

Mattheus 3:11
Ik doop u met water als teken van een nieuw leven.

1 Petrus 3:21
Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus,

Sorry hoor maar deze teksten zeggen iets anders en dat is dat de waterdoop een teken is van een nieuw leven Petrus geeft het nog sterker weer en dat is dat de doop helemaal niet bedoeld is als aflegging van lichamelijke onreinheid maar een gebed tot God.
Vergeving van zonden? Nee, want dat is met de kruisdood van Jezus al gebeurd eens en voor altijd. Dat gedenken wij als wij het heilig avondmaal vieren. Het heilig avondmaal is het feest en teken dat wij verlost zijn uit de slavernij van onze zonden. Precies zo als het Pesach is voor de Joden als teken voor de verlossing uit de egyptische slavernij.

Als de doop een teken de afwassing van de zonden zou zijn geweest, dan zul je dus iedere dag moeten worden gedoop, want iedere dag doen wij nog zonden. Gelukkig is er daar de kruisdood van Jezus Christus en allen die dat geloven dat Hij voor onze zonden heeft betaald, zijn ervan verlost, die zonden die we gedaan hebben, die we doen en die wie nog zullen gaan doen.

Klaas schreef:Ik kan aan je woorden merken dat je als kind gedoopt bent en daardoor blijkbaar nooit de diepe rijkdom van de doop écht ervaren hebt. Ik vind dat erg jammer. Het missen van de diepe betekenis van de doop is in het leven van een christen een gemis. Dat jij ondanks dat een goede relatie met God hebt is fantastisch. Maar je moet niet gaan doen alsof je daardoor een goede relatie met God hebt.

Aan je toon te horen kom je uit de doopgezinde omgeving en niet de charismatische gemeenten, maar meer in de richting van de vergadering der gelovigen of baptist.

Wie had het er ook al weer over het oordelen en constateren? En ja ik ben als kind gedoop en ik vind het genoeg, want toen hebben mijn ouders mij aan God opgedragen en dat ik tot het koninkrijk van God behoor. Ik ben toen gedoopt en heb nieuw leven ontvangen, want de doop is uit gevoerd in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest. Dat iemand daar dan geringschattend over doet hetzij zo.
Maar gelukkig heb ik na mijn belijdenis een aantal jaren later de doop in de heilige Geest ontvangen, waardoor ik met kracht en wijsheid ben overladen, door de kracht van de heilige Geest.

Mijn relatie met God is als de zee, het ene moment kalm het andere moment woest.

Ik heb niets gezegd over de relatie die ik met God heb. Dat heb jij ervan gemaakt. Om mijn argumenten te kunnen ontkrachten.
Hoe mijn relatie met God is dat gaat jouw geen moer an. Jouw relatie met God dat gaat mij geen moer an. Ons is slecht opgedragen Christus te volgen.
Klaas schreef:Ik ben er absoluut niet de persoon na om mensen op hun doop-overtuiging te gaan oordelen. Het zit hem echt niet in de vorm, het gaat om de inhoud. Maar die inhoud is zo rijk dat ik geringschattende woorden als die van jou niet kan waarderen. Zo rijk ook dat het goed is om daar samen bij stil te staan.

De inhoud van mijn geloofsleven ligt niet in de menselijke handeling maar in een leven vanuit de kracht van God. Want dat is wat mijn leven nuttig maakt en inhoud geeft.

Ik zal nu niet meer verder reageren op dit topic en jullie verder alleen laten in de discussie. Ik heb mijn mening gegeven.

God’s zegen toegewenst.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 30 aug 2003 15:33

Maranatha,
Ik heb sterk het idee dat je nog al geringschattend over sommige christenen doet en je moet zowiezo dus al het laatste woord hebben,
zit je soms een stapje hoger in de christelijke hierarchie? Als dat zo was dan zou je toch van meer nederigheid getuigen. Maar goed mischien ligt het aan mij.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 30 aug 2003 15:51

Welke waarheid over de doop maakt Paulus voor onze tijd bekend? In I Kor. 1:14 dankt hij God, dat hij niemand hunner gedoopt heeeft, behalve Crispus en Gajus. "Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld wordt." 1 Kor. 1:17 Merk op dat dit in scherp contrast staat met Johannes verklaring: "Hij heeft me gezonden om te dopen." De verandering van bedieningen is voltooid. Een nieuw plan is begonnen.

Welke doop hebben we in onze tijd? We hoeven niet in twijfel te verkeren. in Efeze 4:5 deelt Paulus mede dat er nu maar één doop is. Deze ene doop wordt gevonden in de lijst van zeven eenheden van de Geest voor de gemeente, welke is Zijn lichaam n.l. de doop door de Heilige Geest. Welke waarheid over de doop maakt Paulus voor onze tijd bekend? In I Kor. 1:14 dankt hij God, dat hij niemand hunner gedoopt heeeft, behalve Crispus en Gajus. "Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld wordt." 1 Kor. 1:17 Merk op dat dit in scherp contrast staat met Johannes verklaring: "Hij heeft me gezonden om te dopen." De verandering van bedieningen is voltooid. Een nieuw plan is begonnen.

Wie hebben gedoopt met water? Johannes en de apostelen, zolang Israel een belangrijke rol speelde, tot en met Hand. 28:28. Wie doopt er nu? De Heilige Geest doopt elk persoon, die Christus als zijn Verlosser aanneemt, in het Lichaam van Christus (I Kor. 12;13)De bedeling van de genade van God introduceerde de "prediking van het kruis", namelijk dat Christus stierf voor onze zonden. Offeranden voor de zonden, waterdoop en de wet van Mozes met zijn verordeningen en oordelen zijn niet van toepassing op dit nieuwe lichaam van gelovigen. Nadat deze waarheid volledig bekend was gemaakt, verdwenen de waterdoop en de tekenen voor Israël. Vandaag wandelen we door geloof en niet meer door aanschouwen, II Korinthe 5:7.

Een ander argument om te laten zien dat de waterdoop nu niet in de plaats kan zijn gekomen van de besnijdenis, is dat in de Handelingen-periode doop en besnijdenis tegelijkertijd voorkwamen. En dit kan niet als de één in plaats van de ander zou zijn gekomen. Dat deze twee gelijktijdig door de Joodse gelovigen in de Handelingen-periode toegepast werden, blijkt uit Handelingen 11:13, Handelingen 21:20,21, Galaten 2:7-9.

Er is geen enkele schrift in de Bijbel te vinden die de waterdoop van kinderen rechtvaardigt. De hele "verbondstheologie" loopt spaak op Romeinen 9:4-5. Als de doop de plaats ingenomen zou hebben van de besnijdenis, zou dit in Handelingen 15 (de vergadering van de apostelen te Jeruzalem), vermeld zijn. Daar werd namelijk onder andere besproken aan welke regels de gelovigen uit de heidenen zich moesten houden. Waterdoop wordt hier echter niet genoemd!

joris

Berichtdoor joris » 30 aug 2003 17:22

jongens blijf toch gewoon bij de bijbel. Jullie discussieren echt waar alleen maar vanuit je eigen traditie. Lees gewoon de bijbel, kijk wat de mensn in de tijd van de bijbel deden. Met hen mogen wij ons identificeren immers? wat dedezen ze? ze kwamen tot bekering en lieten zich onderdompelen waarop de doop met de Heilige Geest volgde.
Simpel als wat.

Vanuit de bijbel kan je niet volwassendoop of kindersdoop verdedigen.Daarzijn nu eenmaal geen argumenten voor. Wel is duidelijk dat er gedoopt moet worden op bekering! Dopen is bij ons een rare gewoonte maar in de tijd van de bijbbel deden ze het gewoon.
In afrikaanse landen heeft men nog een godsbesef en met doet gewoon wat de god vraagt. Komt menn tot bekering, dan laten ze zich dopen, gewoon omdat God het vraagt.
Wij willen alles zelf ind e hand houden: waarom zou ik? kan het niet beter zus? komt dit overeen met? ik lees hier dat?

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 31 aug 2003 09:46

Joris,

De bekering is de doop met de heilige geest, dus waterdoop is slechts
een getuigenis meer niet. Als Christenen zich doordoor gesterkt voelen kunnen ze dat doen, vinden ze het overbodig dan doen ze het niet.
Het is geen zaak van behoudenis.

joris

Berichtdoor joris » 31 aug 2003 12:16

Harold schreef:Joris,

een getuigenis meer niet. Als Christenen zich doordoor gesterkt voelen kunnen ze dat doen, vinden ze het overbodig dan doen ze het niet.
meen je dat of is dat om discussie uit de weg te gaan? Ik ga wel discussie uit de weg, want ik geloof dat God een weg gaat met ieder van ons en dat Hij je precies gaat vertellen wat je wel en niet hoeft te doen.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 31 aug 2003 14:25

Wij weten niet van elkaar welke weg God voor ons ieder in petto heeft.

joris

Berichtdoor joris » 31 aug 2003 15:14

Harold schreef:Wij weten niet van elkaar welke weg God voor ons ieder in petto heeft.
ik weet dat God onderweg is naar een koninkrijkop aarde en dat wij met hem onderweg zijn. En ik ken God als een God die mensen stukje bij stukje laat zien wij Hij is. En later in dehemel lachen we ons rot om de moeilijkheden die wij nu zien. Laten we ons bezighouden met dat wat we wel begrijpen: gaat heen maakt alle volken tot mijn discipelen! God groot maken!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 01 sep 2003 08:27

Je slaat de spijkers op de kop

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 sep 2003 19:37

essieee schreef:[
*Wie heeft het laatste gedeelte van Markus geschreven? In de oudst bekende handschriften ontbreekt het (en niet omdat het laatste stukje er af gescheurd is).

Als wij Gods woord niet van kaft tot kaft geloven als geinspireerd door Gods Geest, dan neem ik aan dat je niet geloofd dat de Bijbel het onfeilbaarwoord van God zelf is! (ik reageer op quote maar het word niet grijs)

Zelf weet ik niet zo goed of ik dit als geïnspireerd moet beschouwen. Bij het vertalen moeten keuzes gemaakt worden tussen handschriften, er zijn al vertalingen die het stuk in ieder geval tussen haken hebben staan. Maar goed dit is niet direct van belang hier.

[color=red]

Essie, Ik geloof God's Woord van kaft tot kaft, er zijn alleen kleine punten waarover geen duidelijkheid is wat er hoort te staan. Om een voorbeeld te noemen: De Telos vertaling laat een deel van 1 Joh 5:7 weg, omdat dit gedeelte in de oudst bekende handschriften ontbreekt. De SV heeft dit wel staan. Ik geloof niet dat je op grond van deze twijfelachtige teksten tot andere conclusie komt dan zonder deze teksten.

Trouwens om wat namen te noemen die ook vraagtekens zetten bij het eind van Markus 16:

Ds Harinck in zijn boek over de Charismatische beweging
John Stott in zijn boek over doop en vervulling met de Heilige Geest.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 sep 2003 19:42

Allereerst wil ik zeggen dat Klaas mijn standpunt goed verwoord heeft, beter dan ik het waarschijnlijk had gekund, daarvoor mijn dank en de medeling dat Klaas mag blijven.

Harold schreef:Joris,

Ik krijg de indruk als ik 1 Johannes 5 lees dat de verwijzing naar het getuigende water over de doop gaat. Verder verklaart dit niet waarom men in de heel vroege kerk al zo'n belang aan de waterdoop hechtte?
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Chloë

Berichtdoor Chloë » 01 sep 2003 20:13

Ik had de vraag al eens eerder gesteld maar toen kreeg ik niet echt een antwoord. Misschien dat mensen hier mij wat wijzer kunnen maken want ik snap het niet zo.

Wat de doop in de Heilige Geest is, of wat daar mee bedoeld wordt, begrijp ik.
Valt deze doop samen met de wedergeboorte of is het een afzonderlijk fenomeen?

Misschien dat Joris of Parsifal of Klaas daar een antwoord op weet.

Terug naar “Archief”